Gå til innhold

Hvorfor skal vi ha et nytt operahus???????


Modesty Blaise

Anbefalte innlegg

det jeg syns er litt ille, er at det brukes helt avsindige summer på den tross alt ganske marginale gruppen av operafans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk fra Oslo og Akershus betaler også mest skatt til staten. Jeg er klar over at de fleste pengene Norge tjener kommer fra Oljen og fiske.

Mitt svar var i stor grad ment til Diva som var veldig bekymret for at skattepengene hennes ville gå til en unødvendig opera i hovedstaden.

Well, you had me there.... :wink:

Men det var bare et av argumentene mine og jeg synes fremdeles dette er horribelt og unødvendig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det var vel egentlig ikke meningen å bruke denne tråden til å ta noen, eller henge seg opp i enkelte detaljer...... Sorry.

Tilbake til debatten; jeg er fremdeles for opera. Vi i Norge er rike nok til å ha et skikkelig velferdistilbud samtidig som man har et bra kulturtilbud. Tror noen må se på forvaltningen av pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
det jeg syns er litt ille' date=' er at det brukes helt avsindige summer på den tross alt ganske marginale gruppen av operafans...[/quote']

Har du vært på opera?

Det er som i reklamen for mint eller smint, ett tygg og du er hekta.

Man blir skikkelig grepet av stemmningen, musikken og alt det bare drar deg inn i handlingen.

Og er helt fantastisk at stykker skrevet for 200år siden er like aktuelle i dag.

Og det fortjener faktisk alle å få se skikkelig tilrettelagt ikke som her i Bergen at en messehall blir brukt til opera. Det er en skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Mitt innlegg var ikke ment som en kritikk av deg Ivanka.

Jeg var ikke særlig begeistra selv, men etter å ha vært på opera var det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt innlegg var ikke ment som en kritikk av deg Ivanka.

Jeg var ikke særlig begeistra selv, men etter å ha vært på opera var det gjort.

tok det ikke ille opp heller. forventer slett ikke at alle skal like den musikken jeg liker, og tar det ikke personlig at folk har forskjellig smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

er helt enig med deg, gurimalla!

Synes det er dirkete pinlig at noen synes at operabygget er for dyrt fordi det bare interesserer "marginale" grupper. Man må invistere for å få noe igjen, og Operan i Oslo er BILLIG. Operaen er bare en liten del av den utviklingen som forgår i Bjørvika og det er jo innlysende at utviklingen vil ha klare fordeler for andre enn operaelskere. Bare se på hva Operahuset i Sidney har betydd for markedsføringen av Australia! Guggenheimmuseet i Bilbao og Tate Modern i London er andre eksempler på at kulturinstitusjoner bringer liv og næring til de områdene de ligger i. Men antar at saken hadde sett annerledes ut hvis det var snakk om å bygge en gigantisk innendørs fotballstadion....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at Bjørvika skal bli veldig bra! Husk, d er innfallsporten til hovedstaden for alle de som kommer kjørende sørfra....Når penger er mangelvare innen sosialtjenesten, blir d ikke riktig å stjele dem fra kulturen....Personlig kunne jeg heller tenkt meg f eks å redusere kraftig på div. fallskjermer i mange-millioners-klassen og sett nærmere på enkelte nullskatteytere og lederlønninger......men d blir jo en annen siskusjon! Måtte bare nevne d....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg håper og tror at Bjørvika skal bli veldig bra! Husk' date=' d er innfallsporten til hovedstaden for alle de som kommer kjørende sørfra....Når penger er mangelvare innen sosialtjenesten, blir d ikke riktig å stjele dem fra kulturen....Personlig kunne jeg heller tenkt meg f eks å redusere kraftig på div. fallskjermer i mange-millioners-klassen og sett nærmere på enkelte nullskatteytere og lederlønninger......men d blir jo en annen siskusjon! Måtte bare nevne d....[/quote']

*klapper i hendene for chimp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de skal bruke penger på skoler og eldre :D

Det opra bygget kan vel vente litt til, :x

selv om det vi har ikke er mye og skryte av. :(

Det er ikke så lenge siden det var noe i avisen om at

lærer og elever med foreldre skulle fixse noe på skolene selv.

Husker ikke nøyaktig hva det var :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s i.i.
Synes de skal bruke penger på skoler og eldre [/size:

Det syns jeg også. I tillegg til operahus!!

