Gå til innhold

Er dette virkelig greit?????


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg er det helt OK at de har det slik.........missunner de ikke et sekund. Ikke et sekund. 8)

Tenk hvor heldig jeg er da....som kan være helt anonym, leve livet mitt slik jeg vil - UTEN at det offentlige skal granske hvor jeg går - hva jeg gjør - hvordan jeg gjør det - og med hvem jeg gjør det! :enig:

Og DET er jeg sikker på det sCare........bombesikker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Ja, jeg sitter igjen med litt blanda følelser etter å ha lest det. Jeg blir litt oppgitt fordi det sløses så utrolig mye penger her i landet - og for at det er en selvfølge at staten bare skal pøse ut og pøse ut til de kongelige...

Men på en annen side er jeg jo for at hvis vi skal ha monarki her i landet må vi opprettholde en viss forskjell på oss vanlige dødlige og de kongelige. Ellers har det ingen funksjon...Og derfor må nødvendigvis staten sørge for at de kongelige er kongelige...

Men det er jo et stadig tilbakevendende spørsmål, for meg i allefall, om de kongelige virkelig trenger å velte seg i luksus og de flotteste omgivelser...De er jo bare mennesker de og, og setter sikkert også pris på annet enn bare det materielle...Kanskje de kunne klart seg med mindre...

Vet ikke helt, jeg...Vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor føler du det slik ?

Ja, det hadde jeg glemt å svare på. Vel, egentlig har vi diskuteret dette mange ganger her. Jeg ønsker ikke monarki. Jeg ser ikke hva som er hensikten. Dessuten har jeg er sterk rettfeirdighetssans i meg, som vekker mitt syn på denne bruken av statens penger. Et annet punkt er at jeg har jobbet direkte med mennesker helt siden jeg begynte å jobbe og ser at mange sliter og at forskjellene mellom rik og fattig bare blir større og større. Jeg vil ikke sette grupper i samfunnet opp mot hverandre, men jeg tror at alle kan se at H og MM ikke lider noen nød.

MM og H skal være oppegående mennesker og da bør de vite hvilke signaleffekter denne pengerbruken har på folk. Hvordan kan man rettferdiggjøre at man må ha en leilighet til 100 000 månden??? Hvordan skal de legitimere dette? Har vi en annen måte vi kunne ha brukt disse pengene på? Ja, selvfølgelig har vi det. Og dette er ikke velmente penger.

Til usikker: dette har ingenting med missunnels å gjøre. Da tror jeg du ikke ser poenget her. Jeg trenger ikke pengene, men jeg vet at andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rødhetta

Disse folka har (eller skal etter hvert få) jobb som reklameformidlere av kongeriket norge. De er ansatt i staten, er det ikke greit at de får sin lønn derfra, fjolla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

   Til usikker: dette har ingenting med missunnels å gjøre. Da tror jeg du ikke ser poenget her. Jeg trenger ikke pengene, men jeg vet at andre gjør det.

Nei - jeg mente ikke å trekke inn misunnelse. Jeg ville bare si at jeg tror jeg har det friere og bedre enn de har! Det var mitt poeng.

Skal jeg si deg noe sCare....... ikke si det til noen altså....... jeg er royalist jeg altså. *hysj* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Er helt enig med deg,care! Det er måten pengene i kongeriket Norge blir brukt på som jeg reagerer på også. Det kan umulig være nødvendig å ha et så høyt forbruk - eller en så stor grad av unødvendig sløsing?

Men jeg må også innrømme at jeg gjerne vil ha monarki - rett og slett fordi jeg tror alternativene ikke er noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - jeg mente ikke å trekke inn misunnelse.   Jeg ville bare si at jeg tror jeg har det friere og bedre enn de har!  Det var mitt poeng.  

Der er vi enige, ville aldri hatt en offentlig rolle, men det er en annen debatt.

Skal jeg si deg noe sCare....... ikke si det til noen altså....... jeg er royalist jeg altså.  *hysj*   :wink:

Jo jo, men det er jo alle over 40 i Norge, såååå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo jo, men det er jo alle over 40 i Norge, såååå  :ler:

MODERATORER: Trakkassering på gang her..... :evil: her tråkker sCare på ALLE som har passert førr....... :(

Ha en fin dag da sCare'n min :kysse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MODERATORER: Trakkassering på gang her..... :evil: her tråkker sCare på ALLE som har passert førr....... :(

Ha en fin dag da sCare'n min :kysse:

:ler2: Vel, her er min hypotese: "alle over førr er monarker" :ler2:

God dag til deg også :kysse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å terge på meg alle...

Jeg syns det er helt greit!! De gjør en jobb, som er kjempeviktig for landet!

Selv om kongefamilien koster mye i form av apanasjen, bidrar de faktisk med et vesentlig større beløp fordi de er "døråpnere" for næringslivet - mener jeg har sett at får det 4-dobbelte tilbake (ikke ta tallet altfor bokstavlig, men en vesentlig faktor er det) i forhold til hva de får i apanasje!!

Hver gang kongefamilien er på statsbesøk gir det mulighet for næringslivet å treffe kontakter og få kontrakter, en president ville aldri klare dette i et slik omfang!

Jeg syns at så lenge de vil ha denne jobben, være under døgnkontinuerlig oppsikt av fotografer og reportere syns jeg det er flott!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke bare et monarki, men et meeeeget rimelig et. Hvis noen tror det blir billigere med republikk, så husk å ta med all representasjon og bolig for presidenten også. Kongehuset vårt er meget nøkternt, det må vi ha helt klart for oss.

Når det gjelder pressens fremstilling, så er dette et meget provoserende eksempel på tabloid fremstilling, som jeg begynner å bli mektig lei av. Minner meg om TV2 i går. De hadde intervju med direktøren i et kraftselskap som ga de ansatte bonus. Så hadde de funnet en arbeodsledig fyr som måtte søke støtte for strømregningen og spurte han om ikke han hadde fortjent bonusen. Smakløst - og tar fra debattene enhver seriøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Leeeeeeenge igjen til jeg er over 40, men tilhenger av kongehuset er jeg likevel....

Jeg tenker på de presidenter jeg kommer på (bush, som et eksempel) og må med hjertet på hånden si at jeg heller betaler for å ha et kongehus, enn å betale for å ha en slik! (Ja, jeg antar også presidenter får en lønn...?) Forskjellen er at presidenter kan man bytte ut, men herregud, de som stiller til valg er somregel ikke akkuat noen jeg vil ha likevel. *tenke over landets politikere* Noen dere ser for dere som president?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scampi

De representerer Norge, og da skulle det vel ha tatt seg ut om de kom på ball med nyeste kreasjon fra HM grunnet dårlig økonomi.. At leiligheta koster 100000 i måneden var vel ikke bare snobberi, men på grunn av sikkerhetsopplegget rundt dem som er nødvendig.. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke heller kan være stolte over den flotte kongefamilien vi har! Synes de gjør en kjempejobb, er sunne forbilder og gjør det meste innenfor sømmelighetens grenser. (jaja, de røyker jo - hmm.. :o :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesta

Jeg er enig med de siste innleggene her - og jeg er stolt av at vi har et kongehus, og at kongefamilien vår er sympatiske og fornuftige mennesker. Og som jeg skrev i tidligere - alternativene til monarki er IKKE det spor bedre!

Kan forestille meg at pengekarusellen kommer til å gå enda raskere om vi skulle hatt president her - nei, takke meg til kongefamilien.

Det som vel det som irriterer meg litt, at det er snakk om så forbaska mye penger - uansett hvilken statsform vi måtte ha i Norge...Kunne gjerne sett at noen av disse pengene kom de trengende mer til gode. Selv om jeg også ser at dette ikke er så lett.

Innser at det koster å ha et monarki - enten jeg liker det eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan slutte meg til Charmie og Usikker.

JA, jeg er royalist,- og er ikke flau for det.

Jeg er klar over at det er store summer som må til for å "holde dem i gang" :lol: Men disse summene alene gjør jo ikke at kongerike Norge ikke kan gi penger til noen som har det vondt og er fattige,- det er et valg kongerike Norge tar uansett. Og må de kutte ned på noe for å få råd til dette, så kan de da vitterlig kutte ned på noe annet ?

Som f.eks, Operahuset,- dette er sløseri! (Min mening da...)Vi har allerede en opera som er flott nok...... Dessuten går alle disse millionene / milliardene (?) ...Hmmmm. tror det er et milliardbeløp jeg..... :roll: , - ja skal hente meg inn igjen,- disse går til en ny opera i Oslo! Med andre ord, så er det stort sett bare rike Osloborgere som får brukt denne. Og derfor skal vi i "UtkantNorge" betale masse skatter for ting og tang og veier og bommer som skal være i Oslo og omegn.....

DET synes jeg er verre......

Uansett synes jeg kongefamilien virker flotte og engasjerte, og jeg synes de er gode representanter for Norge og støtter dem for dette. Jeg har "truffet" MM og H "på nært hold", i en viss matbutikk, og det i seg selv, bør jo si at de er av det folkelige slaget, som faktisk vil gå og handle selv! Har for øvrig inntrykk av at de er sympatiske og hyggelige mennesker.

Og her er en snart 23-årig royalist :D Mens foreldrene mine på et par og førti ikke er overbegeistret.....

Nei, skal man kutte apanasje og summer fra Kongehuset for å få råd til fattige og dårlig stilte, kan man vitterlig gjøre det fra en annen plass. Er det politikernes prioritet, hadde dette skjedd okke som,- enten de kongelige fikk mye penger eller ikke. M.a.o , den skjeve fordelingen er det politikerne selv som står for og alt annet de gjør med de pengene. Kongehuset bør få klekkelig betaling for det de gjør, og nok engang,- de har omtrent null privatliv og all mulig møkk blir gravd opp om dem. Så jeg synes det er helt greit at de får det de får. Spesielt med tanke på at Charmie snakket om at landet får rimelig mye igjen for det :D

Jeg synes de gjør en kjempejobb og de bør få betalt for alt de ofrer og gjøre. For det er nok ikke snakk om at de kan gjøre og si hva de vil som oss,- og de blir fulgt med argusøyne av de fleste.

Jeg ser heller ikke noe bedre eller billigere alternativ i republikk. Hvorfor i alledager skulle det være billigere og bedre ? Jammen ikke mange dugelige eksepler på hvem som kunne være det her i Norge i dag i allefall, av de som sitter med makta. Tror neppe det hadde blitt billigere heller. Dessuten har vi jo en haug med politikere her som bestemmer landets skjeben.... Så da har vi alt vi trenger sånn sett :D

Det med at fattige og nødne ikke får det de trenger, er jeg fullstendig enig i,- men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan kongefamilien forsvare noe sånt, når det finnes SÅ mange andre, mer fornufitge måter å bruke pengene på?? Det er nesten så en blir oppgitt over hvor mye dritt skattepengene våre går til... Også jeg som alltid har trodd at Haakon er en beskjeden og nøysom mann... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...