Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Kptpower: hvilken proteindiett går du på? Jeg har også problem med noen kilo for mye - I tillegg spiser jeg ikke nok. Trener 2 pass 5 dager i uken. Men får ikke i meg nok og riktig mat. Fikk anbefalt whey protein pulver for å få i meg nok- men siden jeg er grønn på området vet jeg ikke om dette også hjelper på vekten. :/

Altså, 2 ting skal man aldri undervurdere sammen med trening. 1- kosthold 2 - Hvile og søvn. Dette er elementært i en oppbygningsperiode.

Jeg har alltid "småtrent" og vært aktivt. Men har alltid vært tung og forholdsvis sterk.

Først satte jeg meg vel mål om at jeg skulle greie å minske i fett samtidig som jeg ikke mistet noen muskler, og evt prøvde å bygge nye. Det som er viktig for meg er at jeg ikke blir noe svakere, men bytter ut fettet med muskler.

Det jeg spiser er lite karbohydrater, og mye proteiner og nok av det riktige fettet (umettet og flerumettet fett)

For å miste noen kilo som du nevner er det jo elementært at du må gå i kaloriunderskudd. Så jeg passer på hver dag at jeg prøver å spise litt mindre enn jeg vet jeg forbrenner, i allefall totalt på en uke. 7000 kalorier er ca 1 kg fett. Så spiser jeg 500 kcal mindre hver dag blir det ca 500 g i uka.

Gode måltider/proteinkilder : frokost , havregrøt, evt GROVT brød med magert kjøtt, ost. Tran!

Lunch - 100 g ren kalkunfilet, + litt kesam, cottagecheese eller en"fettfri" youghurt

Middag - MYE rent kjøtt, kyllingfilet, kyllingkjøttdeig, karbonadedeig f.eks. IKKE KJØTTDEIG (masse fett og energi)

+ mye grønnsaker og endel frukt dagen igjennom.

Minst mulig karbohydrater! (kan spises på "viktige" treningsdager.

nb! Viktig å ha noen litt normale spisedager slik at kroppen ikke går i "defense"

Jeg drikker ikke alcohol, og spiser ikke godis (unnet meg ett slikt fyllt freia påskeegg i dag da, lovet meg det 1 januar)

Proteinpulver er et bra kosttilskudd mens man trener. Jeg tar det ikke hver dag, men spesielt viktig å ta det for meg de dagene jeg trener styrke (2 dgr u. )

Det jeg bruker heter esaPro. Kan ikke så mye om proteinpulver men ble anbefalt dette i samråd med å gå ned i vekt siden det inneholder mest mulig protein.

(Mange produkter inneholder også mye fett og karbs) Disse er dessverre stort sett de dyreste produktene, men også veldig konsentrert slik at pakkene varer lengre!

Spør gjerne om det er noe mer :) Kosthold er vel en av mine sterke sider i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Kptpower,

leste innlegget ditt og ble litt nysgjerrig.

Ser tanken ved å spise mindre karbo og mer protein for å få mer muskler og mindre fett. Og 500 g mindre i uka høres ut som en fornuftig vektnedgang.

Men mitt spørsmål er - for å trene og komme i bedre form, krever ikke det et energioverskudd ? Når du slanker deg er du hele tiden i underskudd av kalorier.

Selv om du er flink til å spise mye proteiner, vil ikke et energiunderskudd på 500 kcal minke opptimal muskelvekst (spes. med tanke på god restitusjon)?

Hilsen meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kptpower,

leste innlegget ditt og ble litt nysgjerrig.

Ser tanken ved å spise mindre karbo og mer protein for å få mer muskler og mindre fett. Og 500 g mindre i uka høres ut som en fornuftig vektnedgang.

Men mitt spørsmål er - for å trene og komme i bedre form, krever ikke det et energioverskudd ? Når du slanker deg er du hele tiden i underskudd av kalorier.

Selv om du er flink til å spise mye proteiner, vil ikke et energiunderskudd på 500 kcal minke opptimal muskelvekst (spes. med tanke på god restitusjon)?

Hilsen meg :)

Det du sier er helt riktig, energioverskudd=muskelvekst. Og det vi prøver på er egentlig en kunst få får til.

Det vanlige for fitness og kroppsbyggere er å kjøre dette i to perioder. Det ene kalles bulk, dette er en periode der det spises mye, og mere enn mest for å bygge muskler så raskt som mulig. Mye karbs og proteiner.

Da man er fornøyd med størrelsen, kjører man det som kalles en deff

Dette er en periode over flere måneder med masse kardio trening (løp, sykle o.s.v.) Dette vil etterhvert gi en kropp med meget definerte muskler.

