Gå til innhold

Læreren rettet tentamen till 7 klassing


Annie

Anbefalte innlegg

Poden i huset går i 7 klasse og hadde norsktentamen før jul.

Da de skulle bøye verb, skrev han på verbet

å ri - rir - red - har ridd

Da han fikk prøven tilbake hadde læreren rettet opp red til ridde.

I henhold til Ordboka på nett er red korrekt.

Hvordan er det mulig av en lærer og faktisk rette et ord sånn at det blir feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dallandra

Ellers så kan det være en glipp. Jeg har noen ord jeg aldri klarer å lære meg. Jeg er klar over hvilke ord det gjelder, stort sett, og dobbeltsjekker som regel at jeg har skrevet dem riktig.

Gjør læreren oppmerksom på det, h*n er jo bare et menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenterte med læreren min når han rettet ord som var rett jeg også...

(det var dog på nynorsk, og han hevdet at det VAR feil å skrive en tillatt sideform, fordi "jeg skulle skrive i henhold til dialekten min", og han hadde en annen definisjon av hva som var min dialekt enn hva jeg hadde, jeg skrev nemlig slik jeg snakka, men det var ikke slik han snakka, så da var det feil.....)

Lærere er ikke uten feil de heller, så et er nok greit å gjøre læreren oppmreskom på at han retta noe som VAR rett ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg syns man burde kunne forvente mer enn det av en norsklærer, som jeg antar at denne læreren er. Det er klart alle kan gjøre en glipp, men jeg syns dette var temmelig sløvt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I et distré øyeblikk kan læreren muligens ha rotet og blandet med "ro", som jo heter "rodde" i preteritum.

Alle kan gjøre feil en gang iblant, også lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, alle kan vel gjøre en glipp. Jeg ville bare smilt litt, og bedt 7.klassingen gjøre læreren oppmerksom på dette dagen etter på skolen. Ikke noen stor sak å diskutere i et forum, i allefall.

Nå lærer 7.klassingen i allefall nå at alle er mennesker og kan gjøre feil, til og med lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser på ferie i morgen, så han får ikke sagt i fra før om en drøy uke. Men hun skal få vite det ja, og opplyse oss om hvorfor hun rettet det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er godt utpå kvelden, du holder på å gå gjennom Totalt Uinteressant Prøve nr. 28, du er sliten og lei og vet det ligger en bunke til og venter imorgen hender det at det blir noen feilkoblinger, av en eller annen grunn.

Men jada, det er lærere også som sliter med språket. Litt rart synes jeg det er allikevel at journalister, oversettere, reklamefolk og andre som har språk som en stor del av jobben slipper unna med en 'jaja, man kan ikke forvente noe mer av dem i våre dager', mens lærere forventes å opprettholde standarden om de ikke vil bli hengt ut av...ja, nettopp, journalister.

Hvor skal de i såfall lære seg det, all den stund språk er noe vi i stor grad tilegner oss ved å bli eksponert for det? Ved å konsekvent ikke lese aviser og litteratur fra mindre enn 20 år tilbake for ikke å bli utsatt for kontaminasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN ting er å overse en feil. Det er noe helt annet å rette noe som er korrekt og gi eleven feil og skrive feil bøying av verbet attpåtil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt på trynet at en norsklærer ikke kan bøye verb på riktig måte. Enda mer på trynet er at vedkommende burde sjekke om rettelsene hennes er riktige, all den tid vedkommende er ustø i gramatikk selv.

En tentamen har betydning for standpunkt og det bør lærere ha såpass respekt for at de retter prøvene på en annen måte enn i halvsøvne (som enkelte i denne tråden bortforkalrer dette med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også litt irritert når jeg får ukeplanen fra læreren i første klasse, og det står ord som "sammarbeide", "fåregår" og "Matte stasjoner". Dette er mannen som skal lære mine barn å lese og skrive, altså. :regler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at Annie aldri gjør feil i sin jobb?

Å si ifra til læreren at hun har rettet feil er helt i orden. Men å "forlange en forklaring", som om dette er en helt hårreisende handling med alvorlige konsekvenser blir bare latterlig.

