Gå til innhold

Slanke seg på havregrøt?


Gjest fet

Anbefalte innlegg

Nå ble jeg litt sjokkert. Jeg spiser havregrøt nesten hver dag, det må jeg tydeligvis slutte med.

http://www.matvareguiden.no/matvare5644.asp

Hva er det der, da? Der står det bare 42 kalorier.

100 g GRØT (på vann) inneholder 42 kcal i følge din oversikt...

1 porsjon havregryn blir ca 250 g grøt, derfor må du gange de 42 kcal med 2,5 for å få antall kcal pr porsjon. (105 kcal)

I tillegg lager mange havregrøt med melk i stedet for vann, noe som igjen gir ekstra kalorier (+ 90 kcal), og syltetøy, bær eller annet tilbehør legger også til energi.

Derfor er det veldig lett å komme opp til 250-300 kcal pr porsjon.

Men hva så? Det er et magert og sunt måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Euforia
100 g GRØT (på vann) inneholder 42 kcal i følge din oversikt...

1 porsjon havregryn blir ca 250 g grøt, derfor må du gange de 42 kcal med 2,5 for å få antall kcal pr porsjon. (105 kcal)

I tillegg lager mange havregrøt med melk i stedet for vann, noe som igjen gir ekstra kalorier (+ 90 kcal), og syltetøy, bær eller annet tilbehør legger også til energi.

Derfor er det veldig lett å komme opp til 250-300 kcal pr porsjon.

Men hva så? Det er et magert og sunt måltid.

Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager havregrøt av:

0,5 dl havregryn,

0,5 dl havrekli,

1,5 dl vann og

1,5 dl melk.

Liker ikke grøt på bare vann, syns det smaker kjipt..

Porsjonen jeg lager har i følge matvaretabellen:

172 kcal

8,5 g protein

3,4 g fett

25 g karbohydrat

3,4 g kostfiber

En sunn start på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Jeg blir helt gæren i magen av havregrynsgrøt... Oppblåst og forstoppet... Én uke levde jeg bare på havregrøt (spiste det til frokost, lunsj og middag), og jeg gikk mye ned i vekt uten å være noe som helst sulten! Likevel er det ikke kult å være oppblåst og ikke greie å gå på do... Så det ble med den uken, ahah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri holdt ut å ete havregrøt kokt på vann - fysj! :spy: De eneste gangene jeg gjør det, er om jeg har glemt å kjøpe inn melk og jeg har ingenting annet i huset. Kokes den på kun vann smaker den gjørme.

Jeg eter havregrøt hver dag, jeg koker den på halvparten melk og halvparten vann. Jeg gidder ikke måle/veie verken det ene eller det andre, og jeg har gått ned 10 kg på et halvt år :bolledeig: Så kaloriinholdet i havregryn bekymrer jeg meg ikke over - ikke det minste :) Sunt og godt er det! :jepp: Men det må være STORE havregryn... de små pinglehavregryna er ikke gode. Og den ferdigblanda, blå havregrøtpakken de selger smaker sagflis!

Euforia, jeg aner ingenting om deg annet enn det du har skrevet i denne tråden, men fra det du har skrevet her er jeg enig med den andre gjesten - det kan se ut som du har en spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest havrebukken

Elsker havregrøt kokt på vann. Så har jeg litt frukt eller bær på. I tillegg heller jeg litt kald melk oppå den varme grøten. Nammis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Om man har en sunn middag, har frukt/bær og nøtter i havregrøten så blir det veldig sunt vil jeg påstå. Merker selv det er lettere å kontrollere inntaket når jeg spiser havregrøt kontra brødskiver. 

Anonymkode: 34d74...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 100 gram havregryn - 376 kcal
  • 100 gram sukker - 400 kcal

Som du skjønner så er havregryn voldsomt kaloririkt, å slanke seg på å spise mest mulig av dette er å gjøre det vanskeligere for seg selv enn godt er.

Se det heller som voldsomt kaloririkt selv kokt på vann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste havregrøt til frokost hver dag i sikkert et år, jeg :)

Men annet til de andre måltidene selvsagt, bare havregrøt hele dagen er jo nitrist uansett hvor mye kanel og blåbær man har på. Og selv om det er veldig sunt, så er det jo ikke sunt å spise bare en ting.

Uansett, gikk ned masse det året, altfor mye egentlig for jeg var jo slank fra før, men det har jo mye med at jeg generelt hadde et lite helsekick med trening og sunne middager i tillegg.

Det som gjør havre til god slankemat er at det metter lenge og holder blodsukker stabilt.

Anonymkode: be792...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
1 time siden, made4u skrev:
  • 100 gram havregryn - 376 kcal
  • 100 gram sukker - 400 kcal

Som du skjønner så er havregryn voldsomt kaloririkt, å slanke seg på å spise mest mulig av dette er å gjøre det vanskeligere for seg selv enn godt er.

Se det heller som voldsomt kaloririkt selv kokt på vann!!

1) Det er ikke kaloriinnholdet som avgjør om en matvare er sunn eller ikke.

2) Det er mengden du spiser av en matvare som avgjør hvor mange kalorier du får i deg av akkurat den matvaren (og èn porsjon grøt kokes på ca. 1 dl havregryn som gir ca. 150 kcal.)

3) Hva er poenget med å vise til at det er 400 kcal i 100 g sukker? Det er ingen i tråden her som har nevnt sukker, og man bruker neppe 100 g sukker på grøten uansett, om man nå i det hele tatt bruker sukker, som man nesten helt sikker ikke gjør dersom man har planer om å gå ned i vekt.....

4) Hvor lite kalorier mener du at et måltid bør inneholde for en som skal ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, made4u skrev:
  • 100 gram havregryn - 376 kcal
  • 100 gram sukker - 400 kcal

Som du skjønner så er havregryn voldsomt kaloririkt, å slanke seg på å spise mest mulig av dette er å gjøre det vanskeligere for seg selv enn godt er.

Se det heller som voldsomt kaloririkt selv kokt på vann!!

 

Selv om sukker og havregryn er kaloririke blir det ikke riktig å sammenligne de to. Å bare se på kalorier er helt tullete, du tar jo blant annet ikke hensyn til metthetsfølelse. 50 gr havregryn vil mette på en helt annen måte enn sukker. Sukker inneholder bare sukker, havregryn inneholder derimot en del proteiner, fiber, vitaminer og mineraler i tillegg til stivelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn metter godt? Ikke etter min erfaring. Jeg har prøvd å spise 300 kcal havregrøt til frokost og da SKRIKER magen min kl 9, i tillegg til at jeg blir irritabel fordi blodsukkeret også synker i tillegg til at jeg er sulten. De to siste timene før lunsj funker jeg dårlig. Hvis jeg derimot spiser samme mengde kalorier med fett og proteiner (og lite karbohydrater) så passer det fint med lunsj kl 11. Da er jeg ikke skrubbsulten, men heller ikke mett. Og humøret og blodsukkeret er jevnt. Det er ganske hårreisende at det blir påstått her at man bør spise karbohydrater for å holde blodsukkeret jevnt... Med mindre du har diabetes 1, så foretrekker kroppen å regulere blodsukkeret selv. Vi har bare ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs, men mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs. Det er ganske tydelig hva som har vært viktigst i løpet av evolusjonen...

Anonymkode: f9785...887

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Havregryn metter godt? Ikke etter min erfaring. Jeg har prøvd å spise 300 kcal havregrøt til frokost og da SKRIKER magen min kl 9, i tillegg til at jeg blir irritabel fordi blodsukkeret også synker i tillegg til at jeg er sulten. De to siste timene før lunsj funker jeg dårlig. Hvis jeg derimot spiser samme mengde kalorier med fett og proteiner (og lite karbohydrater) så passer det fint med lunsj kl 11. Da er jeg ikke skrubbsulten, men heller ikke mett. Og humøret og blodsukkeret er jevnt. Det er ganske hårreisende at det blir påstått her at man bør spise karbohydrater for å holde blodsukkeret jevnt... Med mindre du har diabetes 1, så foretrekker kroppen å regulere blodsukkeret selv. Vi har bare ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs, men mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs. Det er ganske tydelig hva som har vært viktigst i løpet av evolusjonen...

Anonymkode: f9785...887

Ok, men folk er forskjellige, og for noen funker det greit å spise karbohydrater. Jeg spiste lavkarbo i nesten ett år, og selv om det var mange fordeler med det, så trivdes jeg ikke med dette kostholdet og innførte derfor mer (langsomme) karbohydrater i kostholdet mitt. Jeg spiser havregrøt til frokost 5 ganger i uka, og det holder fram til lunsj. Da spiser jeg frokost ca. 07.15 og lunsj ca. kl. 11.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2016 den 10.26, AnonymBruker skrev:

Havregryn metter godt? Ikke etter min erfaring. Jeg har prøvd å spise 300 kcal havregrøt til frokost og da SKRIKER magen min kl 9, i tillegg til at jeg blir irritabel fordi blodsukkeret også synker i tillegg til at jeg er sulten. De to siste timene før lunsj funker jeg dårlig. Hvis jeg derimot spiser samme mengde kalorier med fett og proteiner (og lite karbohydrater) så passer det fint med lunsj kl 11. Da er jeg ikke skrubbsulten, men heller ikke mett. Og humøret og blodsukkeret er jevnt. Det er ganske hårreisende at det blir påstått her at man bør spise karbohydrater for å holde blodsukkeret jevnt... Med mindre du har diabetes 1, så foretrekker kroppen å regulere blodsukkeret selv. Vi har bare ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs, men mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs. Det er ganske tydelig hva som har vært viktigst i løpet av evolusjonen...

Anonymkode: f9785...887

Dette er min erfaring også. Jeg blir skrubbsulten etter et par timer av å spise havregryn eller annen type korn til frokost. Jeg gomlet det i meg i et år fordi det skulle være så sunt, men fant ut at jeg fungerte mye bedre med å ikke spise noe til på morgenen. Da holder blodsukker seg stabilt, og jeg kjenner ikke på sultfølelsen før det er tid for lunsj. Inntar mitt første måltid i 11-tiden, og fungerer optimalt med dette mønsteret. 

Spiser fremdeles havregryn, men da til kvelds. 

 

Anonymkode: b9ce3...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2016 den 10.26, AnonymBruker skrev:

Havregryn metter godt? Ikke etter min erfaring. Jeg har prøvd å spise 300 kcal havregrøt til frokost og da SKRIKER magen min kl 9, i tillegg til at jeg blir irritabel fordi blodsukkeret også synker i tillegg til at jeg er sulten. De to siste timene før lunsj funker jeg dårlig. Hvis jeg derimot spiser samme mengde kalorier med fett og proteiner (og lite karbohydrater) så passer det fint med lunsj kl 11. Da er jeg ikke skrubbsulten, men heller ikke mett. Og humøret og blodsukkeret er jevnt. Det er ganske hårreisende at det blir påstått her at man bør spise karbohydrater for å holde blodsukkeret jevnt... Med mindre du har diabetes 1, så foretrekker kroppen å regulere blodsukkeret selv. Vi har bare ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs, men mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs. Det er ganske tydelig hva som har vært viktigst i løpet av evolusjonen...

Anonymkode: f9785...887

Det kommer an på hva du har i havregrøten. Jeg pøser på med nøtter, bær og frukt. Om jeg spiser kun havregrøten uten noe oppi blir jeg også raskt sulten. Men mistenker at de som påstår at det er utrolig mettende gjør det samme som jeg. 

Anonymkode: 34d74...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...