Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Ikke for å virke veldig negativ eller være partybrems, men om du ikke klarer 35kg pr. dags dato er det veldig mye å håpe på at du skal være i stand til å klare 1 - 2 poeng på opptaket. Nå er framgang i trening veldig individuelt, men det er ikke gjort i en håndvending å komme seg opp på 13-18 reps á 35kg. Ligger an til en 1er på opptaket, men så har jeg også faktisk brukt godt over et år også på å komme meg dit. Det hadde nok vært mer realistisk å regne med å klare 4 - 3 poeng i benken og heller satse mer på å f.eks få inn noen ekstra poeng på stille lengde. Det handler mye om teknikk og er mye terping samtidig som det er lettere å gå oppover i poeng fra f.eks 6 til 4 enn det er å øke i poeng fra 3 til 1.

Men ingenting hadde gjort meg gladere om jeg tok feil og du klarer å klokke inn en toer i benk før opptaksdagen. Men jeg tror det kan være smart å prioritere de andre øvelsene istedenfor å prøve å sprenge skalaen i benk ;)

Benkpress er vel noe av det enkleste å trene seg opp i så lenge man klarer å få inn teknikken som det nevnes. Da jeg startet å trene benk i slutten av september trente jeg med 40kg, nå trener jeg med 65 kg og klarer lett kravet på 60X18 kg for gutter.

Nå skal det sant sies at jeg hadde trent mye benk når jeg var i forsvaret, men dette er 3 år siden ;) Er vel som sagt også veldig individuelt på hvor fort man går opp.

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fragment
Benkpress er vel noe av det enkleste å trene seg opp i så lenge man klarer å få inn teknikken som det nevnes. Da jeg startet å trene benk i slutten av september trente jeg med 40kg, nå trener jeg med 65 kg og klarer lett kravet på 60X18 kg for gutter.

Nå skal det sant sies at jeg hadde trent mye benk når jeg var i forsvaret, men dette er 3 år siden ;) Er vel som sagt også veldig individuelt på hvor fort man går opp.

Jeg vil tro det er lettere for menn å øke enn kvinner, men dersom man trener hardt og målrettet kan man nok få relativt rask fremgang, som du skriver. Jeg begynte så smått med benkpress i fjor, men det var nå i høst jeg startet skikkelig med å trene benk (nesten) fast to ganger i uken. Trener ikke benk dersom jeg er alene, da kan jeg like gjerne gjøre noen andre, lignende øvelser som jeg klarer å gjøre 100% skikkelig uten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_xyx_*

Benkpress er så absolutt en øvelse som er grei å øke fort i, så lenge man går inn for det. Jeg økte fra 100 - 120 kg. i RM på 2 mnd. og fra 85 - 130 på et år! Men, husk at kostholdet spiller en svært viktig rolle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har nok helt rett i urealistiske målsettninger. Har hatt veldig god kondisjon og nok tatt over 35kg i benkpress for en del år siden. Kanskje derfor jeg tror at jeg har lettere å bygge opp "gamle" muskelgrupper. Kondisjon derimot vet jeg at man øker ganske fort fra dårlig til sånn passelig - men så er det å komme seg over neste kneik..Den er vanskelig og krever tid.

Tro kan flytte fjell:)) Trening tar tid og det beste er nok som MikeDelta og en del av dere andre har gjort - å begynne i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor streng legen i nemda er på allergi? Jeg har litt pollenallergi om sommeren, men har aldri testa meg dette. Leste en plass at man ikke kunne ha NOE allergi.....Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeDelta
Noen som vet hvor streng legen i nemda er på allergi? Jeg har litt pollenallergi om sommeren, men har aldri testa meg dette. Leste en plass at man ikke kunne ha NOE allergi.....Anyone?

De eneste jeg tror de er veldig A4 på er hundeallergi, men om den er veldig mild tror jeg det også går. Når det gjelder annen allergi tror jeg ikke det er så veldig farlig med mindre du er avhengig av medisiner i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Kine_*

Så utrolig hyggelig å finne en side om phs! Jeg har nettopp levert egenerklæring og vært gjennom dette lille intervjuet. Syntes det var greit, men har et par spørsmål angående opptaket.