Selvsagt er det ønskelig at den som retter er våken og opplagt. Men hvordan tror dere lærere jobber, da? Elevene må få igjen prøvene innen rimelig tid. Altså har man ikke tid til å bare rette når man er årvåken og full av energi. Faktisk må man tilbringe kvelder og helger med retting. Det er ikke til å unngå at man må jobbe også når man er trøtt, og da kan slike små glipper forekomme. Det -er- jo ikke verdens undergang? Det er jo bare å informere læreren i en høflig tone om at hun har gjort en liten feil, som ikke har fått konsekvenser for andres liv og helse, og så kan hun se om det får konsekvenser for karakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser på ferie i morgen, så han får ikke sagt i fra før om en drøy uke. Men hun skal få vite det ja, og opplyse oss om hvorfor hun rettet det på den måten.

Herregud... Hvorfor tror du hun rettet på den måten da? Hva forventer du å få som "forklaring"? Er det så helt umulig å tenke seg at en lærer kan være trøtt og surrete i hodet etter en lang arbeidsdag med uhøflige elever, roping og bråk? Og derfor kan være såpass sliten i hodet at hun gjør en liten feil?

Det finnes dialekter hvor man sier ridde. Er man trøtt er det ofte fort gjort å blande sammen dialekten sin med skriftsårpket.

Å opplyse henne om at hun har gjort feil, for å se om det har noen rolle for karakterens del, er helt greit. Men å be henne forklare seg? Er det -mulig- å være så lite tolerant overfor andres småfeil? Skal ikke lærere ha lov til å gjøre noen feil noen som helst gang, de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt på trynet at en norsklærer ikke kan bøye verb på riktig måte. Enda mer på trynet er at vedkommende burde sjekke om rettelsene hennes er riktige, all den tid vedkommende er ustø i gramatikk selv.

En tentamen har betydning for standpunkt og det bør lærere ha såpass respekt for at de retter prøvene på en annen måte enn i halvsøvne (som enkelte i denne tråden bortforkalrer dette med).

Alle som jobber bør ha såpass respekt for arbeidsgiveren sin at de sjekker alt arbeidet sitt så de vet at alt er rikgit, alltid. Men klarer du å gjøre dette? Gjør du -aldri- feil i arbeidet ditt? Er det mangel på respekt for arbeidsgiver som gjør at du av og til glipper? Eller hender det at du rett og slett er trøtt, overarbeidet, eller lider av noe annet som gjør at du ikke er årvåken? Er man kanskje litt syk, men ikke så syk at man får sykemelding, og har en tidsfrist, ja, så må man rette selv om man er helt tett i hodet.

Jeg synes det er så utrolig idiotisk å forlange at lærere skal gjøre jobben sin helt perfekt hele tiden. At denne yrkesgruppen aldri skal ha lov til å være sliten i hodet, til tross for alle jævelungene de må håndtere hele dagen, og de sure foreldrene som mener deres unger aldri gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er på en måte enig i at dette kan være litt flisespikkeri, men sett på en annen side: Dersom mor ikke hadde vært så oppmerksom her, ville hennes 7.klassing nå gått rundt og trodd at man bøyde verbet å ri slik som læreren hans har rettet det til. Hva skjer da på neste tentamen, eller kanskje verre...eksamen, når han bøyer verbet slik læreren har sagt det og får feil da, fordi læreren er mer opplagt eller kanskje det er en helt annen lærer eller sensor som retter.

Jeg mener at lærere MÅ bestrebe seg å være så korrekte som mulig, og spesielt faglærere i de tunge fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at lærere MÅ bestrebe seg å være så korrekte som mulig, og spesielt faglærere i de tunge fagene.

Det er jeg helt enig i; jeg mener faktisk alle bør ha så høy arbeidsmoral at de bestreber seg på å gjøre jobben sin så korrekt som mulig. Jeg har likevel stor forståelse for at det går an å gjøre feil i alle yrker. Vi er jo bare mennesker, alle sammen!

Hvis den aktuelle læreren gjør mange feil mht rettskriving og grammatikk synes jeg det er grunn til å reagere, men er det snakk om et engangstilfelle - vel, da synes jeg det er litt drøyt å lage en stor sak av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er en sånn glipp dårlig av en lærer, men det var jo sannsynligvis nettop en glipp. Det finnes nok lærere som gjør større feil enn det der (uten at det gjør saken noe bedre!)

Husker godt når lillebroren min på 12 kom frustrert hjem fra skolen etter en direkte krangel med læreren. De skulle liste opp så mange land de kunne på en gitt bokstav, og broren min hadde skrevet et land læreren mente bestemt gutten hadde funnet på selv. Han nektet å gi seg før lillebror tok med seg et atlas til skolen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...