For meg og andre som ønsker å gjøre dette i en prosess er kostholdet VELDIG viktig. Og jeg er meget forsiktig slik at dette egentlig ikke kan kalles en "slankekur" Jeg prøver å spise det musklene trenger for å vokse (altså mye proteiner). Jeg har mye hvile og prøver hele tiden å stimulere kroppen til å forbrenne mest mulig fett! Bl.a. ved å spise riktig mat, riktig fett, og riktige karbohydrater.

Det blir jo allermest en endring av livsstil enn en slags kur, for dette er jo noe som jeg ikke har satt noe sluttmål for. Handler bare om disiplin :)

Det som bestemmer om vi går opp/ned i vekt er jo bare kaloriinntak kontra kaloriforbrenning.

Det vi derimot kan gjøre noe med er fettforbrenningen vår. Her har jeg og nettet mange tips :)

Jeg er på ingen måte noen helseguru og har sagt før at jeg ligger akkurat på grensen til å ikke kunne klare kravene, men har lest meg mye opp i emnet og brukt ca et halvt år på å endre livsstil nå, så kommer jeg ikke inn i år, har jeg jo en sjanse neste år også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det häper jeg du skrev pä egenerklaeringen! :)

Ja, det gjorde jeg. Jeg skrev også at jeg hadde lyst til å hjelpe folk etter å ha sett Baywatch, og at David Hasselhoff er forbildet mitt :)

Da hadde jeg sikkert kommet inn, tenker jeg. Får heller nevne det i intervjuet, hvis jeg kommer så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veldig intern tråd - bør flyttes

Dette ble en veldig intern tråd...kanskje den bør flyttes til "Snikk Snakk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en veldig intern tråd...kanskje den bør flyttes til "Snikk Snakk"?

Må vel være lov å tulle litt iblant, da? Men ja, greit å holde seg til tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MikeDelta

Intern tråd? Må vel være lov til å gå litt off-topic uten at en eller annen anonym nisse skal klage av den grunn? :)

Når det gjelder kosthold kommer kpt med mange gode tips. Følger selv et lignende opplegg som han om dagen når det gjelder mye proteiner og lite karbohydrater. Er ikke helt nazi når det gjelder karbs siden det tross alt er greit med litt lett omsettelig energi når det går såpass mye i trening (tar ikke sjans på å møte veggen før opptaket nå nei), men holder meg unna alt som heter pasta, havregryn, lyst brød osv. Prøver å få karbohydratene igjennom for det meste grønnsaker ev. grovt brød. Unner meg selv 1 - 2 spisedager i uka. Med spisedag mener jeg ikke at jeg slår meg ned på McDonalds og bestiller extra super large meny, men at jeg snarere spiser ekstra mye kvalitetsmat samt at jeg unner meg selv et litt ekstra godt måltid ;) Har sett en bedring i fettprosenten siden nyttår ved å følge dette opplegget.

Når det gjelder proteinpulver så er det veldig greit å kjøpe seg for å bruke i etterkant av treningsøkter. Forskning viser at inntak av proteiner innen 30 minutter etter en treningsøkt kan føre til en økning i styrke med opptil 25% over tid i motsetning til de som ikke inntar proteiner etter en hard treningsøkt. Bare å sende meg en PM om man ønsker noen tips så skal jeg prøve å hjelpe til så godt som mulig :)

Uansett, for å oppnå gode resultater er det viktig med følgende tre ting; god og riktig trening - spising - søvn og hvile! Repeter, repeter, repeter :)

Endret av MikeDelta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MikeDelta: gikk gjennom 07 - tråden akkurat, og så at du fikk brev om innkalling 5 februar i fjor. Det er jo bare tre dager til!

Hvis de er like tidlig ute i år, så får vi vite svarene om bare noen dager :) (sikkert litt avhengig av hvor man bor, men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være lov å tulle litt iblant, da? Men ja, greit å holde seg til tema...

og jeg som ikke synes baywatch er off topic da... :sukk:

ja, det nærmer seg nå.. har ligget med feber og vært helt ute av det.. så det her blir nervepirrende. Håper jeg ikke får lov å komme på opptak før i april. da har jeg fortsatt to gode mnd på meg. Og det trenger jeg.

Det er vanskelig å sitte stille og ikke kan trene altså.. iallefall når vi snart er i uke 6(!) det har gått sinnsykt fort.

Bra med kostholdstips over her... blir litt mer motivert for å skjerpe matvanene, det er nok like viktig som rett trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kpt - takk for svar ! Imponerende ! Ikke alle som er like flink til å sette seg inn i fakta. Tydelig at du jobber målrettet og seriøst :)

Lykke til videre ! Håper du (og alle andre her) får brev snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl

Hei dere

Jeg skal IKKE søke politihøgskolen, men synes det er imponerende aa lese innleggene her likvel. Imponerende med folk som VIRKELIG vil og prøver aar paa aar og trener fem ganger i uka og skal ta laser og alt mulig fordi dere vil bli politi. Det lyder bra for Norge!!!

