Gå til innhold

Kjøring på feil side av veien


Ginen

Anbefalte innlegg

Min tilkommende og jeg tenkte å leie bil i Skottland. Er godt vant og innkjørt (!) i høyrekjøringa her i moderlandet, hvordan skal det gå i det store Brittania? Noen som vet?

:reise: :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt sikkert greit, Rattet på bilen er jo på andre siden enn her, så kanskje det da er litt naturlig å kjøre på anmdre siden av veien? Uten at jueg vet, har næmlig aldri kjørt på feil side selv, ser for meg at rundkjøringer kanskje hadde vært det værste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere enn man tror, for alt ligger tilrette for å kjøre mot venstre. Syns det var mye verre å være fotgjenger, for bilene kom liksom alltid på feil side :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uvant i ca. 5 minutter :)

Det kan være litt rart i større kryss med 2 eller flere filer. Skal du f.eks. til høyre i et slikt kryss, er det fristende å legge seg på høyre siden av midtrabatten når du svinger... Men hvis det er andre biler i trafikken, er det bare å henge på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke kjørt selv på "feil" side, men var en måned i australia sammen med klassen , og da kjørte lærerne... det var ikke noe særlig probem før vi kom inn mot byene og det var svære rundkjøringer og flere felt hver vei når vi kom til kryssene. Det er litt rart å bare sitte på når bilden kjører feil vei rundt rundkjøringa, så kan jo tenke deg hvordan det er å kjøre da... ene læreren vår klarte også å kjøre feil når vi skulle til høyre i en tofeltsvei... rett mot møtende trafikk rett i rushtida, det var skummelt....

men etter en stund gikk jo alt helt fint da, er bare å venne seg til det, og følge ekstra med på hvor resten av bilene kjører :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper jo det skal gå bra da, vi skal til ytterste delene av Scottish Highlands, så ser jo ikke helt for meg at vi kommer i 7-feltsvei og rundkjøringer akkurat der. Men Inverness overrasker kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såvidt jeg husker fra rundt inverness så var det ikke helt store veier der, men kan jo hende jeg tar feil... men har dere vurdert tog hvis dere tror det kan bli litt slitsomt å kjøre der? er jo mulig å ta tog de store strekningene, og kjøre kun i utkantstrøkene der det ikke går tog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgir er sikkert fint der borte. Vi vurderer å gjøre det samme, men jeg er så redd for at jeg smeller høyre hånd i døra hver gang jeg skal gire...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgir kunne nok vært noe ja.... En ting til jeg lurer på:

Når rattet er "på feil side", er alt annet speilvendt også? Må jeg lære meg å bremse og gasse med venstre foten?

*fryktelige scener utspiller seg i hodet mitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedalene er på samme sted som vanlig. Giret kommer på andre siden, men jeg tror "plasseringen" av de forskjellige girene er like. Litt usikker, vi har leid bil med automatgir når vi har vært ute og reist.

Noen av bilene har fått byttet om spakene rundt rattet, dvs vindusvisker og blinklys. Det er helt utrolig irriterende. Kjørte på Kypros, skal inn og ut av en stor rundkjøring, og ender opp med å skru på vindusviskerne i stedet for å skru på blinklys... Det er ikke alle biler med høyreratt, tror jeg, men sjekk det før du kjører avgårde. ;)

Det er foresten lettere å kjøre på venstre side når man har rattet på høyre side. Da er alt så rart at det føles naturlig. Tror jeg ville slitt mer med norsk bil i England, da er det lettere å glemme seg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...