Gå til innhold

Hvorfor slår katten med halen?


Joyce

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt over en kattunge fra søstra mi som er fem måneder gammel. Han er ikke kastrert og er under opplæring fra å være en vilter og biteglad katt. Problemet har vært at han var mye alene.

Han er fæl på å leke med hender og flyr på beina dine om du går forbi, men resultatet at av at vi har vært strenge og konsekvente har vært at han har roa seg veldig, bruker aldri klør og slikker mer enn han biter (han biter ikke hardt i hele tatt, det kiler).

Når han ligger og maler kan halen hans slå og han er tydelig frista til å klore og bite. Er han sint? Urolig? Slapper ikke av? Den slår når han går og. Slår, vifter, pisker, ALT! Hvis jeg skal kunne fortsette opplæringa, MÅ jeg vite hva alle disse halebevegelsene betyr, men alle sier forskjellig! Er kattene forskjellige eller faktaene? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å "logre" med halen betyr så mangt. Som regel sint, irritert, leken, opphisset, stresset - i den sjangern der. Hvis han maler samtidig som han pisker med halen er det sannsynligvis ett av to ting; han ligger og koser seg og vil helst gjøre det alene, eller han koser seg og er i godt humør og vil lekesloss.

5 måneder gamle er hannkatter i ferd med å bli menn, og aktivitetsnivået øker betraktelig. Hvis ikke katten skal brukes i avl er kastrasjon å anbefale, selv for de som holdes inne på heltid. En utekatt bør ikke få lov til å avle frem enda flere uønskede kull, og en innekatt vil ofte bli seksuelt frustrert ved å holdes fertil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haleslåing er ofte et tegn på konflikt; katten vil to ting på en gang (f eks når den ligger og lurer på fugler og har veeeldig lyst til å hoppe på dem, men vet at den må vente) eller den har "hodet et annet sted" som i at den vil ligge der den ligger, men ønsker at du skal slutte å kose med den, eller den lurer på å flytte seg, men har ikke gjort det ennå.

Når man blir godt kjent med katten er det veldig interessant å følge med på halen, på mange måter er den sjelens speil :fnise: Katter har gjerne litt steinansikt og nedtonet kroppsspråk, men halen er mindre behersket. Et eksempel er når katten går rett forbi i stedet for å komme bort for å hilse og vi synes den er overlegen. Men den reiser gjerne halen når den går forbi, og kanskje den snur rompa mot deg også - begge deler et tegn på at den hilser og har tillit til deg. Anbefaler deg å lese Desmond Morris' bok om katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "logre" med halen betyr så mangt. Som regel sint, irritert, leken, opphisset, stresset - i den sjangern der. Hvis han maler samtidig som han pisker med halen er det sannsynligvis ett av to ting; han ligger og koser seg og vil helst gjøre det alene, eller han koser seg og er i godt humør og vil lekesloss.

5 måneder gamle er hannkatter i ferd med å bli menn, og aktivitetsnivået øker betraktelig. Hvis ikke katten skal brukes i avl er kastrasjon å anbefale, selv for de som holdes inne på heltid. En utekatt bør ikke få lov til å avle frem enda flere uønskede kull, og en innekatt vil ofte bli seksuelt frustrert ved å holdes fertil.

Han skal er utekatt og skal kastreres. Nettopp pga at han ikke skal få formere seg.

Èn ting jeg ikke skjønner. Hvorfor hopper han opp i senga/ sofaen/ fanget og maler hvis han ikke er avslappet. Virker jo som at disse halebevegelsene kommer av at han ikke slapper av. Ingen av grunnene du nevnte var rolige følelser. Han er kosete som bare pokker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haleslåing er ofte et tegn på konflikt; katten vil to ting på en gang (f eks når den ligger og lurer på fugler og har veeeldig lyst til å hoppe på dem, men vet at den må vente) eller den har "hodet et annet sted" som i at den vil ligge der den ligger, men ønsker at du skal slutte å kose med den, eller den lurer på å flytte seg, men har ikke gjort det ennå.

Når man blir godt kjent med katten er det veldig interessant å følge med på halen, på mange måter er den sjelens speil :fnise: Katter har gjerne litt steinansikt og nedtonet kroppsspråk, men halen er mindre behersket. Et eksempel er når katten går rett forbi i stedet for å komme bort for å hilse og vi synes den er overlegen. Men den reiser gjerne halen når den går forbi, og kanskje den snur rompa mot deg også - begge deler et tegn på at den hilser og har tillit til deg. Anbefaler deg å lese Desmond Morris' bok om katter.

