Gå til innhold

Inwe's dype tanker.


Inwe

Anbefalte innlegg

Envy: Selvfølgelig er jeg tøff, og jeg får oppleve masse :)

---

Nå burde jeg egentlig pakke, men er sliten etter byturen i går. Skal få ræva i gir snart, skal bare slappe av litt. Butyren i går var morsom, satt å snakka med folk hele kvelden, uten guttesjekking. Utrolig kos, fin "avsluttning" før jeg drar.

Nå har jeg vært å røyka med bestevenninna og kommet meg hjem igjen. Pakkinga skal begynne snart. Skal være flink å pakke med meg lite, siden trillekofferter ikke er greia når man skal ned dit. Derfor skal jeg først skrive en pakkeliste.

Dette blir antagligvis siste innlegget før jeg stikker, men kan hende at jeg oppdaterer litt her om det er nett der nede.

Så hadebra så lenge :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rakk ikke si god tur før du dro jeg da... Men håper du har det fint og får oppleve masse :)

PS: Mannen min er fra sørøst Tyrkia (aka kurdistan :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takktakk alle sammen :)

Savner deg også masse Envy!

----

Nå har vi kommet oss til det siste landet vi skal besøke, så mye om turen blir nok ikke skrevet før jeg kommer meg hjem til Norge på lørdagen pga masse overvåkning og slikt var det visst dumt å blogge.

Vi har iallefall vært i Libanon, Syria, Jordan og er nå i Israel. Turen har vært kjempe koselig, med nattlige utflukter og opplevelser om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utifra hva jeg har hørt høres det ut som du har hatt en fin tur :)

men kom deg hjem asap nå da!

lol, jeg har begynt å trene ffs! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg hatt en fin tur, og det er da virkelig ikke min skyld at du har begynt å trene Envy, det er da eller en viss annen sin skyld (og sånn trening liker man da). Jeg vandrer mye da, men drikker masse cola og røyker 20 om dagen, så da går det vel opp i opp.

Vi har sett litt for mye jævelskap på to dager. I morgen er det fødselkirken i Bethlehem og shopping i Hebron som står på programmet. Palestinaskjerf og vannpipe here i come!

Forresten det blir vannpiperøyking på høyt nivå når jeg kommer hjem Envy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg hatt en fin tur, og det er da virkelig ikke min skyld at du har begynt å trene Envy, det er da eller en viss annen sin skyld (og sånn trening liker man da). Jeg vandrer mye da, men drikker masse cola og røyker 20 om dagen, så da går det vel opp i opp.

Vi har sett litt for mye jævelskap på to dager. I morgen er det fødselkirken i Bethlehem og shopping i Hebron som står på programmet. Palestinaskjerf og vannpipe here i come!

Forresten det blir vannpiperøyking på høyt nivå når jeg kommer hjem Envy.

joooda, litt din skyld ;)

shit ass, skumle greier :sur: (både usunnheten og jævelskapen)

pøh, vannpipe du lix, du vet jo at jeg er verdens største pingle :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en innholdrik tur! Og sikkert kjekt å få med seg, selv om man sikkert får se mye forferdelig..

Gleder meg til å høre mer når du kommr hjem! :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

joooda, litt din skyld ;)

shit ass, skumle greier :sur: (både usunnheten og jævelskapen)

pøh, vannpipe du lix, du vet jo at jeg er verdens største pingle :jepp:

Vannpipe er da virkelig ikke skummelt, og det smaker kjempegodt! namme! Og nå er den, jordbær tobakk, fruktobakk, kiwitobakk og epletobakk kjøpt inn.

----

Shopping var gøy, noen så en slosskamp, det var nok ikke liker gøy. Men fotografer liker sånt, så de hadde det nok gøy. Også sett universitetet i Bethlehem, alltid gøy og se hvordan andre lever, sånn litt utenom jævelskapen.

