Gå til innhold

Er budet bindende?

Anbefalte innlegg

Gjest huskjøper
Skrevet

Er midt i en budrunde på en bolig og trenger litt hjelp av dere, for jeg vil ikke at megler skal skjønne "lunta". Saken er den at jeg er den eneste budgiver på en bolig. Denne boligen har jeg veldig lyst på. Jeg begynte temmelig lavt på budet, men budet ble ikke godtatt. Jeg prøvde meg på 100 000 mer (lå da 90 000 kr under prisantydning). Budfristen falt i dag.

Det som skjedde i dag var at jeg fikk et motbud på 30 000 kr under prisantydning. Mitt lille problem består av at lånet banken vil gi meg + egenkapital tilsier at dette vil gå nesten nøyaktig på krona, hvis jeg godtar budet (da regner jeg med gebyrer og alt sånt), men jeg synes det er å strekke seg litt vel lang og vil svært gjerne slippe LITT billigere unna hvis jeg får til dette. Det ville ha vært fint å sluppet unna med ytterligere 15 000 kroner Derfor har jeg en plan som går som følger (og mitt spørsmål til dere er om dette lar seg gjennomføre i praksis):

Motbudet har en budrist til fredag klokken tolv. Et bud er som kjent bindende. Vil jeg ha det for det de har lagt inn et motbud på, så er det jeg som får boligen. Men hva vil skje hvis jeg legger inn et litt lavere bud ( 20 000 kr lavere) med en budfrist som utløper to timer før motbudet? Betyr dette at motbudet ikke lenger er bindende? Eller betyr dette at selv om de ikke skulle akseptere budet mitt (som utløper to timer tidligere), så er de fremdeles bundet til fristen som er fredag klokken tolv?

Sagt med andre ord:Er et motbud bindende, selv om jeg skulle legge inn et bud imellom? Håper at jeg ikke forklarte dette så alt for komplisert. Og jeg blir takknemmelig for svar temmelig raskt, for jeg tenkte å ringe til megler tidlig i morgen for å eventuelt prøve meg på et lavere bud enn motbudet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Se om jeg forstår problemstillingen rett:

Selger har lagt ut et bud som er ca 15.000 for høyt for deg. Dette står til kl 12 fredag.

Du ønsker å legge inn bud 15.000 lavere, men lurer på om deres bud står til kl 12 fredag dersom de ikke aksepterer ditt?

Du ønsker å senke prisen med 15.000 men vil ha retrettmuligheten dersom ditt bud ikke blir akseptert?

All logikk tilsier at de selvsagt ønsker å få mest mulig for leiligheten, men du risikerer jo at en eller annen i mellomtiden kommer og byr over deg. Samtidig: 15.000 er ikke så mye penger, jeg tror jeg ville gjort som du tenker. Logikken min tilsier at de selvsagt er villig til å se på 15.000 ekstra (nåværende motbud) dersom de ikke kan akseptere ditt nye bud. Men jeg vet jo ikke 100 % sikkert.

Vanligvis blir leiligheten solgt til høystbydende i en budrunde. Dersom de ikke aksepterer ditt bud kan de nok velge å kjøre en ny visningsrunde med annonsering og det hele - dermed ryker fort de 15.000. Kanskje de slår til med et nytt motbud?

Skrevet

Hvis du legger ut et bud som går ut like før motbudet, skjønner jo enhver normalt oppegående megler at du står klar til å godta motbudet dersom selger ikke godtar ditt bud.

Slik jeg forstår det er det nå 60 000 i diff mellom dere. Jeg ville ringt megler litt ut på dagen i morgen og spilt uinteressert. Så ville jeg sagt at jeg gir det en siste sjans og høynet budet med bare 10 000 med frist ut dagen. Da har du en liten sjanse for at selger gir et nytt lavere motbud.

Selger har git motbudet lang frist fordi han ønsker flere interesserte. Han har all verdens tid og flere budgivere kommer eller kommer ikke uavhengig av hva du gjør. Så du må først og fremst posisjonere deg i forhold til fredag.

Skrevet
Selger har git motbudet lang frist fordi han ønsker flere interesserte.

Det er jo ikke logisk i det hele tatt. Om TS bestemmer seg for å slå til på motbudet er det jo uinteressant om det har kommet noen nye interesserte eller ikke.

Skrevet
Det er jo ikke logisk i det hele tatt. Om TS bestemmer seg for å slå til på motbudet er det jo uinteressant om det har kommet noen nye interesserte eller ikke.

Feil. Hovedpoenget for selger er hva som skjer hvis ts IKKE aksepterer motbudet. For da blir også ts' siste bud ugyldig, slik at han blir stående uten bud. Og den situasjonen er han redd for. Derfor håper han i det lengste på at flere interesserte skal melde seg på.

Det er stillingskrig hvor det eneste som kan skje til selgers fordel er at det kommer inn nye budgivere. Ellers får ts boligen til den laveste prisen selger kan akseptere.

Skrevet
Feil. Hovedpoenget for selger er hva som skjer hvis ts IKKE aksepterer motbudet. For da blir også ts' siste bud ugyldig, slik at han blir stående uten bud. Og den situasjonen er han redd for. Derfor håper han i det lengste på at flere interesserte skal melde seg på.

Det er stillingskrig hvor det eneste som kan skje til selgers fordel er at det kommer inn nye budgivere. Ellers får ts boligen til den laveste prisen selger kan akseptere.

Det kan like vel være at selger ikke har det travelt med å selge, og godt kan sitte på boligen en stund. Da gir h*n et motbud som er det laveste h*n er villig til å gå. Får h*n da ikke inn høyere bud enn sitt eget, sitter h*n på leiligheten selv en stund til, og den blir etterhvert lagt ut på nytt for salg

Skrevet

Hvorfor er det jeg sier feil? Jeg sier OM ts slår til.

Og uansett, lengden på et motbud har ingen ting med nye interessenter å gjøre. De kan komme til ved å kontakte megler, se på nettet osv helt uavhengig av om et motbud de ikke vet om har en lang frist eller ikke. Sier ts nei til motbudet står selger på bar bakke, akkurat der han ville stått om han aldri hadde gitt et motbud.

Skrevet
Betyr dette at motbudet ikke lenger er bindende? Eller betyr dette at selv om de ikke skulle akseptere budet mitt (som utløper to timer tidligere), så er de fremdeles bundet til fristen som er fredag klokken tolv?

Motbudet er fortsatt bindene til den fristen de har satt går ut. Vi har nemlig solgt en leilighet en gang til det nest høyeste budet en gang. Hadde takket nei til budet fordi vi fikk et høyere ett, men så ble det noe tull og vi takket ja likevel. Kjøper var rimelig forvirret, men selv om vi hadde takket nei var budet hennes bindene. Håper jeg svarte på det du lurte på :ler:

Skrevet
Vi har nemlig solgt en leilighet en gang til det nest høyeste budet en gang. Hadde takket nei til budet fordi vi fikk et høyere ett, men så ble det noe tull og vi takket ja likevel. Kjøper var rimelig forvirret, men selv om vi hadde takket nei var budet hennes bindene. Håper jeg svarte på det du lurte på :ler:

Det der er feil. Om budgiver var informert om at dere ikke ville godtatt budet var han ikke bundet lenger. Var ordlegging derimot slik at "vi har fått et høyere bud, vil du høyne?" er dette ikke et avslag, og budgiver er fortsatt bundet.

Kort sagt - budgiver er bundet helt til (1) fristen går ut, eller (2) budet blir avslått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...