Lilywhite Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Hva gir man til folk 75 + som har "alt"? Skal kjøpe julegave til min mormor og morfar og kjærestens mormor og farfar. De er alle mentalt oppegående og virker yngre enn de er... de liker bøker og DVD-er, men kjøper ofte bøker de har ventet på selv med en gang de kommer ut... Kunne kanskje tenkt på en av disse berømte julekurvene, er ikke så dum idé, men blir litt kjedelig å gi det til alle sammen, så andre ideer? Har tilbudt meg å hjelpe dem i huset osv, men de vil liksom klare så mye som mulig selv, er forholdsvis spreke alle sammen enda, og sier fra hvis det er spesielle ting de gjerne vil ha hjelp til utenom, så gavekort på husvask etc er ikke så aktuelt. Vin og sjokolade går selvfølgelig alltid an, men føler det også blir litt "kjedelig"...skal ikke være så lett nei
Aurela Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Konsert/teaterbiletter.. Kanskje til deg også, så går dere å spiser sammen først? Tror det ville vært noe en del hadde satt pris på (om du fant noe som passet da_ men det blir jo fort litt dyrt
Gjest Mayamor Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Gaver til dem på 75+ kommer jo selvsagt ann på hvor frisk og oppegående personen er, sum du vil bruke og hvilke interesser vedkommende har. * støttestrømper, ullundertøy, sloggitruser etc * teaterbilletter, kosertbilletter etc * pleieprodukter; fot/hånd/kropp/hår/ansikt * ullpledd * tøfler * apotekene har mange kjekke ting; f.eks varmepose * ny kasserolle som passer i hverdagen (da de andre muligens er gamle/og eller for store) * ny kaffetrakter, kaffekanne, filterholder, kaffekrukke, kartong med kaffe * mp3 spiller hvor du legger inn noen lydbøker, evt musikk * en rimelig dvd spiller, evt en klassisk film * radio/cdspiller til kjøkkenet eller soverommet * gave fra vinmonopolet * konfekt, spekemat, annet spiselig * ny kjøkkenkniv, skjærebrett eller annet som er kjekt å oppgradere * godt håndkle, morgenkåpe, sengetøy el * bilder av hele familien gjennom et år eller tre satt fint inn i et lite album * bilde i ramme * flaxlodd, lottokupong el sammen med en eske konfekt * gåstaver, joggesko el dersom vedkommende er aktiv * hansker, skjerf, lue el * skål med hjemmelagde brente mandler eller annen konfekt Kjøper helst noe som ikke blir liggende i skapet og/eller er jalla...
Amygdala Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 Kjempebra forslag Mayamor! Her fikk jeg mange gode tips selv! Det med mp3-spiller og lydbøker var jo helt genialt!
Aurela Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Kjempebra forslag Mayamor! Her fikk jeg mange gode tips selv! Det med mp3-spiller og lydbøker var jo helt genialt! Sikkert veldig bra for en del, men jeg vet min farmor ikke ville klart å bruke en mp3-spiller. Det er vanslig å lese på displayet og tastene er små, det samme gjelder mobil for henne. Men, så klart, ikke alle er like. Men hvis de er to, ville jeg kanskje heller gitt cd'er med lydbøker så de kan lytte sammen, og ikke plugge seg inn en etter en..
Imogen Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 Kjenner meg igjen i det du skriver, det er ofte vanskelig å kjøpe til besteforeldre. Nå har du (og jeg) fått masse gode tips her allerede. Skal nok benytte meg av flere av dem Er enig i at vin og sånt er litt "kjedelig" å gi, men som for eksempel til farfaren min som virkelig kooooser seg med cognac, kjøpte vi en fin flakse med god cognac i fjor. Han var helt over seg av begeistring, og det var nok et av kveldens høydepunkt for ham. Og så fikk jeg en kjempekoselig telefon på nyåret da han hadde åpnet flaska og ville takke igjen:) Så om man vet at noen setter stor pris på noe, så er det kanskje ikke så dumt likevel, selv om man selv syns det er litt fantasiløst.. Man kan jo gjøre litt ekstra ut av innpakningen, og kanskje legge ved et koselig kort Som det er nevnt over her også, bilder kan jo være en koselig gave. Om du liker å pusle litt med sånt kan man jo lage en fotokalender for ekempel. De har ulike varianter hos fotobutikker vet jeg, og i hobbybutikker får du helt tomme kalendere, om du vi gjøre det med klipp-og-lim-metoden. Da kan man jo pynte litt med scrapbookeffekter også. Jeg syns det er kjempekoselig å holde på med sånt, så jeg skal lage brevpost til mormor. Har gjort det før også, med stor suksess. Hun er glad i å skrive brev, så jeg lager en haug med ulike kort, og tilhørende matchende konvolutter, og legger pent pakket i en fin eske. Gøy å lage, om man liker sånt, og kjempestas å gi bort når det blir tatt så godt imot
LilleBille Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg pleier å lage mine egne "kurver" jeg (og kurvene leveres stort sett tilbake for påfyll til neste år) Pleier å fylle med litt god mat - røkelaks, gravlaks (små pakker), sild, en eller to gode oster, honning m/mandler (som er helt nydelig til ost) hjemmelaget nøttebrød, litt julegodter, et glass eller to med agurker/syltet paprika el. I tillegg fyller jeg på med feks. - hjemmelagete kort (kjøper ferdigkort hvor man kan dette inn bilder - bruker da naturbilder el. fra ferier) - Vin - enten hel eller halvflasker, - en god krem el.
Lilywhite Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2007 Tusen takk for mange gode tips Både teaterbilletter og bilder kan være ideer i allefall
Chans Skrevet 29. oktober 2007 #9 Skrevet 29. oktober 2007 Hvis de liker DVD'er er det kanskje en idé å sjekke ut alle disse nutgivelsene av britiske krimserier? De kalles "Crime Time", og der fås alt av typiske NrK-greier, som "Inspector Morse" og "Inspector Lynley" eller hva de nå heter alle sammen. Av de jeg liker best selv, er "Poirot"- og "Miss Marple"-boksene ganske så lekre. Nå skal det nevnes at jeg er Agatha Cristie-fan også, men det kan man da ikke se bort fra at besteforeldrene dine er! Disse boksene fås ganske rimelig i platebutikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå