Gå til innhold

Læreren rettet tentamen till 7 klassing


Annie

Anbefalte innlegg

Husker godt når lillebroren min på 12 kom frustrert hjem fra skolen etter en direkte krangel med læreren. De skulle liste opp så mange land de kunne på en gitt bokstav, og broren min hadde skrevet et land læreren mente bestemt gutten hadde funnet på selv. Han nektet å gi seg før lillebror tok med seg et atlas til skolen ...

Hehe...da ble det stilt, tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi reiser på ferie i morgen, så han får ikke sagt i fra før om en drøy uke. Men hun skal få vite det ja, og opplyse oss om hvorfor hun rettet det på den måten.

Er det noen grunn til å lage en stor sak av dette? Er det rart talentfulle lærere flykter fra yrket så snart de kan, når det lages store saker av småting som én feilretting på én tentamen på mellomtrinnet?

Selvsagt bør norsklæreren kunne norsk, men når det er en stor sjanse for at hun bare gjorde en liten "blingsefeil" fordi hun var trøtt, eller fulgte litt dårlig med når hun rettet prøve nr. 29 den kvelden, så synes jeg det holder å si til arvingen at han kan gjøre henne oppmerksom på det.

Blir litt latterlig om læreren må stå skolerett og forklare seg etter en liten feil på en prøve som blir avgitt tre og et halvt år før eleven får standpunktkarakter i faget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg antar at Annie aldri gjør feil i sin jobb?

Å si ifra til læreren at hun har rettet feil er helt i orden. Men å "forlange en forklaring", som om dette er en helt hårreisende handling med alvorlige konsekvenser blir bare latterlig.

Selvsagt er det ønskelig at den som retter er våken og opplagt. Men hvordan tror dere lærere jobber, da? Elevene må få igjen prøvene innen rimelig tid. Altså har man ikke tid til å bare rette når man er årvåken og full av energi. Faktisk må man tilbringe kvelder og helger med retting. Det er ikke til å unngå at man må jobbe også når man er trøtt, og da kan slike små glipper forekomme. Det -er- jo ikke verdens undergang? Det er jo bare å informere læreren i en høflig tone om at hun har gjort en liten feil, som ikke har fått konsekvenser for andres liv og helse, og så kan hun se om det får konsekvenser for karakteren.

Jeg gjør feil ja. Men å rette opp noe som i utgangspunktet til å bli feil, da er det noe galt. Jeg har forståelse for at man kan overse feil, men ikke å lage feil i en tentamen.

...ikke har de karakterer i 7. klasse heller!

Her har de det.

Er det noen grunn til å lage en stor sak av dette? Er det rart talentfulle lærere flykter fra yrket så snart de kan, når det lages store saker av småting som én feilretting på én tentamen på mellomtrinnet?

Selvsagt bør norsklæreren kunne norsk, men når det er en stor sjanse for at hun bare gjorde en liten "blingsefeil" fordi hun var trøtt, eller fulgte litt dårlig med når hun rettet prøve nr. 29 den kvelden, så synes jeg det holder å si til arvingen at han kan gjøre henne oppmerksom på det.

Blir litt latterlig om læreren må stå skolerett og forklare seg etter en liten feil på en prøve som blir avgitt tre og et halvt år før eleven får standpunktkarakter i faget ;)

Jeg har ikke tenkt å lage en stor sak av det, men jeg vil ha svar på hvorfor hun skrev ridde. Greit at det finnes i dialekter, som noen skrev her, men det var en norsk bokmåltentamen og der finnes ikke ridde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mille_*
Vi reiser på ferie i morgen, så han får ikke sagt i fra før om en drøy uke. Men hun skal få vite det ja, og opplyse oss om hvorfor hun rettet det på den måten.

Har du fått snakket med læreren nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør feil ja. Men å rette opp noe som i utgangspunktet til å bli feil, da er det noe galt. Jeg har forståelse for at man kan overse feil, men ikke å lage feil i en tentamen.

Her har de det.

Jeg har ikke tenkt å lage en stor sak av det, men jeg vil ha svar på hvorfor hun skrev ridde. Greit at det finnes i dialekter, som noen skrev her, men det var en norsk bokmåltentamen og der finnes ikke ridde.

Har du arbeid som innebærer å se over andres arbeid? Det er faktisk ikke så helt uhørt at man "retter" noe som var rett i utgangspunktet. Det er fort gjort når man er trøtt og sliten.

Og jeg lurer fremdeles på hva du forventer hun skal svare. Hvorfor -tror- du hun rettet det til ridde? Hva er poenget med å spørre om hvorfor? Hva oppnår du med å spørre om hvorfor, i stedet for å bare si ifra at hun rettet feil? Det virker jo som om du bare vil gni inn at hun er en dum og udugelig lærer. Enten så trodde hun det het ridde, og når du sier ifra at det var feil, så har hun lært at det ikke gjør det. Eller så vet hun egentlig at det heter red, men var stuptrøtt og surret da hun rettet. Hvorfor er det interessant for deg hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...