Gå til innhold

1 av 3 ikke far likevel


Gjest Teo

Anbefalte innlegg

DNA-bekreftet farskap er ikke en menneskerett.

Om det er Per eller Pål som er far, har mor uansett rett på bidrag. I gamle dager kunne det være en lukrativ business, men nå tar bidraget utgangspunkt i beregnet kostnad med barnet og ikke en fast prosent av fars inntekt. Den økonomiske begrunnelsen for å "velge" en mann fremfor en annen blir da mindre.

Jeg lurer på hvorfor enkelte vurderer å være sammen med en kvinne, grådige, grafsende og uærlige som vi er.

Vi vil jo helst distansere oss mest mulig fra de grafsende kvinnene, og håper at det skal bli letter i fremtiden å gjøre det med grunn i en DNA-test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_inka_*

Man kunne jo opprette dna- register som fødeklinikken kunne benytte seg av! Eksempel: Anna som er gift og har 1 barn med sin samboer får barn med en "lykkelig" gift 3-barnspappa som var på julebord og hadde egentlig glemt hele affæren!

Og dermed har babyen fått en far! Og alle er lykkelige! :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Man kunne jo opprette dna- register som fødeklinikken kunne benytte seg av! Eksempel: Anna som er gift og har 1 barn med sin samboer får barn med en "lykkelig" gift 3-barnspappa som var på julebord og hadde egentlig glemt hele affæren!

Og dermed har babyen fått en far! Og alle er lykkelige! :love:

Med mindre Anna har langtkommet Alzheimers sykdom eller alvorlig hjerneskade etter ulykke, forventes det at hun husker at hun har hatt flere sexpartnere to uker senere når mensen ikke kommmer, og at hun innser alvoret i situasjonen. Oops, jeg mente det ikke, så det beste er å late som ingenting, holder ikke. Lykke er ikke alt.

Aborttallene vil nok stige, for enslige kvinner som har vært sammen med en de ikke stoler på for samvær med et lite barn, og kvinner som har vært utro og vil beholde forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mann40_*

Jeg er nesten litt skremt (eller rettere sagt, jeg kjenner jeg blir forbanna) over at folk synes det er greit at voksne bestemmer at barna ikke skal kjenne sin biologiske far. Det er like foraktelig med menn som prøver å stikke av, men det er tross alt kvinner som har best anledning til å gjøre noe med problemet.

Sannsynligheten for at disse barna (60000 under 20 år blir det estimert over her!) finner ut av sannheten før eller senere er mye større nå som DNA-tester er lett tilgjengelige. Og det blir ingen hyggelig oppdagelse. En ting er at den voksne mannen du er blitt glad i ikke er faren din. En annen ting er at tanken på at din egentlige far kanskje ikke ville ha deg. Og en tredje ting er at moren din har lurt deg hele livet. Verden vil falle i grus for tenåring.

Det er antagelig store skjulte problemer her. Det er få som vil utbasunere at den alle tror er pappa ikke er det likevel. Dette forblir dype familiehemmeligheter. Og selv om den biologiske faren er en slask, kan han ha familie som stiller opp. Slasker som må ta seg av barn, pleier å endre seg også.

Løgn og fortielser er aldri best i lengden. Om obligatorisk DNA-testing er for omstridt, bør det iallfall innføres en eller annen form for enkelt tilgjengelig testing som kan tas ved fødselen. Kan det bevises at man har underslått informasjon om hvem som er faren eller om man har bevisst stukket av fra farskap, bør det kunne få erstatningsmessige konsekvenser, eventuelt være straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Med en dna-test er jo ikke det noe problem! Babyen kan vokse opp hos far og hans familie!

De færreste føler seg komfortable med å bære fram et barn for så å overlate det til noen andre. Jfr det beskjedne volumet av innenlandsadopsjon vs aborter.

Det er så alvorlig å forårsake at et barn får feil far, at hensynet til at det er det mest praktiske for mors kjærlighetsliv må vike. Det er ikke noe å være stolt av at mange kvinner sviker sine barn, sin partner og to slekter på den måten. Tilgangen til farskapstesting bør være så enkel som mulig, men jeg vil ikke umyndiggjøre foreldre med obligatorisk testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten litt skremt (eller rettere sagt, jeg kjenner jeg blir forbanna) over at folk synes det er greit at voksne bestemmer at barna ikke skal kjenne sin biologiske far.

Utgangspunktet er inngrodd, men likefullt håpløst: Å få barn oppfattes tydeligvis som et kvinneanliggende - det er hun som 'eier' barnet og skal dermed kunne gjøre og bestemme det hun mener er best for det (og selvfølgelig for seg selv).

Som mann er man bare en innsatsfaktor i prosjektet med å få barn, og det er kvinnens soleklare rett til å sette premissene for om barnet skal vite om/ha kontakt med sin biologiske far.

Det burde være en grunnleggende rettighet å ha kunnskap om sitt opphav, det får man bare gjennom obligatorisk dna, spørsmålet kan ikke overlates til morens forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_inka_*

Disse svikefulle kvinenne sies det hele tiden!!

Fedrene til disse barna er...?

De er vel ikke gift for gifte menn er vel ikke utro?...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Disse svikefulle kvinenne sies det hele tiden!!

Fedrene til disse barna er...?

De er vel ikke gift for gifte menn er vel ikke utro?...eller?

Hva er problemet? Noen kvinner lyver om noe så viktig som hvem barnets far er. Det er et stort problem, og det blir ikke mindre ille av at noen menn vet at sjansen for at farskapet er uriktig er til stede, uten å gjøre noe med det.

Vi må holde farskap og seksualmoral fra hverandre hvis barna skal få riktig far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgangen til farskapstesting bør være så enkel som mulig, men jeg vil ikke umyndiggjøre foreldre med obligatorisk testing.

Foreldre? Du må da heller skrive 'ikke umyndiggjøre mor'. Det er jo nettopp sakens kjerne når far ikke vet om han er far, han har ingen forutsetning for å skulle ta stilling til testing dersom han ikke vet at han er innblandet.

Den man umyndiggjør er jo først og fremst barnet.

Og at du stoler på mors vurderingsevne når 60.000 under 20 år går rundt uten kunnskap om sin biologiske far, forteller meg bare at ditt egentlige anliggende er å opprettholde kvinners suverene rett til å bestemme over menn og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse svikefulle kvinenne sies det hele tiden!!

Fedrene til disse barna er...?

..... muligens ikke klar over at de har blitt far.

Sviket er overfor barna som ikke får vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mann40_*
Det burde være en grunnleggende rettighet å ha kunnskap om sitt opphav, det får man bare gjennom obligatorisk dna, spørsmålet kan ikke overlates til morens forgodtbefinnende.

Hvis jeg husker rett er det både nedfelt i barneloven og en av EUs konvensjoner at barn skal få vite hvem dets biologiske foreldre er. Om dette impliserer at DNA-test også er en grunnleggende rettighet, blir et tolkningsspørsmål som for tiden dessverre ikke går vår vei. Men det er erkjennelsen av denne grunnleggende rettigheten som gjør at sæddonorer ikke lenger kan være anonyme etter at barnet har fylt 18 år.

Min eneste innvending mot obligatorisk testing er at DNA-profilene kan komme på avveie og at staten kan finne på andre "gode formål" de kan benytte dem til. Men jeg tror vi ender opp der uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Foreldre? Du må da heller skrive 'ikke umyndiggjøre mor'. Det er jo nettopp sakens kjerne når far ikke vet om han er far, han har ingen forutsetning for å skulle ta stilling til testing dersom han ikke vet at han er innblandet.

Den man umyndiggjør er jo først og fremst barnet.

Og at du stoler på mors vurderingsevne når 60.000 under 20 år går rundt uten kunnskap om sin biologiske far, forteller meg bare at ditt egentlige anliggende er å opprettholde kvinners suverene rett til å bestemme over menn og barn.

Alle menn vet at noen kvinner er utro, og at det kan gjelde deres samboer. Alle menn vet at de kan bli far hvis de har sex med en kvinne uten gummi. Alle menn kan ta ansvar for at de ligger med kvinner de har sjans til å finne igjen etterpå hvis de vil vite om sexen har fått konsekvenser. Alle menn kan velge om de synes at risikoen for at lillegull på fødestuen ikke er deres er liten nok til å være en av livets ikke-absolutter, eller om de vil ha dna-bekreftelse.

Men vi må tilrettelegge for at feige mødre og feige tvilende fedre kan teste på en enklere måte, uten å avsløre sin tvil før den viser seg å være begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann40_*
Disse svikefulle kvinenne sies det hele tiden!!

Fedrene til disse barna er...?

De er vel ikke gift for gifte menn er vel ikke utro?...eller?

