Gå til innhold

Miljøtiltak ansett som interesse?


Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mange si - og har selv brukt begrepet - "Hun er interessert i miljø". Jeg vil ta et lite oppgjør med det utsagnet.

Naturligvis, når man f.eks blogger om miljø, setter seg dypere inn i emnene, er medlem i flere organisasjoner, leser det man kommer over om miljø osv. så kan man si at man har en "interesse" for miljø. Det er jeg ikke uenig i. Jeg mener selvsagt heller ikke at alle må bruke så mye tid på miljøsaken.

Det jeg derimot er uenig i, er at de som velger å være bevisst i sitt dagligliv, endre sin livsstil og innføre større/mindre miljøtiltak i eget liv gjør det fordi de er "interesset i miljø", og at man dermed kan sidestille det med at man er interessert i fotball eller frimerkesamling.

Grunnen til at jeg mener dette, er fordi miljøsaken angår oss alle. Det er ikke en hobby som kan sidestilles med fotball, mote eller dataspill - fordi konsekvensene av å innføre/ikke innføre miljøtiltak er så mye større, og påvirker oss alle.

Jeg tar opp dette fordi jeg noen ganger har en følelse av det er noen som legitimerer mangel på miljøtiltak i sitt liv med at de "ikke er interessert i miljø".

Hvorvidt man spiller fotball eller spiller videospill er opp til hver og en og har ytterst få konsekvenser for andre. Miljøsaken stiller i en helt annen klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne ikke vært mer enig, å være bevisst på miljøet, og å sette seg inn i det jeg gjør er noe jeg har plikt til. Det hadde vært mye enklere og kjekkere å reise mye, kjøpe nye møbler til leiligheten, og fornye garderoben :rødme:, spise mange biffmiddager og ha 25 grader inne. Handle billig og mye, istedenfor å vurdere hvert enkelt kjøp osv.

Men jeg har ikke rett til å gjøre slikt, og det er ikke en hobby jeg har, men det er en av de tingene som opptar meg mest for øyeblikket. Men bare fordi det er så viktig, ikke fordi det er supergøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Det er jo litt merkelig hvordan såkalte "miljøforkjempere" skal forherlige seg selv hele tiden ..

Hvorfor fortolker du det slik? Og hvorfor bruker du ordet "såkalte"? Det er både vondt og frustrerende og lese når jeg forsøker jo så godt jeg kan å få folk med, og spre informasjon og å øke bevisstheten omkring dette - da er jeg jo nødvendigvis nødt til å skrive innlegg og lignende for å kunne gjøre nettopp det. Hadde dette gått på skinner og miljøproblemene vært løst, så kunne jeg glatt vært totalt anonym uten å poste en tøddel, jeg.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Jeg har hørt mange si - og har selv brukt begrepet - "Hun er interessert i miljø". Jeg vil ta et lite oppgjør med det utsagnet.

Naturligvis, når man f.eks blogger om miljø, setter seg dypere inn i emnene, er medlem i flere organisasjoner, leser det man kommer over om miljø osv. så kan man si at man har en "interesse" for miljø. Det er jeg ikke uenig i. Jeg mener selvsagt heller ikke at alle må bruke så mye tid på miljøsaken.

Det jeg derimot er uenig i, er at de som velger å være bevisst i sitt dagligliv, endre sin livsstil og innføre større/mindre miljøtiltak i eget liv gjør det fordi de er "interesset i miljø", og at man dermed kan sidestille det med at man er interessert i fotball eller frimerkesamling.

Grunnen til at jeg mener dette, er fordi miljøsaken angår oss alle. Det er ikke en hobby som kan sidestilles med fotball, mote eller dataspill - fordi konsekvensene av å innføre/ikke innføre miljøtiltak er så mye større, og påvirker oss alle.

Jeg tar opp dette fordi jeg noen ganger har en følelse av det er noen som legitimerer mangel på miljøtiltak i sitt liv med at de "ikke er interessert i miljø".

Hvorvidt man spiller fotball eller spiller videospill er opp til hver og en og har ytterst få konsekvenser for andre. Miljøsaken stiller i en helt annen klasse.

Vi reiser vel på anden klasse alle, ikke vel? Vet om flere som sorterer søppelet sitt, men som er såkalte kjøpemennesker...

Og hvor langt kommer man da...

La oss sammenligne en sosialklient, som får reklame i posten sin, med en rik dame fra vestkanten....

Begge er lei reklamen, men det er likevel en viss forskjell, og den kan alle som har noe å tenke med, finne ut av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et bra poeng! For å ta et helt annet eksempel: De som slanker seg (av helsemessige grunner) gjør ikke det av interesse, de gjør det fordi det er nødvendig. På samme måte er det nødvendig å redusere utslippene sine. Jeg kunne gjerne hatt det kjempevarmt hjemme, kjørt bil overalt (har ikke lappen da:P), tatt fly hver gang jeg skulle til Oslo, kjøpt masse klær og sminke osv. Men jeg vet at vi ikke kan holde på sånn som vi gjør, og jeg vet at det ikke koster meg så mye å la skjorta fra HM bli der (ordspill:P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Klara_*
Jeg har hørt mange si - og har selv brukt begrepet - "Hun er interessert i miljø". Jeg vil ta et lite oppgjør med det utsagnet.

Naturligvis, når man f.eks blogger om miljø, setter seg dypere inn i emnene, er medlem i flere organisasjoner, leser det man kommer over om miljø osv. så kan man si at man har en "interesse" for miljø. Det er jeg ikke uenig i. Jeg mener selvsagt heller ikke at alle må bruke så mye tid på miljøsaken.

Det jeg derimot er uenig i, er at de som velger å være bevisst i sitt dagligliv, endre sin livsstil og innføre større/mindre miljøtiltak i eget liv gjør det fordi de er "interesset i miljø", og at man dermed kan sidestille det med at man er interessert i fotball eller frimerkesamling.

Grunnen til at jeg mener dette, er fordi miljøsaken angår oss alle. Det er ikke en hobby som kan sidestilles med fotball, mote eller dataspill - fordi konsekvensene av å innføre/ikke innføre miljøtiltak er så mye større, og påvirker oss alle.

Jeg tar opp dette fordi jeg noen ganger har en følelse av det er noen som legitimerer mangel på miljøtiltak i sitt liv med at de "ikke er interessert i miljø".

Hvorvidt man spiller fotball eller spiller videospill er opp til hver og en og har ytterst få konsekvenser for andre. Miljøsaken stiller i en helt annen klasse.

Det finnes veldig mange som gjør sitt for miljøet uten å vente applaus - det virker som om endel miljøfriker ønsker å ikke tro det ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Det finnes veldig mange som gjør sitt for miljøet uten å vente applaus - det virker som om endel miljøfriker ønsker å ikke tro det ..

Tror ikke akkurat Tabris venter applaus for sitt iljøengasjement. Tror heller at hun er overassket over all motstand og personlige angrep som har kommet i kjølvannet av hennes engasjement. Det har vært mange tråder i ulike forum her på KG der dette har forekommet i rikt monn, der det virker som miljøengasjementet er underordnet det å kaste skitt etter en som er engasjert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klara: Hva er det i mitt innlegg som gjør at du tolker det slik? Du har dessverre misforstått innlegget mitt ganske mye. Skal si janteloven er stor i Norge når man blir beskyldt for slike ting når det ikke en gang var meningen med posten. :fnise:

Netopp, Kraistin. Jeg mener det er viktig å skille mellom generelle miljøtiltak og miljøinteresse, siden jeg mener de faktisk er to forskjellige ting.

(Og, takk, nextlife. :))

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tinka_*

Vil bare gi min fulle støtte til Tabris her! Keep up the good work! :klemmer:

Det må da være lov å sette fokus på ting (og dette er jo ei særdeles viktig sak!)uten at folk skal føle seg truffet og komme med personangrep! :nei:

Skjønner ikke at folk her inne vil bruke sin energi på å motarbeide de som vil gjøre noe positivt! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Ja, Tabris, eg støttar deg. Eg er oppteken av å prøve å gjere ein innsats for å redusere min uheldige effekt på miljøet, men eg ville ikkje seie det er fordi det er ein interesse på lik linje med at eg elskar å køyre telemark i laussny! Ein kan vel faktisk seie det slik at eg prøvar å vere miljøvenleg av di eg gjerne vil halde fram med å køyre telemark i laussny kvar vintar...

Eg på mi side er ikkje så oppteken av om eg får applaus for det eg gjer, det skit eg i for å være ærleg, men eg skulle gjerne vore utan alle dei hånlege kommentarene som ein får slengt etter seg fordi eg vel å gjere noko miljøvenleg som til tider er ukomfortabelt for meg.

Heia Tabris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtte, dere. :-D

Ja, det er litt frustrerende å bli møtt med negativitet når man forsøker å gjøre et gode.

Men forhåpentligvis så vil mange av de miljøtiltakene som vi nå anser som ukomfortable fort bli en vane, og man tenker ikke mer over dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tinka_*
Tusen takk for støtte, dere. :-D

Ja, det er litt frustrerende å bli møtt med negativitet når man forsøker å gjøre et gode.

Men forhåpentligvis så vil mange av de miljøtiltakene som vi nå anser som ukomfortable fort bli en vane, og man tenker ikke mer over dem. :)

La oss håpe og tro det! Røykeloven var vel heller ikke populær,men nå skjønner de fleste at det er til det beste.

Sannheten er vel at vi må alle forsake noe for å tjene helheten. Legge egoismen litt tilside. Men vi mennesker er jo vanedyr,så forandring kommer ikke lett. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nettopp fordi vi er vanedyr så vil endringer ganske snart også bli en vane. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...