Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal til paris med et vennepar i midten av januar.

Ble bestemt nå nylig, altså ganske så impulsivt.

Er det noen med anbefalinger til ok rimlige hotell, spisesteder, shoppingsteder/severdigheter? Gleder meg kjempemasse :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Du kan begynne med å sjekke mitt reisebrev med bilder og linker på min hjemmeside http://gardkarlsen.com/Paris_France.htm . Kona og jeg var der i april ifjor. Jeg har også skrevet litt om hvor vi spiste (se http://gardkarlsen.com/eat_drink_Paris_France.htm ) og jeg har laget et Google kart som viser hvor attraksjonene ligger http://gardkarlsen.com/paris_france_map.htm . Håper dette er til hjelp :-)

Skrevet

Venere.com er veldig fin søkeside for hoteller, http://en.venere.com/hotels_paris/1er_arro...lais_royal.html her bodde vi i september. Små rom men veldig ok. Sentralt, like ved Louvre og metro. Gangavstand til Notre Dame, Pont Neuf, Latin kvarteret, Les Halles shoppingsenter og masse hyggelige barer,kafeer, restauranter i nærheten. Vi gikk på Lido en kveld...veldig god stemning og champagne.

Sacre Couer er nydelig, må besøkes og utsikten derfra er kjempeflott. Rusle litt rundt i smågatene v Montmatre. masse barer og spisesteder å velge mellom...Ellers gjorde vi egentlig svært lite...bare koste oss max(første gang uten barna på tur) og nøt masse god vin, ost og mat.

Gjest Gjest_sandra82_*
Skrevet

Først må jeg anbefale en restaurant som heter korean barbecue.. ligger på montparnasse... helt sinnsyk mat..

Shopping er det så mye av.. men ved Les-Halles er det mye butikker, lite koselig strøk om natta, og pass på vesker og sånt!Ellers har man printemps som er ett sinnsykt stort kjøpesenter ved operaen..

Montmartre og sacre coeur er typiske turist steder en bør få med seg, ville nok holdt godt på veska mi der oxo..

Jeg ville anbefalt å tatt en tur på La Defense, det er en funkis bydel med store høye og rare glassbygg!Der har de også den moderne versjonen av L'arc de triomphe...

Champs elysees er jo noe en bør se... men prisene i butikkene der er høyere enn andre steder så shoppingen kan man spare seg for..

Luxembourg parken er veldig fin, men kanskje mest om sommeren... Men drar man dit kan man gå gjennom, så ned latiner kvartalet med en del butikker, så gjennom noen smågater med små restauranter og sånt og da ender man nede ved Notre Dame!

Til tross for at Le Louvre er ett veldig kjent museum så må en ha hvertfall en uke for å komme seg gjennom alt, så jeg ville droppet det.. På andre siden av seinen(kan egentlig se det fra le louvre) der ligger musee d'orsay. det er den moderne delen av le louvre med blandt annet picasso og monet...

Skal du på byen vil jeg anbefale område rundt Bastille der har de litt forskjellig og rimelig greit å finne fram!

Ett annet tips er å sjekke ut metro billetene..man får kjøpt ukes kort og helgekort, men dem starter på spesifike dager.. men det er dyrt å kjøpe metrobilletter, spes hvis man kjøper en og en.. da må man heller kjøpe noe som heter "carnet" som er en pakke på 10.

Du får kjøpt ett blad i kiosken med oversikt over hva som skjer når og hvor... men jeg husker ikke hva det heter, men om du spør svarer de nok!

Sist men ikke minst.. si alltid hei og hadet når du går inn ett sted.. franskmenn er fryktelig sære og noe som det er veldig vanlig høflighet der!

Skrevet

Metroen er en fantastisk måte å komme seg frem på, når du først har fortsått kartet. :-) Kartene får du "overalt"; flyplassen/kjøpesenter osv. Ellers anbefales de gule/røde som kjører rundt mellom serverdighetene. Du bare hopper av der du vil se en serverdighet, og på igjen når du er ferdig. Bussene kjører hele tiden, så det er ikke lang ventetid. Vi greide oss med et dagskort, men det spørs jo hvor mye/lenge du vil se på hvert stoppested selvsagt.

Vi var innom noen av de store/kjente kjøpesentrene, men tror ikke vi kjøpte noe. Det var sinnsykt dyrt! Mye bedre å gå litt i sidegater.

God tur i hvertfall!

Gjest Catlin - ikke innlogget
Skrevet

Nå sier du ikke noe om hva du er interessert i, så det er litt vanskelig å tipse deg om hva som er verd å se. Skriver litt i alle fall.

Versailles - Slottet i Versailles er absolutt verd en tur. Det går tog dit - gangavstand til slottet. Vær tidlig ute, det blir fort kø. Det lønner seg å være der før de åpner. Beregn en halv dag. Dyrt å spise der ute.

Eurodisney - strake motsetningen til Versailles. Gøy hvis man liker den slags. Beregner du en hel dag får du sett i alle fall en del. Det er alltid kø - værst i helgene.

Notre Dame - imponerende kirke, men litt for mye av en turistmaskin etter min smak. Jeg ville heller sett kirken Sainte-Chapelle. Hvis jeg husker rett finner du paris' eldste glassmaleri der. Vinduene kommer absolutt mest til sin rett hvis de sees når det er sol ute.

Eiffel-tårnet - man kommer ikke uten om å dra hit. Ofte lang kø for å komme opp heisen. Det har sin spesielle sjarm å dra opp på kvelden og se alle lysene. Samtidig er utsikten fantastisk hvis du drar på dagtid.

Musée d'Orsay - jeg er ikke spesielt kunstinteressert. Dette er det eneste museet med kunst jeg har vært i. Flott museum

Ellers vil jeg anbefale å ta en tur med båt - gjerne guidet. En guidet busstur er også greit å få med seg. Søker du litt på internett finner du masse informasjon. Tror aftenposten har mange fine artikler. Kos dere masse på tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...