Gjest Helen Parr Skrevet 12. november 2007 #81 Del Skrevet 12. november 2007 Nå har jeg ikke lest hele tråden, og beklager dersom noen har svart på dette tidligere. Jeg er ganske sikker på at når man kjører i 136 km/timen i en 80-sone er det alltid ubetinget fengsel. Dvs man må inn og sone. Det er retten som avgjør, men det er fast rettspraksis på området. Jeg tror grensen for fengselstraff går ved 130 km/timen. I tillegg kommer inndragning av førerkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utlogget Skrevet 12. november 2007 #82 Del Skrevet 12. november 2007 Sikkert svar kan man ikke få før etter en eventuell rettsak, men han mister førerrett i alle klasser (og det inkluderer moped ja, hvorfor er det så mange som tror de kan kjøre moped når de har mistet billappen?), og risikerer fengsel. Hvor lenge er opp til en rett å bestemme. Har en kamerat som ble tatt i 134 i politikontroll (80-sone) for en noen år tilbake, og han slapp unna med en saftig bot, betinget straff, og uten lapp i en lengre periode. Hvis man har behov for førerretten sin, så bør man tenke gjennom det lenge før man har blitt tatt for å kjøre for fort. Fordi før ble ikke moped regnet som noe man måtte ta førerkort for etter du hadde passert 20. Tror regelen ble endret for et par år siden, aner ikke når. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 12. november 2007 #83 Del Skrevet 12. november 2007 Fordi før ble ikke moped regnet som noe man måtte ta førerkort for etter du hadde passert 20. Tror regelen ble endret for et par år siden, aner ikke når. Feil. Det var 16. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utlogget Skrevet 12. november 2007 #84 Del Skrevet 12. november 2007 Feil. Det var 16. Den regelen har også blitt endret. Da jeg var 16 husket jeg guttene i klassen min som drev å tok mopedbeviset. Dette var rundt år 2000... Alt har blitt delvis "strengere" med årene. Nå får du heller ikke traktorlappen med på kjøpet når du tar bilsertifikatet, kun snøscooter (beltemotorsykkel) og moped. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 12. november 2007 #85 Del Skrevet 12. november 2007 Det har vel alltid vært behov for førerbevis på moped før fylte 20... Men det stemmer at man kunne føre moped uten førerkort etter 20årsdagen, denne regelen ble opphevet 1. januar 2005. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 12. november 2007 #86 Del Skrevet 12. november 2007 Det har vel alltid vært behov for førerbevis på moped før fylte 20... Men det stemmer at man kunne føre moped uten førerkort etter 20årsdagen, denne regelen ble opphevet 1. januar 2005. Nope! På 80-tallet og tidligere kunne man kjøre moped uten andre kvalifikasjoner enn at man faktisk var 16 år og hadde med seg legitimasjon. Jeg mener at kravet om opplæring og mopedførerbevis kom på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 12. november 2007 #87 Del Skrevet 12. november 2007 Nope! På 80-tallet og tidligere kunne man kjøre moped uten andre kvalifikasjoner enn at man faktisk var 16 år og hadde med seg legitimasjon. Jeg mener at kravet om opplæring og mopedførerbevis kom på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet. Det forklarer saken, den tiden hadde jeg nok med lekebilene mine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 12. november 2007 #88 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg må også si at jeg reagerte på måten dere fremla saken på, og at dere maste så voldsomt på at noen skulle ringe politiet for dere. Syns det hele var veldig barnslig og det virket som om dere syns hele saken var fryktelig festlig. Om dere bare hadde drukket under glasset med vin, kunne dere fint ringt politiet selv. Jaja, oss om det; vi tok ihvertfall det hele med humør... Til dette med vin; jeg kunne ringt politiet om jeg så var dritings jeg. Det er ikke ulovlig å drikke hjemme hos folk og så ringe lovens lange arm og spørre om noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frk.fryd_* Skrevet 12. november 2007 #89 Del Skrevet 12. november 2007 Min mann har vert ute for noe lignenede og mista lappen i 9 mnd i utgangspunktet. Din mann må nok sansynligvis ikke inn på pallesnikkring, men kommer nok til å få en saftig bot. Min mann`s bot ble på 10 laken ( altså 10000 kr) he he Til pass for han sier jeg he he Han synest jo ikke det da. Vi prøver å få det kortet ned på mnd. fordi man må ta ny oppkjøring hvis det er over 6 mnd. Er det over 1 år så må man ta ny fullverdig prøve med teori og det hele. Håper du ble litt klokere, hvis ikke så står det mye på lovdata.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 12. november 2007 #90 Del Skrevet 12. november 2007 Feil. Det var 16. Nope! På 80-tallet og tidligere kunne man kjøre moped uten andre kvalifikasjoner enn at man faktisk var 16 år og hadde med seg legitimasjon. Og mange i klassen min var missunnelig på meg som var fødd tidlig på året... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 15. november 2007 #91 Del Skrevet 15. november 2007 Dersom din mann drepte noen Venus; hadde du ikke vært interessert i å vite hva som ville skje videre? Selv om du hadde sett han drepte personen, visste han var skyldig og mente han fortjente sin straff? Okey da. Jeg hadde nok skrevet et innlegg om det på KG og spurt om noen kunne ringe politiet for oss. Herregud, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 16. november 2007 #92 Del Skrevet 16. november 2007 Okey da. Jeg hadde nok skrevet et innlegg om det på KG og spurt om noen kunne ringe politiet for oss. Herregud, altså. Igjen, dette var den den aktuelle fartsbøllens SAMBOER som ikke ville at vi skulle gjøre. Hva er galt med å ha det litt gøy? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nettenutt Skrevet 29. desember 2007 #93 Del Skrevet 29. desember 2007 Hei! Kjæresten min ble tatt i 136 km/t. Han mistet lappen i 14 mnd og skal snekre paller i 18 dager. Man får aldri mer enn to "straffetyper". Derfor fikk han ikke bot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2007 #94 Del Skrevet 29. desember 2007 Hva er galt med å ha det litt gøy? Ja, dere har det tydeligvis kjempegøy sammen når dere må sitte og skrive masse useriøse innlegg på Kvinneguidens forum sammen på en vinkveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eline80 Skrevet 29. desember 2007 #95 Del Skrevet 29. desember 2007 Hei! Kjæresten min ble tatt i 136 km/t. Han mistet lappen i 14 mnd og skal snekre paller i 18 dager. Man får aldri mer enn to "straffetyper". Derfor fikk han ikke bot. Vedkommende har nå fått sin straff, det ble 6 mnd. uten lappen og 30 timers samfunnstjeneste (tror det var 30...). Må si han var veldig VELDIG heldig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå