Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Hvilket basseng er dette? er det i Oslo? :)

Svømmer på oppsal jeg. Men meldte meg på svømmekurs for å få fast svømmetrening i uka. Foruten de vanlige svømmehallene (tøyen, bøler osv) så har de svømming ved noen skoler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gullfisk

har lest gjennom hele siste delen av phs 07 tråden (igjen).. blir så utrolig gira når jeg leser om opptaket og intervjuene, og hvem som fikk stort brev i posten og ikke. Jeg får helt sommer fugler i magen av å lese sånt. Jeg vil så veldig veldig gjerne være en av de som får plass!

det slår meg hvor krevende det er og hvor mye en ofrer for å få den plassen. En ofrer jo all tiden sin til det, alt en tenker på er opptak, trening og intervjuet. Sånn går dagene:) Det er helt merkelig og samtidig så utrolig givende og være så innstilt på hva en vil gjøre med livet og karrieren sin.

Så håper alle får en fin uke, med framgang og motivasjon.. og mest av alt bare gleder seg frem til opptak! Og om det ikke skulle gå, så blir man en erfaring rikere og sikkert enda mer gira til 2009:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_studenten_*

Til dere som skal på opptak i Oslo (12,5 meter-basseng).

Jeg synes det var en stor fordel med så lite basseng. Jeg gjorde det mye bedre på opptak, enn på trening i 25-meter-basseng. Er man flink til å sparke godt i fra kanten og flyte under vannflaten, sparer man mange sekunder og mye energi. Bare husk å lukke munnen, det glemte jeg i iveren :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_studenten_*

..vil forøvrig si at det er et knallstudie, jeg storkoser meg på skolen. Lærer så utrolig mye ! Ser ut som mange av dere er topp motiverte, det er bra ! Stå på hvis dere virkelig vil bli politi. Jeg har ikke angret et sekund på skolevalget så langt. Gleder meg til jeg skal ut i praksis neste år.

Husk å teste løpetesten før dere kommer på opptak, viktig å porsjonere krefter der - og psyke seg opp. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MikeDelta

Nå er jeg utrolig irritert... de siste gangene jeg har trent og testet ut max x 60kg så har jeg stoppet på 17 repitisjoner! Selv om jeg har klart 18 før... irriterende.. akkurat som det er en psykisk kneik som har satt seg inn der. Noen råd? Er nødt til å klare de 18 repsene på opptaket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg utrolig irritert... de siste gangene jeg har trent og testet ut max x 60kg så har jeg stoppet på 17 repitisjoner! Selv om jeg har klart 18 før... irriterende.. akkurat som det er en psykisk kneik som har satt seg inn der. Noen råd? Er nødt til å klare de 18 repsene på opptaket!

Skjønner irritasjonen din! Hva med å ta en ukes fri fra benkpress? Har selv fått det rådet og det funker for meg når det er stillestand:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Nå er jeg utrolig irritert... de siste gangene jeg har trent og testet ut max x 60kg så har jeg stoppet på 17 repitisjoner! Selv om jeg har klart 18 før... irriterende.. akkurat som det er en psykisk kneik som har satt seg inn der. Noen råd? Er nødt til å klare de 18 repsene på opptaket!

Jeg vil tro at du på opptaket er så tent og motivert at den siste repetisjonen kommer av seg selv. Dessuten vil jeg påstå du har ganske god tid på å komme opp igjen på 18 reps. Du kan jo prøve å trene litt annerledes når du trener benk fremover, uten at jeg egentlig aner hvordan du legger opp treningen. Med manualer, f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!!

Jeg heter Andreas og er 22 år, og førstegangssøker til politihøgskolen.

Fant ikke denne tråden før nå, men vil være med videre!! :)

Lest hele tråden for 07, og deler av denne, men kan ikke lese mer nå da jeg er på jobb :)

For å fortelle litt om min status.

Har endel arbeidserfaring og relevant praksis som jeg håper vil telle bra, har også greie karakterer, så skal nok klare snittet med militærpoeng og alderspoeng. Gikk medier, så har ingen fordypningspoeng.

Jeg har hatt mange jobber tross min unge alder, fordi foreldrene mine har tvunget meg på jobb siden jeg var liten :P

Akkurat nå driver jeg en MIX kiosk for 2. året som vikar. Jeg har ansvaret for alt i kiosken, bortsett fra regnskap og budsjett. Jeg har ca 10 ansatte.

Trives godt, men begynner å bli lei, og det er politi jeg virkelig vil bli, så jeg prøver i år, og satser alt på å komme inn! Selv om jeg også vil søke til neste år om det ikke skulle gå!

Ang det fysiske håper, og tror jeg det skal gå bra. Men jeg er SKIKKELIG nervøs hver eneste dag, Trenger egentlig noen GODE tips på avkobling.

Trener forskjellig så og si hver dag, og går på proteindiett for å miste fett og øke muskler. Jeg er ikke fet, men litt kraftig. Er 1.80 og veier 87. Hadde håpet å komme ned på ca 80 kg før opptaket slik at noen øvelser vil gå lettere.

