Gjest Frk Åberg Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Noe jeg har lagt merke til mange ganger, er at trådstartere som ikke liker svarene de får eller vendingen en tråd tar, forsøker å styre tråden. Er det greit at man f.eks. klager på at brukere ikke holder seg til tema og krever at man gir svar som står i eksakt samsvar med det man skriver om i startinnlegget, eller bør man godta at en tråd lever sitt eget liv fra det øyeblikket man starter den? Bør de som svarer innrette seg etter de reglene trådstarten i noen tilfeller (indirekte) setter for tråden? Jeg snakker da ikke om avsporinger som er så åpenbare at moderatorer rydder opp. Hva som er en avsporing, kan i svært mange tilfeller også diskuteres. Er det forskjell på tråder som handler om personlige tema sammenlignet med diskusjoner på mer generelt plan? Jeg viser ikke til noen bestemt tråd eller bruker nå - dette er bare noe jeg har merket meg over tid.
Donpedro Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Synes det kommer ann på hva tråden ahndler om. Men eier den gjør man uansett ikke. Har selv oplevd å stille et praktisk spørsmål (matoppskrift/noen som har vært i berlin/ hva koster maling), som har sklidd ut i debatter som for meg ikke har hatt noe betydning. Det er irriterende. (Er jo noen brukere her inne som er flinke til å vri ethvert tema inn på sin egen fanesak)
Brunhilde Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Man har absolutt ikke "eierskap", men jeg blir litt oppgitt når noen stiller spørsmål og får svar i kategorien "herregud, så dum du er som spør om dette!" At man svarer Danmark på foretrukket naboland selv om det ikke er blant alternativene er kanskje litt spydig, men ikke grunn til å slette tråden...
Echo Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Jeg syns også det kommer litt an på, stiller man et konkret spørsmål eller legger frem en problemstilling, så syns jeg man bør holde seg til tema. Om andre lurer på noe lignende, må det være lov å spørre om det, men uten at tråden sklir helt ut.
Gabriella Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Til en viss grad synes jeg man skal ha det, ja. Det er skikkelig irriterende å starte en tråd som sklir ut i interne morsomheter, eller at noen henger seg opp i f.eks en stavefeil slik at folk diskuterer denne feilen over tre sider. Jeg kan godt forstå at folk blir oppgitte hvis de har startet en tråd om et tema som er følsomt for dem, noe det jo gjerne er en del av her inne, kanskje spesielt på barn og familie, og det hele ender opp med personangrep, krangling og drittslenging mellom brukere. Det er et par stykker her på KG som ikke har grenser for hva de kan tillate seg å skrive til andre. En annen sak jeg synes er totalt unødvendig, er når noen stiller et konkret spørsmål, og folk som ikke kan svare på det jeg spør om, likevel skriver innlegg som "ja, det lurer jeg også på, venter spent på om det kommer noen svar", gjerne påfulgt av et smilefjes. Skjønner at det ikke er vondt ment, men hva er poenget? Hvis jeg spør for eksempel hvor jeg får kjøpt toalettpapir med rosa hjerter på, er jeg fint lite interessert i å bli opplyst om at andre også lurer på det samme.
Merneith Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 (Er jo noen brukere her inne som er flinke til å vri ethvert tema inn på sin egen fanesak) Hæ? Det sier du bare fordi du er hjernevasket av muslimer! -- I og med at dette er et diskusjonsforum så synes jeg det er litt tåpelig at noen prøver å bestemme hvordan diskusjonen skal forløpe. Jeg blir litt oppgitt når noen skal fortelle om sine dårlige erfaringer med barnevernet hver eneste gang noen nevner barnevernet, men samtidig er det jo litt av sjarmen med internettdiskusjoner. Man møter diskusjonspartnere med meninger en sjeldent (aldri?) ville møtt i virkeligheten.
