Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med innenlandsflyvninger i Usa/Canda? Er det greit å bestille, dyrt eller billig? Hvilke flyselskaper kan jeg sjekke ut?

Og når en skal til Usa er det lurest å bestille tur/retur biletter? Eller er det mulig å bestille til Calgary feks og hjem fra New York? Eller er det veldig dyrt når en bestiller enveisbilletter?

Og er det greiest å få hjelp fra et reisebyrå på en slik tur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes flere billigflyselskaper som flyr innenlands i USA, hvor du kan få veldig billige enveisbilletter. Jeg har prøvd blant annet Jetblue og Suncountry med brukbart hell. Det er ikke alltid det er praktisk å måtte fly tur/retur.

Tror ikke jeg ville brukt et reisebyrå med mindre du har veldig spesielle ønsker, dårlig tid, mye penger eller er veldig uvant med å søke på nett. Du får det stort sett like billig eller billigere selv!

Skrevet
Og når en skal til Usa er det lurest å bestille tur/retur biletter?

Så vidt meg bekjent kommer man ikke inni landet uten tur/retur billett.

Reiseselskap er kjekt om du ikke er vant til å reise/planlegge mye selv.

Skrevet
Så vidt meg bekjent kommer man ikke inni landet uten tur/retur billett.

Joda, det kan man.

Skrevet

Men man må vel vise at man ikke har tenkt å oppholde seg der i mer enn 3 mnd. Da må man jo ha visum noe hun antagligvis ikke får når hun bare har tenkt å reise dit for gøy. (Antar at TS ikke har tenkt å jobbe, gå på skole osv)

Skrevet
Joda, det kan man.

Man kan ikke reise til USA uten tur/retur billett uten visum. Se her.

For å dra på Visa Waiver program som turist (altså uten visum) må man ha maskin lesbart pass +

They can demonstrate the intent to stay 90 days or less in the United States and demonstrate sufficient funds to support themselves while in the United States.

Noe som vil si at man må ha retur billett for å bevise at man ikke blir i mer enn 90 dager.

Og for å få visum må man møte opp personlig; les her.

Skrevet
Man kan ikke reise til USA uten tur/retur billett uten visum.

Snodig, for jeg gjorde akkurat det for et par år siden. Var på tur i Latin-Amerika, men fant ut at jeg ville til USA, så dro dit og var der i to måneder, hadde ingen returbillett. Men, men.

Skrevet
Snodig, for jeg gjorde akkurat det for et par år siden. Var på tur i Latin-Amerika, men fant ut at jeg ville til USA, så dro dit og var der i to måneder, hadde ingen returbillett. Men, men.

Det gjorde jeg også det for et par år siden. Men det har skjedd mye siden den gang.

Skrevet

Men det siste du sa der, om å måtte vise at man ikke skulle være der lenger enn 90 dager, og vise at man har penger nok til oppholdet, var også "reglene" da jeg dro for et par år sida, men fikk beskjed om at de ikke fulgte det når det gjaldt nordmenn. Men, men, er vel best å følge reglene allikevel.

Skrevet
Fikk beskjed om at de ikke fulgte det når det gjaldt nordmenn

Hvorfor skulle de ikke følge de reglene fordi vi er nordmenn? :-/

Skrevet
Hvorfor skulle de ikke følge de reglene fordi vi er nordmenn? :-/

Sikkert fordi Norge er et av de landene som har spesial avtale med USA (Visa Waiver program) og dermed er det noe mindre strengt for oss en de fleste andre. Men også innen denne avtalen har det vært store forandringer.

Skrevet

Å ja :-/

Jeg hadde hvertfall store problemer å komme inn i landet ifjor. Jeg hadde grønt kort og norsk pass, og det likte dem ikke :-/

Skrevet
Og når en skal til Usa er det lurest å bestille tur/retur biletter? Eller er det mulig å bestille til Calgary feks og hjem fra New York? Eller er det veldig dyrt når en bestiller enveisbilletter?

Problemet med enveisbiletter vil jo ikke oppstå, så lenge du har billett ut av landet og det har du jo uansett hvor du velger å fly hjem fra. Flybilletter kan for øvrig både endres og avbestilles og det er de nok klar over, så det skulle ikke forundre meg om de tar litt lett på det til tider. Reglene er for øvrlig litt annerledes når man ankommer via landjorden enn om man ankommer med fly. Ved innreise har jeg opplevd å bli spurt vedr. penger, men da har jeg bare svart at jeg har VISA- og Mastercard og da har ingen spurt noe mer. Som regel tror jeg ikke nordmenn blir spurt i det hele tatt.

For øvrig har jeg bestilt innenlands flybiletter både via expedia og travelocity, som det ble linket til over her, og det har gått helt smertefritt og vært billig selv om jeg har ventet til bare noen timer før avgang. De billigste innenlandsbillettene er gjerne på "melkeruter" med mellomlandinger både her og der, men på begge disse nettstedene kan du velge om du vil fly direkte eller svært billig.

Skrevet

Takk for linker alle sammen, disse skal jeg sjekke ut.

Jeg vil jo uansett ha en returbillett. Det var bare det at jeg lurte på å bestille billetter feks fra oslo - toronto også reise litt rundt, også reise fra new york - oslo....Så da vil jeg jo ha en returbillett.

Men har prøvd å bestille kun en enveis på noen flysider, og da koster det jo MYE mer når jeg velger tur/retur....irriterende...

Skrevet

Som det er sagt her, så lenge du har returbillett er det ikke noe problem.

Sist jeg var i USA, hadde jeg billett til LA og utreise fra Vancouver i Canada. Helt smertefritt.

Når det gjelder hvilke problemer man kan få ved innreise, kommer det nok veldig an på personen du møter i skranken. Den ene gangen ble jeg skikkelig kryssforhørt og fikk spørsmål om hva jeg hadde gjort i Italia flere år tidligere osv (gjennomgikk alle stempel i passet....!).

Jeg fikk også problemer fordi han i skranken ikke kunne skjønne hvordan en person med mitt yrke i hele tatt kunne ha råd til å besøke USA. Den gangen jobbet jeg på en bensinstasjon ved siden av studiene, og det er vel ikke akkurat høystatus yrke i USA.... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...