Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Gjest fragment

Første gangen jeg løp testen klarte jeg 27 runder pluss litt til (5 poeng). Da snudde jeg meg altså 180 grader før jeg la meg ned på rygg. På tirsdag løp jeg testen igjen slik den skal gjøres, og da løp jeg 28 og en halv runde (3 poeng). Jeg var riktig nok litt forkjølet den første gangen jeg løp, men jeg ble i alle fall veldig positivt overrasket over at jeg faktisk løp lengre den andre gangen. Var sikker på at det skulle gå mye dårligere. Men test det, slik at du får inn teknikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har tatt løpetesten med de "nye" reglene ennå? Som veit om den ryggteknikken vi diskuterte her om dagen tar lengre tid enn før ?

For min del hørtes det ut som det dere drev med, altså snu seg, legge på rygg, vri seg over på magen, hørtes mere tidkrevende ut en det å rett å slett bare reise seg rett opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Nå har jeg nettopp hatt tidenes mest oppløftende (bokstavelig talt) treningsøkt!

På forrige side klaget jeg jo litt over at jeg fullstendig har stagnert i benkpress, og til og med gått ned (til tre reps) etter jul. Vel, i dag tenkte jeg at jeg skulle se hvordan det gikk når jeg prøvde et litt bredere grep, som jeg alltid trente med før. Etter det første settet med 35 kilo kunne jeg med tårer i øynene (ja, faktisk!) fornøyd konstatere at jeg rimelig greit hadde klart fem repetisjoner! Det har vært målet mitt hele tiden, og nå er jeg der endelig. Jeg tror til og med jeg kunne klart enda en repetisjon, hadde det ikke vært for at jeg ble så glad at jeg måtte gi meg etter nummer fem.

Herregud, så deilig. Nå betyr det faktisk ingenting at jeg suger i hangups. Fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp hatt tidenes mest oppløftende (bokstavelig talt) treningsøkt!

På forrige side klaget jeg jo litt over at jeg fullstendig har stagnert i benkpress, og til og med gått ned (til tre reps) etter jul. Vel, i dag tenkte jeg at jeg skulle se hvordan det gikk når jeg prøvde et litt bredere grep, som jeg alltid trente med før. Etter det første settet med 35 kilo kunne jeg med tårer i øynene (ja, faktisk!) fornøyd konstatere at jeg rimelig greit hadde klart fem repetisjoner! Det har vært målet mitt hele tiden, og nå er jeg der endelig. Jeg tror til og med jeg kunne klart enda en repetisjon, hadde det ikke vært for at jeg ble så glad at jeg måtte gi meg etter nummer fem.

Herregud, så deilig. Nå betyr det faktisk ingenting at jeg suger i hangups. Fantastisk.

Supert:-) Grattis!! Du er på rett vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp hatt tidenes mest oppløftende (bokstavelig talt) treningsøkt!

På forrige side klaget jeg jo litt over at jeg fullstendig har stagnert i benkpress, og til og med gått ned (til tre reps) etter jul. Vel, i dag tenkte jeg at jeg skulle se hvordan det gikk når jeg prøvde et litt bredere grep, som jeg alltid trente med før. Etter det første settet med 35 kilo kunne jeg med tårer i øynene (ja, faktisk!) fornøyd konstatere at jeg rimelig greit hadde klart fem repetisjoner! Det har vært målet mitt hele tiden, og nå er jeg der endelig. Jeg tror til og med jeg kunne klart enda en repetisjon, hadde det ikke vært for at jeg ble så glad at jeg måtte gi meg etter nummer fem.

Herregud, så deilig. Nå betyr det faktisk ingenting at jeg suger i hangups. Fantastisk.

Wheeeey!!! Grattis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjestegjest

Jeg har svømt en del fram mot opptaket nå, men jeg blir aldri helt god på saltovending. I svømmeprogrammet som ligger på PHS.no, står d at man kan bruke en-hånds-vending. Er det noen som helt vet hvordan denne gjøres. Jeg håper d betyr at man kan ta i kanten på bassenget for å snu kroppen, slik at man kan sparke i fra med begge bena? Altså, man svømmer lengden i bassenget, kommet til kanten, griper med handa slik at man får snudd kroppen, sparker ifra. Håper dere andre tolker d på samme måten...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_månestråle_*

Jeg har vært aktiv svømmer. Jeg vet at det er to venninger man kan bruke på svømming med hånds-venning. Den ene: du tar begge håndflatene kanten/veggen og slenger øyre hånden over og vrir deg rundt i det hånden er på tur til vann flaten og sparker fra. Dette er den beste, hvis du har god tid å lære det. Den andre: Der gjør du det samme med hendene i veggen/kanten, men her er forskjellen at du vrir deg bare rundt med kroppen, du tar ikke hånden opp. Hendene er bare i kanten også vrir du deg og skyver fra med beina. Dette er den letteste. Dette er bryst venning, men kan også brukes i crawl, hvis du ikke kan crawl venning. Det er nok det du tror:) Det finnes ikke noen andre venninger. Den siste venningen jeg har beskrevet, er den de brukte først i svømming og jeg er nesten sikker på at det er denne de mener på:)

Håper du forsto noe av dette:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et spm ang svømming.

Har noen gode forslag i forhold til å snu på ryggen?

Og ang crawl, ble rettet av en svømmetrener her på teknikken, fordi da jeg tar armtak skal armen raskt opp igjen rett ved skulderen, men veldig mange visst gjør det feil, og strekker hånda helt bak før den tas frem igjen.

Men i dag kom det en annen å rettet på meg igjen, og mente man fikk skøvet ekstra fra ved å ta hendene langt ned langs siden som går ann.

Skjønner dere det jeg skrev egentlig? Og hva er egentlig riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen gode forslag i forhold til å snu på ryggen?

Det jeg gjør når jeg skal ta vendinger på ryggen, er å svømme helt til jeg er en viss lengde ifra kanten. Deretter snur jeg meg raskt over på magen (ikke til siden, men forover), og sparker fra i kanten med beina. Tror dette skal gå greit ettersom det eneste kravet er at man skal være nær kanten med kroppen før man kan svømme videre (er ikke sikker, men mener å ha lest det et sted).

Vet ikke om noen andre av dere har sett dette før, men fant et gammelt fora hvor det kun blir diskutert politisaker, PHS o.l. Ganske interessant lesning, dog litt useriøst til tider :)

Har ihvertfall fått mye tips derfra.

NB! Pass dere for den utrolig irriterende pop-up'en :)

Endret av Even
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_månestråle_*
Har også et spm ang svømming.

Har noen gode forslag i forhold til å snu på ryggen?

Og ang crawl, ble rettet av en svømmetrener her på teknikken, fordi da jeg tar armtak skal armen raskt opp igjen rett ved skulderen, men veldig mange visst gjør det feil, og strekker hånda helt bak før den tas frem igjen.

Men i dag kom det en annen å rettet på meg igjen, og mente man fikk skøvet ekstra fra ved å ta hendene langt ned langs siden som går ann.

Skjønner dere det jeg skrev egentlig? Og hva er egentlig riktig!

Skal prøve å forklare: Når du crawler, skal albuen opp, armen skal raskt fram. Det er skyve under vann som er viktig og at du får strkt armen godt fram. raskt oppe strekk godt ut. Tenk at du skal nå noe som er langt bort. Armene skal nesten være borti ørene. Helt inntil hodet. Husk beinspark er også viktig:)

Snu på ryggen: Hvis du skal vende i ryggsvømming så er det to muligheter som jeg vet om. Den ene er at du tar den ene hånden i veggen og tar begge benene opp slår beina i kanten og vrir.(baklengs salto) Denne vendingen er den vanskeligste, og blir brukt av svømmere. Den andre er at du tar den ene hånden ikanten vrir deg til siden tar beina ikanten og skyver i fra på rygg. Anbefaler ikke å snu deg på magen hvis du skal fortsette å svømme på ryggen. Den siste venningen jeg nevnte er veldig lett å lære og du får et bra skyv fra kanten. Aner ikke om dette er forståelig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke å snu deg på magen hvis du skal fortsette å svømme på ryggen.