I morgen blir det holocoust minnegravplass og shopping i Jerusalem, mens andre bader i Tel Aviv. Noe jeg ikke gidder, siden jeg hater å bade, og har igjen noen gaver. På kvelden blir det fyll og faenskap, siden det er helligdag på fredagene her nede, er det nok av liv i gatene.

Ellers blir det digg å komme hjem litt igjen. Hodet mitt er slitent etter alle inntrykkene, og nakken min dreper meg pga harde senger og en forferdelig forkjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hjemme igjen, eller ikke hjemme, men på skolen. Liker ikke bo her, gleder meg til sommeren da jeg flytter for godt, til et sted. Turen har fått meg til å bli politisk, jeg vandrer rundt i palestinaskjerf og "free palestine" t-skjorte. Ganske provisert etter å ha sett palestinske leire fra bosettningene. Time nå, oppdaterer seinere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åj, alle venter en skikkelig oppdatering. Får prøve på det da.

Det hele startet med en litt for lang flytur og mye venting på Frankfurt flyplass, men vi kom oss nå endelig til Beirut da. Kl var 02.00 lokal tid og bagasjen min manglet, den hadde nemlig aldri kommet seg lengre enn til Frankfurt. Vel inne i bussen møtte vi reiseleder nr 2, som var en ganske så stor kar fra østlandet, som for lenge siden hadde bestemt seg for å flytte til Midtøsten og hadde dermed lært seg arabisk. Vi fikk vite i bussen at vi ikke kunne bo på hotellet vi skulle, NPA (Norwegians People Aid) nekta oss det, for det hadde vært skyting like i nærheten. Dermed endte vi på et mye bedre hotel, med enerom første dagen og 3mannsrom resten av oppholdet i Libanon. Vi vokna seint og gikk ned til en lokal kiosk for frokost før vi begynte å utforske denne nye byen. Vi vandra rundt, shoppa litt og drakk kaffe før vi satt oss inn i en buss på vei opp til ungdomssenteret der vi skulle ha en workshop for palestinske ungdommer. Her fikk vi mange nye venner og prøvde så godt vi kunne å lære de noe av det vi kunne. Kvelden kom og reiseleder tok oss med på en Libanesisk restaurant med fingermat på skikkelig libanesisk vis. Tok en øl på en pub i Beirut før jeg stakk tilbake til hotellet. Dagen etter var ganske lik den forrige, men kvelden ble helt forskjellig, da dro vi nemmelig på en Libanesisk fest. Med dans og alt for høy musikk, tilogmed den Norske ambasadøren var der. Siste dagen i Libanon gikk med til en tur sørover til byen Tyr, her ble det vandring i byen + et foredrag fra minerydderne til NPA.

Turen gikk videre over fjellet til Syria og byen Damaskus. En spesiell tur i gamle amrikanere over et snøkledd fjell og rett inn i dypeste ørknen. Damaskus har jeg egentlig ikke så mye å skrive om, jeg lå stort sett med feber på hotellrommet, men det lille jeg fikk sett av gamlebyen ga mersmak.

Vi er virkelig ikke lenge på et sted, og turen gikk videre til Jordan, for en natt på et hotell utenfor Aman. Det lå såpass utenfor at vi ikke fikk sett byen i det hele tatt, og turen gikk tidlig neste morgen til Petra. Her så vi på stein, masse stein, masse fin stein. Jeg rei esel i trapper og kamel til beduincampen, der vi skulle sove i huler for natten. Beduiner er merkelige mennesker de har mange milioner penger og lever i en hule med familien sin. Han vi bodde hos for natten eide reiseselskapet som hadde hatt alt med oss og gjøre i Jordan. Han levde i en hule med sine 2 koner og 4 av sine barn. Vi spiste mat som den ene av konene lagde til oss, drakk masse te og hørte på at mannen i huset (hula?) spilte og sang for oss. Heldigvis legger beduiner seg forholdsvis tidlig (kl 9 faktisk) siden vi alle var slitne og ville sove. Vi ble vekt ved soloppgang neste morgen og fikk tradisjonell frokost og mer te, før vi vandra i vi til bussen vår.

Turen gikk videre mot Palestina (ja, jeg vet det heter Israel, men liker å kalle det Palestina), med et stopp ved dødehavet for bading og kos. Vi kom oss faktisk helt fint inn i Palestina, uten trøbbel i det hele tatt på checkpointet. Vi tok oss en tur på fylla og la oss til og sove. Dagen etter våkna vi av kalde hotelrom der flere lakk fra taket og en mac var ødelagt. Det var siste natta i det hotellet, vi skifta fint dagen etter. Men det gjorde vi først etter en politisk rundtur i Jerusalem med en Palestinsk guide. Det er ganske sterkt å stå i en Israelsk bosettning og se ned på en Palestinsk flyktingsleir. Vi dro også for å se på muren og en kloakk som små barn måtte gå igjennom for å komme seg på skolen. Dette tror jeg gjorde et like sterkt inntrykk på alle andre som på meg. Middagen husker jeg ikke helt hvor vi hadde, men det ble iallefall en tidlig kveld. Neste dag ble tilbragt i flere Palestinske flyktingsleire, derblandt Ramallah. Vi besøkte også en jenteskole som Norske myndigheter hadde sponsa. Spennende. Dagen etter var turen kommet for Bethlehem og Hebron. Vi dro til fødselkirken med egen guide, eller vi var tre stykker på en guide. Hun tok oss også med til universitetet i Bethlehem. Noe av det beste med å reise er å snakke med menneskene som bor der og høre hvordan de har det. Hebron var et spesielt sted, med checkpoints vi måtte gå igjenom for å komme inn i visse deler av byen, der Israelere har jaget Palestinere ut av sine hjem. Byen ser mest ut som en spøkelsesby, og Israelske soldater går rundt med geværer på hvert gatehjørne. Vi var på besøk til en av de få Palestinerne som er igjen der og drakk te. Han fortalte at de spilte Israelsk musikk fra tidlig om morgnen til seint på kveld som en slags tortur. Resten gikk med til shopping, da vi kom tilbake til bussen hadde jeg og ei anna vært så smarte at vi stelte oss midt i sikte til noen Israelske soldater som sikta på en Palestinsk slosskamp, men alt gikk bra, selvom læreren vår fikk seg til lite stuck. Tidlig kveld og tidlig opp neste morgen. Vi skulle på Hollocoust senteret. Dette hadde vi lært mye om på skolen fra før, men det var gøy og sette paraleller til det som skjer der i dag, i forhold til den 2 verdenskrig. Hvis man ser bort fra gasskamrene kunne man nesten tro det var om i dag. Resten av dagen hadde vi fri til å gjøre det vi ville, så jeg vandra litt rundt i Jerusalems gamleby. Her ble jeg invitert i ca 5 butikker og drakk te og snakka med innehaveren, utrolig gøy. Resten av gavene fikk jeg også unnagjort. Så da var det bare en ting som gjennsto; Avskjedsfesten! Den er forsåvidt et kapittel for seg selv, og skal ikke nevnes så mye her.

Dagen etter var det hjemtur. Alt for mye forsinkelser og mye venting. Slitsomt.

Turen har alt i alt vært kjempe morsom, spennende og proviserende. Og jeg har lært så utrolig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg ble vel nesten så langt at folk ikke gidder å lese det, men i og for seg er det jo en ganske kort oppdatering på to uker.

Livet hjemme er nesten som før, selvom jeg er litt med en gjeng jeg vanka med for alt for mange år siden. Men det er alltid kos og ta en kaffe eller øl med de. Ting forandrer seg, tror jeg liker det, men er ikke sikker.

Ellers er jeg mye med venner på dagen, og hører på de store gutta snakke om faget mitt på kvelden. Liker å være tilbake i Norge igjen. Selvom det var veldig deilig med 25 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest :jepp:

men har hørt det irl da! hehe..

forandringer er bra, bare de ikke er for store av gangen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...