Gå til innhold

Noen som har en knallgod oppskrift på lasagne?


*Frøken Fryd*

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har oppskrift på en skikkelig god lasagne?

Jeg pleier å lage en helt enkel, med kjøttdeig, løk, dolmiosaus, etc, men trenger litt mer kreative tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan feks lage 2 sauser , en kjøttdeigsaus og en ostesaus. Kjøttdeigsaus kan du lage fra bunnen av med tomater (ferske eller hermetiske), en god olje og krydder, samt finhakket hvitløk, paprika og chili om du liker det. Ellers kan du bruke forskjellige typer posesauser fra Toro :D

ostesaus: kan lages fra bunnen av, bruk oppskrift på hvit saus og tilsett god ost, eller bruk Toro hvit saus. Tilsett gjerne en halv blåmuggost i tillegg til annen ost, selv om du ikke liker det til vanlig gjør det seg knallgodt i lasagne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøttsaus:

500 g kjøttdeig (eller helst karbonade deig)

2 ss olivenolje

1 stor løk

1 boks hermetiske tomater

2 ss tomatpuré

1/2 ts sukker

5 fedd hvitløk

ca 1 ts salt

ca 2 ts grov pepper

ca 1 ts oregano

Kokes til en tykk saus.

ostesaus:

2 ss smør

2 ss hvetemel

4 del melk

250 g ost

Smelt smøret, rør inn mel og melk til en glatt saus, tilsett osten. Legg kjøttsaus, ostesaus og lasagneplater lagvis, og strø ost på toppen. Stekes på 200 grader i 45 minutt, bør hvile litt før servering.

Blir enda bedre hvis man lager lasagneplatene selv; ca 100 g durumhvetemel (gjerne grovmel noe av det) per egg, sett deigen i kjøleskapet minst en time før den kjevles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og min hemmelige ingrediens (i tillegg til bacon) er et kniiiip med kanel.:lur:

edit: og så koker jeg sausen en evighet. Halvannen time, minst.

Endret av frulou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Det blir mye bedre med pastaplater fra Barilla enn de fra Sopps.

Jeg bruker en helt straight bechamelsaus (hvit saus), uten ost i. Syns det blir bedre. LItt ost på toppen til slutt.

Og i kjøttsausen: finhakket selleristang og gulrøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager lasagne bolognese omtrent som nimbus, men jeg freser i tillegg finhakket/revet gulrot og selleri sammen med løken, synes det gjør stor forskjell. I tillegg har jeg i flere krydder i tillegg til oregano: basilikum, laurbærblad og timian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittoppskrift:

2 ss olje

30 g smør

1 stor løk finhakket

1 gulrot finhakket

1 stilk selleri finhakket

500 g karbonadedeig

2,5 dl tomatpure

2,5 dl rødvin

2 ss fersk persille hakket

Hvitløk

Bechamelsaus (60 g smør, 40 g hvetemel, 5,5 dl melk, 1/2 ts revet muskatnøtt)

Parmesan

Lasagneplater (fra Barilla)

løk, hvitløk, selleri og gulrot stekes ved middels varme til det er mørt, skru opp varmen og tilsett karbonadedeig og brun godt. Tilsett tomatpure, vin og persille og smak til med salt og pepper. Kok opp, skru ned varmen og la det surre i ca 45 minutter.

Legges lagvis kjøttsaus/bechamelsaus, Avsluttes med bechamelsaus øverst. Dryss over nyrevet parmesan og stek etter anvisning på lagsagneplate pakken.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne er en av mine spesialiteter, og lasagnen min er faktisk litt berømt... :)

Lager den veldig lik Nimbus sin oppskrift, men jeg bruker i tillegg bacon, ferske urter (helst persille og basilikum), litt fløte, litt balsamicoeddik og *viktig* en hønsebuljongterning i kjøttsausen. Aller best blir det selvsagt hvis man har litt ordentlig hjemmelaget kjøttkraft oppi, men det er sjelden jeg orker å ta meg bryet med det.

Og kjøttsausen må få koke leeenge!

Ostesausen lager jeg av vanlig hvit saus med litt kraft/buljong og litt fløte i tillegg til melken. Og ekte smør, selvsagt... (jeg er et anti-margarin menneske :)) Krydrer med salt, pepper og litt muskat. Oppi der har jeg revet ost, helst en blanding av cheddar, jarlsberg og parmesan, men her tar jeg ofte det jeg har i kjøleskapet. Fersk parmesan er viktig da, det MÅ være med.

Bruker Barilla sine lasagneplater hvis ikke jeg får tak i fersk pasta.

Serveres alltid med hjemmebakt varm foccachia og en god salat. Gjør ALLTID braksuksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg lager det veldig sjelden. Men når jeg gjør, må jeg ha en god del muskat i den hvite sausen.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rødvin om du har en skvett er også utmerket i kjøttsausen :)

Jeg lager det veldig sjelden. Men når jeg gjør, må jeg ha en god del muskat i den hvite sausen.

Hvis du følger rådene fra disse to, kan jeg nesten love deg verdens beste lasagne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm et godt råd som ikke kan sies for ofte er at kjøttsausen må småputre lenge 1.5 sa noen gjerne lengre. Desto bedre blir den og etter halgått tid tar du et par skjeer melk og rødvin oppi.

Men min hemmelige ingrediens er cottage cheese, det er bare helt konge i lasagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

*dytter opp gammel tråd*

Skal lage lasagne i kveld, og måtte hente frem disse oppskriftene igjen - for i denne linken finnes nemlig oppskriftene på verdens beste lasagner! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden vil jeg også ha lasagne! :)

Bare lurer på hvordan dere lager kjøttsausen, skal alt bare puttes opp i en gryte (inkludert kjøttet) og kokes? Eller må kjøttet stekes på egen hånd først og så puttes oppi?

Tusen takk for svar, jeg er en kløne på kjøkkenet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...