Hvorfor ikke? Dette fungerer jo helt utmerket for min del. Du får jo en mye bedre glifase i tillegg, enn hvis du skulle gjort det på rygg. Ihvertfall hvis man er nybegynner. Men for all del, rett meg hvis jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_månestråle_*
Hvorfor ikke? Dette fungerer jo helt utmerket for min del. Du får jo en mye bedre glifase i tillegg, enn hvis du skulle gjort det på rygg. Ihvertfall hvis man er nybegynner. Men for all del, rett meg hvis jeg tar feil :)

Siter: Så bra at du synes det fungerer:) Jeg vet bare at saltovenning er den beste måten, det er den man bruker på rygg venning nå. Ellers har du de to andre jeg beskrev. Det går nok bra skal du se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siter: Så bra at du synes det fungerer:) Jeg vet bare at saltovenning er den beste måten, det er den man bruker på rygg venning nå. Ellers har du de to andre jeg beskrev. Det går nok bra skal du se:)

Godt å høre :)

Ble bare litt redd et øyeblikk der, ettersom jeg faktisk begynte å lure på om det jeg drev med var helt hinsides all fornuft. Hver sin smak, regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anonym_*

Hei alle sammen.

Ser at det er utrolig mange som bare trener i vei uten noe kunnskap om trening. Og mange tipser hverandre med tips som i beste fall vil gjøre at du står på stedet hvil. Noe av det jeg registrerer er at mange av dere har trent lite eller ingenting før og bare kjører på. Dette er sammen med å trene for ofte samt å trene muskelgruppene for ofte med på å ødelegge fremgangen din. Når man trener styrke lages det rifter i muskelen. For at du skal bli sterkere trenger muskelen hvile. Muskelen trenger litt tid på å bygge seg opp igjen. Dette er grunnen til at du ikke skal trene en bestemt muskel for ofte. Benken skal kun trenes 1-2 ganger i uka. Dette forutsetter at du trener med nok belastning og nok reps. Prøv også å legg på litt mer annhver uke eller hver måned.

Når du skal forberede deg til kondisjonstesten bør du jogge mest mulig siden jogging er det du faktisk skal testes i. Spinning og roing er bra øvelser å bruke som oppvarming. Men tren mest den øvelsen du faktisk skal utføre. Å jogge gir også god trening for løpemusklene, noe sykling IKKE gir.

En annen ting som er lurt å gjøre er å dele opp treningen. Ha egene dager hvor du trener utholdenhet og egene dager hvor du trener ren styrke. Med dette får du mest igjen for treningen.

Hvis du har trent lite eller ingenting må du ikke begynne for hardt. Begynn med lette vekter og gjør øvelsene riktig. Spør gjerne en innstruktør. Trener du feil kan du få skader eller mindre fremgang. Husk også at for å få fremgang må du spise riktig. Du trenger ikke store forandringene, men å kutte ut søtsaker og brus og begrense dette til helgene er lurt. Drikk også mye vann og få i deg nok proteiner. Muskler består av 75% vann og 25% proteiner. Proteintilskudd er ikke bare for kroppsbyggere, men også for deg som vil ha en sunn kropp.

Så søk på treningsforumer på nettet eller spør en innstruktør der du trener. De kan være behjelplige med å lage et treningsprogram til nettopp DEG. Ingen er like og treningsprogram bør heller ikke være like. Disse må være basert på erfaring, mål og tidsbruk.

Håper dere har fått noe ut av dette og ikke gjør de nybegynnerfeilene mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet hadde en svømmeskole for en liten tid tilbake der jeg fikk ganske gode tips om vendinger etc.

