Gå til innhold

Felles miljøskatt


Gjest vimselot

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot

Så på nyhetene at det foreslås å innføre en felles miljøskatt, dvs at hver husstand i Norge bare må beskattes med 3-4000 kroner per år, så "forsvinner" miljøproblemene...

Det var en forsker som hadde kommet fram til dette, men hva er poenget. Foreksempel jeg har ikke bil lenger, og er ikke et kjøpe-menneske, handler mye på Elevator, kjøper økologisk og spiser ikke mye kjøtt...

Skal de som forbruker lite, svi for de som er storforbrukere og som ikke vil merke miljøskatten på kontoen(e) sine???

Dyrere strøm og bensin fører ikke til at de rike forbruker mindre, men til at mange vil havne som gjeldslaver og på sosialkontoret...

Hvorfor ikke innføre restriksjoner for antall km. man kan kjøre avhengig av hvor man bor, antall flyreiser man kan ta per år, antall ditt og antall datt, og samtidig senke prisene på frukt og grønt og bygge ut kollektivtrafikken kraftig...

Miljøskatt er et hån mot miljøet. Personlig tror jeg ikke noenting vil bli gjort, ikke noe som bidrar til å endre noe i alle fall.

Dessverre. Politikerne tør ikke ta upopulære beslutninger, som vil ramme de ressurssterke mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes egentlig ikke heller en miljøskatt er en bra løsning. Dette er ikke noe vi kan betale oss ut av. Jeg er enig i at myndighetene ikke våger å ta for upopulære beslutninger - så kanskje vi kan være med på å gjøre dem litt mer populære...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

He he. Ja, men hvordan kan vi gjøre upopulære beslutninger mer populære når til og med regjeringsmedlemmene kjører rundt i digre biler og flyr verden rundt og hever sin egen lønn slik at de kan forbruke mer...

Tror ikke det er foretatt en seriøs spørreundersøkelse ang. hva folk er villige til å endre, for miljøet.

Har fått div. spørreundersøkelser i postkassa, som jeg ikke har svart på, men det har vært om alt annet enn miljø og jeg ville brukt flere timer på å besvare disse...men de har i alle fall havnet som resirkulerbart papir...

Virker som om det er håpløst, det er industrien som tjener, både på krig og på forsøpling og hva bryr vel herrer med blank isse eller tupè seg om framtiden, som de likevel ikke vil være en del av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herrer med blanke isser og stresskofferter er avhengig av etterspørsel for å få produsert og selge sine varer. Det er en etterspørsel vi selv kan være med på å styre. Og vi kan fortelle myndighetene hva vi ønsker de kan gjøre, slik at de ser at slike avgjørelser faktisk kan være ønsket av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...