Jeg svømmer nå i et 25 m basseng inn til en 2

Jeg hopper foreløpig ræva, og vil kanskje ende på 5-6 hvis jeg ikke klarer bedre. SÅ TIPS i denne øvelsen trengs

Hangups er vel også det jeg misliker mest, så realistisk mål her er en 5.

I benken skal det gå bedre. Skal jobbe for en 1, men skal jeg være negativ blir det vel ikke dårligere enn 3.

D.v.s. at jeg må løpe inn til en 3 for å klare kravene. Jeg er trygg på kondisjonen min, for løper 3000 m på mellom 11 og 12. Men er nå annerledes å løpe denne testen.

Skal prøve på tirsdag, for da har jeg fått låne en gymsal for å teste meg. Tipper at jeg vil bli LITT mindre nervør om jeg havner i øvre skillet. Havner jeg derimot på 4-5-6 vil jeg ha sykt problemer med å få sove fremover!

Er fast bestemt på ikke ryke på det fysiske.

Beklager at innelgget ble litt langt, men håper noen tar seg tid til å lese. At dere tar meg inn i varmen her :) Og kanskje noen tips som kan dempe nervøsiteten og hjelp til lengde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!!

Jeg heter Andreas og er 22 år, og førstegangssøker til politihøgskolen.

Fant ikke denne tråden før nå, men vil være med videre!! :)

Lest hele tråden for 07, og deler av denne, men kan ikke lese mer nå da jeg er på jobb :)

For å fortelle litt om min status.

Har endel arbeidserfaring og relevant praksis som jeg håper vil telle bra, har også greie karakterer, så skal nok klare snittet med militærpoeng og alderspoeng. Gikk medier, så har ingen fordypningspoeng.

Jeg har hatt mange jobber tross min unge alder, fordi foreldrene mine har tvunget meg på jobb siden jeg var liten :P

Akkurat nå driver jeg en MIX kiosk for 2. året som vikar. Jeg har ansvaret for alt i kiosken, bortsett fra regnskap og budsjett. Jeg har ca 10 ansatte.

Trives godt, men begynner å bli lei, og det er politi jeg virkelig vil bli, så jeg prøver i år, og satser alt på å komme inn! Selv om jeg også vil søke til neste år om det ikke skulle gå!

Ang det fysiske håper, og tror jeg det skal gå bra. Men jeg er SKIKKELIG nervøs hver eneste dag, Trenger egentlig noen GODE tips på avkobling.

Trener forskjellig så og si hver dag, og går på proteindiett for å miste fett og øke muskler. Jeg er ikke fet, men litt kraftig. Er 1.80 og veier 87. Hadde håpet å komme ned på ca 80 kg før opptaket slik at noen øvelser vil gå lettere.

Jeg svømmer nå i et 25 m basseng inn til en 2

Jeg hopper foreløpig ræva, og vil kanskje ende på 5-6 hvis jeg ikke klarer bedre. SÅ TIPS i denne øvelsen trengs

Hangups er vel også det jeg misliker mest, så realistisk mål her er en 5.

I benken skal det gå bedre. Skal jobbe for en 1, men skal jeg være negativ blir det vel ikke dårligere enn 3.

D.v.s. at jeg må løpe inn til en 3 for å klare kravene. Jeg er trygg på kondisjonen min, for løper 3000 m på mellom 11 og 12. Men er nå annerledes å løpe denne testen.

Skal prøve på tirsdag, for da har jeg fått låne en gymsal for å teste meg. Tipper at jeg vil bli LITT mindre nervør om jeg havner i øvre skillet. Havner jeg derimot på 4-5-6 vil jeg ha sykt problemer med å få sove fremover!

Er fast bestemt på ikke ryke på det fysiske.

Beklager at innelgget ble litt langt, men håper noen tar seg tid til å lese. At dere tar meg inn i varmen her :) Og kanskje noen tips som kan dempe nervøsiteten og hjelp til lengde !

Hei Andreas!

Og velkommen i klubben! Her er det plass til ALLE:-)

Når du har lest 07 tråden ser du at her er flere som ikke kom inn på første forsøk men også flere som faktisk gjorde det! Og er det politi en vil bli er det jo bare å søke i vei til målet er nådd.

Så til dei fysiske. Jeg søker for andre gang og var inne på dei fysiske testene i fjor. Dei fleste gjør det faktisk bedre inne på opptak enn hva dei har gjort på treningen i forkant. Tips til lengden, er spensthopp, spensthopp og spensthopp!!! Hangups tror jeg de fleste sliter med men vi tar det igjen på benken. Du klarer en 1! Bare stå på!

Ang kondistesten så må den bare prøves, mange ganger.. den er knallhard men personlig synes jeg den er bedre enn 3000 meteren.

Men husk også balansen i treningen, ikke overtren da det er så veldig lett å pådra seg betendelser og andre skader.

Gogo! Dette skal gå fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Velkommen, velkommen!