Arkana Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Jeg kan forstå at det er irriterende når tråder sklir ut fra temaet, men samtidig blir ofte dette noen av de mest interessante debattene. På den annen side føler jeg ofte at trådstarter har et bestemt mål med tråden, som oftest å få sympati for sin mening/opplevelse og er så oppsatt i at han/hun har rett at når brukere ikke er enige eller kommer med synspunkter og meninger som ser situasjonen fra en annen side blir de sure og klager over at man ikke holder seg til tema. Jeg synes nok likevel at man ikke har noe eierskap til en tråd. Man kan stille et spørsmål og håpe på svar, men det er ikke alltid folk har et svar, og noen ganger skaper problemstillingen nyte tanker og en debatt som ender opp et helt annet sted enn hva var intensjonen. Sånn er det bare når mange ulike mennesker samles, og sånn er det jo også i det virkelige liv. Man kan begynne en samtale om ett bestemt emne og havne et helt annet sted en halvtime senere. Jeg synes mange av avsporingene er spennende, selv om jeg kan forstå at det føles mer slik for debattantene enn akkurat trådstarter, men i bunn og grunn har man ikke krav på et eksakt svar på et spørsmål.
Gjest Indo Skrevet 19. november 2007 #8 Skrevet 19. november 2007 Jeg syns også det kommer litt an på, stiller man et konkret spørsmål eller legger frem en problemstilling, så syns jeg man bør holde seg til tema. Om andre lurer på noe lignende, må det være lov å spørre om det, men uten at tråden sklir helt ut. Ja her er jeg helt enig=)
Donpedro Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 En annen sak jeg synes er totalt unødvendig, er når noen stiller et konkret spørsmål, og folk som ikke kan svare på det jeg spør om, likevel skriver innlegg som "ja, det lurer jeg også på, venter spent på om det kommer noen svar", gjerne påfulgt av et smilefjes. Skjønner at det ikke er vondt ment, men hva er poenget? Hvis jeg spør for eksempel hvor jeg får kjøpt toalettpapir med rosa hjerter på, er jeg fint lite interessert i å bli opplyst om at andre også lurer på det samme. Det er ikke for å opplyse deg, det er for å få tråden opp på "mine innlegg"
Gjest Frysepulver Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 På en side har man jo ikke et eierskap og jeg har også sett de som skal "styre debatten" så de får en tråd hvor alle er enige med en selv, slik skal det jo ikke være. Samtidig tror jeg det er litt i menneskets natur å føle litt "eierskap", man vil ha litt kontrollen over det man selv har startet
Gabriella Skrevet 19. november 2007 #11 Skrevet 19. november 2007 Det er ikke for å opplyse deg, det er for å få tråden opp på "mine innlegg" Godt poeng.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #12 Skrevet 19. november 2007 Som utgangspunkt er det åpningsinnlegget som definerer hva tråden skal handle om, eventuelt med et par presiseringer av uklare forhold i senere innlegg. Både trådstarter og andre får deretter holde seg innenfor de rammene som er dratt opp av åpningsinnlegget.
Gjest nextlife Skrevet 19. november 2007 #13 Skrevet 19. november 2007 (endret) Synes egentlig man må godta at trådene lever litt sitt eget liv, og forandrer litt retning. Sånn er det jo når man diskuterer IRL også, plutselig så er man bare helt ute av temaet, men det kan jo bli en bra diskusjon likevel. Dessuten så er det vel noe med at vi alle har ulike preferanser vi diskuterer utfra, egne erfaringer, noe som gir diskusjonene en liten vri her og der. Personlig må jeg bare si at når det diskuteres seriøst og heftig, og det så dukker opp små morsomme og ironiske kommentarer, ja, det liker jeg Endret 19. november 2007 av nextlife
Gjest Chrizzy Skrevet 19. november 2007 #14 Skrevet 19. november 2007 Jeg er egentlig litt glad i tråder som sporer av jeg
