Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Kvisete gjest

Hvordan går det Saeria?

Har snart rundet 100 tabletter... bare 300 igjen... holder ut, holder ut!

Merker litt mindre til bivirkningene, men tror kanskje jeg bør få hjelp av fysioterapeut til å redde de ødelagte armene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg nærmer meg 60. Har rundt 300 igjen. Har tatt min første blodprøve til gravitesten jeg må ta før neste resept. Har ikke merket endringer i bivikningene. Har fortsatt tørre, lekre lepper. :ler: Litt øm i noen av leddene, får litt lettere vondt i hodet.

Ikke så aller verst altså. Skal til kiro for å knekke om et par uker, det skal bli deilig. :)

Skal ikke klage.

Håper fysio kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart begynne på en Roaccutane-kur... Har store forhåpninger om at jeg endelig skal kureres, men gruer meg også litt til bivirkningene....

Er forberedt på tørr hud, men er det noen som har tatt Roaccutane-kur som bruker kontaktlinser? Har dere klart å bruke linser, eller blir øynene også fryktelig tørre?

roaccutane tørker ikke ut øynene nei.

kjenner en som har brukt det. og han fikk bare fryktelig tørr hud. -og det har aldri blitt bra igjenn etterpå.

men hvorfor vil du velge å bruke idiotiske legemidler fremfor sunn fornuft?

roaccutane er legemiddel for å fjerne kviser.

men du vil fortsatt få massevis av kviser med mindre du endrer livsstilen din.

se for deg at du har et hus, og du står å kaster søppel ut av døren.

men hele tiden så blir det kastet inn søppel igjennom de store vinduene.

du får aldri et rent og fint hus, så lenge dette foregår.

det samme gjelder kroppen din.

man er ikke laget for å spise sukker, drikke alkohol, drikke melk, junk og annet dritt. -og det går jeg utifra at du vet?

du kan gjerne ta roaccutan.

men med mindre du endrer livsstil, så vil du aldri få bedre hud.

kviser er en måten kroppen din velger å kvitte seg med urenheter på.

hindrer du den i dette, kan du risikere mye annet du antageligvis ikke vil ha..

eksem, svulster, osv.

mitt tips er at du legger fra deg tanken om å bruke legemidler, og heller prøver å ta vare på kroppen din for en gangs skyld.

syns ikke du at den fortjener det?

drikk 4 liter vann per dag.

start med en halv liter med en gang du våkner. hell den ned! :)

og resten fordelt utover dagen.

spis store mengder salat til hvert måltid. og kutt ut sukker, potetgull og annet snop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roaccutane tørker ikke ut øynene nei.

kjenner en som har brukt det. og han fikk bare fryktelig tørr hud. -og det har aldri blitt bra igjenn etterpå.

men hvorfor vil du velge å bruke idiotiske legemidler fremfor sunn fornuft?

roaccutane er legemiddel for å fjerne kviser.

men du vil fortsatt få massevis av kviser med mindre du endrer livsstilen din.

se for deg at du har et hus, og du står å kaster søppel ut av døren.

men hele tiden så blir det kastet inn søppel igjennom de store vinduene.

du får aldri et rent og fint hus, så lenge dette foregår.

det samme gjelder kroppen din.

man er ikke laget for å spise sukker, drikke alkohol, drikke melk, junk og annet dritt. -og det går jeg utifra at du vet?

du kan gjerne ta roaccutan.

men med mindre du endrer livsstil, så vil du aldri få bedre hud.

kviser er en måten kroppen din velger å kvitte seg med urenheter på.

hindrer du den i dette, kan du risikere mye annet du antageligvis ikke vil ha..

eksem, svulster, osv.

mitt tips er at du legger fra deg tanken om å bruke legemidler, og heller prøver å ta vare på kroppen din for en gangs skyld.

syns ikke du at den fortjener det?

drikk 4 liter vann per dag.

start med en halv liter med en gang du våkner. hell den ned! :)

og resten fordelt utover dagen.

spis store mengder salat til hvert måltid. og kutt ut sukker, potetgull og annet snop.

ufin var et passende kallenavn.. Her var det mye synsing og lite fakta (du mener du har bedre peiling på hva som hjelper enn hudleger?).. Man har f.eks. ikke klart å vise noen sammenheng mellom kviser og kosthold eksperimentelt så vidt det er meg bekjent (kom gjerne med kildehenvisninger om du har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roaccutane tørker ikke ut øynene nei.

kjenner en som har brukt det. og han fikk bare fryktelig tørr hud. -og det har aldri blitt bra igjenn etterpå.

men hvorfor vil du velge å bruke idiotiske legemidler fremfor sunn fornuft?

roaccutane er legemiddel for å fjerne kviser.

men du vil fortsatt få massevis av kviser med mindre du endrer livsstilen din.

se for deg at du har et hus, og du står å kaster søppel ut av døren.

men hele tiden så blir det kastet inn søppel igjennom de store vinduene.

du får aldri et rent og fint hus, så lenge dette foregår.

det samme gjelder kroppen din.

man er ikke laget for å spise sukker, drikke alkohol, drikke melk, junk og annet dritt. -og det går jeg utifra at du vet?

du kan gjerne ta roaccutan.

men med mindre du endrer livsstil, så vil du aldri få bedre hud.

kviser er en måten kroppen din velger å kvitte seg med urenheter på.

hindrer du den i dette, kan du risikere mye annet du antageligvis ikke vil ha..

eksem, svulster, osv.

mitt tips er at du legger fra deg tanken om å bruke legemidler, og heller prøver å ta vare på kroppen din for en gangs skyld.

syns ikke du at den fortjener det?

drikk 4 liter vann per dag.

start med en halv liter med en gang du våkner. hell den ned! :)

og resten fordelt utover dagen.

spis store mengder salat til hvert måltid. og kutt ut sukker, potetgull og annet snop.

Og hva med folk som gjør alt riktig og likevel har kviser? Slike ting er veldig individuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ufin var et passende kallenavn.. Her var det mye synsing og lite fakta (du mener du har bedre peiling på hva som hjelper enn hudleger?).. Man har f.eks. ikke klart å vise noen sammenheng mellom kviser og kosthold eksperimentelt så vidt det er meg bekjent (kom gjerne med kildehenvisninger om du har).

jada, hudleger kan det de lærer på legestudiene sine. det er jo vel og bra det.

og jada, legemidler funker det òg. men hva med alle bivirkningene det har?

men nå er det også bare det de har erfaring med, fordi det er bare det de har prøvd.

av den enkle grunn at "dette funker. det gir deg bivirkninger. men det funker ihvertfall. ok, du må kanskje ha noe imot bivirkningene, som gir deg nye bivirkninger som du må ha noe imot, men det tjener vi bare penger på så, jeej!"

hør litt på tony robbins du. så lærer du kanskje litt mer.

prøv å lev livet ditt litt mer sunt, så vil du se resultater.

eller for all del, tro på legemidlene og lev et kort liv.

rådene kommer ifra en jente på 22 år som har hatt kreft, men har blitt kvitt den ved å endre livsstil.

altså IKKE cellegift og legemidler.

lykke til med usunnt liv :)

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flott at du har blitt kvitt kreften. Ingenting er bedre enn det, men det er langt mellom hudsykdommen akne og kreft! At livstilsendring funket på deg, betyr ikke at det funker på alt og alle.

Du presenterer din synsing om et legemiddel som om det var fakta og det er veldig uklokt gjort. Du kommer med påstander om akne som ikke har rot i virkeligheten. Mat har liten innvirkning på akne.

Har man et alvorlig akneproblem som indikerer bruk av roaccutan, så har det veldig ofte med hormoner og arv å gjøre. Dessuten har en da vært gjennom flere runder hos legen og gjerne flere hos hudlegen før en får resept på dette legemiddelet. Det er en grunn til at man får det. Det skrives ikke ut lett!

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=330684

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322416

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322979

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.3446191

Tar du deg i fjeset etter å ha spist f.eks. kan du få tette porer som kan utvikle seg til små kviser, det samme om man kliner på med komedogen make up, men at en f.eks. får nodulocystisk akne av kostholdet? Sorry, ass. Den kjøper jeg ikke.

Roaccutan kan gi tørre øyne. Har du i det hele tatt lest listen over bivirkninger? Jeg synes det er direkte frekt av deg å si at tørre øyne IKKE er en bivirkning når det står tydelig og klart i pakningsvedlegget at det er det. At din kamerat ikke fikk det, er fint for han. Det betyr ikke at alle som får roaccutan reagerer på samme måte.

Utdrag fra felleskatalogen: "De vanligste bivirkningene er: Tørr hud og tørre slimhinner, f.eks. lepper (keilitt), neseslimhinner (epistaksis) og øyne (konjunktivitt)."

Til slutt vil jeg be deg om en ting. Ikke uttal deg så bastant om noe du tydelig ikke har tilstrekkelige kunnskaper om. Når det gjelder akne, har jeg faktisk mye mer tro på dokumentert viten og erfaring, enn meningene til en life coach.

*til slutt burde jeg vel gi meg selv et spark i rævva for å ha brukt tid på å svare på noe som muligens kommer fra et f.t., men det får så være*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flott at du har blitt kvitt kreften. Ingenting er bedre enn det, men det er langt mellom hudsykdommen akne og kreft! At livstilsendring funket på deg, betyr ikke at det funker på alt og alle.

Du presenterer din synsing om et legemiddel som om det var fakta og det er veldig uklokt gjort. Du kommer med påstander om akne som ikke har rot i virkeligheten. Mat har liten innvirkning på akne.

Har man et alvorlig akneproblem som indikerer bruk av roaccutan, så har det veldig ofte med hormoner og arv å gjøre. Dessuten har en da vært gjennom flere runder hos legen og gjerne flere hos hudlegen før en får resept på dette legemiddelet. Det er en grunn til at man får det. Det skrives ikke ut lett!

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=330684

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322416

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322979

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.3446191

Tar du deg i fjeset etter å ha spist f.eks. kan du få tette porer som kan utvikle seg til små kviser, det samme om man kliner på med komedogen make up, men at en f.eks. får nodulocystisk akne av kostholdet? Sorry, ass. Den kjøper jeg ikke.

Roaccutan kan gi tørre øyne. Har du i det hele tatt lest listen over bivirkninger? Jeg synes det er direkte frekt av deg å si at tørre øyne IKKE er en bivirkning når det står tydelig og klart i pakningsvedlegget at det er det. At din kamerat ikke fikk det, er fint for han. Det betyr ikke at alle som får roaccutan reagerer på samme måte.

Utdrag fra felleskatalogen: "De vanligste bivirkningene er: Tørr hud og tørre slimhinner, f.eks. lepper (keilitt), neseslimhinner (epistaksis) og øyne (konjunktivitt)."

Til slutt vil jeg be deg om en ting. Ikke uttal deg så bastant om noe du tydelig ikke har tilstrekkelige kunnskaper om. Når det gjelder akne, har jeg faktisk mye mer tro på dokumentert viten og erfaring, enn meningene til en life coach.

*til slutt burde jeg vel gi meg selv et spark i rævva for å ha brukt tid på å svare på noe som muligens kommer fra et f.t., men det får så være*

hehe, jeg snakker utifra erfaringer. så enkelt er det bare.

nåe noen spør om noe, så svarer jeg det Jeg vet.

Som tråd-starter sa:

"Skal snart begynne på en Roaccutane-kur... Har store forhåpninger om at jeg endelig skal kureres, men gruer meg også litt til bivirkningene.... *#1

Er forberedt på tørr hud, men er det noen som har tatt Roaccutane-kur som bruker kontaktlinser? *#2 Har dere klart å bruke linser, eller blir øynene også fryktelig tørre?"

#1: gruer seg til bivirkningene?

okei, da vil jeg utifra min erfaring først og fremst gi råd om å prøve sunn fornuft først. da må man gå inn for det 100%. funker ikke dette, så hey, kast deg på legemiddelbølgen da.. for all del.

#2:

Min bekjent brukte linser, han hadde ikke problemer med tørre øyne.

Igjenn.. Jeg snakker kun utifra erfaring med hva "jeg" har opplevd. Da mener jeg hva mi n bekjent har fortalt meg.

i min familie så går kviser i arv. hele familien min har hatt det.

ikke jeg. fordi jeg er bevisst på hva jeg gjør med helsa mi.

alt dreier seg om viljestyrke og sunn fornuft.

