Gå til innhold

- I Norge behandles alle likt


Gjest Gjest Julie

Anbefalte innlegg

Det var jammen meg litt av en idyll. Den skal jeg huske når jeg kjemper meg frem i regnet, vinden, snøen, haglet eller stormen til jobb en mandag morgen ... skikkelig oppmuntring!

Det er i hvert fall mindre forskjeller her enn i de fleste andre land. Enn så lenge.

Vi får være forberedt på en haug med forventningsfulle amerikanere og andre som vil oppleve "the Norwegian Dream". Lurer på hvor lenge Adam kommer til å være i paradis? ;)

:ler: Videosnutten om Norge er en skikkelig happy one!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha sett den dokumentar, fikk jeg egentlig motsatt reaksjon - lyst å flytte til USA.

Vel, siden jeg er ung, frisk, og har høy og lønnsom utdannelse, så lønner det seg for meg å bo i USA nå - leve fritt og rikt, kjøpe et svært hus (husene på 500 kvadrat er vanlige i USA og i tillegg er billige nå etter boligkrakk), i tillegg slipper jeg å forsørge alle trygde snyltere. Og min framtidige pensjon klarer jeg å spare selv (noe som du egentlig gjør i Norge òg). USA's ekstremt høyre-orientert politikk høres ut perfekt for meg, eneste jeg ikke liker - religion press. Det står jo til og med på pengene "In god we trust", ikke en god tegn. :-D Og ja, den våpen-politikk..

Ja, da kan du jo begynne med å betale tilbake alle pengene staten har brukt på deg i form av vaksiner, legebehandling, barnehage, utdanning... da tror jeg kanskje du vil ombestemme deg raskt når du ser den summen :-)

Morsomt lite klipp. Bekrefter igjen Michael Moores ekstreme form for dokumentari. Han er en nødvendig oposisjonist i USA, men jeg ville ikke gått god for alt han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kan du jo begynne med å betale tilbake alle pengene staten har brukt på deg i form av vaksiner, legebehandling, barnehage, utdanning... da tror jeg kanskje du vil ombestemme deg raskt når du ser den summen :-)

I følge din logikk, burde jeg slippe å betale skatt eller få ihvertfall noe "rabatt" hvis jeg kom til Norge i voksen alder som arbeidsinnvandrer, sånn at Norge ikke har brukt penger på min barnehagen, skole, legebehandling, vaksiner osv? Eller om jeg kommer fra en rik familie og har hele livet gått til privat barnehagen/skole/lege? For at det er nemlig ikke slik det fungerer. ;)

Og om jeg flytter nå - ingen stopper meg, og jeg må ikke betale noe som helst. Det virker som det er mange unge mennesker flyter til USA eller England for å studere/jobbe nå, akkurat sånne ressurssterke unge mennesker. Er ikke det synd å miste de resursene?

På andre sida, høyre og FRP er de partiene som hadde den største vekst de siste årene, begynner høyre-orientert politikk virker mer attraktiv for Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antiliberalist
Det virker som det er mange unge mennesker flyter til USA eller England for å studere/jobbe nå, akkurat sånne ressurssterke unge mennesker.

Det er faktisk færre enn tidligere som finner USA som et attraktivt land å foreta utenlandsstudiene. Om det ikke er fritt fall er iallfall USAs ledende posisjon i verden kraftig på hell, på alle fronter.

Er ikke det synd å miste de resursene?

Egentlig ikke. For det første er det er ganske begrenset hvor mye trenger av de resursene. For det andre spørs det om det ikke alt i alt er bedre å bli kvitt asosiale snobber.

På andre sida, høyre og FRP er de partiene som hadde den største vekst de siste årene, begynner høyre-orientert politikk virker mer attraktiv for Norge?

Høyreveksten er egentlig ganske misvisende når du tar den til inntekt for at høyreorientert politikk fremstår som mer attraktiv for velgerne nå enn tidligere. Svært mange som stemmer på høyresiden gjør nettopp det i håp om å få en bedre velferdsstat og et mer sosialt samfunn enn det vi har i dag. Noe som helt tydelig gjenspeiles i Frps retorikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange som stemmer på høyresiden gjør nettopp det i håp om å få en bedre velferdsstat og et mer sosialt samfunn enn det vi har i dag. Noe som helt tydelig gjenspeiles i Frps retorikk.

