Gå til innhold

Pris på oppussing av bad


Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Angående fliser så er det ikke helt billig det heller da, men kommer selvfølgelig ann på hva man vil ha. Vi betalte 15000 for flisene og 20000 for arbeidet. Men det er dyre Vileroy & boch fliser.

Som du ser, så uttalte jeg meg om totalrenovering av bad.

Å betale kr. 20.000,- for jobben er ikke i nærheten å være en totalrenovering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må man ikke følge våtromsnormen da? Ihvertfall hvis man bruker håndverkere til jobben... De vil vel ikke gjøre en jobb som ikke blir godkjent?

Hva mener du med godkjent?

Hvem skal godkjenne jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser, så uttalte jeg meg om totalrenovering av bad.

Å betale kr. 20.000,- for jobben er ikke i nærheten å være en totalrenovering.

Nå var 20000 kroner kun det det kostet å legge flisene da. Det var det eneste mureren gjorde. Og nei, det var ikke noen totalrenovering, for det var et helt nytt bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med godkjent?

Hvem skal godkjenne jobben?

Kunden??? :fnise: Nei, jeg vet ikke jeg, men trodde ikke seriøse håndverkerfirmaer var så intr i å gjøre jobber som ikke var i henhold til normene. For det første kan de få dårlig rykte når badene da ikke blir tette (selv om kunden selv ville gjøre det slik), og for det andre så tar det vel lengre tid å gjøre det etter normene. Og jeg vil tro de er intr i å tjene mest mulig penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var 20000 kroner kun det det kostet å legge flisene da. Det var det eneste mureren gjorde. Og nei, det var ikke noen totalrenovering, for det var et helt nytt bad

Nettopp - og derfor virker det litt merkelig at du kommenterte det jeg skrev på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg vil tro de er intr i å tjene mest mulig penger.

Ja, de er interessert i å tjene penger og derfor slurver nesten alle sammen med noe av det viktigste - altså tykkelsen på membranen.

Tror ikke du finner et firma som tar baderenovering på timebasis, de regner en totalpris (og der er timesprisen så høy at de fleste ville gispet etter luft hvis de visste summen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hiawatha_*
Med respekt å melde Hiawatha, men jeg synes du egentlig skaper mer forvirring enn godt er her nå. Det er sikkert godt ment, men kan bli helt feil.

Våtromsnormen er som du sikkert vet noe man ikke kan følge selv, hvis man da ikke har våtromssertifikat. Dette fordi et av kravene i normen er at man har våtromssertifikat. Det er bransjen selv som har utferdiget normen, så den er lagd vel så mye for å sikre egne arbeidsplasser som å være en god veileder. Føler du litt med i media, så har du sikkert sett at 3-4 fagrenoverte bad har mangler - ikke akkurat så tillitsvekkende når det gjelder bransjen. Det sviktes mest på for tynn membran og manglende tetthet rundt sluk. Dette er skader som sjelden synes før det har gått 7 år, mens de fleste håndverkere ikke gir mer enn 5 års garanti på bad. Nå finnes det riktignok større entreprenører som gir 10 år, og disse er langt tryggere å bruke.

Si f.eks. at en mindre baderenovatør får et par søksmål mot seg og blir slått konkurs fordi h'n ikke har midler nok til å tåle erstatningskravene - da hjelper det ikke for de andre kundene om garantien er evigvarende - den er tapt.

Og når det gjelder totalbaderenoveringer, så er altså flisene en liten utgift i den totale summen.

Nå kan riktignok flisene virke dyre, men kjøper man fliser hos en butikk med et utstillingslokale som stinker penger, så sier det seg selv at man betaler veldig mye ekstra for flisene.

Kan det virkelig være nødvendig å være så spydig? Dette er ikke en krangel eller noe.

Når det er kontraktsfestet at et bad skal bygges etter våtromsnormen DA har våtromsentreprenøren en klar forpliktelse til å levere et bad som oppfyller disse kravene. Dette er snakk om totalrenoveringer.

Men det er forskjell på å totalrenovere badet etter våtromsnormen og på overflateoppussing. Man kan fortsatt leie inn en håndtverker til å legge nye flis oppå de gamle flisene. Man legger da smøremembran oppå gamle fliser og ned i gammelt sluk. Da blir det en helt annen pris enn om man velger å totalrenovere badet med bytting av sluk, sveisemembran, nye "rør i rør" etc.

Seriøse håndtverkere vil som regel anbefale deg å totalrenovere hele badet dersom de mener det er det beste, men det er fortsatt du som kunde som velger hvilke arbeid du vil ha utført. Enkelte borettslag kan imidlertid ha noen tilleggskrav man må forholde seg til.

Når det gjelder sakene i media om utette baderom så er det selvsagt svært trist at det finnes useriøse aktører i bransjen som ødelegger for de seriøse. Det er selvsagt lurt å velge en håndtverker som har sertifiseringer i orden, og som har gode referanser. Men her var det vel pris vi diskuterte? Derfor noe unødvendig med spydige kommentarer om at jeg burde følge mere med i media...

Når det gjelder prisenes innslag i prisen; jeg sa ikke noe om hvor stor andel prisen på fliser utgjorde i forhold til det øvrige arbeidet. Jeg sa at prisen avhenger av antall kvadratmeter (som inkluderer arbeidskraft) OG kvalitet på fliser og innredning.

Ang noen andres innleggeres kommentarer om at håndtverkerne håver inn svimlende summer med penger; det er nok en overdrivelse. De håndtverkerne jeg kjenner har ganske middelmådige lønninger, samt lange og tunge arbeidsdager i støv og skitt. Mange tjener riktig nok bra, men det kommer av ekstremt mye arbeid og 16 timers arbeidsdager som er lovlig for enkeltmannsforetakene.

En annen ting; vi får de håndtverkerene vi fortjener. Dersom hele samfunnet med media i spissen ugleser håndtverkerne og kaller det en bedriten bransje full av svindlere - hvem vil vel da være håndtverkere?? Det er nok ikke så festlig å gjøre så godt du kan for å være seriøs yrkesutøver når kundene møter deg med skepsis og mistenkelighet. Da ender det vel med at de seriøse ikke gidder mer, og vi sitter igjen med nettopp svindlerne som ikke er så opptatt av sitt gode navn og rykte.

Når det gjelder flisenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håndtverker gressenke
Ja, de er interessert i å tjene penger og derfor slurver nesten alle sammen med noe av det viktigste - altså tykkelsen på membranen.

Tror ikke du finner et firma som tar baderenovering på timebasis, de regner en totalpris (og der er timesprisen så høy at de fleste ville gispet etter luft hvis de visste summen).

Min mann er også håndtverker. Seriøs. Han er ikke bare interessert i å tjene penger, forsøker å gjøre en så god jobb som mulig og ingen svimler over hva han tjener.

Hvis dere tror det er så lette penger i håndtverker yrket så er det vel bare å bli håndtverker selv. Vil ikke sier du? Antakelig fordi det er et tungt og krevende yrke du helst vil slippe selv. Derfor; slutt å klage før dere vet hva dere snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det virkelig være nødvendig å være så spydig? Dette er ikke en krangel eller noe.

Når det er kontraktsfestet at et bad skal bygges etter våtromsnormen DA har våtromsentreprenøren en klar forpliktelse til å levere et bad som oppfyller disse kravene. Dette er snakk om totalrenoveringer.

Men det er forskjell på å totalrenovere badet etter våtromsnormen og på overflateoppussing. Man kan fortsatt leie inn en håndtverker til å legge nye flis oppå de gamle flisene. Man legger da smøremembran oppå gamle fliser og ned i gammelt sluk. Da blir det en helt annen pris enn om man velger å totalrenovere badet med bytting av sluk, sveisemembran, nye "rør i rør" etc.

Seriøse håndtverkere vil som regel anbefale deg å totalrenovere hele badet dersom de mener det er det beste, men det er fortsatt du som kunde som velger hvilke arbeid du vil ha utført. Enkelte borettslag kan imidlertid ha noen tilleggskrav man må forholde seg til.

Når det gjelder sakene i media om utette baderom så er det selvsagt svært trist at det finnes useriøse aktører i bransjen som ødelegger for de seriøse. Det er selvsagt lurt å velge en håndtverker som har sertifiseringer i orden, og som har gode referanser. Men her var det vel pris vi diskuterte? Derfor noe unødvendig med spydige kommentarer om at jeg burde følge mere med i media...

Når det gjelder prisenes innslag i prisen; jeg sa ikke noe om hvor stor andel prisen på fliser utgjorde i forhold til det øvrige arbeidet. Jeg sa at prisen avhenger av antall kvadratmeter (som inkluderer arbeidskraft) OG kvalitet på fliser og innredning.

Ang noen andres innleggeres kommentarer om at håndtverkerne håver inn svimlende summer med penger; det er nok en overdrivelse. De håndtverkerne jeg kjenner har ganske middelmådige lønninger, samt lange og tunge arbeidsdager i støv og skitt. Mange tjener riktig nok bra, men det kommer av ekstremt mye arbeid og 16 timers arbeidsdager som er lovlig for enkeltmannsforetakene.

En annen ting; vi får de håndtverkerene vi fortjener. Dersom hele samfunnet med media i spissen ugleser håndtverkerne og kaller det en bedriten bransje full av svindlere - hvem vil vel da være håndtverkere?? Det er nok ikke så festlig å gjøre så godt du kan for å være seriøs yrkesutøver når kundene møter deg med skepsis og mistenkelighet. Da ender det vel med at de seriøse ikke gidder mer, og vi sitter igjen med nettopp svindlerne som ikke er så opptatt av sitt gode navn og rykte.

Når det gjelder flisenes

Hiawatha, jeg tror det er smart av vi avslutter diskusjonen.

Jeg har selv våtromssertifikat, og skal ikke nekte for at jeg har fortsatt lyst til å svare deg, men jeg tror det blir lite matnyttig.

Men jeg tillater meg å anbefale å råde folk utfra det de spør om, og ikke blande inn feil måter å gjøre ting på for å underbygge det man selv skriver. Husk at du ikke skriver for fagfolk her, og for mye sammenblanding kan fort gi forvirring.

Og en perivatperson kan altså ikke pusse opp et bad etter våtromsnormen, uansett så mye vedkommende vil - hvis h'n ikke har våtromssertifikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er også håndtverker. Seriøs. Han er ikke bare interessert i å tjene penger, forsøker å gjøre en så god jobb som mulig og ingen svimler over hva han tjener.

Hvis dere tror det er så lette penger i håndtverker yrket så er det vel bare å bli håndtverker selv. Vil ikke sier du? Antakelig fordi det er et tungt og krevende yrke du helst vil slippe selv. Derfor; slutt å klage før dere vet hva dere snakker om.

Tilgi meg, jeg var altfor snever i min påstand. Det er i og rundt de store byene presset på baderomsrenovering har ført til svært høye priser. Jeg beklager at jeg nærmest påstod dette også gjaldt på mindre steder i god avstand til storbyene.

Men i sentrale områder er baderomsrenovering overpriset så det holder - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det virkelig være nødvendig å være så spydig? Dette er ikke en krangel eller noe.

Man er ikke spydig selv om man motsier deg. Selvfølgelig er ikke dette en krangel - i utgangspunktet skulle det vel være rådgivende for en som spurte om baderomsoppussing, ikke forvirrende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hiawatha_*
Hiawatha, jeg tror det er smart av vi avslutter diskusjonen.

Jeg har selv våtromssertifikat, og skal ikke nekte for at jeg har fortsatt lyst til å svare deg, men jeg tror det blir lite matnyttig.

Men jeg tillater meg å anbefale å råde folk utfra det de spør om, og ikke blande inn feil måter å gjøre ting på for å underbygge det man selv skriver. Husk at du ikke skriver for fagfolk her, og for mye sammenblanding kan fort gi forvirring.

Og en perivatperson kan altså ikke pusse opp et bad etter våtromsnormen, uansett så mye vedkommende vil - hvis h'n ikke har våtromssertifikat.

Hvor skrev jeg at en privatperson selv kunne pusse opp badet etter våtromsnormen??? Du må ha misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

60 000kr

Øhhh... jeg tror dette svaret er forvirrende. 60 000 for HVA?

jeg synes Hiawatha beskriver det ganske grundig og forklarer at oppussing av bad kan være alt mellom himmel og jord. Jeg synes det var ganske oppklarende det han skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håndtverker gressenke
Tilgi meg, jeg var altfor snever i min påstand. Det er i og rundt de store byene presset på baderomsrenovering har ført til svært høye priser. Jeg beklager at jeg nærmest påstod dette også gjaldt på mindre steder i god avstand til storbyene.

Men i sentrale områder er baderomsrenovering overpriset så det holder - dessverre.

Min man jobber i Oslo. Han har en helt normal inntekt, og jobber uhorvelig mye akkurat som hans kollegaer :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hiawatha_*
Hiawatha, jeg tror det er smart av vi avslutter diskusjonen.

Jeg har selv våtromssertifikat, og skal ikke nekte for at jeg har fortsatt lyst til å svare deg, men jeg tror det blir lite matnyttig.

Men jeg tillater meg å anbefale å råde folk utfra det de spør om, og ikke blande inn feil måter å gjøre ting på for å underbygge det man selv skriver. Husk at du ikke skriver for fagfolk her, og for mye sammenblanding kan fort gi forvirring.

Og en perivatperson kan altså ikke pusse opp et bad etter våtromsnormen, uansett så mye vedkommende vil - hvis h'n ikke har våtromssertifikat.

Forresten, måtte komme tilbake fordi jeg ble litt nysgjerrig; hva var det jeg skrev som var feil måte å gjøre ting på? Kan du henvise til det for jeg vil jo gjerne lære av mine feil?

Hva er ditt yrke siden du er våtromssertifisert?

Trådstarter lurer på prisen på en oppussing av sitt bad?

Kanskje du kan gi henne et bedre svar en de som er kommet så langt? Det etterlyses jo fortsatt et oppklarende svar her.

Frustrerende å forsøke å hjelpe til når kommentarene er "Å så interessant. kan du utdype" "hvis du leser i media" (for media har alltid rett) og deretter Hiawatha, jeg tror vi avslutter diskusjonen" når jeg komenterer det. Jeg forsøkte å gi et seriøst og utfyllende svar. Beklager det. Det koster nok 60.000 for å pusse opp badet til Reveenka. ... Hiawatha takker for seg. Det høres selvsagt ut som jeg er stort fornærmet, poenget er at dette gidder jeg ikke bruke mer tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nettopp - og derfor virker det litt merkelig at du kommenterte det jeg skrev på den måten.

Flisene koster da like mye om badet er nytt eller skal totalrenoveres, så det spiller da liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg pusset opp et lite bad helt selv (vel.. med hjelp av pappa). Det ble ikke dyrt, kanskje et sted mellom 15000 og 20000 kr. Den dyreste utgiften var glassbyggerstenene, som jeg brukte til dusjvegg. Møblementet (vask etc) kom fra Ikea og lignende butikker.

Jeg måtte rive ut all vegg- og gulvbekledning og alt av inventar da jeg kjøpte leiligheten jeg bor i nå, og kaste pga fuktskader. Bare murgolv- og vegger sto igjen.

Det var ikke så vanskelig som man skulle tro. Det er altså mye du kan gjøre selv.

Det vanskeligeste var rørlegger-arbeidet. Vi måtte tilkalle en rørlegger en gang, ellers klarte vi ting selv. Priming og membranlegging, fuging, flising, silikon. Det gjelder bare å ha redskapene i orden, og være kjempenøye på å følge forskriftene. Og ta bilder som bevis på nettopp dette.

Så det trenger ikke være så dyrt. Men påregn MYE jobbing om du gjør det selv, mitt bad er knøtt lite (under 6 kvadrat) men det tok sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv pusset opp badet, og prisen på 5 m2 ble ca. 100 000 kr.

Prisen var for totalrenovere badet d.v.s. fjerne alt det gamle og bygge det opp fra bunnen med ferdigstilt bad innkludert fjerning av avfallet.

Det som kan være lurt, er å ha alle planene for hvordan badet skal se ut i minste detalj.............sparer en del tid på dette som også påvirker byggeprosessen. Skaff deg en anbudsrunde med minst 3 entrepenører, og velg den du synes gir beste tilbudet.

Få også 2 ulike priser, en med innkludert møbler, fliser o.l. og en uten og regn ut hvem av tilbudene du kommer best ut av. Entrepenøren er mer villig å gi deg rabatt viss du kjøper alt via firmaet kontra det motsatte.

Du sparer også tid å overlate all kordinering av de ulike håndverkene til firmaet som skal pusse opp badet.

Og ikke minst er det lurt å avtale tidsapekteret badet vil ta, slik at du får en garanti på dette ellers kan det lett strekke ut tiden.

Og tro meg, man er veldig ofte avhengig av badet i løpet av en dag.....og veldig sårbart viss man bare har det ene badet som skal pusse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...