Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

FORBEDRING AV KONDISJON :

Intervall, intervall, intervall!

Jeg trener nesten bare intervall nå hvis jeg løper, selv om hovedfokuset mitt ligger på styrken for øyeblikket.

Du har mange varianter for intervall, og er bare å legge seg på det nivået som går greit. Men her må man tåle smerte uansett nivå.

Jeg prøver å trene litt gerilja kardio (12 MIN), en VELDIG kort, men også veldig effektiv treningsøkt i forhold til utnyttet tid.

Den er som følger : 4 min oppvarming 50 % Av makssløpet ditt (altså rimelig fort)

Deretter 4 min FULL SPURT delt opp i bolker 20sek løp, 10 sek helt stille. De par siste gangene er ufattelig harde.

Deretter 4 min med halv intensitet.

Det beste er å trene dette på tredemølle slik at du veit du ikke jukser med hastigheten.

Jeg gjør som følger 4 min 10 km/h - 4 min 20 km/h (hopper bare av og inn igjen) 4 MIN 10 KM/h .

Viktig at man greier å løpe inn igjen på et raskt bånd.

Spør gjerne mer om dere lurer på noe lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaddah... Nettop løpt løpetesten... Ligger på 1244 meter etter 10 min. SÅ jeg må klare et par runder til for å komme meg opp fra seksern. Men jeg består jo, hvis jeg løper slik på testen under opptaket... Men liker ikke at jeg ikke har noe slingringsmonn... Løper jeg 25 meter kortere så stryker jeg. Bummer...

Men, det er enda noen uker til opptaket, så jeg skla alltids klare å skvise enda et par runder ut av meg innen den tid...

Men med en sekser så i løp så ligger jeg ann til 16-17 poeng... Greit nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden som kpt nevner over her er sikkert veldig effektiv, men det er jo ikke dermed sagt den passer som treningsmetode til alle (noe som forsåvidt gjelder ethvert trenings/kondisjonsprogram).

Jeg har tidligere i tråden nevnt et intervallprogram som heter 4x4, og vil veldig gjerne påpeke at det har fungert utmerkert for meg. Det er tungt, men du får skikkelige resultater av det. Eneste "ulempen" med det, er at du bør bruke pulsklokke når du løper (som gjerne koster en del, men definitivt er verdt det)

Navnet 4x4 kommer av at du løper fire intervaller hver på fire minutter, på 85 - 95% av makspuls. Innimellom hvert 4-minuttersløp, så har du tre minutter med ca 70% av makspuls. Disse tre minuttene er til for å fjerne melkesyre, og gjøre deg klar til ny sprint.

Den totale treningstiden per økt vil bli på ca 30 min (inkl. oppvarming), og da blir automatisk nesten 50% av dette langkjøring (grunnet hver av de tre-minuttersløpene)

Én økt vil da se ut som dette:

6-10 min: oppvarming

4 min: 85 - 95% av makspuls

3 min: 70% av makspuls

4 min: 85 - 95% av makspuls

3 min: 70% av makspuls

4 min: 85 - 95% av makspuls

3 min: 70% av makspuls

4 min: 85 - 95% av makspuls

X min: rolig

Det anbefales at det løpes på tredemølle med ca 5% stigning, fordi det gjør det lettere å komme opp i ønsket pulsnivå. Et alternativ er å finne en lang slak bakke å gjøre det i. For hver økt bør du også øke hastigheten på tredemøllen med ca 0,5%, ettersom du faktisk merker forbedring fra økt til økt.

Jeg sier ikke at dette er noen mirakelkur som får deg til å løpe til en ener på løpetesten, men oksygenopptaket ditt kommer garantert til å bli bedre, hvilket som vil føre til at du presterer bedre :)

Som nevnt over, det er veldig individuelt hva som passer deg best, men på bare halvannen måned med dette opplegget (løpt to-tre ganger i uka), så har jeg forbedret kondisjonen min overraskende mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: hadde ikke vært dumt med en sånn doning nei!

Kptpower: prøvde intervall økten din i dag, må si jeg ble litt andpusten :P

Klarte endelig målet mitt i benk i dag og (8 reps) så ligger på 15 poeng totalt nå tror jeg. Muulig jeg klarer en 2'er i svømming, men er fornøyd sånn som jeg ligger ann nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre:

For å klare seg igjennom testen - og kondisjonen er sånn passelig dårlig - blir det optimale å KUN trene intervall 3 dager i uka? ( trener styrke 2-3ganger og svømming 2t i uka i tillegg da) Men ikke løpe vanlig.. Er det noe å satse på når man har litt trangt om tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare spørre:

For å klare seg igjennom testen - og kondisjonen er sånn passelig dårlig - blir det optimale å KUN trene intervall 3 dager i uka? ( trener styrke 2-3ganger og svømming 2t i uka i tillegg da) Men ikke løpe vanlig.. Er det noe å satse på når man har litt trangt om tid?

Har du forsøkt å løpe testen? Sånn at du vet sånn ca hvor du ligger? Det kan være greit å få gjort. Ellers så er nok intervall det som gir best uttelling ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å løpe testen? Sånn at du vet sånn ca hvor du ligger?

Niks. Skulle løpe den forrige uke - men var syk da. Skal vel gjøre et nytt forsøk neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorHubro : Altså hvis tiden er knapp, går det lett å kombinere intervallen jeg forklarte sammen med styrke eller svømming. Du er veldig sliten rett etterpå, men kommer deg ganske raskt. Ville løpt først, deretter trent styrke. Da får du mest uttelling av løpinga.

For de som trenger mest styrke lønner det seg å ta styrke først og løping etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: hadde ikke vært dumt med en sånn doning nei!

Kptpower: prøvde intervall økten din i dag, må si jeg ble litt andpusten :P

Klarte endelig målet mitt i benk i dag og (8 reps) så ligger på 15 poeng totalt nå tror jeg. Muulig jeg klarer en 2'er i svømming, men er fornøyd sånn som jeg ligger ann nå :)

Digg da man først er ferdig!

15 poeng, ahh.. kunne ønske jeg var deg!

Har mål om 8 reps jeg og.. SKAL klare det til opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å løpe testen? Sånn at du vet sånn ca hvor du ligger? Det kan være greit å få gjort. Ellers så er nok intervall det som gir best uttelling ja.

Hvis du trener på sats i oslo, så kan jeg sikkert være med å sekundere deg hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØKK!

Ingen brev i dag heller! Nå begynner utolmodigheten å vrenge seg inni her !!!

Tror dere forresten de spør om fordommer/legning o.s.v. på intervjuet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØKK!

Ingen brev i dag heller! Nå begynner utolmodigheten å vrenge seg inni her !!!

Tror dere forresten de spør om fordommer/legning o.s.v. på intervjuet ?

Venter fortsatt på brev jeg også, men regner med å få det iløpet av uken. Alle svarbrev skal sendes iløpet av denne uken viss du ikke fikk de i forrige uke.

Ellers vil jeg tro at det er et aktuelt spørsmål å få av opptaksnemd. Jeg fikk f.eks. et spørsmål om mitt syn på innvandring og innvadrere under det første intervjuet når jeg leverte søknaden min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Ifølge markedsansvarlig på PHS er brevene forsinket. Dette er det han skriver på PHS-gruppen på Facebook:

"Vi har hatt litt tekniske problemer, men innkalling til de første opptaksukene i Oslo har gått i posten idag. Resten av brevene blir sendt mot slutten av uka."

Så det er nok bare til å smøre seg med tålmodighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke si jeg er overrasket. PHS rota jo med svarbrevene i fjor også, men det var riktignok i juni.

Men, men, en får bare fremdeles vente spent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og MorHubro har snakket om å møtes over en kopp kaffe for å bli litt bedre kjendt, og gjerne utveksle tips og erfaringer.

Er det noen flere som har lyst å være med oss? Har ikke avtalt tid og sted enda da vi gjerne ville høre om andre her hadde interessen. Vi bor på Skøyen/Ullern området men tar gjerne turen inn til byen.

Hva sier dere? Og har dere event en bra kaffebar å foreslå? Eller er en "fredagspils" et bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_månestråle_*
Ifølge markedsansvarlig på PHS er brevene forsinket. Dette er det han skriver på PHS-gruppen på Facebook:

"Vi har hatt litt tekniske problemer, men innkalling til de første opptaksukene i Oslo har gått i posten idag. Resten av brevene blir sendt mot slutten av uka."

Så det er nok bare til å smøre seg med tålmodighet..

Så bra at du gir info om dette!!!:) Det roa nervene mine ganske mye....:) Tusen takk:))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og MorHubro har snakket om å møtes over en kopp kaffe for å bli litt bedre kjendt, og gjerne utveksle tips og erfaringer.

Er det noen flere som har lyst å være med oss? Har ikke avtalt tid og sted enda da vi gjerne ville høre om andre her hadde interessen. Vi bor på Skøyen/Ullern området men tar gjerne turen inn til byen.

Hva sier dere? Og har dere event en bra kaffebar å foreslå? Eller er en "fredagspils" et bedre forslag?

Hadde vært gøy! Kommer hvis det passer seg at jeg kan gjøre noe annet i byen, men jeg bor 16 mil nordover så må liksom være litt spesielle anledninger! :)

Forresten, hva har skjedd med tråden. Liksom byttet navn fra litt fint Politihøgskolen 2008, til politihøgskolen noen som har fått brev????

Ser litt mindre seriøs ut på en måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge markedsansvarlig på PHS er brevene forsinket. Dette er det han skriver på PHS-gruppen på Facebook:

"Vi har hatt litt tekniske problemer, men innkalling til de første opptaksukene i Oslo har gått i posten idag. Resten av brevene blir sendt mot slutten av uka."

Så det er nok bare til å smøre seg med tålmodighet..

Og helt plutselig vil ikke jeg ha brev de nærmeste dagene.... Venter gjerne jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...