:jepp:

Lykke til alle sammen!

Og forresten... haaper dere har en mindre fordommer til innvandrere og nye landsmenn enn det som har kommet frem i media i det siste...

:tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, ny bruker her!

Jeg søkte PHS i fjor, ble funnet skikket, men kom ikke inn pga at jeg manglet 1.6 konkurransepoeng. Dette er ordnet på nå, så nå er det bare å knø seg igjennom den GRUSOMME løpetesten igjen, så er vi igang!

Vi skal begynne å få svar denne uken, hvertfall de av oss som tar opptaket i oslo. Grugleder meg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen, ny bruker her!

Jeg søkte PHS i fjor, ble funnet skikket, men kom ikke inn pga at jeg manglet 1.6 konkurransepoeng. Dette er ordnet på nå, så nå er det bare å knø seg igjennom den GRUSOMME løpetesten igjen, så er vi igang!

Vi skal begynne å få svar denne uken, hvertfall de av oss som tar opptaket i oslo. Grugleder meg... :D

Hvordan var de andre fysiske testene ?`` Og nivået generelt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var de andre fysiske testene ?`` Og nivået generelt ?

De fysiske testene var helt greie, foruten løpingen som jeg synes er no møkk. Jeg løp til en femmer.

Første test vi tok var svømming. Så over på styrke, og løping til slutt. Håper opplegget blir likt i år også.

De som var med fra PHS under fysiske tester var veldig streng på at man ikke skulle banne mens man drev på. Grunnen de ga for dette var at hvis du ikke klarer å holde tunga di i ro under fysiske tester, klarer du hvertfall ikke det ute på gata når småunger slenger dritt...

Noe jeg forøvrig er litt enig i.

Nivået generellt? Hvis du mener nivået på de andre som tok testene så er vel det sånn passe greit. I min grupp skulle vi være 25... 1 var syk og hadde sagt i fra og 7 møtte rett og slett ikke opp. Så vi var 18 stk. 4 stk strøk på en eller annen test.

Ellers så havnet jeg på 16 poeng, og det var kunn 4 stk som var bedre enn det i min gruppe.

Jeg fikk heller ikke noe spørsmål om jeg hadde trent litt lite, selv om resultatet fra testen ikke var knallbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg veldig til te fysiske prøvene. Trener veldig mye, men hangups sliter jeg veeeldig med, og hopper ikke til mer enn en 5. Tror jeg skal klare greit på svømmingen og løpingen, men gjør jeg ikke det vil jeg ikke klare det..

Pleier folk å gjøre det bedre enn de tror ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var også på opptak i fjor (røk ut pga. synet, men det er fikset på ;) ) i Oslo, men da hadde vi styrkeøvelsene først, så løping deretter svømming. I Oslo i år så er styrkeøvelsene på elexia på majorstua så vi svømmer først, deretter bort til elexia for styrke og løping (har jeg hørt fra markedsansvarlig på PHS)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier folk å gjøre det bedre enn de tror ?

Jeg tror og har opplevd at man under sånne omstendigheter "skjerper" seg mye mer, og får bedre resultat enn når man selv har testet. Det ligger noe psykologisk idet at du SKAL prestere ditt beste der og da. Hvis man er motivert nok til å gjøre det beste man kan, skal du se at du kanskje gjør det litt bedre på opptaket :)

Endret av anavrin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på opptak i fjor (røk ut pga. synet, men det er fikset på ;) ) i Oslo, men da hadde vi styrkeøvelsene først, så løping deretter svømming. I Oslo i år så er styrkeøvelsene på elexia på majorstua så vi svømmer først, deretter bort til elexia for styrke og løping (har jeg hørt fra markedsansvarlig på PHS)!

OI! Dette er nytt for meg, men for all del, jeg svømmer gjerne før alt annet. Det er digg å få det unnagjort. Og godt å ha godt med tid mellom løping og svømming.

Men skal forhøre meg litt om dette. hehe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått brev i posten? :duskedame: Jeg venter da spent ved postkassen i disse tider.. nesten så postbudet er litt redd meg der jeg kommer løpende i møte med han...

Har ligget i sengen med influensa siden fredag og den er ikke blitt bedre!! Tips for å bli kvitt uhyret mottas med takk!

Noen som vet hvordan det er med trening og influensa? Føler meg ganske bra sånn midt på dagen - men på morgenen og kvelden er jeg helt utslått.. Har hørt at trening kan gjøre det værre.. men litt armhevinger, sit-ups ol??

Stå på alle sammen!! De første skal innom 3 uker!!

"tiden har gått veldig fort"

Forresten: har også lest et sted at svømmingen er på phs i oslo og alt det andre på elexia.

Endret av MorHubro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...