Jeg har ikke så veldig mange treningstips, men når det gjelder stille lengde så prøver jeg å hoppe stille lengde to ganger i uken på treningssenteret. Jada, folk synes nok det ser litt teit ut, men det får bare være. Ellers så kan du jo prøve å ta spensthopp, trene i trapper osv.? Det er naturligvis viktig å øve inn teknikken, og særlig få armene med seg i hoppet.

Jeg kan jo skrive litt om hvordan jeg ligger an:

- Svømming: Har målt meg til 4 poeng, men er kun fem sekunder unna en 3 (uten å ha målt tiden når jeg stuper uti).

- Stille lengde: 3.

- Lav bom: Her sliter jeg. Klarer foreløpig ingen helt alene, men har en venninne som hjelper meg litt. Hun støtter litt opp i ryggen, og da går det strålende. Tror det er realistisk med to-tre repetisjoner på opptak. Men foreløpig: 6.

- Benkpress: Ligger på fire repetisjoner nå (5 poeng), men kommer garantert til å klare flere om fem-seks uker. Derfor skriver jeg 4 poeng her.

- Løping: Denne har jeg ikke testet. Trener ikke målrettet mot denne testen, men spiller fotball fire ganger i uken, og der er det mye løping nå i januar og februar. Det gir nok et godt grunnlag, selv om jeg er redd for å bli tung i beina av løpingen. Jeg har 17 poeng hittil, og må derfor løpe til en 3 på testen.

Men som sagt, en 3 på svømmingen skal jeg klare, og jeg tror jeg greier å få 5 poeng på hangups. Da kan jeg få 5 poeng på løpingen, og det vil jeg tro skal gå fint.

Yes, for meg er det altså kun realistisk å karre meg innenfor 20 poeng, og sannsynligvis ikke noe særlig lavere. Det er litt synd å ha så lite å gå på, men sånn er det nå bare. Det blir mye trening fremover, så da får det gå som det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som det, etter å ha lett litt mer

Svarbrev (innkalling / avslag) vil bli sendt til alle søkere i løpet av uke 6 eller 7 2008.

Opptakstidene i år er:

Oslo: Uke 9 - 19

Trondheim: Uke 10 og 11

Bergen: Uke 10 og 11

Tromsø: Uke 13

Bodø: Uke 14

Kristiansand: Uke 13 og 14

Det står jo svart på hvitt at ALLE søkere vil få svar i uke 6-7. Det vil si at de heldigste av oss kan få svar allerede uke 6, om hvilken uke de skal inn.. f.eks. uke 19... (SOM JEG HÅPER PÅ :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det, etter å ha lett litt mer

Svarbrev (innkalling / avslag) vil bli sendt til alle søkere i løpet av uke 6 eller 7 2008.

Opptakstidene i år er:

Oslo: Uke 9 - 19

Trondheim: Uke 10 og 11

Bergen: Uke 10 og 11

Tromsø: Uke 13

Bodø: Uke 14

Kristiansand: Uke 13 og 14

Det står jo svart på hvitt at ALLE søkere vil få svar i uke 6-7. Det vil si at de heldigste av oss kan få svar allerede uke 6, om hvilken uke de skal inn.. f.eks. uke 19... (SOM JEG HÅPER PÅ :P)

Hei igjen!

Ajajaj..! Hvor har du sett dette?

Tenk så suverent om det virkelig er slik da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først og fremst..

Velkommen Andreas! Jo flere vi er sammen... :)

Så..

De ringte meg fra phs på fredag og ville ha meg å dokumentere en attest jeg hadde levert inn. Jobben hadde ikke skrevet i hvilken stillings prosent jeg gikk i.. og det tenkte ikke jeg heller på da jeg leverte søknaden. Har da ordnet den og sender den på mandag.. Men så står det her at svarene kommer ut uke 6/7.. Er jo fra neste uke. Er jeg da i nei bunken.. eller lå jeg i kanskje bunken.. UGH! Skriver vel egentlig ikke for å få synspunkter men for å få ut de tankene som for 20 gangen har analysert den samtalen i småbiter.... Men nå begynner det VIRKELIG å bli spennende.

Dette er vel nytt for året? Man har vel tidligere ikke fått vite om og når man skal inn før 3 uker før den fysiske testen?

Heier på Dere alle sammen!!

Så forresten at kondisjonen og styrken blir testet på Elixcia på Majorstua istede for på phs.

Endret av MorHubro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah :) Takk for alle velkomster!

I går fikk jeg litt hjelp av en hopper, og tror jeg begynner å ligge gjevnere på 5 enn 6.

Er det slik at hvis man hopper fra en dørlist så kan det tilsvare den opphøyde brettet ?

Husk at noe av det mest elementære i trening er søvn, så bekymrer meg litt at alle innleggene har kommet om natten :P thihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at hvis man hopper fra en dørlist så kan det tilsvare den opphøyde brettet ?

Det står på phs.no at brettet på opptaket er 1-2 cm høyt. Med tanke på at dørlistene rundt omkring kan være forskjellige i høyde, så er det sikkert lurt å sjekke hvor høy dørlisten din er før du bruker den som "springbrett". Er jo greit å slippe den ubehagelige overraskelsen på opptaket hvor springbrettet plutselig er mye lavere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...