(Jeg har ikke spes sans for opera, bare så det er sagt)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dirkete pinlig at noen synes at operabygget er for dyrt fordi det bare interesserer "marginale" grupper. Man må invistere for å få noe igjen' date=' og Operan i Oslo er BILLIG. Operaen er bare en liten del av den utviklingen som forgår i Bjørvika og det er jo innlysende at utviklingen vil ha klare fordeler for andre enn operaelskere. [/quote']

Så utrolig enig! Operaen i seg selv representerer bare en del av de kostnadene som utbyggingen i Bjørvika fører med seg. Når man velger å plassere Operaen der, skyldes det politisk vilje til å bygge ut i området - men at man trengte et politisk påskudd. De ansatte ved Operaen ønsket seg jo en annen, billigere løsning....

Og at et rikt land som skryter på seg å være en kulturnasjon bør ha en standsmessig opera, er jeg ikke i tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Lite gjennomtenkt

De brukte jo ganske mange år da.....

Skoler og gamlehjem forvaltes av kommunene, opera av staten, så tror ikke pengene ville gått dit uansett. De milliardene det er snakk om er mye penger, men lite sammenlignet med andre ting staten driver med. For 2-3 år siden betalte de over 1 mrd for et datasystem som IKKE VIRKET og måtte kastes!

Selv tror jeg området blir veldig fint, i dag er Bjørvika en eneste stor parkeringsplass/narkoreir/konteinerplass. Alt for dumt å bruke en flott tomt på det, i motsetnign til å oppgradere området. Se hva som skjedde med Aker Brygge!

Selv går jeg ikke så ofte i operaen, men har vært der en gang i blant. Når jeg må tåle at 100 innbyggere i en kystkommune får bro til 100 mill og vel så det, så synes jeg man får tåle en opera i hovedstaden. Håper mange kommer for å ta den i bruk, opera er ikke bare for Oslo folk eller snobber, tvert i mot, det er for folket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut

De brukte jo ganske mange år da.....

Skoler og gamlehjem forvaltes av kommunene, opera av staten, så tror ikke pengene ville gått dit uansett. De milliardene det er snakk om er mye penger, men lite sammenlignet med andre ting staten driver med. For 2-3 år siden betalte de over 1 mrd for et datasystem som IKKE VIRKET og måtte kastes!

Selv tror jeg området blir veldig fint, i dag er Bjørvika en eneste stor parkeringsplass/narkoreir/konteinerplass. Alt for dumt å bruke en flott tomt på det, i motsetnign til å oppgradere området. Se hva som skjedde med Aker Brygge!

Selv går jeg ikke så ofte i operaen, men har vært der en gang i blant. Når jeg må tåle at 100 innbyggere i en kystkommune får bro til 100 mill og vel så det, så synes jeg man får tåle en opera i hovedstaden. Håper mange kommer for å ta den i bruk, opera er ikke bare for Oslo folk eller snobber, tvert i mot, det er for folket!

Der har vi det du presterer å påstå opera i oslo for en liten kulturelite (som vet bedre enn disse forb bøndene)må værebedre enn veier og annen infrastruktur som næringslivet utover hele landet er avhengig av for å sikre arbeidsplasser.Så vil du og dine forøvrige statsansatte med høy utdanning og alt for høy lønn i forhold til det lille grann du presterer!Forvente at du med din fritid (bla opera)må gå foran verdiskapende arbeid og trygging av den slags arbeidsplasser.Vi betaler tross alt din lønn og i tillegg alle kurs du er på.Ta et eksempel forestill deg att du skal selge deg og det du kan(omsette for 100000 i mnd)for å betjene utgifter som desverre er reelt for mange av oss,Vi må jobbe noe inni helvete !liker nok å gå i operaen men å ta seg store friheter på andres regning for å flotte seg selv det liker jeg ikke.Betal selv for det du vil ha ikke ligg felleskapet til last ihvertfall ikke med dine egne særinteresser.Hva norge mangler i dag er ledere på alle nivåer som tør og vil ta ansvar gøre det som trengs å gøre,vi har en haug med feiginger hvis eneste oppgave på jobb er å dekke sin såre ræv full av usikkerhet.Å fy faen nå blei jeg i dårlig humør av å tenke på dere snyltere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

DOH!

Ikke jobber jeg i staten, og hadde jeg gjort det hadde jeg tjent 267.000. Ikke er jeg på kurs heller, så det kan du ta helt med ro. Ikke min feil at du har en jobb du ikke trives med.

Liker du å gå i operaen, så gå da vel! Koster vel ca 180 kr? Ikke all verden.

Jeg for min del er ikke så opptatt av å gå i opera, men synes det er helt greit å bygge en ny. Dette vil ta mange år, og vil også skape arbidsplasser, akkurat som en bro.

Forøvrig må jeg si at du er jammen meg usaklig, i en tråd med mange gode fornuftige innlegg på begge sider i debatten. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...