Vending ved brystsvømming:

http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=3193

Vending ved crawl og rygg:

http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=4100

ellers er det mange andre bra videor om svømmeteknikk generelt:

http://www.dagbladet.no/tv/videosok.html?s...=sv%F8mmeskolen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei alle sammen.

Ser at det er utrolig mange som bare trener i vei uten noe kunnskap om trening. Og mange tipser hverandre med tips som i beste fall vil gjøre at du står på stedet hvil. Noe av det jeg registrerer er at mange av dere har trent lite eller ingenting før og bare kjører på. Dette er sammen med å trene for ofte samt å trene muskelgruppene for ofte med på å ødelegge fremgangen din. Når man trener styrke lages det rifter i muskelen. For at du skal bli sterkere trenger muskelen hvile. Muskelen trenger litt tid på å bygge seg opp igjen. Dette er grunnen til at du ikke skal trene en bestemt muskel for ofte. Benken skal kun trenes 1-2 ganger i uka. Dette forutsetter at du trener med nok belastning og nok reps. Prøv også å legg på litt mer annhver uke eller hver måned.

Når du skal forberede deg til kondisjonstesten bør du jogge mest mulig siden jogging er det du faktisk skal testes i. Spinning og roing er bra øvelser å bruke som oppvarming. Men tren mest den øvelsen du faktisk skal utføre. Å jogge gir også god trening for løpemusklene, noe sykling IKKE gir.

En annen ting som er lurt å gjøre er å dele opp treningen. Ha egene dager hvor du trener utholdenhet og egene dager hvor du trener ren styrke. Med dette får du mest igjen for treningen.

Hvis du har trent lite eller ingenting må du ikke begynne for hardt. Begynn med lette vekter og gjør øvelsene riktig. Spør gjerne en innstruktør. Trener du feil kan du få skader eller mindre fremgang. Husk også at for å få fremgang må du spise riktig. Du trenger ikke store forandringene, men å kutte ut søtsaker og brus og begrense dette til helgene er lurt. Drikk også mye vann og få i deg nok proteiner. Muskler består av 75% vann og 25% proteiner. Proteintilskudd er ikke bare for kroppsbyggere, men også for deg som vil ha en sunn kropp.

Så søk på treningsforumer på nettet eller spør en innstruktør der du trener. De kan være behjelplige med å lage et treningsprogram til nettopp DEG. Ingen er like og treningsprogram bør heller ikke være like. Disse må være basert på erfaring, mål og tidsbruk.

Håper dere har fått noe ut av dette og ikke gjør de nybegynnerfeilene mange gjør.

Hei gjest!

Bra at du kommer med litt kritikk og et innlegg, men det er tydelig du ikke har lest altfor mye på tråden her.

Synes ikke det har vært mange hinsides treningstips, og det står mange steder at restutisjon(?) er viktig og avgjørende for fremgang. Det er også en egen side som vi diskuterer kosthold.

Er heller ikke mange postene siden det ble skrevet at det er viktig å ikke trene benk for mange ganger, og de som øver på løpetesten her har stort sett fått råd om å prøve seg på selve testen.

Hvis man skal kjøre hardt kan det være greit å ikke trene noe annet spesielt hardt etterpå, men jeg er uening med deg og ser ingen grunn til at hvis man har kjørt en benk-økt at man ikke kan ta en løpetur etterpå. Skjønner poenget ditt hvis man skal ha en hard intervall eller sette ny pers, men en løpetur etter styrketreningen som en ren fettforbrenningsøkt f.eks. ville jeg gått så langt som i å anbefale oss som ønsker å miste litt mer fett før opptaket!

Ellers er det fint med poster og råd, og registrer deg gjerne for å bli med i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Hyggelig og nyttig med et slikt sted som dette :)

Bare synd jeg ikke fant det før nå.

Er det forresten noen som følger treningsprogrammet som ligger ute på phs.no ?

Fungerer det bra mtp. framgang?

Til deg Guttorm: dykkebriller er lov på svømmingen, men ikke på dykkingen dessverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...