Takk for tipset :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt hopper opp i senga/på myke ting når han er sulten, og noen ganger for å be oss om noe, f eks slippe ham ut. Samme atferd hver gang, maler høyt, blunker og tramper med beina, så hopper han ned. Tror ikke den slår med halen da, men mulig den rykker fra roten og ut på en måte :klø: De har mange halebevegelser som betyr forskjellige ting :)

Du sier at katten er rolig, men samtidig at den er fristet til å klore og bite/leke. Det er antagelig derfor den slår med halen - den koser seg forsåvidt, men er også leken og undertrykker lysten til å klore fordi den vet den ikke får lov. Haleviftingen er trolig uttrykk for denne frustrasjonen, den vil to ting på en gang, hvorav én er forbudt. Dessuten er jo en ungkatt såpass energisk og aktiv at den antagelig ikke alltid klarer å roe seg med én handling av gangen og dermed går halen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det er helt normalt for katter, spesielt i den alderen, å oppføre seg som om de har ADHD innimellom. Selv en over ti år gammel kastrert jentepus (slik som vi har) kan være kosete og herjete samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den koser seg forsåvidt, men er også leken og undertrykker lysten til å klore fordi den vet den ikke får lov. Haleviftingen er trolig uttrykk for denne frustrasjonen, den vil to ting på en gang, hvorav én er forbudt. Dessuten er jo en ungkatt såpass energisk og aktiv at den antagelig ikke alltid klarer å roe seg med én handling av gangen og dermed går halen...

Supert svar! Det høres så veldig fornuftig ut det du sier! Men vil dette ta av ettersom han blir eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg la merke til at det er en ganske hard "kraft" i halen. Jeg prøvde å holde igjen halen med hånda mi i dag mens han lå på fanget mitt og det er nesten vanskelig. Halebevegelsen er så kraftig og bestemt. Det var nesten litt skremmende. Jeg tenkte at han var sint jeg, men han virka ikke sånn:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg la merke til at det er en ganske hard "kraft" i halen. Jeg prøvde å holde igjen halen med hånda mi i dag mens han lå på fanget mitt og det er nesten vanskelig. Halebevegelsen er så kraftig og bestemt. Det var nesten litt skremmende. Jeg tenkte at han var sint jeg, men han virka ikke sånn:/

Jeg tror det er fordi den ikke kontrollerer bevegelsen bevisst, dermed er det vanskelig for den å stoppe halen i bevegelse selv om den blir holdt igjen. Katten vår ligger noen ganger og ser overrasket på halen sin når den vifter - men han er heldigvis ikke like "dum" som en hund som jager den :fnise:

Katten trenger ikke være sint i det hele tatt, men i noen situasjoner hender det at det er et tegn på at man bør slutte å klappe f eks. Når konfliktnivået øker (halen slår hardere/oftere) er det en viss risiko for at katten "må" velge en utvei, i noen tilfelle vil det si at den slår etter en irriterende hånd eller at den ikke klarer å la være å bite i lek. Så det kan være greit å prøve å bidra til å roe ned. Jeg tror forresten at katten kommer til å roe seg når den blir kastert og eldre. Katten vår sluttet å være rastløs og gnålete etter kastrering, og ble mer fokusert på oss og lek igjen. Men det er nok lurt å være konsekvent på at den ikke får lov til å bite under lek, noen katter fortsetter med det hele livet om de får muligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten trenger ikke være sint i det hele tatt, men i noen situasjoner hender det at det er et tegn på at man bør slutte å klappe f eks. Når konfliktnivået øker (halen slår hardere/oftere) er det en viss risiko for at katten "må" velge en utvei, i noen tilfelle vil det si at den slår etter en irriterende hånd eller at den ikke klarer å la være å bite i lek. Så det kan være greit å prøve å bidra til å roe ned.

Dette finner jeg veldig logisk og jeg sier meg ikke uenig med deg, men jeg må bare påpeke at det faktisk er katten som kommer til oss. Han hopper opp i fangene våre og gnir seg inntil ansikt og hender. Han maler som en gal og legger seg på brystet mitt om han ikke får kos. Merkelig katt assa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om jeg kan starte en ny debatt her, men siden det handler om katt her og så spør jeg: Er det sant at det bare er en myte at katten blir roligere av å bli kastrert? Jeg leste det på en nettside om katter i går. Å kastrere en katt gjør den ikke roligere eller forandrer personligheten dens på annet vis, stod det. Virka som en seriøs side (husker ikke navnet), så jeg reagerte litt på det. De sa også at det eneste som skjer med katten er at han ikke vil yppe til slossing og heller ikke fly så mye etter jentepuser som før.

Noen som har erfaring med kastrerte katter?

Personlig vet jeg ikke, men har alltid vært av den oppfatningen at katten blir roligere etter kastrering. Mulig det bare er innbildning siden alle sier at det er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår ligger noen ganger og ser overrasket på halen sin når den vifter - men han er heldigvis ikke like "dum" som en hund som jager den :fnise:

Øyh! Katten vår jager halen sin og hun er ikke dum! :kjefte:

Men hun er kanskje litt korttenkt i ny og ne, for eksempel når hun balanserer på en kant og kaster seg etter halen sin og ramler ned...

Jeg klør meg en del i hodet over det der. Trodde hun skulle vokse fra det (hun er 8-9 mnd. nå), men neida. Det virker som hun jager hale når hun er totalt overgira, noe som skjer med en viss hyppighet.

Vår katts kommunikasjonsmetoder: når halen begynner å gå under kos betyr det at hun er litt gira, litt lei av kos og er enten leken eller litt irritert. Da må man passe hånda hvis man vil beholde huden intakt. Når den begynner å piske under lek har hun det bare gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øyh! Katten vår jager halen sin og hun er ikke dum! :kjefte:

Men hun er kanskje litt korttenkt i ny og ne, for eksempel når hun balanserer på en kant og kaster seg etter halen sin og ramler ned...

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...