Gå til innhold

ned i vekt under svangerskap


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan klarer man å unngå å gå ned i vekt når man er gravid? Jeg mener, man kutter jo ut all alkohol, brus, snop og usunn mat, for man vil jo ikke at babyen skal få i seg masse junk, liksom, og da vil man jo på en måte slanke seg selv om man spiser seg mett på vanlig mat mat?

Er det farlig å gå ned i vekt så lenge man får i seg nok næringsstoffer? Var ikke så tjukk fra før akkurat, litt over 50, og har hørt at man MÅ gå opp ca 8 kilo. Redd for å spørre en jordmor, tenk om hun tvinger meg til å drikke H-melk eller noe... :tristbla:

Eksempel på det jeg spiser på en dag:

frokost: et stort glass smoothie av blåbær, bjørnebær, banan, yoghurt naturell og oppbløtte linfrø

lunch: kyllingsalat

middag: stekt fisk med ris og chilisaus

kvelds: 3-4 knekkebrød med ost eller laks

Gjerne noen druer, pasjonsfrukt, gulrøtter, nøtter etc innimellom.

Hva spiser dere andre? Mer enn før? Og når pleier man å begynne å få vann i kroppen? Er det vann i kroppen som gjør at man legger på seg, eller er det fett? Babyen og alt gørret rundt er vel bare en 5-6 kilo vanligvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig å gå opp 10-15 kilo. Er du undervektig bør du kanskje opp mer, overvektig mindre. Man skal spise som normalt, bortsett fra noen få matvarer (som rått kjøtt), men det skader jo ikke å kutte ned på sukkerinntaket. Allikevel skjønner jeg ikke helt hva du mener når du skriver Hvordan klarer man å unngå å gå ned i vekt når man er gravid? ? Altså, man skal jo opp i vekt. Noen går litt ned i starten pga kvalme/nedsatt matlyst, men går man ned veldig mye i starten er ikke det helt heldig. Jeg tror heller spm ditt bør være hvordan unngå å gå opp! Tror bare det er ekstremt overvektige som kan unngå det. Husk at babyen veier 3-4 kilo, morkaken og livmoren veier begge oppmot en kilo, økt blodvolum nok en kilo, brystene kan veie opp mot en kilo mer, i tillegg får man litt ekstra fett til å tære på til ammingen... Tror ikke du kan regne med å gå ned nei! Og det er vel ikke noen som spiser så mye søppelmat at de går ned i vekt gjennom hele sv.skapet bare ved å kutte det ut? Virker jo ikke som om du spiser mye usunt heller. Du kommer til å gå opp, bare å innse det. Ingen kommer til å tvinge deg til å drikke h-melk, men går du ned mye, vil du bli nøye fulgt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nesten det høres ut som du har LYST til å gå ned i vekt, jeg.... :sjenert: Ikke bra, ikke bra...

Du vet, ikke alle går ned i vekt selvom de kutter de tingene du nevner, da. Jeg f.eks er blitt hekta på sjokolade, og selvom jeg gjør det jeg kan, så er det jommen ikke lett å la være å få i seg litt "junk" av og til....Og selsaper og slik, med kaker og greier?

nei, jeg er bare i uke 8, og har gått opp 3 kilo allerede,jeg. Syns ikke det gjør noe som helst! :)

Håper du ikke fokuserer for mye på det med vekt, da blir lege og jordmor strenge, da!! :kjefte:

Du SKAL opp hvertfall rundt 10 kg - helst mer, tror jeg. Greit nok at ikke ungen skal få i seg masse junk, men du vil vel ikke at h*n skal bli underernært heller? Min venninne gikk kun opp 8 kilo, og fødte en underernært jente... :gråte: Ikke gøy!

Lykke til da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg gikk opp bare 2 kilo, og hun fikk tvillinger!

Ingenting var galt med babyene heller. Hun var kanskje litt lubben fra før, men slettes ikke tykk. Men hun måtte skrive ned alt hun spiste hver dag på slutten og vise til jordmor/lege, siden hun ikke gikk opp. Men hun drakk veldig mye alkohol før hun ble gravid + at hun begynte å trene pilates for å forberede seg til fødselen.

Hun så fantastisk ut rett etter fødselen, men har desverre fortsatt å gå ned etterpå...

Kanskje ble det en slags stoffskifte forandring med henne i løpet av svangerskapet?

Hvis man drikker f.eks. 12 halvlitere i uken må jo det utgjør ganske mange kilo i minus hvis man kutter det ut i over 9 måneder? Men de fleste får vel økt apetitt utover svangerskapet, de fleste av de andre venninnenen mine har vært råsultne siste halvdel!

Kommer vel an på hvor langt ts er på vei, det er vel ikke uvanlig å gå ned de første månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
En venninne av meg gikk opp bare 2 kilo, og hun fikk tvillinger!

Ingenting var galt med babyene heller.

Jøss, det hørtes merkelig ut i forhold til det "Imli" sier over her om hvor mye gravide kvinner legger på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, det hørtes merkelig ut i forhold til det "Imli" sier over her om hvor mye gravide kvinner legger på seg!

Denne kvinnen har lagt på seg like mye som alle andre i barne-, morkake-, livmor- og fostervann-vekt, men gått ned i egenvekt. Fullt mulig selvfølgelig, men uvanlig. Det er ikke et mål å gå opp så lite som mulig, det er et mål å holde seg så frisk som mulig å føde et friskt barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Det finnes vel ikke noe fasit på hvor mye man skal legge på seg gjennom et svangerskap. Dette avhenger selvsagt av utgangspunktet og er man overvektig eller litt lubben, vil man kunne stå på stedet hvil rent vektmessig uten at legen eller jordmoren blir strenge - som det ble referert til over. Man snakker snarere om hva babyen og alt det andre utgjør, og legger man på seg mindre enn akkurat det, betyr det strengt talt at man spiser av eget fett.

De ser så vidt jeg vet hovedsaklig på magemålet og forsikrer seg om at man vokser jevnt. Dersom man ikke legger på seg mye, betyr dette stort sett bare at man har et overskuddslager å ta av.

Jeg la selv på meg 4 kg i begge mine siste svangerskap. Det var helt greit, men de passet godt på at jeg vokste som jeg skulle. I mitt andre hadde jeg ennå ikke fått av meg alt overskuddet fra det første - så det forsvant på en grei måte da.

Til trådstarter: hvis jeg hadde vært normalt tynn, noe det hørtes ut som du var med dine femti kg, hadde jeg ikke anstrengt meg for å ikke gå opp i vekt. Det viktigste er at babyen har det bra, men det er jammen viktig å ha litt overskudd selv også.

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det farlig å gå ned i vekt så lenge man får i seg nok næringsstoffer? Var ikke så tjukk fra før akkurat, litt over 50, og har hørt at man MÅ gå opp ca 8 kilo. Redd for å spørre en jordmor, tenk om hun tvinger meg til å drikke H-melk eller noe... :tristbla:

Dette er veldig individuelt, mange går ikke opp så mye å babyen har det helt fint med det.

Men jeg har selv hatt en spiseforstyrrelse under svangerskapet, og selv om det sies at babyen tar det den trenger osv, så viste det seg at morkaken hadde fungert dårlig på slutten, og babyen ble undervektig. I ettertid har jeg angret fryktelig på at jeg ikke klarte å sette mine egne behov til side og spise for babyens skyld...

