bush babe Skrevet 16. mai 2012 #21 Skrevet 16. mai 2012 Mange leger skriver ut Efedrin mot hoste, og selvom det er ønskelig at vi skal kunne stole på legene våre, er ikke det alltid det beste man gjør... Særlig hvis man går til legevakt, der skriver legene ut hva som helst uten å tenke mye over hva de gjør, så lenge de får mange pasienter i løpet av dagen. Efedrin er IKKE anbefalt, men ja, det betyr ikke at det ikke skrives ut. (og selvfølgelig gjelder ikke dette alle leger, men dessverre noen) Det skal også sies at det ikke alltid er lett for en lege heller, for mange, særlig foreldre, krever en behandling når barnet er sykt, selvom det ofte kun er tiden som kan hjelpe... Dette gjelder også bruken av antibiotika, hostedempende medisin osv..
-hild Skrevet 16. mai 2012 #22 Skrevet 16. mai 2012 Solvipect comp fungerer :-) og smaker bedre enn cosylan. Er reseptbelagt. Ellers er jeg enig med de som har foreslått honning, det kan gi god effekt det og
Vibi Skrevet 16. mai 2012 #23 Skrevet 16. mai 2012 (endret) Hold dere unna Efedrin. Jeg fikk det utskrevet på legevakten da gutten min var halvannet år, men fikk ikke "lov" av fastlegen min å gi det til han. Han skrev ut resept på Bricanyl istedet, og den har fungert helt greit hos oss ved tørrhoste. Det som hjelper best er imidlertid saftis og kald luft (feks over fryseboksen om det er varmt ute). Les her om efedrin til barn: http://www.lub.no/hostemedisinen-efedrin-kan-vere-farlig-for-sma-barn http://tb.no/nyheter/foreldrene-frykter-hostesaft-lammet-ida-emilie-1.7193313 Edit: skrivefeil Endret 16. mai 2012 av Vibi
litle_my Skrevet 16. mai 2012 #24 Skrevet 16. mai 2012 Det som hjelper best er imidlertid saftis og kald luft (feks over fryseboksen om det er varmt ute). Du fikk med deg at det var snakk om astma her? Det er veldig lite lurt å foreslå kald luft til astma-barn ...
Mamma1 Skrevet 16. mai 2012 #25 Skrevet 16. mai 2012 Det er ikke lenge siden det var publisert forskning som sier at hostesaft ikke har noen virkning. Sukker og melk er heller ikke bra. Hev hodeenden på senga, gi kald drikke og gi ventoline ved behov. Har selv et barn med astma som bruker flutide og ventoline. Syns det er rart noen sier de bruker flutide mot hoste. Det er da kun langtidsvirkende? Er det tørrhoste så kan du forsøke å la barnet puste inn vanndamp.
Vibi Skrevet 17. mai 2012 #26 Skrevet 17. mai 2012 Du fikk med deg at det var snakk om astma her? Det er veldig lite lurt å foreslå kald luft til astma-barn ... Nei, det gjorde jeg ikke - beklager. Jeg var helt inne i min egen falsk-krupp verden. Sorry!
cilja Skrevet 17. mai 2012 #27 Skrevet 17. mai 2012 Noen som har noen gode råd? Lillegull på 2,5 er så forkjøla og hoster masse, Han har astma og får flutide daglig og ventolin når han blir tett. Syns ikke det er så kjekt å fylle han opp med hostesaft, dessuten er han ikkke spesielt samarbeidsvillig..mesteparten kommer ut igjen. Hostesaftene her i Norge smaker jo PHYY! Han får gjerne varm melk m honnig om kvelden før leggetid, lindrer litt. Noen som har noen gode og trygge(kjerring)råd? Hustesaft funker ikke, så det kan du trygt glemme. Honning har vist seg å ha bedre effekt. Stakkars deg og barnet ditt. Jeg har vært igjennom det samme for et par år siden. Heldigvis ser asthmaen ut til å lette med årene. Vinteren da jenta vår var ett, to og tre år var fylte av sykedager med pustebesvær, hosting og oppkast. Dessverre fungerer noen av asthma-medesinene dårlig på så små barn. Jeg håper barnet ditt blir fulgt opp av pediater (barnelege) ved poliklinikk. Vi fikk tips om å skaffe forstøverapparat (og det hjalp), og vi fikk Jonas-maske via hjelpemiddelsentralen. Ellers har jeg ikke så mange råd, annet enn at varm luft er bra, og kald luft er ikke bra for asthmabarn. Forsøkt også å behandle forkjølelsen med f.eks. C-vitamin, rød solhatt og lignende. Krysser fingrene for at også ditt barn vokser dette av seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå