Gå til innhold

Noen som har en knallgod oppskrift på lasagne?


*Frøken Fryd*

Anbefalte innlegg

Jeg pleier faktisk å rive litt gulrot å ha i kjøttsausen ;)

Vet ikke helt om det setter den store smaken på den, men lasagnen blir veldig "saftig" og fyldig, og så er det jo greit som litt "matauk" om man ikke vil bruke så mye kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Jeg lager bare vegetarlasagne, av naturlige grunner :)

Kjøttetere har begynt å lage min versjon da de visst sybes den er bedre enn den de lager selv med kjøtt.

Rød saus:

1 løk

2-3 hvitløksfedd

2-3 finhakka stenger stangselleri

1-2 gulrot

2 bokstomater

tomatpuré etter smak, ca.ei ss

1-2 terninger grønnsaksbuljong, etter smak

timian, oregano, basilikum

chili

salt og pepper

Ostesaus:

smør

mel

melk

salt og pepper

cheddar og jarlsberg

Bruker også bare barillas pastaplater, evnt.ferske om jeg en sjelden gang får tak i det.

Serveres med foccacia, med urter og hvitløk, og en grønn salat med rista pinjekjerner. Får jeg ikke tid å lage foccacia lager jeg tomatbruscetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kanel i den tomatbaserte sausen gjør stor forskjell.

Dessuten må man jo lage skikkelig bechamelsaus fra grunnen av med løk og nellikspiker; det nytter ikke med bare hvit saus med ost i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kanel i den tomatbaserte sausen gjør stor forskjell.

Dessuten må man jo lage skikkelig bechamelsaus fra grunnen av med løk og nellikspiker; det nytter ikke med bare hvit saus med ost i.

Eh... Bechamelsaus er vel per def. hvit saus enten den er med eller uten ost? :spise:

Til dags dato har jeg aldri laget bechamelsaus med nellikspiker og løk (selvom dette sikkert kan være godt til sitt bruk), og har heller aldri sett en oppskrift som inneholder dette.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kanel i den tomatbaserte sausen gjør stor forskjell.

Dessuten må man jo lage skikkelig bechamelsaus fra grunnen av med løk og nellikspiker; det nytter ikke med bare hvit saus med ost i.

Klart det nytter med hvit saus med ost i :)

Har heller aldri hørt om bechamelsaus med løk og nellik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest denne tråden vil jeg også ha lasagne! :)

Bare lurer på hvordan dere lager kjøttsausen, skal alt bare puttes opp i en gryte (inkludert kjøttet) og kokes? Eller må kjøttet stekes på egen hånd først og så puttes oppi?

Tusen takk for svar, jeg er en kløne på kjøkkenet :D

Steker kjøttet først, så putter du alt i en stor gryte, og lar det småputre i nærmere to timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Opprinnelig en gammel tråd, men jeg hiver inn mitt beste tips uansett: Vi smører ofte formen med pesto, det blir kjempegodt. Ellers så reduserer vi ofte kjøttmengden til fordel for grønnsaker: revet gulrot, aubergine, squash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid champignon i, steker den først, selvsagt. I det siste har jeg også begynt med en spiseskje balsamico-eddik i kjøttsausen, det var overraskende godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Bechamelsaus er vel per def. hvit saus enten den er med eller uten ost? :spise:

Til dags dato har jeg aldri laget bechamelsaus med nellikspiker og løk (selvom dette sikkert kan være godt til sitt bruk), og har heller aldri sett en oppskrift som inneholder dette.

Haugevis av oppskrifter på lasagne inneholder løk og nellik (og ofte laurbærblad). Det er også den vanlige måten å lage en ordentlig italiensk bechamelsaus på blant italienske husmødre.

Og ja, selvfølgelig er bechamel hvit saus (med ost i tilfellet lasagne), poenget er at den lages på melk som er kokt opp sammen med en løk med nellikspiker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Blir enda bedre hvis man lager lasagneplatene selv; ca 100 g durumhvetemel (gjerne grovmel noe av det) per egg, sett deigen i kjøleskapet minst en time før den kjevles ut.

Åpner den gamle tråden for n'te gang, jeg. :)

har planer om å lage lasagne på søndag - med hjemmelaget pasta. Noen som har litt erfaring og kan si noe om hvor tykk pastaen bør være? Og jeg regner med den ikke må kokes først?

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner den gamle tråden for n'te gang, jeg. :)

har planer om å lage lasagne på søndag - med hjemmelaget pasta. Noen som har litt erfaring og kan si noe om hvor tykk pastaen bør være? Og jeg regner med den ikke må kokes først?

Slenger meg på her selv om jeg ikke har svar på det du spør om, Pingting. Jeg ser at alle mine "hemmelige" ingredienser er nevnt her i ulike kombinasjoner, bortsett fra presset sitron. Jeg må ha presset sitron i kjøttsausen, og tar gjerne en liten skvett i bechamelsausen også.

Kjøttsaus:

kjøttdeig/karbonadedeig

hermetiske tomater to bokser

to hele kinesiske hvitløk

to gulrøtter

en rødløk

en cm tykk skive sellerirot

en liten kvadratcentimeter ingefær

laurbærblad

kanel

sitronsaft

sukker

rødvin

Koker i timesvis- bedre jo lenger den får stå og putre.

