Gå til innhold

samboer som ikke vil være med i begravelse


Gaupa

Anbefalte innlegg

Tanten min gikk bort i forrige uke..

Nå faller det seg sånn at begravelsen og samboers bursdag faller på samme dag..

Tok det egentlig for gitt at han skulle være med i begravelsen..,men da jeg sporte i dag sa han at det hadde han ikke tenkt at han skulle..

Han sier han ikke liker begravelser, men hvem gjør vel det..

Er jeg urimelig som "forventer" at han skal være med...kan jo ikke tvinge han

Legger til at vi har vært i lag i 3 år, og 2 år som samboere..

jeg var med i begravelsen til bestefarn hans, vel er det nærmere, men likevel..

Er jeg rar som synes han skal være med?

Ønsker synspunkter fra dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dette er en tante som sto deg nær, syns jeg han bør være med å støtte deg. Men må han eventuelt ta seg fri fra jobb, og det ikke er en tante som sto deg nær, da hadde jeg ikke forlangt at han skulle blitt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er en inngift tante, men har hatt mye kontakt siden vi har feiret jul med den siden av slekten hvert år fra jeg var liten..

Samboer har friuke fra jobb, så med andre ord skal han bare gå hjemme den dagen..

Nå kom det ikke som noen overraskelse at hun gikk bort da..har hatt kreft på og av i mange år, og den siste tiden hadde de stoppet behandlingen siden hun bare ble dårligere av den..

men jeg kjenner jeg ble litt skuffet i grunn jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Spiller egentlig ingen rolle om hun er inngift eller ikke. Om du ønsker at din samboer skal være der og støtte deg gjennom dagen syns jeg det er smålig om han ikke stiller opp. Hvertfall når han ikke må ta seg fri fra jobben engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller egentlig ingen rolle om hun er inngift eller ikke. Om du ønsker at din samboer skal være der og støtte deg gjennom dagen syns jeg det er smålig om han ikke stiller opp. Hvertfall når han ikke må ta seg fri fra jobben engang.

ja var liksom det jeg og følte..hadde stilt meg annerledes til saken om han hadde jobb-uke

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Kondolerer.

En begravelse er ikke et underholdningstilbud, så at han ikke liker dem synes jeg ikke er så relevant. Man er der fordi man har behov for det, eller fordi noen andre har behov for en der. Men det er greit å vite om han har en bakgrunn for å ikke ville, eller om han bare ikke har lyst. Hvis han har mistet noen nære selv, kan en begravelse rippe opp i veldig mye tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke som en jente, så jeg aner ikke. :)

Men hvis jeg hadde vært samboeren din, ville vel jeg blitt med. Jeg skjønner ikke 100% hvorfor han ikke vil være med på begravelsen. Når han ikke engang har jobb, så kan han feire bursdagen neste dag eller noe sånt.

Endret av Kodax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man kan tvinge noe til å gå i en begravelse hvis man ikke vil. Jeg har vært i flere begravelser på min side av familen uten at mannen min har vært med. Jeg har spurt om han vil og vil han ikke så har jeg heller i forlangt at han skal være med.

Han har vært med hvis det har vært noen han kjenner godt, men siden jeg har en ganske stor familie er det et fåtall jeg har kontakt med i dag selv om jeg var veldig tett knyttet til de under oppveksten.

Jeg går heller ikke i begravelse hvis jeg ikke føler at jeg må. Mannen mistet ei tante for en tid tilbake, jeg valgte da å ikke være med i begravelsen fordi jeg ikke kjente henne så godt. Jeg synes det holder at mannen møter opp siden jeg ikke hadde hatt noe forhold til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med siste innlegg. Typen min spurte om jeg ville at han skulle være med i morfars begravelse. Da hadde vi bare vært sammen i fire måneder, og han hadde ikke møtt morfar. Derfor syntes jeg det ville bli litt unaturlig...

Jeg satte veldig pris på at han ville stille opp, men det var ikke nødvendig. Det sa jeg til han også, og han ble ikke med...

Hvis jeg blir spurt om å bli med noen i begravelse, må de ha et veldig sterkt ønske om det, eller jeg må føle at det er naturlig for meg å bli med.