Hvis menn hadde kunnet gå på andre menn for å vite hvem som var far, så hadde dette antagelig vært løst for lengst. Menn generelt ønsker å få klarhet i hvem som er far og hvem som ikke er det. Men nøkkelen til denne viten ligger hos moren. Og når kvinner som gruppe må yte noe som menn nyter godt av, går systemet i en kjønnsbasert vranglås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle menn vet at noen kvinner er utro, og at det kan gjelde deres samboer. Alle menn vet at de kan bli far hvis de har sex med en kvinne uten gummi. Alle menn kan ta ansvar for at de ligger med kvinner de har sjans til å finne igjen etterpå hvis de vil vite om sexen har fått konsekvenser. Alle menn kan velge om de synes at risikoen for at lillegull på fødestuen ikke er deres er liten nok til å være en av livets ikke-absolutter, eller om de vil ha dna-bekreftelse.

Men vi må tilrettelegge for at feige mødre og feige tvilende fedre kan teste på en enklere måte, uten å avsløre sin tvil før den viser seg å være begrunnet.

Lykkelig nybakt far: Å så flott med den deilige babyen vår, nå er vi en riktig liten familie. Men du, jeg har egentlig en liten nagende tvil om det egentlig er jeg som er faren. Skal vi ikke ta en dna test da, så er vi helt sikker?

Lykkelig nybakt mor: Selvfølgelig kan vi gjøre det kjære mannen min, skulle jo bare mangle at du skal slippe å nages av tvil!

--------------

Slesk uansvarlig attraktiv mann: Dævven gitt, nå har det blitt en del på meg i det siste. Men vent litt, hu ene der synes jeg å kjenne igjen at jeg har hatt noe affærer med. Kul på magan jo! Nå må jeg huske å kreve dna-test når ungen kommer. Best jeg stikker bort til henne og forhører meg om termin.

---

Dette er to helt dagligdagse og sannsynlige tildragelser i det virkelige liv ikke sant?

For de må slå til for at barnet skal slippe å være en av de 60.000 som ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann40_*
Alle menn vet at noen kvinner er utro, og at det kan gjelde deres samboer. Alle menn vet at de kan bli far hvis de har sex med en kvinne uten gummi. Alle menn kan ta ansvar for at de ligger med kvinner de har sjans til å finne igjen etterpå hvis de vil vite om sexen har fått konsekvenser. Alle menn kan velge om de synes at risikoen for at lillegull på fødestuen ikke er deres er liten nok til å være en av livets ikke-absolutter, eller om de vil ha dna-bekreftelse.

Dette er søkt. Kvinner og menn puler rundt og overalt. Det er når graviditeten er et faktum at ting blir alvorlig. Da gir man kvinnen full frihet til å bestemme over fosteret. Hun kan drikke seg snydens hver kveld eller ta abort om hun vil. Slik må det være. Mannen kan ikke få medbestemmelsesrett over fosteret.

Men dette er en frihet under ansvar. Og en av de viktigste delene av det ansvaret er å gi barnet anledning til å bli kjent med sin biologiske far. Så når kvinner har fått retten, må de også påta seg ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle menn vet at noen kvinner er utro, og at det kan gjelde deres samboer. Alle menn vet at de kan bli far hvis de har sex med en kvinne uten gummi. Alle menn kan ta ansvar for at de ligger med kvinner de har sjans til å finne igjen etterpå hvis de vil vite om sexen har fått konsekvenser. Alle menn kan velge om de synes at risikoen for at lillegull på fødestuen ikke er deres er liten nok til å være en av livets ikke-absolutter, eller om de vil ha dna-bekreftelse.

Men vi må tilrettelegge for at feige mødre og feige tvilende fedre kan teste på en enklere måte, uten å avsløre sin tvil før den viser seg å være begrunnet.

En enkel og grei måte å gjrøe det på, ville være å teste alle uten persons anseelse, men det var du jo mot ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Lykkelig nybakt far: Å så flott med den deilige babyen vår, nå er vi en riktig liten familie. Men du, jeg har egentlig en liten nagende tvil om det egentlig er jeg som er faren. Skal vi ikke ta en dna test da, så er vi helt sikker?

Lykkelig nybakt mor: Selvfølgelig kan vi gjøre det kjære mannen min, skulle jo bare mangle at du skal slippe å nages av tvil!

--------------

Slesk uansvarlig attraktiv mann: Dævven gitt, nå har det blitt en del på meg i det siste. Men vent litt, hu ene der synes jeg å kjenne igjen at jeg har hatt noe affærer med. Kul på magan jo! Nå må jeg huske å kreve dna-test når ungen kommer. Best jeg stikker bort til henne og forhører meg om termin.

---

Dette er to helt dagligdagse og sannsynlige tildragelser i det virkelige liv ikke sant?

For de må slå til for at barnet skal slippe å være en av de 60.000 som ikke vet.

Og derfor foreslo jeg rett til å teste uten den andres vitende, men ikke rett til å holde resultatet skjult om antatt far ikke stemte. Merkelig at du ikke oppfattet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...