Kitsune Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Som en av de få jeg vet om, holder jeg meg langt unna søtningsstoffet sukralose. Og det bør du også gjøre. Jeg drikker ikke Cola Zero og så og si alle produkter merket med "nå med 30% mindre sukker" inneholder dette. Derfor leser jeg innholdsdeklarasjonen før jeg kjøper noe. Dette er hvorfor: Sukralose er meget vanskelig å frembringe. I natuen oppstår det kun sammen med dødelige klorforbindelser, og i uforståelige små mengder. I naturen er det så og si umulig å bryte ned. Sukralose brytes ikke ned i kroppen, men reiser rett igjennom og ut i miljøet. Dette gjør havene søtere og man vet ikke hvilken effekt dette vil ha på naturen om noen år. Jeg så også en svensk dokumentar om dette, og de sa at de kan ikke bygge renseanlegg som kan bryte ned dette stoffet for det ville være for kostbart. I tillegg sa de at stoffet ble godkjent for bruk i mat i USA gjennom ikke helt rene metoder (som vanlig virker det som). Inntar du sukralose? Er det første gang du hører om dette? Vil du vurdere å avstå fra sukralose?
Trillrund Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Je drikk bære sukker... Jeg drikker ikke noe som inneholder noen kusntige/erstatningssøtstoffene. Det smaker altfor søtt og jeg blir nummen i munnen og får kløe i halsen av en del av dem. Så jeg holder meg til sukker og prøver heller å begrense inntaket litt. Men vanskelig når man er borte på besøk, da. Hvis jeg vet de bruker light brus/saft, ber jeg om vann eller melk. Får jeg light drikke, klarer jeg ikke drikke og går da på do for å drikke vann i springen når jeg blir tørst..
Wildy Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Jeg drikker veldig sjelden brus og de gangene jeg gjør det er det "ordentlig" brus med sukker. Heller det enn å proppe i meg en haug med kunstige søtningstoffer.
Gjest Elfrida Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Sukralose brytes ikke ned i kroppen, men reiser rett igjennom og ut i miljøet. Dette gjør havene søtere og man vet ikke hvilken effekt dette vil ha på naturen om noen år.Det utrolige er jo at det visstnok er strengt forbudt å slippe ut sukralose fra en fabrikk for eksempel, men å selge det i drikke- og matvarer til mennesker, som deretter slipper det ut etter å ha hatt det gjennom kroppen, ja det er greit! Det forundrer meg ganske mye.
Tabris Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Hm, dette er interessant. Jeg vet ikke om jeg vil boikotte det fullstendig sånn umiddelbart, jeg vet for lite om det, men jeg drikker ikke noen light brus fra før og bruker lite med sukkererstatning. Jeg skal være mer bevisst dette i fremtiden, takk for at du sa fra.
Kitsune Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2008 Men det gjelder så og si alle produkter som er merket "NÅ! Med 30% mindre sukker!" Sånn som ketchup, pastiller (Extra drops, de nye Lackerol m.fl.)
Gjest lissi32 Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Jeg bruker en del kunstig søtstoff, men prøver å begrense dette fordi det ikke er naturlig for kroppen. Jeg tror det øker søtsug og gjør kroppen oppblåst. Jeg drikker kanskje en halv liter light brus pr uke, og bruker suketter i te. Heller dette enn å innta store mengder sukker, da går jeg opp i vekt.
ToveM Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Jeg drikker stort sett Pepsi Max og det inneholder ikke dette stoffet, så vidt jeg kan se
brumma* Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Som en av de få jeg vet om, holder jeg meg langt unna søtningsstoffet sukralose. Og det bør du også gjøre. Jeg drikker ikke Cola Zero og så og si alle produkter merket med "nå med 30% mindre sukker" inneholder dette. Derfor leser jeg innholdsdeklarasjonen før jeg kjøper noe. Inntar du sukralose? Er det første gang du hører om dette? Vil du vurdere å avstå fra sukralose? Dette visste jeg ingenting om. Det høres ikke bra ut... Jeg drikker bare lightbrus + har suketter i teen, men jeg har ihvertfall ikke vondt av å drikke mindre av det. Når det er sagt, Cola Zero inneholder såvidt jeg vet ikke Sukralose, men Acesulfam og Aspartam. Cola Light derimot inneholder Sukralose.
Brunhilde Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Hvis man skal informere er det vel et mål i seg selv å ikke feilinformere? Jeg drikker Coke Zero, og sjekket innholdsfortegnelsen nå, og hva ser jeg? Ikke noe sukralose...
Gjest lissi32 Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Ja jeg vil heller innta kunstig søtstoff enn vanlig sukker. Jeg klarer ikke tanken på å drikke vanlig brus, hvor halve glasset egentlig er sukker.
Arkana Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Inntar du sukralose? Er det første gang du hører om dette? Vil du vurdere å avstå fra sukralose? Ja, ja, nei. Sukkerbrus er forøvrig ikke noe alternativ.
Kitsune Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 6. januar 2008 Aspartam og andre kunstige søtningsstoffer spaltes i kroppen og kommer ut i ikke-farlige forbindelser. Det gjør ikke sukralose, og det er det som er poenget. Bare drikk lightbrus eller hva det måtte være. Akkurat det ville vært et tema for en annen tråd. Ville bare komme med et varsku ift. sukkralose. Neida, Brunhilde. Målet er alltid å feilinformere
Brunhilde Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 Neida, Brunhilde. Målet er alltid å feilinformere Men da hjelper det ikke å droppe Coke Zero, det var bare det jeg ville frem til...
Eve Luna Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har vært obs på Aspartam, men jeg viste ikke om sukralose. Jeg prøver å unngå så langt jeg kan mat og drikke med kunstig søtning. Sukker brytes i hvert fall ned i kroppen og kommer ut. Så får jeg heller spise litt mindre av produkter med mye sukker i seg.
Gjest Eurydike Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 Jeg drikker aldri light-brus og unngår også kunstige søtningsmidler generelt. Nå fikk jeg nok en bekreftelse på at det er er lurt valg også av hensyn til miljøet. Takk for tipset!
Gjest Gjest_kelly_* Skrevet 5. august 2008 #17 Skrevet 5. august 2008 Hei, ville bare skyte inn at vanlig koksalt lages fra natrium og den hypergiftige stridsgassen klor... men likevel er ikke koksalt på noen liste over farlige stoffer. Samtidig er det registrert 146 bieffekter på vanlig sukker. http://www.rheumatic.org/sugar.htm Min filosofi er at så lenge man har et nyansert inntak går det bra. Hvis kunstige søtningsstoffer var så farlige som man vil ha det til, ville sukkerindustrien avslørt dette for lenge siden. Husk de taper milliardbeløp på dette. Dette er hvorfor: Sukralose er meget vanskelig å frembringe. I natuen oppstår det kun sammen med dødelige klorforbindelser, og i uforståelige små mengder. I naturen er det så og si umulig å bryte ned.
lillede Skrevet 12. august 2008 #18 Skrevet 12. august 2008 Jeg drikker stort sett Pepsi Max og det inneholder ikke dette stoffet, så vidt jeg kan se Det inneholder aspartam,et søtningsstoff som de brukte før i gamle dager,til å lege magesår..... jeg var avhengig av pepsi max..etter å ha lest en del om det,kuttet jeg alt som har med light å gjøre. Ikke bra i det hele tatt!!
lillede Skrevet 12. august 2008 #19 Skrevet 12. august 2008 Jeg har vært obs på Aspartam, men jeg viste ikke om sukralose. Jeg prøver å unngå så langt jeg kan mat og drikke med kunstig søtning. Sukker brytes i hvert fall ned i kroppen og kommer ut. Så får jeg heller spise litt mindre av produkter med mye sukker i seg. aspartam og sukralose er samme galskapen.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #20 Skrevet 12. august 2008 Skriver dette med store bokstaver, så folk skal legge merke til det! Har jobbet på bryggeri, og kan en del om dette. Aspertam og Acesulfam er stoffer som visse mennesker er allergiske mot, og som kan skape uønskede prosseser i kroppen i forbindelse med insulinmedsiner osv osv osv. Derfor må disse stoffene presiseres på inneholdsfortegnelsen. MEN, bare fordi det ikke står sukralose ved navn, betyr ikke det at det ikke er i brusen! Dette stoffet kommer nemlig ikke under den samme lovgivningen. Hvis det står på etiketten at brusen/saften/tyggisen/pastillen inneholder en "fenalynaninkilde" (!?sorry, vet jeg burde klare å stave dette riktig siden jeg jobbet med det, men den gang ei, de fleste av dere skjønner hva jeg mener :gjeiper: ), er denne kilden ofte sukralose. Det eneste som er dumt, er at hvis du ringer til f.eks produsenten av denne "kilden", så vil du ikke alltid få svar der en gang... De eneste som faktisk har kontroll over dette, er de som manuellt står og blander essensene, og kan bruke elimineringsmetoden utifra hva det har og ikke har i blandingen. Disse stoffene er forøvrig 500 ganger søtere enn sukker, og dere kan jo da selv tenke dere hvor minimalt det er av dette i en flaske brus....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå