Gå til innhold

Stå frem med dine kårny fordommer!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nå har jeg nettopp lest igjennom en veldig lang tråd inne på matforumet som tok for seg hva de forskjellige brukerne skulle lage til middag. Da ble jeg motivert for følgende tema: Hva skal til for at du ser ned på noen? Helt ærlig nå. Ikke noen sånne "jeg ser ned på folk som ikke har dårlig samvittighet overfor sultne barn i Afrika". Nå mener jeg hvilke kriterier som skal til for at du synes folk er litt... enkle. Skjønner?

Jeg får vel stå frem med mine først. Dette er vel å merke fordommer jeg ikke uttrykker høylytt altså. Jeg dømmer folk etter hva de spiser... Jepp, helt sant. Det var noe av det som tiltrakk meg med mannen min, hans sofistikerte gane. Hvis vi er ute på restaurant (som jo gjerne skjer et par ganger i uken) så legger jeg veldig godt merke til hva de ulike gjestene spiser. Si for eksempel at det er noen som uttrykker at de ikke liker fisk. Da får jeg litt sånn... frysninger på en måte. Kan ikke helt forklare hva jeg mener. For ikke å snakke om folk som bruker posemat. Eller som spiser biff med bernaisesaus. Kårny - JEG VET!

Videre er jeg veldig oppmerksom på hva folk leser. Bokhyllen er det første jeg studerer når jeg er hjemme hos noen for første gang. Men ikke sånn som folk tror. Finner jeg Ulysses i bokhyllen din leter jeg straks etter beviser på hvorvidt dette samsvarer med resten av innholdet i hyllen. Utrolig mange som har noe Kafka, Amalie Skram og heavy poesi spredt rundt for pyntens skyld, mens resten er Tolkien og Ingvar Ambjørnsen. For ikke å snakke om disse tunge klassikerne som har bokklubb-stempelet på ryggen. Ikke det at det er så veldig balansert i mine hyller heller, men jeg er merkelig opptatt av dette. Her må jeg jo legge til at jeg ikke har noe problem med hyller som bugner av krim og annen underholdning. Det er helst fraværet av bøker som plager meg, samt kvasi-litterære som beskrevet ovenfor. Av blader godtar jeg fullt ut Se & Hør, Henne og KK. Vi er da mennesker. Men finner jeg Cosmopolitan bør det stemme overens med hva som står i skohyllen din altså. Kårny - JEG VET!

Hva er dine kårny fordommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

korni flatbrød

sprøtt, flatt, tørt

går i oppløsning når det dyppes i suppe

Vibeke

(medlem av supperådet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg gir aldri uttrykk for mine "kårny" fordommer, men kanskje jeg skulle tatt utfordringen og skrevet dem ned her - kanskje de ser så forferdelig ut "svart på hvitt", at jeg legger dem av meg... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: evt dyppes i j-u-s!...

Skrives det kårny nå? Vil ikke spolere strengen altså; ble bare innmari nysgjerrig.

Skal hive på en (u)horny fordom med det samme. Menn med altfor store muskler er elendige i senga. Skal jobbe med den, men vet ikke riktig hvordan... :rodme: Vet ikke riktig hva elskling ville ha sagt hvis jeg begynte å researche på dette.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å lese innleggene våre, de er spekket fulle av fordommer. Og noen er selvsagt mer fordommsfulle en andre. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde aldri jeg skulle si noe sånt, men jeg synes nesten at dette var litt qlt, jeg. Å ha fordommer mot sånne pose-suppe-folk, altså. Kjempeqlt, faktisk.

:o Planlegger tomatsuppe med makaroni i morgen. Posetomatsuppe med..

...vent litt (hentehente)...

maltodekstrin :sjokk: ...og masse annet rart...

Maiken (litt spakere nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har fordommer mot lyselyserøde snuter. Tror de har drukket for mye portvin (evt, jfr nytt språk: pårtvin)

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg på min side er ganske skeptisk til folk som tror de er istand til å klassifisere andre personer ut ifra slike småtterer som f.eks. at de har suppeposer i handlekurven.

Det minner om lettvint bås-setting it ufra totalt manglende grunnlag - og slikt har nok jeg litt fordommer mot, da jeg mener at en slik (u)vane faktisk (!) sier ganske mye om den personen som bedriver det.

(Var jeg selvmotsigende nå...? Nei, tror ikke det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kårni fordommer mot folk som fremstiller seg selv som besserwissere, de er jeg helt overbevist om at egentlig ikke fungerer i samfunnet men bare prøver å hevde seg for sine mangler!

Også har jeg fordommer mot kjempepene mennesker som går med nesa i sky, de er jeg overbevist om at kun er ett pent ansikt, fordi de alltid har fått hørt det, alltid har sett det, og aldri har trengt å ta til seg annen kunnskap. (sånn type: "jeg er imot krig og fred og sånt...") Hjerne virker ikke nødvendig på altfor pene menn og kvinner.

Men DET ER en stygg fordom, og den forsøker jeg å jobbe med, bare foreløpig uten hell! :oops:

Også er jeg hellig overbevist om at almennleger bare vet litt om mye men ikke nok om noe, så jeg føler meg aldri helt trygg på dem! :ler:

:oops: :oops: hadde mer fordommer en jeg trodde jeg! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fordommer mot de som leser VG (og tror at det som står der er sant) - jeg har fordommer mot de som stemmer FrP (og tror at det de lover blir oppfylt uten å stille spørsmål ved hvordan dette skal kunne gjennomføres) - og jeg har fordommer mot de somgår i butikken med møkkete unger på slep mens de selv er iført adidas joggebukse og fett hår i grorud-palme.

Snakk om stigmatisering!

Jeg har også mange flere fordommer som jeg har pleiet og raffinert gjennom mange år. Tankene mine kan du få, men fordommene mine får du aldri! Er fordommene mine kårny eller er de rett og slett ikke fordommer, men oppfatning av mennesker basert på erfaring?

Er jeg stolt av fordommene mine eller jobber jeg med dem ut fra at mennesker kan være hyggelige mennesker selv om de har stygge klær og leser fordummende aviser?

Se, det lar jeg være et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si for eksempel at det er noen som uttrykker at de ikke liker fisk. Da får jeg litt sånn... frysninger på en måte. Kan ikke helt forklare hva jeg mener. For ikke å snakke om folk som bruker posemat. Eller som spiser biff med bernaisesaus. Kårny - JEG VET!

Jeg er ikke så fryktelig glad i fisk. Posemat er helt OK på travle dager, og jeg elsker biff og bearnaise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til...

Jeg har fordommer mot folk som har fordommer mot folk fordi de stemmer på FrP. Eller SV eller AP for den saks skyld.

Enig, Tusenfryd Det der er en merkverdig fordom.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg er av natur skeptisk til

- folk som i fullt alvor og edru tilstand liker danseband (dænnsebænn)

- utagerende "gladkristne"

- bokhyller med "Sagaen om isfolket"

- bokhyller stappfulle med "bli bedre på alle områder på én gang i en fei"

- Vidar Lønn Arnesen

- Jenter med Grorudpalme 10 år etter tiden...

- bolebukser og hvite tennissokker i sandalene... :ler:

- alle som høylydt må betro hemmeligheter i mobilen på t-banen

- telefon-, gate- og dørselgere

- Pål Arne Fagernes og Ole Klemetsen

Blant annet! Godt å få det ut!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- bokhyller med "Sagaen om isfolket"

Ooops... teller det hvis bøkene er pakket ned i esker på loftet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Oisann, det ser ut til at jeg ikke ble logget inn etter at jeg la inn innlegget. Det var jeg som skrev hovedinnlegget.

Jo altså, må rette opp i følgende:

Jo, helt klart. Jeg er dødskårny. Det er jo det som er poenget her. Jeg har selv lagt merke til hvor sære disse fordommene mine er. Men jeg synes Trøffelhelt hadde en bedre måte å ordlegge seg på enn meg, nemlig skeptisk til. Altså forhold ved folk som gjør deg skeptisk til dem.

Ehm, hadde visst glemt en ting ser det ut til. Jeg er major skeptisk til frp'ere.

Og folkens, dere må da vel bære særere fordommer enn dette, sånn dypt inne? Alines fordom mot pene mennesker var kjempebra :ler: . Jeg har en venninne som nekter ha mindre pene mennesker og folk med dialekt i sin nærmeste vennekrets. Hun innrømmer det ikke, men det merkes veldig fort. Superkårny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...