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, hudleger kan det de lærer på legestudiene sine. det er jo vel og bra det.

og jada, legemidler funker det òg. men hva med alle bivirkningene det har?

men nå er det også bare det de har erfaring med, fordi det er bare det de har prøvd.

av den enkle grunn at "dette funker. det gir deg bivirkninger. men det funker ihvertfall. ok, du må kanskje ha noe imot bivirkningene, som gir deg nye bivirkninger som du må ha noe imot, men det tjener vi bare penger på så, jeej!"

hør litt på tony robbins du. så lærer du kanskje litt mer.

prøv å lev livet ditt litt mer sunt, så vil du se resultater.

eller for all del, tro på legemidlene og lev et kort liv.

rådene kommer ifra en jente på 22 år som har hatt kreft, men har blitt kvitt den ved å endre livsstil.

altså IKKE cellegift og legemidler.

lykke til med usunnt liv :)

Jeg har ikke personlig noe problem med kviser, og er glad for det. Kan ikke forså at du kan vite noe som helst om kostholdet eller livsstil til noen av oss som har svart i tråden heller.

Når det kommer til å leve sunt, så er det klart at det har mange, mange helsegevister, men det alene kan ikke hjelpe mot alle problemer.

Det gir heller ikke spesielt godt inntrykk at du konkluderer med at fordi noe har fungert for deg, så må det fungere på alle andre..

Og når det kommer til å bestemme hva som er fornuftig blant annet i.f.t. kosthold velger jeg å se til forskningen og vurdere utifra den, framfor å støtte meg på kun en person som f.eks. Tony Robbins som du nevner..

(Hvis du er interessert så kan du jo lese litt om kritikk av ham på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Robbins#Criticism)

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke frem noe sted at du svarer ut i fra DIN erfaring. Du sier faktisk at man IKKE får tørre øyne. Egentlig burde du være voksen nok til å vite at man ikke på noen som helst måte kan konkludere med at en bivirkning ikke finnes, dersom en kompis ikke har fått den.

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Jeg er forøvrig VELDIG glad for at jeg har sluppet unna de tørre øynene. Og selv om jeg har sluppet unna, tror jeg fremdeles at det er en svært vanlig bivirkning :ler:

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Trinity_*

Hei

Jeg gikk på denne kuren for noen år siden (3 år kanskje). Har ikke angret et sekund! Hadde veldig tørre lepper mens jeg gikk på kuren, men det var verdt det. Er fortsatt like fin i huden.

Jeg er overrasket over at det er så mange her som har brukt Tetracyklin i lengre perioder (ofte år). Tror det er sånn at kroppen kan utvikle resistens mot disse etterhvert. De ville i såfall ikke gi effekt etter en periode (Men det er bare jeg som tenker høyt :popcorn: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Jeg begynte på den første runden med tetracyclin i 1999.... Har hatt mange pauser av ulike grunner, men har vel brukt tetracyclin mer eller mindre sammenhengende siden 2002. Det er mulig det har hjulpet at jeg har hatt små pauser innimellom. Bl.a. har jeg av og til tatt pause i sommermånedene.

Har alltid hatt svært god effekt av Tetracyclin, uten bivirkninger. Måtte ta pause da jeg ble gravid, og i ammeperioden brukte jeg Ery-Max, uten like god effekt.

Roaccutane ble foreslått for meg for flere år siden, men jeg syntes det hørtes så skummelt ut. Var redd for at slimhinnene skulle tørke ut for evig. Pluss at jeg ikke orket tanken på å gå med briller i flere måneder :).

Etter 1/4 av kuren nå, er jeg skikkelig sur for at jeg ikke har gjort det før!!! :ler:

Klarer å leve med tørre lepper og litt tørr hud. Kontaktlinsene har det like bra som før. Betennelsen i armen er ikke så kul, men det blir forhåpentligvis verdt det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk ikke noe hjelp av tetracyklinene og det var min fordømrade tålmodighet og en dustete lege som gjorde at jeg gikk på det i to år. Jeg luftet mine bekymringer om resistens uten at det hjalp.

Nå ser det ut til at jeg begynner å merke en bedring. For første gang på årevis er ikke huden fet og skinnende når jeg våkner om morran.

Det er jo en god bedring det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Huff da. Høres ut som om du er verre "rammet" enn meg. Jeg har hatt kjempegod effekt av Tetracyclin kombinert med Differin. Har alltid fått helt fin hud etter 3-6 mnd, men arrene har jo sittet igjen et års tid, da.

Har faktisk hatt problemer med å bli tatt på alvor av både fastlege og forskjellige hudleger. Kommer alltid med helt fin hud, eller bare noen få kviser. Har alltid klart å få de reseptene jeg trenger, og har kjørt mitt eget løp. Fordi jeg vet hva som skjer når jeg kutter ut medisinene. Har prøvd flere ganger, i håp om at jeg har blitt "frisk" av meg selv. Men nei. Sakte men sikkert popper kvisene ut. En etter en. Ansiktet fylles opp av arr som ikke forsvinner før etter et år eller så.

Har ikke hatt de groteske "pustlene" som lager dype arr. Har bare hatt store "vanlige" kviser med 2-3 grønne hoder (guffent nok det!), og mye kløe og smerter i ansiktet. Har heldigvis møtt en hudlege som tok meg på alvor og lot meg få Roaccutane selv om jeg ikke er en "worst case". Men det er jo grenser for hvor lenge man kan spise tetracycliner også! Og det er ingenting som tyder på at det skal gå over av seg selv heller.... jeg kan bli 40, eller 50, før hormonene forandrer seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg visste ikke hva dette var, så jeg googlet litt. Jeg synes det som står om bivirkninger var skremmende, håper du har tenkt deg nøye om!

Mannen min gikk på denne kuren mot kviser, ikke det at han hadde så mange kviser, men de han hadde var kjempestore innvendig betente kviser.

Jeg må si at nå i etterkant når jeg leser om bivirkingene så blir jeg skremt.

Jeg spurte han om han ble en smule depressiv av dem, og konklusjonen vår var faktisk at det virket inn på humøret hans.

Han har vanligivis et vledig jevnt og godt humør, veldig lite svinginger, men han slet nok med sine dårlige perioder uten at han satte ord på det.

Han ble og satt på ganske høye doser da den dosen han i utgangspunktet skulle ta ikke gav resultater.

Jeg er glad han er ferdig med dette nå, og håper han slipper og begynne påèn igjen.

Men som sagt en blir jo godt fulgt opp av hudlegen når en bruker desse medikamentene.

Hvordan det fungerer med linser vet jeg desverre ikke.

Ønsker hovedinnleggeren lykke til med kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoveproblemet mitt er faktisk infiserte hudormer. Jeg er heller ikke worst case, det var bare at tetracyklinene ikke klarte å ta de. Ei heller linimenter og kremer. Jeg sliter også med underjordiske på ryggen, som gjerne ikke alltid blir til store byller, men røde ømme flekker med bittelitt høyde. Men dette er nok til at det begrenser hva jeg kler meg i. Jeg har ikke vært i bikini på over ti år, jeg går aldri med bare skuldre eller rygg, for jeg vet hvor lett en del mennesker tenker sitt. Dessuten føler jeg meg ikke vel når ryggen ser herjet ut.

I ansiktet er det komedoner i størst grad langs kjeven og rundt hake og nese. Tidvise akner som ikke avgir annet enn fukt. De kan sitte i ukesvis og jeg kan ha mørke flekker eller røde flekker etter dem i månedsvis. Takk og lov dekker mineral make-upen det meste. Jeg har fått noen få arr, men nå kan en visst kjøpe en krem på apoteket som visstnok hjelper på enkelte typer arr.

Indikasjonen på å tildele Roaccutan er ikke og skal ikke være like streng som før. Vedvarende problemer som ikke blir bra etter tetracyklinkur kan hudlegen skrive ut roaccutan mot. Dessuten er Roaccutan nettopp blitt godkjent som legemiddel og ikke lenger bare på prøvebasis. Dermed ligger den inne på felleskatalogen også. Det har nok sammenheng med at man vet mye mer om hvordan kviser kan påvirke folk og hvor vanskelig det kan føles å ha problemer med huden når "alle andre" har pen hud og kan gå med det de vil og ikke bekymre seg for huden sin.

Men før var det kun de aller mest graverende tilfeller som fikk Roaccutan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...