Bechamelsaus:

smør

hvetemel

melk

muskat

salt

pepper

sitronsaft

ost

Å herre- nå ble jeg utrolig sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Utrolig mange oppskrifter som hørtes gode ut. Jeg forstod ikke helt det med å blande kjøttsaus og hvit saus. Hvordan gjør dere det (inn med teskje please..:-)) Først kjøttsaus, så plater ....????Og en ting til... hvor kjøper man pastaplater uten at man trenger å kjøpe hele pakken med plater og krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig mange oppskrifter som hørtes gode ut. Jeg forstod ikke helt det med å blande kjøttsaus og hvit saus. Hvordan gjør dere det (inn med teskje please..:-)) Først kjøttsaus, så plater ....????Og en ting til... hvor kjøper man pastaplater uten at man trenger å kjøpe hele pakken med plater og krydder.

Jeg pleier å legge i to lag. Først halvparten av kjøttdausen, så et lag med plater. Så halvparten av ostesausen, resten av kjøttsausen oppå det igjen og et nytt lag med plater. Helt til sist har jeg på resten av ostesausen, og litt revet ost :) Noen liker å lage flere lag enn dette, men det er jo fortsatt samme rekkefølge. Kjøttsaus - pasta - ostesaus - kjøttsaus osv. Hvis du liker mye pasta så kan jo det være godt!

Pastaplater får du kjøpt løst i de fleste butikker, men de står sammen med annen pasta, ikke der de andre ferdigpakkene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge i to lag. Først halvparten av kjøttdausen, så et lag med plater. Så halvparten av ostesausen, resten av kjøttsausen oppå det igjen og et nytt lag med plater. Helt til sist har jeg på resten av ostesausen, og litt revet ost :) Noen liker å lage flere lag enn dette, men det er jo fortsatt samme rekkefølge. Kjøttsaus - pasta - ostesaus - kjøttsaus osv. Hvis du liker mye pasta så kan jo det være godt!

Pastaplater får du kjøpt løst i de fleste butikker, men de står sammen med annen pasta, ikke der de andre ferdigpakkene er.

Jeg kjører kjøttsaus, ostesaus, plater, kjøttsaus, ostesaus, plater, kjøttsaus, ostesaus og ost på toppen. Platene står med pastaen, ja,- Barilla er best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synder alltid, de få gangene vi har lasagne så er det sånn ferdig greie.

Så jeg må få denne på mine innlegg, nå skal det lages skikkelig lasagne en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Bechamelsaus er vel per def. hvit saus enten den er med eller uten ost? :spise:

Til dags dato har jeg aldri laget bechamelsaus med nellikspiker og løk (selvom dette sikkert kan være godt til sitt bruk), og har heller aldri sett en oppskrift som inneholder dette.

Haugevis av oppskrifter på lasagne inneholder løk og nellik (og ofte laurbærblad). Det er også den vanlige måten å lage en ordentlig italiensk bechamelsaus på blant italienske husmødre.

Og ja, selvfølgelig er bechamel hvit saus (med ost i tilfellet lasagne), poenget er at den lages på melk som er kokt opp sammen med en løk med nellikspiker i.

Forvirringen stiger, ser jeg. Béchamel er en av "modersausene" i det franske kjøkken, og er en plain hvit saus bestående av smør, mel og melk - that's it. På italiensk heter sausen besciamella, men fremgangsmåten og ingrediensene er de samme. Béchamel tilsatt ost heter Mornay og er en helt annen saus igjen. Den kjente franske kokken Auguste Escoffier raffinerte sausen videre ved bruk av løk og nellikspiker, men dette hadde ingenting med italienske husmødre å gjøre, og definisjonen på en orginal béchamel forblir uendret.

Min oppskrift på lasagne:

Kjøttsaus:

Blank raspet løk iblandet et fedd hakket hvitløk i olje. skyv løken ut til sidene i pannen og stek ønsket mengde kvernet storfekjøtt (evt karbonadedeig). Tilsett raspet gulrot og finhakket selleri, fres kjapt og tilsett deretter skinnfri hakket tomat (evt hermetisk) og senk varmen til putring. Ha i en god skvett kalvefond, en dæsj rødvin og noen dråper worcestershiresaus. Smak til med salt, pepper, oregano, estragon og basilikum. La sausen putre og kose seg i fred mens du gjør noe morsomt.

Når sausen har stått og godgjort seg i ca en time/halvannen er det tid for denne mye omtalte béchamelsausen. Min variant er temmelig ukomplisert; jeg smelter en god klatt smør, visper kjapt inn ca tilsvarende mengde mel og deretter melk slik at sausen blir jevn. Holder temperaturen rett under oppkok og sper med melk til jeg har passe mengde og lar sausen tykne. Smakes til med litt salt og en god dæsj revet muskatnøtt.

Monteringen gjør jeg på følgende måte:

Først smøres formen med et lag hvit saus, deretter lasagneplater og så bolognese. Og så igjen; hvit saus, plater, rød saus. Toppes med rød saus og revet ost av ønsket variant - jeg pleier å bruke mozarella og parmesan. Drysser litt estragon på toppen før hele byggverket går i ovnen til pastaplatene er møre.

Serveres gjerne med litt frisk ruccola ristet kjapt i noen dråper balsamico, god oliven, cherrytomater og evt litt godt brød. Focaccia pleier å være innertier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Himmel, her var det mye godt!

Min oppskrift er mye enklere enn de fleste her.

-1 løk

-1 kinesisk hvitløk

-1 pakke kjøttdeig

-1-2 gulrøtter (finraspet)

-1 boks hakket tomat

-2 ts tomatpure

-salt, pepper, oregano og litt chili

bechamelsausen lager jeg som de fleste andre her, men smør, mel, melk og ost, og krydrer med muskat, salt og pepper.

Skal absolutt prøve med squash og selleri neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...