Så selv om det overhodet ikke er noe poeng å spise mest mulig og gå opp mest mulig, så bør du være forsiktig med tanke på å gå ned i vekt under svangerskap særlig hvis du er tynn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 7 mnd hadde jeg gått opp 3 kg. (Da fødte jeg). 3 uker etterpå veide jeg nesten 7 kg mindre enn før jeg ble gravid. Jeg gikk mao ned i vekt mens jeg var gravid, men fikk et barn som veide det han skulle etter skjemaet. Dette ble målt når man måler sf-målet underveis i svangerskapet, og var aldri et tema. Jeg hadde noe mindre matlyst i hele sbangerskapet (men aldri kvalm/kaste opp) og er litt lubben. Legger ellers veldig lett på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også ned i vekt mens jeg var gravid. Gikk ned totalt 11 kilo i løpet av første og halvparten av andre trimester, men så fikk jeg totalt dilla på cheerios med melk og gikk opp litt igjen, men 2 uker etter fødsel var jeg fremdeles 8 kilo under startsvekt :)

Morgenkvalme er skikkelig herk, men det er i hvert fall den mest effektive slankekuren jeg noen gang har "tatt" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke klarer å spise "normalt" i svangerskapet, kan man ofte oppleve å gå litt ned i begynnelsen. F.eks. hvis man er mye kvalm.

Men normalt sett vil dette snu når babyen og morkaka og alt det andre som følger med begynner å veie litt.

Hvis du uansett ikke klarer å få til en vektøkning, så vil barnet ta det det trenger, og det vil gå ut over deg.

Synes ikke du skal se for mye på vekta, men spise sunt og normalt så mye du kan. Prøv å behold så mye du kan av overskuddet ditt, for det vil du trenge gjennom svangerskapet. Man blir fort nok sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 7 mnd hadde jeg gått opp 3 kg. (Da fødte jeg). 3 uker etterpå veide jeg nesten 7 kg mindre enn før jeg ble gravid. Jeg gikk mao ned i vekt mens jeg var gravid, men fikk et barn som veide det han skulle etter skjemaet. Dette ble målt når man måler sf-målet underveis i svangerskapet, og var aldri et tema. Jeg hadde noe mindre matlyst i hele sbangerskapet (men aldri kvalm/kaste opp) og er litt lubben. Legger ellers veldig lett på meg.

Dette høres akkurat ut som meg! Jeg gikk ned et par-tre kilo i begynnelsen, sikkert fordi jeg kuttet ut mye usunn mat. Jeg fødte da jeg var 7 ,5 måneder på vei, og da veide jeg bare 3-4 kilo mer enn før jeg ble gravid. Da jeg kom hjem fra sykehuset 14 dager etter fødselen veide jeg 7-8 kilo mindre enn før jeg ble gravid. Jeg veide mer enn nok i utgangspunktet, men er ikke direkte feit. Hadde også litt dårlig matlyst i svangerskapet, men spiste mye kaker og sånn på slutten. Babyen var litt liten for svangerskapsalderen, men ikke noe unormalt.

Ingen leger eller helsepersonell (og jeg var borti mange!) kommenterte at jeg ikke hadde gått opp nok, det var overhodet aldri et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, ts her. Nei, jeg prøver ikke å slanke meg til dere som trodde det, poenget er at jeg har stresset fordi jeg ikke legger på meg! I vekt mener jeg, men magen vokser jo. Men jeg ser jo at det samme gjelder flere, og at så lenge magen vokser skulle det gå greit.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor er opptatt av at jeg skal spise riktig, og hun har bedt meg om å legge på meg mer. SF-målet er bra, men hun synes vektoppgangen er for liten. Jeg har gått opp tre kilo til nå. I følge min BMI er jeg normalvektig, selv om jeg godt kunne tatt av fire-fem kilo før jeg ble gravid.

Jeg tenker ikke på vekta i det hele tatt nå når jeg går gravid. Ungen tar det han trenger, og jeg spiser helt som normalt. Frukt og grønt, vanlig middag, brødskiver - og snop når jeg har lyst på det. Sistnevnte litt for ofte synes jeg da, menmen. ;)

Jeg synes ikke du skal være redd for å gå ned i vekt. Så lenge barnet får næring og er friskt har du ingenting å være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Mona_*

Jeg opplever det nå, er 13 uker og 3 dager.. vertfall har ikke vert dårlig overhode til nå.. (bank i bordet) men opplever å gå ned i vekt.. eller la på meg i begynnelsen, men nå på 2 dager har jeg gått ned snart 2 kilo.. hva skjer?

veier da over 90 kg.. og går ned:) er jo positivt i mine øyne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal ikke veie deg mer enn en gang i uka. Da får du et gjennomsnitt fra hele uka. Mange grunner til å gå ned to kilo på to dager, som inntak av vann, annen type kost, avføring, annen vekt, annet tidspunkt på dagen etc etc. Vei deg igjen om ei uke og se da. Uansett er det ikke noe å bry seg om, hvis det ikke er gjennomgående over tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik, men jeg er ikke så langt på vei da, ca 13 uker. Spiser sunnere nå tror jeg, har ihvertfall kuttet veldig ned på sukkerinntaket rett og slett fordi jeg ikke har like mye lyst på det som før (før spiste jeg godteri e.l nesten hver dag). Veide 58-59 kg før, nå er jeg 56,5, altså gått ned ca to kg, og slik har det vært i ganske lang tid nå, så jeg tror ikke det har noe md kvalme og sånn og gjøre, for det hadde jeg ikke mye av, litt i begynnelsen bare.

Men jeg satser på at når ting begynner å vokse litt mer inni meg så legger jeg vel på meg det som trengs. For akkurat nå ser jeg kun gravid ut om kvelden når magen er oppblåst :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer man å unngå å gå ned i vekt når man er gravid? Jeg mener, man kutter jo ut all alkohol, brus, snop og usunn mat, for man vil jo ikke at babyen skal få i seg masse junk, liksom, og da vil man jo på en måte slanke seg selv om man spiser seg mett på vanlig mat mat?

Er det farlig å gå ned i vekt så lenge man får i seg nok næringsstoffer? Var ikke så tjukk fra før akkurat, litt over 50, og har hørt at man MÅ gå opp ca 8 kilo. Redd for å spørre en jordmor, tenk om hun tvinger meg til å drikke H-melk eller noe... :tristbla:

Eksempel på det jeg spiser på en dag:

frokost: et stort glass smoothie av blåbær, bjørnebær, banan, yoghurt naturell og oppbløtte linfrø

lunch: kyllingsalat

middag: stekt fisk med ris og chilisaus

kvelds: 3-4 knekkebrød med ost eller laks

Gjerne noen druer, pasjonsfrukt, gulrøtter, nøtter etc innimellom.

Hva spiser dere andre? Mer enn før? Og når pleier man å begynne å få vann i kroppen? Er det vann i kroppen som gjør at man legger på seg, eller er det fett? Babyen og alt gørret rundt er vel bare en 5-6 kilo vanligvis?

Jeg veide 78 kilo når jeg ble gravid (75 kg er min trivselsvekt). jeg gikk ned 10 kilo fra 1mnd til 6mnd. da uten å gjøre noe annet enn å spise sundt og bevege meg. var heller ikke noe dårlig, kastet ikke opp en eneste gang.

La på meg i rekordfart i 7 til 9 mnd 10kilo. ja ja spiste litt mer en tidligere ja ;)

da jeg kom ut av sykhuset veide jeg 64 kilo, efektiv slankekur.

men 3 år etterpå veier jeg mine vante 75 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide 78 kilo når jeg ble gravid (75 kg er min trivselsvekt). jeg gikk ned 10 kilo fra 1mnd til 6mnd. da uten å gjøre noe annet enn å spise sundt og bevege meg. var heller ikke noe dårlig, kastet ikke opp en eneste gang.

La på meg i rekordfart i 7 til 9 mnd 10kilo. ja ja spiste litt mer en tidligere ja ;)

da jeg kom ut av sykhuset veide jeg 64 kilo, efektiv slankekur.

men 3 år etterpå veier jeg mine vante 75 kilo.

barnet og morkake, og fostervann. forventet vektøkning under en graviditet er 12 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...