Gå til innhold

Å ikke bruke stor bokstav


Brunhilde

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er jo et relativt "muntlig" forum, selv om det er i skriftlig form. Så om folk skriver med små bokstaver her, irriterer ikke det meg. Synes det ser litt muntlig og stream-of-consciousness-aktig ut som er ganske kult. Men jeg bruker for det meste stor bokstav selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt ærlig. Jeg blåser litt i om jeg skriver med skrivefeil eller ikke, stor forbokstav etter punktum o,l. Jeg skriver fordi jeg er engasjert, og tro meg, det blir vanvittig mye kluss da. må ofte inn å rette på meg selv etterpå hehehe.

jeg er kreativ, og jobber kreativt, så det å sitte foran en pc, er vanskelig rent skrivemessig. for hånd går det mye bedre.

Så lenge jeg forstår hva andre skriver, bruker jeg ikke energi på å irritere meg over, skrivefeil. jeg irriterer meg aldri over skrivefeil. hvis jeg ikke forstår, spør jeg heller. Det er lett å forstå hvis man prøver, både dialekt, nynorsk, bokmål, og alt slags annet snacks man kan finne av skrift her inne.

å kommentere skrivefeil, synes jeg nesten er på kanten til smålig, som å gjøre narr av innlegget til vedkommende. Er rettskrivning viktigere enn innholdet?? jeg mener hvis man forstår, innlegget, hvorfor henge seg opp i skrivefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke så mye på det. De som konsekvent ikke bruker stor bokstav, punktum eller komma får bare skylde seg selv hvis noen ikke forstår hva de skriver (forutsatt at det ikke gjelder folk med dysleksi, da anstrenger jeg meg gjerne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gojrt en udnreøsklese på Cabrmigde Unviertsity, hovr de har kommet ferm til at det ikke spliler noen rlole hvliken rekkefløge bkostvaene kommer i, så lnege føsrte og sitse boskatv er ritkig palssret. for menenkesjhrenen oppaftetr boksatvene, og ornede, men lseer ikke.

Se så mye skrivefeil, og alikevel klarer man og forstå. UTROLIG men snat. heheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kommentere skrivefeil, synes jeg nesten er på kanten til smålig, som å gjøre narr av innlegget til vedkommende. Er rettskrivning viktigere enn innholdet?? jeg mener hvis man forstår, innlegget, hvorfor henge seg opp i skrivefeil?

Jeg henger meg opp i skrivefeil fordi jeg syns det er viktig å bevare et godt språk. Når du skriver som du gjør, uten stor bokstav og med komma plassert etter innfallsmetoden så syns jeg det forringer språket. Feilplasserte komma kan også gi en helt annen betydning enn tiltenkt, jfr eksempel fra skoletiden: "Skyt ham ikke, vent til jeg kommer", som ble til "Skyt ham, ikke vent til jeg kommer. Stakkaren det gjaldt mistet livet på grunn av den tabben.

Det er gojrt en udnreøsklese på Cabrmigde Unviertsity, hovr de har kommet ferm til at det ikke spliler noen rlole hvliken rekkefløge bkostvaene kommer i, så lnege føsrte og sitse boskatv er ritkig palssret. for menenkesjhrenen oppaftetr boksatvene, og ornede, men lseer ikke.

Se så mye skrivefeil, og alikevel klarer man og forstå. UTROLIG men snat. heheh

Ja, men jeg har nok av andre ting å bruke energi på enn på å lese dårlig norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg henger meg opp i skrivefeil fordi jeg syns det er viktig å bevare et godt språk. Når du skriver som du gjør, uten stor bokstav og med komma plassert etter innfallsmetoden så syns jeg det forringer språket. Feilplasserte komma kan også gi en helt annen betydning enn tiltenkt, jfr eksempel fra skoletiden: "Skyt ham ikke, vent til jeg kommer", som ble til "Skyt ham, ikke vent til jeg kommer. Stakkaren det gjaldt mistet livet på grunn av den tabben.

Ja, men jeg har nok av andre ting å bruke energi på enn på å lese dårlig norsk.

jeg skjønner hva du mener. Ja bevare språket er viktig, og vi er forskjellige. Plasserer jeg et komma så feil, er det og min feil om jeg blir misforstått. Jeg skriver ikke så ille. skriver rett fra hjertet. siste karakteren jeg fikk i norsk, antydet ihvertfall ikke, at jeg skriver såå dårlig. hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde unplugged
jeg skjønner hva du mener. Ja bevare språket er viktig, og vi er forskjellige. Plasserer jeg et komma så feil, er det og min feil om jeg blir misforstått. Jeg skriver ikke så ille. skriver rett fra hjertet. siste karakteren jeg fikk i norsk, antydet ihvertfall ikke, at jeg skriver såå dårlig. hihi

Akkurat det kan vel kanskje diskuteres!

På den annen side så ble ikke denne debatten startet for å diskutere dine evner til å skrive, den ble startet på et generelt grunnlag. Du har sagt hva du mener, det er helt greit, men jeg er bittelitt uenig med deg.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nå kan det jo bare være meg, men jeg bruker da vitterlig ikke mer tid på å lese teksten til jannamor over. Bruker jeg mer energi, gjør jeg det fordi jeg konsentrerer meg om å lese, noe jeg ikke gjør når jeg leser vanlig tekst så det er jo strengt tatt unødvendig.

Foruten dette så skriver jeg såpass mye tekster utenom dette forumet, som må være korrekt norsk eller engelsk, så jeg tviler på at det i mitt tilfelle går så mye utover språket. Og det er sikkert også mange andre her som har det sånn.

Dette er nå tross alt et diskusjonsforum, og man skulle tro at meningene var det viktige, ikke skrivefeilene. Men for de som mener det er viktig for dem, værsågod. Jeg mener imidlertid at det blir feil å "krasje" tråder her inne med bakgrunn i innlegg med mange skrivefeil, men som for det store flertall av oss er fult lesbare. Dette har jeg jo sett skje, og det synes jeg er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde unplugged

Nå kan det jo bare være meg, men jeg er enig i at dette er et diskusjonsforum og at meningene er det viktige. Da er det jo dumt at meningen forsvinner i støyen fra manglende stor bokstav og feilstavinger over en lav sko...

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Nå kan det jo bare være meg, men jeg er enig i at dette er et diskusjonsforum og at meningene er det viktige. Da er det jo dumt at meningen forsvinner i støyen fra manglende stor bokstav og feilstavinger over en lav sko...

:heks:

Jammen så enige vi var i dag, Brunhilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet irritasjonsmoment er forresten det å IKKE ha mellomrom etter komma eller punktom og før neste store bokstav.

:heks:

:fnise::ler::fnise::ler: Det heter ikke punktom,men PUNGTUM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gojrt en udnreøsklese på Cabrmigde Unviertsity, hovr de har kommet ferm til at det ikke spliler noen rlole hvliken rekkefløge bkostvaene kommer i, så lnege føsrte og sitse boskatv er ritkig palssret. for menenkesjhrenen oppaftetr boksatvene, og ornede, men lseer ikke.

Se så mye skrivefeil, og alikevel klarer man og forstå. UTROLIG men snat. heheh

Har du dysleski ? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen så enige vi var i dag, Brunhilde!

Ikke sant? :ler:

:fnise::ler::fnise::ler: Det heter ikke punktom,men PUNGTUM.

:overrasket:

Æh..Jeg mener selvsagt PUNKTUM.

Milde makter. Den der rettet jeg jo opp for maaaange innlegg siden. Og nei, det heter ikke maaaange heller, det er en overdrivelse for å understreke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...