Gå til innhold

Hva gjør du for å minnes de døde i jula?

Gjest Gjest_Siril_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siril_*

Jeg vet at mange tar en tur på kirkegården på julaftenen for å ha en stille stund med de de savner. Legger ned en krans og tenner lys. Leste om et tilfelle hvor noen alltid sagde av de nederste greinene på juletreet og la på graven. Da delte de liksom noe.

Jeg må skape meg en ny tradisjon da jeg får en grav å gå til. Denne jula ble det ingenting fordi urnenedsettelsen ikke har funnet sted ennå.

Jeg ville satt pris på å få vite hva dere gjør for å minnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har pleid å tenne lys på familiegraven på kirkegården. Vi gjør ikke noe mer enn det, bare snakker litt om alle som er begravet der mens vi er der. Ellers snakker vi jo til stadighet om dem vi har mistet, spesielt Pappa. Vi minnes ham gjennom hele året så jeg tror ikke noe av oss føler noe eget behov for å dele noe spesielt akkurat i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er ikke så mye jeg kan gjøre egentlig. Jeg bare tenker på dem! Det er mine besteforeldre som var veldig viktige for meg. Men de er gravlagt laaaaangt unna! Så jeg bare husker dem i meg, syns det er greit nok egentlig, for sambo kjenner jo ikke til dem i det hele og det store!

Men skulle gjerne hatt en grav som jeg kunne satt lys på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ofte på graven og pynter og ordner. På julaften drar vi alltid ned i samlet flokk etter å ha sett Disney på NRK. Da pynter vi, tenner lys osv. Veldig fin tradisjon :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi gravene til farmora og farfaren, mormora og morfaren til mannen min og oldemora, farmora og farfaren min. Mannen min er ikke like flink som meg til å markere på gravene til sine, og siden det er bare farmora mi jeg kjenner av dem som ligger i "min" grav er det mest henne jeg minnes når vi er der. Jeg legger på en rose og tenner lys på bursdagen hennes, setter på blomster på 17. mai, tenner lys på allehelgensdag, julaften og nyttårsaften. De tre sistenevnte anledningene tenner vi lys på alle gravene til våre kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hufse-tufsa

mennesker er så ulike i forhold til det å stelle graver. jeg for min del kunne egentlig godt unnvært hele gravstedet. det er ikke der jeg minnes foreldrene mine og søsteren min. jeg minnes dem i hendelser og aktiviteter året igjennom. når jeg er på skauen f.eks, da tenker jeg mye på foreldrene mine som også var glad i å gå turer i de områdene.

men vi har dette gravstedet og jeg pynter med krans og lys. har også lys der andre ganger i året, det kommer litt an på. jeg tror du må tenke igjennom hvordan du vil markere og gjøre det som er riktig for deg. en av nabogravene på vår kirkegård, f.eks. er alltid flott pyntet. ofte med lyslykter, avskårede blomster, dekorasjoner. det er nydelig selv om jeg velger å gjøre det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar til gravlunden og legger ned blomster og lys på lille julaften eller julaften.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen verdens ting. Jeg er av det slaget som tror at når folk er døde, så kan de ikke lenger vite hva jeg gjør og heller ikke bli såret, de sitter ikke på en sky og titter ned på meg. Derfor syns jeg det er deilig å ikke gjøre noe, det er vondt å tenke tilbake på hele greia, og jeg vil i hvert fall ikke gjøre noe sammen med familien, for jeg fikk for lite tid til egen sorg da det stod på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper til å holde besteforeldrenes grav i orden, men det er mest mamma som styrer med det. Mormor hadde visst tryglet mamma om at hun måtte love å aldri sette lys på graven, hun var veldig overtroisk, så det lar vi så klart være med.

Ellers liker jeg å minnes dem ved å snakke mye om dem og se på bilder. Jeg synes ikke gravstedet representerer dem på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En uke før jul la vi krans og granbar på gravene våre. For meg er de døde også borte, men jeg føler likevel at det er kjekt og personlig å stelle gravene og tenke på dem. Jeg gjør det for meg, og ikke for dem som ikke er her lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år så tok jeg å tente et telys til minne for min søster som gikk bort da hu var 8. Til vanlig pleier jeg å tenne lys å legge ned greiner å en krans, så går jeg i kirken hører på det presten sier, tenner et lys til i kirken, så ber jeg for henne å resten av dem jeg har mistet. Men får man ikke til å dra på grava som jeg gjorde i år, så tenn et lys hjemme, og tenk på dem du tenner lys for, det hjalp da meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg minnes mor hver jul ved å videreføre de juletradisjonene hun har gitt meg gjennom i årenes løp.

Har vært så heldig å vokse opp med bare gode minner fra julen - og det var takket være mor - hun var en fantastisk kvinne :)

Vi går til kirkegården i julen, legger krans og tenner lys ... men det er minnene som er det viktigste for meg .. Graven er bare et sted som må holdes fin og velstelt - slik som mor alltid hadde det rundt seg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på mor sin grav med krans og gravlys på julaften. Det er så flott på kirkegården vår. I år var det ekstra flott, med rimdekte busker rundt. Ikke så mye snø, men pga kulden så var det hvitt og rent. Og så vakkert med alle tente lysene som var på gravene - en nesten trolsk, eventyraktig stemning.

Når det er mor sin fødselsdag og dødsdag legger vi også på krans - eller blomster. Både far og jeg er oppom grava og tenner lys titt og ofte. Det må ikke være en spesiell anledning. Jeg gjør det når jeg føler for det jeg.

Far og jeg holder også grava i orden ellers i året. Pynter med blomster og skifter etter årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har valgt askespredning, og har derfor ingen grav å gå til. Det passer meg utmerket, så slipper jeg å føle at det er noe jeg "bør" gjøre.

Jeg minnes i tankene, og har selvsagt flere av dem i jula enn ellers. Ingen konkrete og håndfaste handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ingen sterk tilknytning til gravstedene, og jeg var der ikke i julen i år.

Det betyr jo ikke at man ikke tenker på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ingenting, men en som gikk bort for et par år siden hadde bursdag lille julaften, og da tenner jeg alltid et hvitt lys den dagen.

Jeg minnes de døde ved å tenke på de gjennom året, ikke bare i julen liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en ide til hva du kan gjøre... sette et bilde av den du vil minnes på et lite bord og ha et lys ved siden av... det kan du jo gjøre uansett når på året det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...