Jeg fyller 21 år neste år, og vet snittalderen for søkere er en del høyere. Er det noen som vet noe om dette, og om hvor mye alder teller?

Med tanke på karakterer og slik, finnes det noen grense, evt hva snittet har vært?

Hilsen positiv søker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeDelta
Jeg fyller 21 år neste år, og vet snittalderen for søkere er en del høyere. Er det noen som vet noe om dette, og om hvor mye alder teller?

Med tanke på karakterer og slik, finnes det noen grense, evt hva snittet har vært?

Alder er bare et tall ;) PHS ser etter folk som er modne og med en viss livserfaring og det henger jo ofte sammen med alder, men ikke alltid! Tror ikke du skal tenke noe særlig over alderen din, nok av 21-åringer som har fått plass på skolen. Det viktigste, og det gjelder alle, er hvilken motivasjon, holdninger og skikkethet du har for yrket.

Snittet for å komme inn var i fjor ca. 47 poeng (inkl. konkurransepoeng). Blir vel noe av det samme i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor streng legen i nemda er på allergi? Jeg har litt pollenallergi om sommeren, men har aldri testa meg dette. Leste en plass at man ikke kunne ha NOE allergi.....Anyone?

Jeg har også pollenallergi, men legen sa at så lenge det ikke hemmet deg mye, hadde det ikke noe å si. bruker også allergi tabletter viss det begynner å merkes for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det min tur. Kjenner jeg begynner å få litt nerver nå. Spent på hva jeg blir spurt om i intervjuvet. Og ikke minst at jeg blir så nervøs at jeg tuller med setninger og babler..Men jeg tror det skal gå bra jeg..Håper bare jeg får sove i natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det min tur. Kjenner jeg begynner å få litt nerver nå. Spent på hva jeg blir spurt om i intervjuvet. Og ikke minst at jeg blir så nervøs at jeg tuller med setninger og babler..Men jeg tror det skal gå bra jeg..Håper bare jeg får sove i natt

Vet du...dette går nok kjempe bra!!! Vær ærlig og vær deg selv - så går det av seg selv. De har nok full forståelse om det blir litt babbel:)

Pust rolig inn - og ut :jepp:

Lykke til i morgen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søker07
Jeg søkte i fjor ja. Men jeg fikk 21 poeng på det fysiske ! :kjefte:

Så jeg vurderer å prøve i år igjen, selvom jeg har -1 og -0,75 på øyene mine. Fungerer fint uten briller og linser så det er litt surt å svi av 30.000kr på en operasjon jeg EGENTLIG ikke trenger.

De som kom til legen etter den fysiske testen i fjor, kan dere huske om dere tok en synstest der?

Jeg kommer til å prøve i år også, hvis synet stopper meg tar jeg operasjon å prøver igjen neste år igjen.

Hei!

Jeg søkte i fjor ja..og kom inn til slutt! (fra ventelista) Og ja, det er nok synstest hos legen på opptaket også. Både syn og fargesyn....hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt da!:)

Lykke til til alle dere som søker hvertfall!:) Det er verdt å jobbe litt for å komme inn. Jeg stortrives hvertfall.

....men en ting...sørg for å ikke ryke på fysisk. Det er så ufattelig unødvendig! Hvis du er motivert nok, så trener du nok til å klare de fysiske testen lett. Selv fikk jeg 10 poeng, og 4 av de var på svømminga...og jeg er IKKE i noen super form!

Søker07 - som nå er student!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søker07
Siste som kom inn i år hadde 47,6 poeng (ca der vertfall).

Så da vet dere ca hva snittet ligger på, selv om en må huske på at det varierer noe fra år til år:-)

Jeg kom inn fra 33.plass på ventelista med 47,0 poeng, så det er bare å søke selv om dere har litt dårlig snitt. Er alltid endel som takker nei til plassen.

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
I morgen er det min tur. Kjenner jeg begynner å få litt nerver nå. Spent på hva jeg blir spurt om i intervjuvet. Og ikke minst at jeg blir så nervøs at jeg tuller med setninger og babler..Men jeg tror det skal gå bra jeg..Håper bare jeg får sove i natt

Hiver meg på denne. Om et døgn er jeg forhåpentligvis lettet og veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Å nei, å nei, å nei...

Skal som kjent til intervju klokken halv tre, men startet dagen med å kaste opp. Jeg er ALDRI syk. Hvor utgjort er ikke dét? Jeg håper det bare var litt nervøsitet som måtte ut, men jeg tviler sterkt, ettersom jeg ikke er spesielt nervøs. Herregud, jeg begynner å grine hvis jeg må avlyse/utsette. Jeg har så lyst å få det gjort i dag!

EDIT: For en halvtime siden ringte jeg ned og fikk utsatt timen til lørdag. Utrolig surt, men sannsynligvis det smarteste jeg kunne gjøre sånn som formen er. Jaja... Hvordan har det gått med dere som skulle levere i dag?

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er søker 08 som nå avslutter mitt studie. Har kommet halvveis i dette, men merker at det absolutt ikke er noe for meg. Tenkte å fokusere på trening fram til opptak. Men man kan ikke BARE trene!Tjene penger er også viktig....Derfor vil jeg spørre om noen har tips til deltidsjobber (ufaglært arbeidskraft) som kanskje har en relevans til politiyrket.

Tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mor Hubro: Takk for det. Det gikk faktisk over all forventning. Han som intervjuet meg etter det skriftlige var bare så hyggelig og kom ikke med noen ekle spørsmål i det hele tatt.

Skrev jo 4 sider ekstra på egenerklæringen, så den ble relativ god og utfyllende. Hipp hurra for ballast i livet ja ;)

Resten av besvarelsen gikk også veldig fint. Så da er det bare å krysse fingre og håper på positivt svar. Og ikke minst, sette i gang 100 % med trim tram etter juleferien. Reiser 2 uker nå til syden, og da blir det ikke så mye trim (med mindre man anser 3 viltre barn som trim da) Kanskje litt svømming

Fragment: Så surt da!Føler med deg nå! Håper du er i bedre form på lørdag. Godt du fikk utsatt det i det minste da!

Her var natten urolig med minstejenta på 6 mnd. Hun våknet 3 halv 4 tiden og holdt det gående til 10 min etter jeg var ute av døren. Det har aldri før skjedd at hun har hatt en urolig natt, også akkurat i dag da! Så 2 timers søvn var ikke den beste oppladning. Men med det adrenalinet man får i kroppen, så klarer man jo alt.

Dro forresten rett til kusinen min på PHS etterpå og diskuterte prosessen. Ble litt misunnelig ja på alle som spradet rundt der inne..Neste høst er det meg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(med mindre man anser 3 viltre barn som trim da)

3 barn er trim!! Men kanskje ikke veldig relevant for den fysisketesten :fnise: Har en på 8mnd og ei på snart 2 og en på 10!

Ha en kjempe flott ferie og godt å høre at alt gikk bra på intervjuet!! Heia oss alle sammen!!

Endret av MorHubro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Derfor vil jeg spørre om noen har tips til deltidsjobber (ufaglært arbeidskraft) som kanskje har en relevans til politiyrket.

Jeg jobber som badevakt ved siden av studiene. Jeg vil tro det kan telle positivt med tanke på at jeg blant annet tar livredningstest to ganger i året, osv. Det finnes nok mer relevante jobber enn som så, men det er i alle fall et tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeDelta
Derfor vil jeg spørre om noen har tips til deltidsjobber (ufaglært arbeidskraft) som kanskje har en relevans til politiyrket.

Tips? :)

Tja; vekter, fengsel, barnehage (om du er gutt) osv. Mitt tips er dog at du først og fremst finner en jobb du vet du vil trives med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...