Gjest Helen Parr Skrevet 19. november 2007 #15 Skrevet 19. november 2007 (endret) Jeg liker godt når jeg ser at trådene jeg har startet lever sitt eget liv. Og da mener jeg ikke totale avsporinger, men når åpningsinnlegget inviterer til ulike innfallsvinkler, og når brukere helt uavhengig av trådstarter også diskuterer seg i mellom. Dette er helt klart de beste trådene, og jeg tenker at dersom jeg har klart det, har jeg presentert en interessant problemstilling i startinnlegget. Noe annet er det hvis man stiller konkrete faktaspørsmål, men også på dette området er jeg åpen for at en viss utglidning kan være interessant. Jeg laget en gang en tråd om hva enkeltforeldre skulle kunne pålegge fellesskapet i forhold til burdagsfeiringer o.l. gjennom vedtak på foreldremøter. Den utviklet seg i alle retninger og det var en sann fornøyelse hver gang jeg skulle oppdatere meg. Tydelig et tema som engasjerte mange, og hvor mange avsporinger bidro til en viktig debatt om prinsipielle ting. En annen sak jeg synes er totalt unødvendig, er når noen stiller et konkret spørsmål, og folk som ikke kan svare på det jeg spør om, likevel skriver innlegg som "ja, det lurer jeg også på, venter spent på om det kommer noen svar", gjerne påfulgt av et smilefjes. Fordelen med dette er, i tillegg til det Donpedro sier, at tråden blir dyttet litt opp. Det er ofte veldig greit, slik at tråden ikke forsvinner ned på neste side. Som utgangspunkt er det åpningsinnlegget som definerer hva tråden skal handle om, eventuelt med et par presiseringer av uklare forhold i senere innlegg. Både trådstarter og andre får deretter holde seg innenfor de rammene som er dratt opp av åpningsinnlegget. Dette er jeg ikke enig i. Trådstarter kan på ingen måte hindre at for eksempel det utvikler seg en debatt mellom for eksempel to andre brukere. Man eier ikke tråden selv om man har startet den. Dette er etter min mening et eksempel på en tråd som har sporet fullstendig av. Det ble ikke mange råd til trådstarter der, nei. Endret 19. november 2007 av Helen Parr
Gjest Helen Parr Skrevet 19. november 2007 #16 Skrevet 19. november 2007 Personlig må jeg bare si at når det diskuteres seriøst og heftig, og det så dukker opp små morsomme og ironiske kommentarer, ja, det liker jeg Enig her også.
Gjest Emera Skrevet 19. november 2007 #17 Skrevet 19. november 2007 Jeg synes ikke man eier tråder man starter, nei. For meg gjør det ingenting om en tråd avspores. Har jeg ikke fått svar på det jeg spurte om, kan jeg bare spørre en gang til, på en ordentlig måte.
Mann 42 Skrevet 19. november 2007 #18 Skrevet 19. november 2007 Hvordan i all verden kan man eie et spørsmål? Av ren høflighet syns jeg man iallfall til en viss grad bør forholde seg til tema, men hvis det kommer opp nye vinklinger eller debatter som er interessante, så kan jeg ikke helt se at trådstarter kan ha noe slags eierskap til tråden. Tråden tilhører dem som deltar i den til enhver tid.
mamut75 Skrevet 19. november 2007 #19 Skrevet 19. november 2007 Noe jeg har lagt merke til mange ganger, er at trådstartere som ikke liker svarene de får eller vendingen en tråd tar, forsøker å styre tråden. Er det greit at man f.eks. klager på at brukere ikke holder seg til tema og krever at man gir svar som står i eksakt samsvar med det man skriver om i startinnlegget, eller bør man godta at en tråd lever sitt eget liv fra det øyeblikket man starter den? Bør de som svarer innrette seg etter de reglene trådstarten i noen tilfeller (indirekte) setter for tråden? Spørsmålet er vel heller om det er mulig å styre en tråd "alle og enhver" kan svare hva de vil i Når man starter en tråd er man vel normalt sett interessert i å høre hva andre mener , hvis man vil høre helt bestemte meninger kan man jo bare gå og spørre bestemte personer man vet i forkant vil svare ca på en bestemt måte ?
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. november 2007 #20 Skrevet 19. november 2007 Hvis avsporingene går alt for langt vekk fra TS, synes jeg kanskje det er bedre å starte en ny tråd om akkurat det emnet. Nå er jeg imidlertid av dem som ikke tenker på at det er en avsporing før det er for sent Avsporinger og diggresjoner lenge leve
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå