^me^ Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 jeg og min kjære vurderer og flytte til usa. vi har veldig lyst begge to, men jeg vet lixom ikke helt hva vi går til? noen her inne som har bodd i usa eller gjør det nå? trenger info om hva vi går til.. hva reagerte du på?positivt og negativt..
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Første bud er vel å skaffe seg jobb eller studieplass. Finnes mange byråd som driver med rekrutering, også viktig å finne ut om deres yrker faktisk gir rett til oppholdstilatelse. Dersom dere er ute etter studieplass så har ANSA mye nyttig info.
mamut75 Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Må man ikke ha sånn "green Card" for å flytte til USA? Har aldri bodd der selv , men har kamerat som bor og er gift der nå . Han har hatt kjempeproblemer med å skaffe seg jobb der , så USA er vel ikke noe enklere land å være utlending i , enn feks Norge .
Gjest discovery Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Har en kamerat som jobber i USA etter endt utdanning der borte. Han har ikke fått opphold og ser ikke ut som om han får det heller. Dermed måtte hans far opprette et "firma" som leier ut hans arbeidskraft til firmaet som han jobber for i USA. Han måogså til stadighet hjem til Norge før han kan leies ut på nytt pga det er nesten umulig å få opphold. Tror det kan bli veldig vanskelig for dere. Kreves også at dere har en god del oppsparte penger, både til utgiftene dere får men også for å bevise at dere kan klare dere selv. Om dere ikke har slike midler så er i allefall opphold helt umulig. Hva med Canada? De mangler arbeidskraft, mye lettere å få både jobb og opphold der.
Glitnir Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Som flere skriver over er det ikke bare-bare å flytte til USA nei, med tanke på lover og regler som kan skape problemer for dere før dere i det hele tatt får de nødvendige tillatelser. (Med mindre en av dere har amerikansk statsborgerskap eller noe da?) Det er slettes ikke enkelt å faktisk skaffe seg jobb heller. Ellers skal man jo være forberedt på kultursjokk. Det er jo den vestlige verden også i USA, og man tenker at mye er det samme som her hjemme. Det er det jo, men det er veldig mange forskjeller også! Når det er sagt er det også uante muligheter i USA for den som klarer å komme seg opp og frem; The American Dream eksisterer for mange fremdeles, den er bare ikke så enkel å oppnå som mange kan se ut til å tro. Når det er sagt: USA er et fantastisk land, og om man klarer å tilpasse seg amerikanernes væremåte, samt kommer igjennom alle de lovpålagte hindre på veien, kan man få det utrolig fint der!
Munachimso Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Jeg flytter til USA veldig snart! Som noen andre har sagt, må du skaffe deg visum ved å finne deg en jobb eller ved å gå på skole, det er ikke alltid så lett.. Hva har dere tenkt til å gjøre der borte?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Jeg flytter til USA veldig snart! Som noen andre har sagt, må du skaffe deg visum ved å finne deg en jobb eller ved å gå på skole, det er ikke alltid så lett.. Hva har dere tenkt til å gjøre der borte? Hei! Skal ikke flytte til USA men vurderer å bli igjen et år etter endt studie i et land utenfor Europa og har et par spm som du sikkert kan hjelpe meg med Som student med støtte fra lånekassen er jeg i dag medlem av folketrygden. Vil jeg miste mitt medlemskap der hvis jeg kun skal jobbe? Medlemskapet i folketrygden er jo betingelsen for at jeg får forsikring. Og hva med skatt? Vet at noen fra andre land har hatt problemer med at de har måttet betale skatt både til landet de kommer fra og det landet de bor i. Man får jo disse pengene tilbake i ettertid, men man blir jo veldig blakk mens man venter. Håper du eller noen andre kan svare på spm mine, er til nytte for TS også.
onyx Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Dette bør du sjekke NØYE med både NAV i Norge og det landet du bor i. Mange feller og unntak, så regn med at det tar tid. Prøv å sett deg inn i reglene selv, slik at du får dobbeltsjekket den informasjonen du får. Angående folketrygden kan du søke om fortsatt medlemskap, noe som er anbefalt når du er ute så kort tid. Det er som regel ikke noe problem, men regn med at du må ihvertfall betale trygdeavgift til Norge. Du kan risikere å bli dobbeltbeskattet, MEN vær obs på dette ikke nødvendigvis er noe du får tilbake i ettertid! Slike ting er avhengig av hvilken avtale Norge har med deet landet du bor i. Hei! Skal ikke flytte til USA men vurderer å bli igjen et år etter endt studie i et land utenfor Europa og har et par spm som du sikkert kan hjelpe meg med Som student med støtte fra lånekassen er jeg i dag medlem av folketrygden. Vil jeg miste mitt medlemskap der hvis jeg kun skal jobbe? Medlemskapet i folketrygden er jo betingelsen for at jeg får forsikring. Og hva med skatt? Vet at noen fra andre land har hatt problemer med at de har måttet betale skatt både til landet de kommer fra og det landet de bor i. Man får jo disse pengene tilbake i ettertid, men man blir jo veldig blakk mens man venter. Håper du eller noen andre kan svare på spm mine, er til nytte for TS også.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 Takk for svar! Mye som skal ordnes før man kan jobbe utenfor Norge. Vet om andre som har gjort det før meg og det har gått greit for dem. Jeg får ta en tlf til NAV med en gang, mye lettere å ordne ting når man sitter i Norge. Ser i allefall at både landet mitt og USA har avtaler med Norge, info her. Vet du hvor jeg finner info om skatt? Har ikke vurdert dette før nå i ferien, har hele tiden vært fast bestemt på å komme hjem så har ikke undersøkt noe før nå....(dumme meg).
onyx Skrevet 4. januar 2008 #12 Skrevet 4. januar 2008 Bra du finner info, men vær klar over at disse avtalene ofte kan tolkes vel fritt av saksbehandlere i NAV, så snakk gjerne med flere forskjellige. (been there, done that... ble noen kroner på skattejurist ja). Og husk å søk om alt, få all informasjon skriftlig om det er mulig. Ta notater av tlf. samtaler og noter navn på saksbehandler etc. Ofte går jo ting tilsynelatende helt greit, men det er lurt å være nøye. Takk for svar! Mye som skal ordnes før man kan jobbe utenfor Norge. Vet om andre som har gjort det før meg og det har gått greit for dem. Jeg får ta en tlf til NAV med en gang, mye lettere å ordne ting når man sitter i Norge. Ser i allefall at både landet mitt og USA har avtaler med Norge, info her. Vet du hvor jeg finner info om skatt? Har ikke vurdert dette før nå i ferien, har hele tiden vært fast bestemt på å komme hjem så har ikke undersøkt noe før nå....(dumme meg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå