Gå til innhold

Energisparing


Gjest Preben C.

Anbefalte innlegg

Gjest Preben C.

Tenker du på hvor mye energi, forurensning og C02 vi kunne spart om alle moter ble avskaffet?

Se på alle klær, sko, inventar, møbler, pynteting, tepper, osv det meste er produsert med skitten kullkraft i Kina.

Derfra blir det ransporter mange mil til en uskipningshanv, der det lastes i containere, som går med containerskip til europa.

Se nå på kartet, hvor langt det er til Kina.

Hvor mange tusen tonn drivstoff tror du et slik skip forbrenner fra Kina til Europa, dette er ikke små båter, de frakter mellom 4000 og 11000 containere hver. Med opp til 25 knops fart...

De største bruker over 6200 liter tungolje i timen,(det samme som en liten bil bruker på et år/12000 km) og det er noen timer seiling fra Kina til Europa.

Det finnes noen tusen slike skip i dag, de fleste fyllt med varer som går av moten før skipet er tilbake i Kina, for å hennte nye tusener av tonn med mer og mindre unødvendigt skrot.

Tenk på det neste gang du får lyst til å kjøpe deg noe nytt, eller hører noen snakke om en bil som bruker 0,5 på mila:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miljø i bakhuet...

Fullstendig enig.

Jeg er ikke noe super miljøforkjemper, men irriterer meg grønn når jeg ser hva folk kjøper (og da også egen kjerring og dumme svigermødre/besteforeldre).

F.eks. leker til unga. De drar i hus de utroligste skraphauger av noe plastsøppel. Digre berg som man med litt opp i huet skjønner vil gå dukken innen 2. dags bruk. Kjøpe-kjøpe-kjøpe, møkk og det som verre er.

Velge heller å ikke kjøpe fremfor å komme med _fullstendig_ ubrukelige greier.

Elektrovarer, alt er bare søppel. OK, hvis du betaler 4x vanlig priser så kan du få kvalitet, men ikke bedre kvalitet enn man burde normalt forvente.

Markedet for dumme betalere er umettelig.

Nær sagt alle varer er i dag nedpint pga fortjeneste og takket være dumme skapninger som likevel kjøper. Men ikke prøv å si noe, for da.....

De skjønner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Tenker du på hvor mye energi, forurensning og C02 vi kunne spart om alle moter ble avskaffet?

Se på alle klær, sko, inventar, møbler, pynteting, tepper, osv det meste er produsert med skitten kullkraft i Kina.

Ja, det gjør jeg. Men synes det er et påfallende fokus på jenteinteresser her. Hva med f.eks motorsport og elektriske og elektroniske duppeditter til lek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Men synes det er et påfallende fokus på jenteinteresser her. Hva med f.eks motorsport og elektriske og elektroniske duppeditter til lek?

Det bør stilles kvalitetskrav til levetid på alle produkter, f.eks bør en vanlig personbil ha en levetid på minst 500 000 km / 15 år.

Mobiltelefoner, TV og forbrukerelektronikk, minnst 10 år.

PC 15 år

Stereo 30 år

Møbler 30 år +

Kjøkken 40 år +

Vi som forbrukere bør være mer bevisste å spørr etter levetid, slik som leker er relativt enkelt, Lego/Duplo og Brio går i arv menns plast dritt fra Kina knappt varer en uke.

Ved å gi ungene drittleker som knapt varer en uke, blir bruk og kast det første de lærer.

Det samme gjelder for moteklær. (Til begge kjønn)

Endret av Arwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med ts. Noe av det verste med moten, enten det gjelder klær, sminke eller interiør, er bruk og kast-mentaliteten, hvor man kjøper nytt så fort det andre man har ikke her så "hipt" lenger. Mesteparten av det er også helt unødvendig.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For hver eyeliner du kjøper blir en kineser rikere. For hver kineser som blir rikere, selges det en bil mer, pluss strømtørste kjøkkenmaskiner som fores med forurensende kullkraft.

Er det ikke enklere å forby kinesere? :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...