Gå til innhold

Oppskrifter med høne?


Kitsune

Anbefalte innlegg

Høns er utrolig billig (16 kr for en hel) og jeg vet mamma lager av og til noe med høne. Men jeg skulle gjerne hatt flere oppskrifter.. Hønsekjøtt smaker faktisk veldig godt!

Har du oppskrifter å dele, eller tips til hvor man finner oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rikkerikke

Hønsefrikase og Coc au vin. Har ikke oppskrifter, men det finner du sikkert på nett. Trikset er i alle fall at de må koke lenge. Jeg har ikke hørt om at det ikke finnes lenger...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det ikke selges lengre. Var ikke nok som kjøpte, så det ble for dyrt for prior å selge dem. Stod en lang artikkel om det i magasinet til Dagbladet forige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe pokkers tull! De burde reklamert for det. Den ene oppskrifra til mamma var veldig god. Det er billig og sundt!!! Nei, nå ble jeg litt trist..

Jaja, skal maile prior, og da har jeg gjort mitt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anerikke

Neeei!!!!

Jeg elsker jo hønsefrikasè! Faktisk er jeg slett ikke så verst til å lage det, om jeg får si det selv... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil jo tro en kan bruke hel rå kylling som erstatning, men kylling er vel kanskje dyrere enn det høne var. Husker jeg har kjøpt høne til mellom 10-15 kr på tilbud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Kan man steke hønen hel i ovnen? Som man gjør med kylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man steke hønen hel i ovnen? Som man gjør med kylling?

Det vil eg tru, ja. Den blir nok kraftigare på smak, og treng kanskje litt meir tid for å bli mør, men eg trur ikkje det skulle vere noko problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil eg tru, ja. Den blir nok kraftigare på smak, og treng kanskje litt meir tid for å bli mør, men eg trur ikkje det skulle vere noko problem.

Nei, det kan du ikke (og ja, jeg har prøvd, en gang jeg var fattig student - kjøttet ble uten overdrivelse seigt som lær, og fullstendig umulig å spise, faktisk :fnise:).

Høne er superduperseigt, og kan ikke tilberedes på samme måte som kylling. Den må varmebehandles lenge og sakte, gjerne i lav temperatur - og selv da risikerer man at den ikke blir mør noen ganger.

Skal man ha høne i ovn, må det være feks i leirgryte eller noe, med vin og gode grønnsaker, lengelenge. Ellers bør den kokes, dvs trekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du ikke (og ja, jeg har prøvd, en gang jeg var fattig student - kjøttet ble uten overdrivelse seigt som lær, og fullstendig umulig å spise, faktisk :fnise:).

Uff då... Då er nok koking det greiaste, det blir i alle fall godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det greieste er å koke den grundig (ta vare på kokevannet), plukke av alt kjøttet og bruke kjøtt og kokevann som basis i en god suppe - tilsette alt fra grønnsaker eller sopp til feks fløte og karripulver. Utrolig mange variasjonsmuligheter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva?? selges ikke høns lenger?? :grine::grine: Slikt burde ikke være lov! Hønsefrikase er jo verdens beste middag. snufs...

Kylling kan nok brukes, men det blir ikke helt det samme. Prismessig så syns jeg høns og kylling ligger ganske likt egentlig. Har aldri sett en høne til 16 kr her jeg bor. Men det kan jo klart være regionale forskjeller :)

men da vet jeg ihvertfall at jeg må se etter andre alternativer neste gang jeg skal lage hønsefrikase.

Når jeg lager så flår jeg hønen/kyllingen, deler den i biter og har skinnet og hønen i en gryte og dekker med vann sammen med salt. Lar det koke i 1-1 1/2 time under lokk. Så siler jeg kraften av og lar hønen kjøle seg så jeg kan plukke kjøttet av beina.

så lager jeg en jevning med mel og smør (som til hvit saus), sper først med litt melk, og deretter med kraften fra kokingen til jeg har en tykk og fin saus. Deretter har jeg oppi en pose med grønnsaksblanding (blomkål, brokoli, gulerøtter), krydrer med salt og pepper, og har i kjøttet. lar det stå og trekke til alt er gjennomvarmt.

serverer med poteter. Knall godt med litt aromat over, men det er helt frivillig :)

resten av kraften fryser jeg eller setter i kjøleskapet og bruker til sauser eller andre typer frikaseer :) Har ingen eksakte mål på oppskriften da den er en oppskrift min mormor har lært meg, og den kun har blitt fortalt muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig å få kjøpt høne nå også, ser tråden er gammel, kanskje de var borte en stund? Jeg har i hvertfall høne i fryseren til en dag jeg får lyst på deilig suppe eller frikassé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...