Gå til innhold

Hvordan kommer jeg raskest ned i spagat??


Gjest Sporty jente

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pompel_*
Jeg tror at det faktisk er noen mennesker som ikke kan komme ned i spagaten. Jeg har 2 barn som i en alder av 4 og 6 er så stive at jeg ikke tror de kommer til å klare det noen gang.

Jeg er et av disse supermyke menneskene i bena (ryggen er stiv som en stok derimot). Da jeg trente turn og rg (rs som det het den gangen) kunne jeg sitte med et ben på et kjøkkenbord og det andre flatt på gulvet. nå går jeg "bare" ned i spagaten, uten å tøye.

Ellers tror jeg bekkenløsning ofte har med at man er for tøyelig i leddene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei, jeg er en tenåring som er stiv som en stokk (på guttespagaten har jeg ca en halv meter igjen) og skal komme ned i spagaten til jul. jeg går på turn og basket. jeg klarer heller ikke å ta på tærne. noen forslag til måter og komme ned på??? eller kanskje et program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lise G

Jeg kommer neesten nedi oh har øvd 2-3 uker.

Et godt tips er helt klart:

ØV med en venn :jepp:

Da opmuntrer dere hverandre og det går MYE fortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ronny

Jeg er en stiv stokk av en mann i dag, men for 17 år siden, da jeg var 19. Da drev jeg med kampsport, og der var det om å gjøre å kunne sparke høyt både med kraft og hurtighet.

Jeg trente 2 ganger i uken, det var i hvertfall her grunnlaget for tøyingen ble lagt. Etter trening tøyde vi 20-30 minutter. Dvs 40-60 minutter effektiv tøying i uken. Når jeg møtte til trening så hadde jeg ca 20-25 cm fra skrittet og ned (vi snakker gutte spagaten her). Vi tøyde litt alene, men mest effektivt var nok med partner. det er forøvrig ingenting i veien for å gjøre liknende tøying alene med samme effekt heller.

Hva kan jeg si, smerte uten skadde sier det meste. vi tøyde så tårene nesten trillet noen ganger, og vi holdt og hold til vi endelig kunne slippe opp. Dvs ca 20-30 sekunder. Hver tøye øvelse gikk over 3 repetisjoner. Den siste var hardest.

En metode som var effektiv var at vi satt to mot hverandre, med bena på full sprik. Den ene som ikke tøyer har føttene på leggen til den som tøyer. I tillegg brukte vi belter (samme type som karate, judo, etc har på sine drakter). Han som tøyde hadde dette rundt livet, og han som var hjelper la seg bakover og spente bena til stakkaren bakover. Her er det viktig å følge med på signalene, og tøyeren må melde når nok er nok. Vondt, men effektivt. Tilsvarende måte kan du benytte ved å kjøre bena mot en vegg, og trekke deg til veggen med håndkraft, om du har noe å holde i. Eks en ribbebvegg.

Etter ca 5 mnd så gikk jeg ned i spagaten, på slutten av en trening. når jeg var kald manglet jeg litt igjen. derfor er det også viktig at når du først er kommet dit at du går ned som varm og god, må du fortsette å tøye forbi 180 grader, slik at du får litt å gå på som kald.

Lykke til, og ikke tøy mer enn du tåler. Har ikke forsøkt nå, men som ung var det utrolig hva man tålte om man bare var varm og god. Mon, tro om det er slik i dag også, hehe....risikosport :-)

-Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skulle tro at yoga kunne være bra trening? Det finnes ulike former for yoga, noen er mest avspennende og tøyende tror jeg, andre (som ashtanga) fokuserer både på tøyelighet og styrke, så da slår man to fluer i en smekk. Nå kan ikke jeg gå i spagaten, men etter å ha trent bare moderat med yoga på egenhånd merker jeg i hvert fall at jeg klarer å få til flere posisjoner enn før, sitte i ordentlig lotusstilling o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Klara_*

Jeg har nettopp satt meg det samme målet: prøve å komme ned i spagaten.

Men lurer litt på hvor realistisk det egentlig er.

Jeg er 35 år gammel og har aldri holdt på med noe dansing, gymnastikk, stretching e.l. Har i tillegg en rygg som er stiv som bare juling.

Har så smått begynt å stretche, hver dag, og er milevis unna noe som ligner på spagat. Har likevel tenkt å prøve og har ingen spesiell tidsfrist.

Men kommer det til å gå, overhodet...? Eller er jeg rett og slett blitt for gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg har nettopp satt meg det samme målet: prøve å komme ned i spagaten.

Men lurer litt på hvor realistisk det egentlig er.

Jeg er 35 år gammel og har aldri holdt på med noe dansing, gymnastikk, stretching e.l. Har i tillegg en rygg som er stiv som bare juling.

Har så smått begynt å stretche, hver dag, og er milevis unna noe som ligner på spagat. Har likevel tenkt å prøve og har ingen spesiell tidsfrist.

Men kommer det til å gå, overhodet...? Eller er jeg rett og slett blitt for gammel?

Kommer sikkert litt an på kroppsbygningen din. jeg er 32 år og har trent svært lite i voksen alder, med det resultat at ryggen er stiv, magemusklene nærmest hadde forlatt meg osv osv. Det siste halve året har jeg imidlertid trent mer - gått mye lange turer og trent endel pilates og yoga. Dette har hjulpet masse på tøyeligheten, blant annet kan jeg nå nesten sitte i full lotusstilling, og jeg ser ikke bort fra at jeg skal kunne klare å gå ned i spagat etter hvert heller, selv om jeg ikke har det som mål. Selv om vi er voksne og stive er vi i hvert fall forhåpentligvis ikke forkalkete ennå. På denne siden er det endel tips for å tøye hofter og sånt, og han som har siden er såvidt jeg forstår rundt 60, og sier han er mye mykere i dag (etter noen års yogapraksis) enn da han var 20-30. Så det er absolutt håp :) For min del er det ikke noe viktig å kunne gå i spagaten, men mye av treningen på veien er både morsom og velgjørende, så hvorfor ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lille Hjelperen

Heisann : - )

Jeg er 10 år gammel,og kan nesten gå helt ned i spagaten.

For å gå "raskt" ned i spagaten,er det bare å oppvarme og tøye mye,kanskje "VÆR" enste dag. Gleder meg til jeg går ned i spagaten :ler:

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anerikke

Etter et par år med yoga går det som en lek, selv for meg som er 33 år! Men jeg er nok ganske bøyelig og tøyelig fra naturens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @Iris Maria123

Gå inn på www.olympiatoppen.no Derfra går du på "trening" i margen til venstre. Da kan du velge hva du vil trene eks styrke, bevegelighet etc.

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest

Hold hver strekk i 30 sekunder, og så rister du løs i 30 nye sekunder. Gjenta så mange ganger du klarer (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest AnonymBruker

*Henter tråden*

Hva gjør dere for å bli skikklig varme?

Hvilke tøyings metoder er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...