Gå til innhold

Gode juledesserter uten melk

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig
Skrevet

Ja, da har jeg havnet i den fine situasjonen at jeg ikke tåler melkeprodukter lengre, og alle de typiske juledessertene (riskrem, vanlig iskrem, multekrem, karamellpudding o.l.) er ikke lenger aktuelle.

Jeg klarer ikke finne på noe bedre enn gele eller fruktsalat :kjefte: og det har jeg ikke lyst å spise på julaften.

Er det noen som har oppskrift på noen gode desserter jeg kunne prøvd meg på? Liker det meste av mat :sol:

Skrevet

Jeg kjenner ikke til noe direkte, men du kan søke på "vegan christmass pudding" og lignende, så får du opp mange spennende oppskrifter. :)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Okei, tusen takk :)

(hvis det er noen andre som har noen andre ideer er det bare å komme med også, julen har mange dager ;) )

Skrevet (endret)

Hva med f.eks. krumkaker og rørte multer (og du kan sikkert finne en melkefri fløte e.l. som kan piskes til krem).

Bakt juleeple er også godt. Fjern kjernehus fra store røde epler og kok dem myke i vann med litt sukker i. Smuldre marsipan som du fyller i eplene. Smelt smør med litt honning og pensle eplene med blandingen. Stek ved 225 grader noen minutter og server med et dryss av hakkede nøtter. Server som de er eller med f.eks. soyaiskrem.

Det finnes nok av kaker som er uten melkeprodukter. Hva med f.eks. denne som du kan serveres med appelsinsalat.

Dessertsjokoladekake

100 g mørk sjokolade

90 g smør

150 g sukker

3 egg

1 ss konjakk (kan sløyfes)

revet skall av 1 appelsin

50 g hakkede valnøtter

40 g hakket sjokolade

45 g hvetemel

Smelt kokesjokolade og smør. Avkjøl.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør forsiktig inn den avkjølte sjokoladeblandingen, konjakk og revet appelsinskall.

Bland hakkede valnøtter og sjokoladebiter med hvetemel. Sikt hvetemelet over i røren og vend inn bitene av valnøtter og sjokolade.

Hell røren i en godt smurt 24 cm springform og stek ved 175 grader i ca 40 min, kaken skal være litt bløt i midten.

Endret av Arkana
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Sjokoladefondant! Serveres med friske bær eller bærcoulis, evt pasjonsfrukt- og champagnesuppe

Gjest Bolledeig
Skrevet

All sjokolade med melk er utelukket. Fungerer fondant med sjokolade uten melk?

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Har aldri laget fondant med sjokolade med melk. Best blir den med god 70% sjokolade, f.eks Valrhona eller Guaranja.

Skrevet

Du kan også erstatte melk i oppskrifter med soyamelk, havremelk eller rismelk. I såfall kan det være lurt å eksperimentere litt på forhånd slik at du vet at du liker det. Selv synes jeg rismelk er godt i desserter da den har en søt smak fra før av.

Skrevet

Hva med bærkrem? Det er jo nammenam! Eller trollkrem, som det også kalles.

Tyttebær, eggehvite og sukker piskes til en stiv masse. En av mine favoritter! Også godt med blåbær.

Skrevet

Jeg laget en erstatning for riskrem til datteren min, som ble god:

Rester av risgrøt kokt med rismelk blandes med havrevaniljekrem fra Oatly.

Serveres med rød saus og evt krumkaker lagd med melkefri margarin.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Tåler du smør/margarin? Hvis ikke så er det mange kaker og gjærbakst som kan lages med olje istedenfor smør. Jeg bruker alltid olje hvis det står smeltet smør i oppskriften.

Ellers er det mye godt man kan lage med frukt og bær! Tyttebærkokte pærer eller Karamelliserte fikener for eksempel.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Smør går fint ja, det er laktosen som er problemet her :)

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg så tittelen på denne tråden, og kom til å tenke på en oppskrift jeg leste nylig: Granateple-sorbet.

Granateple er i sesong nå i desember, og smaker både søtt og friskt, samtidig som den har en nydelig rød farge. Og dessuten vil det sikkert passe supert med en slik sorbet som tilbehør til sjokoladefondant! :spise:

Pærer som ble nevnt her er også en god idé. Jeg koker pærer i en sukkerlake smakt til med presset sitron, hel kanel, frisk ingefær og hel kardemomme - nydelige julesmaker! :)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Åh, her var det forferdelig mange gode ideer. Tror nok jeg blir pent nødt til å bruke førjulen til å finne ut hvilken jeg skal lage! Her var det utrolig mye som fristet (må huske å få trent en del også da, tror jeg ;) )

Skrevet

Mannen min tåler ikke melkeprodukter, vi har oppdaget mye grei erstatning som kokosmelk i middagsretter, rismelk, Spesial margarin (Soft tror jeg...), soyaprodukter ( fås som melk og sjokolademelk, iskrem, ost m.m) og Menkomel (basert på kokos tror jeg) istedefor kremfløte/fløte. De fleste større matvarebutikker har dette. Mannen min syns det hjalp veldig å finne disse tingene i hvert fall! :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Klart du kan spise sjokolade!

Dronningsjokolade, Nonstop (vanlige i brun pose), After Eight, Bocca, og Anton Berg Marsipanbrød. Blant annet.

Skrevet

Jeg er total melkeallergiker. Jeg har vært inn på internet og sett på alternativ mat og funnet mange produkter du kan bruke som alternativ. Det er soyamelk som du kan lage vaniljesaus av. Du kan også få kjøpt is som er uten melk. Det siste jeg har kjøpt er fløte som er lagd av soya. Den heter alpro og den er veldig god. Jeg bruker den til desserter av bær og frukt. Jeg slår den bare over desserten. Det går ikke an å piske den til krem. Jeg har også brukt erlet. Det er en annen fløteerstattning som er feitere enn alproen. Jeg tror at den er laget av kokkosmelk eller kokkosolje. Den går det an å piske til krem. I dag er det ikke et stort problem å være melkeallergiker for det er så mye godt å få kjøpt som erstattning for melk. Da var det verre da jeg vokste opp, for jeg er snart femti år.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Ja, da har jeg havnet i den fine situasjonen at jeg ikke tåler melkeprodukter lengre, og alle de typiske juledessertene (riskrem, vanlig iskrem, multekrem, karamellpudding o.l.) er ikke lenger aktuelle.

Jeg klarer ikke finne på noe bedre enn gele eller fruktsalat :kjefte: og det har jeg ikke lyst å spise på julaften.

Er det noen som har oppskrift på noen gode desserter jeg kunne prøvd meg på? Liker det meste av mat :sol:

Je

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...