Eller vi kan også kalle en spade for en spade: folk stemmer på høyresiden fordi de ønsker mindre skatter og avgifter for vanlige folk med gjennomsnittsinntekter - de folkene det er flest av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall er det en god grunn til å nuke hele jævla landet tilbake til den steinalderen de kommer fra.

En norsk sosialist har sagt sin mening, og vist sitt sanne ansikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:forvirra: :forvirra: :forvirra:

Michael Moore farer da vel ikke med løgn? Greit nok at han er ensidig. Med det som kommer frem er da i aller høyeste grad sant. Jeg synes han er en fin fyr, jeg. Mer enn noen annen får han frem hvor ræva det amerikanske samfunnet er, og hvor mye bedre det kunne blitt dersom USA kopierte europeisk sosialisme. Og da spesielt den skandinaviske velferdsstaten.

Han lyver jo ikke om at fenfgselsinnsatte i Norge er i en luksustilværelse, og at norsk politi er som "Pling og Plang" i Pippi Langstrømpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge din logikk, burde jeg slippe å betale skatt eller få ihvertfall noe "rabatt" hvis jeg kom til Norge i voksen alder som arbeidsinnvandrer, sånn at Norge ikke har brukt penger på min barnehagen, skole, legebehandling, vaksiner osv? Eller om jeg kommer fra en rik familie og har hele livet gått til privat barnehagen/skole/lege? For at det er nemlig ikke slik det fungerer. ;)

Oj, det var en spennende omskriving av det jeg sa :) Det der er jo noe helt annet enn det jeg sa! Nevnte ingen ting om arbeidsinnvandring. Det er jo to forskjellige ting.

Det jeg mente er at du skal være forsiktig med å si at "staten har tatt alle pengene mine og nå vil jeg bruke dem på meg sjæl i USA" når staten allerede har betalt ganske mye for deg i din barndom. DER ligger logikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det du snakker om her? Krigspensjonisten som har bygd opp landet slik at du kan sitte der med den feite ræva di og tjene masse med penger i en fantastisk velferdsstat? Eller kanskje du snakker om hun som sitter med uføretrygd etter å ha blitt påkjørt i gangfeltet, og ødelagt for livet.

Eller er det de mange voldtektsofrene som har blitt kastet ut i psykiatrien og ikke istand til å jobbe? Lurer på hvilke trygdesnyltere du snakker om, jeg...

Det er vel mer denne typen her vil jeg tro.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=515739

180.000 i mnd er jo slett ikke så lite. NAV må ha en kultur hvor det er omågjøre å betale mest mulig ut i trygder, det vanker kanskje bonus til de som klarer å betale ut mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antiliberalist
Eller vi kan også kalle en spade for en spade: folk stemmer på høyresiden fordi de ønsker mindre skatter og avgifter for vanlige folk med gjennomsnittsinntekter - de folkene det er flest av.

Problemet med å ta dette fenomenet til inntekt for at flere nå enn tidligere ser seg tjent med høyrepolitikk, er at de samme folkene gjerne også er sterke tilhengere av velferdsstaten, og dermed ikke ønsker å kutte på statens utgiftsside slik de ønsker å kutte på statens inntektsside. Noe som helt tydelig gjenspeiles i retorikken til Frp - høyrepartiet som mottar majoriteten av disse stemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å ta dette fenomenet til inntekt for at flere nå enn tidligere ser seg tjent med høyrepolitikk, er at de samme folkene gjerne også er sterke tilhengere av velferdsstaten, og dermed ikke ønsker å kutte på statens utgiftsside slik de ønsker å kutte på statens inntektsside. Noe som helt tydelig gjenspeiles i retorikken til Frp - høyrepartiet som mottar majoriteten av disse stemmene.

Det er vanskelig å spå om fremtiden, men tror du Frp vil forsvare eller utvide velferdsstaten dersom de kommer til makten?

Jeg tipper vel at det motsatte vil skj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...