Begravelse er noe av det mest grusomme jeg vet, og ikke noe jeg lar meg selv gå gjennom igjen og igjen hvis jeg ikke "må"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med M@msen. Min samboer mistet en tante i år, en tante han har mye med å gjøre i oppveksten. Men jeg har aldri truffet vedkommende og det ville vært helt feil for meg å gå i begravelsen til noen jeg knapt visste hvem var. Verken samboer, hans mor eller søsken reagerte på det, og de hadde jo støtte i hverandre denne dagen. Mannen til søstera hans var for øvrig heller ikke med i begravelsen, ei heller deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er også enig med M@msen.

Nå har kjæresten din sagt at han ikke ønsker å gå dit. Du ønsker at han skal støtte DEG ... Men er det slik da at du kommer til å knekke i hop og må hjelpes ut igjen?

I vår familie har vi "delt" på de "perifere" slektningenes begravelser. Inngifte onkels mor døde - en fra vår gren av familien gikk slik at vi var representert. Siden dette er sånt man ikke får fri fra jobben til så bytter vi på hvem det er som "representerer".

Hadde dette vært din mor eller far eller et annet veldig nært familiemedlem hadde det vært noe annet. Men jeg ville ikke tvunget en med sterke motforestillinger mot begravelser til dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Kondolerer.

En begravelse er ikke et underholdningstilbud, så at han ikke liker dem synes jeg ikke er så relevant. Man er der fordi man har behov for det, eller fordi noen andre har behov for en der. Men det er greit å vite om han har en bakgrunn for å ikke ville, eller om han bare ikke har lyst. Hvis han har mistet noen nære selv, kan en begravelse rippe opp i veldig mye tøft.

Jeg syns dette var godt sagt. Hvis den andre har et ønske at man skal være der, syns jeg det er naturlig at man stiller opp. Når man har mistet noen, så synns jeg at dennes ønske (her ts) bør veie ganske tungt. Et forhold består også av noen plikter, ikke bare fest og moro. Javel er det bursdagen hans, men hvor gammel blir han? 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vcille ikke krevd at sambo var med i begravelse uansett hvor nært eller fjernt det var i slekta... Det er fordi at jeg selv ikke ville dratt sammen med han hvis noen i hans slekt gikk bort.. grunnen er ikke bare at "jeg liker ikke begravelser", men jeg har STORE problemer med begravelser etter jeg mistet en av mine beste venner...

Jeg syns ikke det er egoistisk heller, fordi at jeg vet at han ville stilt opp for meg og støttet meg hele tiden selv om han ikke var i begravelsen, og han kan selvfølgelig forvente akkurat det samme av meg... Men det er bedre å støtte seg til noen i samme situasjon/samme sorg når begravelsen pågår er min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lykkeliky

Jeg syntes ikke du kan bli sur på samboeren din fordi han ikke vil være med. Selv mener jeg begravelser er noe tull. At det bare gjør ting som er forferdelig trist bare enda tristere. Jeg syntes også prekenene ofte er nærmest tortur for de pårørende, presten presser og presser for å få de nærmeste til å knekke sammen,,,ser ikke poenget. Å si farvel til noen er en veldig personlig ting som jeg ikke føler jeg hadde klart i en kirke full av folk. Jeg skjønner det bare ikke........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg er helt uenig med de siste her. Nå vet jeg denne er over for lenge siden, men vil si det likevel. Jeg likser heller ikke begravelser og jeg stiller virkelig ikke opp i den ene etter den andre for å støtte den avdøde eller familien. Jeg stiller opp for å støtte mannen min eller venner som ønsker at jeg er der. Jeg forventer og det samme tilbake om jeg ytrer ønske om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville virkelig aldri i verden akseptert at samboer/ektefelle ikke ble med i en begravelse fordi "han ikke likte det". Hvem liker begravelser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst kondolerer med din tantes bortgang :kose:

Hva er årsaken tror du til at han ikke vil være med?

Håper virkelig ikke det er fordi han har bursdag!

Klart han skal støtte deg i denne stunden.Det spiller vel ingen rolle om din avdøde tante var inngift eller ikke vel.Det er jo tross alt et kjært menneske av deg som er gått bort.

Nei, dette var dårlig av han.Jeg ville ikke tvunget han, men vist min skuffelse både før og etter begravelsen!

Ærlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer.

Jeg ville blitt veldig skuffet hvis ikke min samboer hadde blitt med, i hvertfall når dere har vært sammen så lenge som dere har og siden tanten stod deg nær. Kan du ikke ta det opp med han? Prøve å få han til og fortelle hvorfor han ikke vil være med? Sikkert litt kjedelig å måtte gå i begravelse på sin egen bursdag, men han burde jo være der når du trenger han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...