Gå til innhold

godt språk


Butters

Anbefalte innlegg

Hva er godt språk ?

For meg så er godt språk å greie å uttrykke det en har på hjertet på en klar og meningsfull måte , jeg setter ikke automatisk likhetstegn mellom dårlig språk og det å ha mange stavefeil .

Språkets eneste betydning er å tjene en kommunikativ hensikt og de som greier dette , har i min bok godt språk .

Hva er godt språk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er godt språk ?

For meg så er godt språk å greie å uttrykke det en har på hjertet på en klar og meningsfull måte , jeg setter ikke automatisk likhetstegn mellom dårlig språk og det å ha mange stavefeil .

Språkets eneste betydning er å tjene en kommunikativ hensikt og de som greier dette , har i min bok godt språk .

Hva er godt språk ?

mos du seir err sråpkets funnskon komunikskjon. satveflei kann forstyre dete.

...også når stavefeilene blir litt mindre ekstreme enn overfor ;)

De fleste stopper ubevisst opp når det dukker opp en abnormalitet i språket; det gjør at flyten i kommunikasjonen brytes. Morsomt nok viser det seg at selv en som selv konsekvent staver visse ord feil blir forstyrret av at andre staver de samme ordene på samme måte, fordi de tross alt er vant til å lese ordene korrekt stavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som har et godt spårk burde beherske gramatikk ganske godt. Bruke riktige pronomner (deres, ikke dems).. Ja, kommer ikke på mer nå, men hører så utrolig mye som er gramatisk feil til daglig. Jeg er nok en av få som blir glad dersom noen retter på meg om jeg har gramatiske feil, får nesten frysninger av "ord" som dems og demmes.. Kommer ikke på flere feil nå, men dere skjønner vel hva jeg mener ;)

Edit: leste over og fant en gramatisk feil :fnise:

Endret av jente89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som har et godt spårk burde beherske gramatikk ganske godt. Bruke riktige pronomner (deres, ikke dems).. Ja, kommer ikke på mer nå, men hører så utrolig mye som er gramatisk feil til daglig. Jeg er nok en av få som blir glad dersom noen retter på meg om jeg har gramatiske feil, får nesten frysninger av "ord" som dems og demmes.. Kommer ikke på flere feil nå, men dere skjønner vel hva jeg mener ;)

Edit: leste over og fant en gramatisk feil :fnise:

Jeg skal gjøre deg glad!

Jeg tenkte jeg skulle gjøre deg oppmerksom på at du bl.a. har skrevet gramatikk og gramatisk feil. Det skrives grammatikk og grammatisk.

Jeg kan også gjøre deg oppmerksom på at ord som tidligere ble omtalt som eiendomspronomen, nå er en del av determinativer. Dvs. at deres er en determinativ og ikke et pronomen. Du kan lese litt mer om det her.

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg mener man kan ha noen skrivefeil i ny og ne, og likevel ha et godt språk, men de bør ikke bli for mange slik at de forstyrrer kommunikasjonen. Hvis man begynner å henge seg mer opp i selve det man har skrevet enn innholdet i det, så blir det slitsomt.

Jeg syns også godt språk handler om å ha god kunnskap om grammatikk, samt å ha et rikt ordforråd slik at det blir variasjon i språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88

En kan ha et greit språk uten å skrive grammatisk korrekt. Skal en derimot kategoriseres som en god skribent, synes jeg det er greit at en har kontroll på grammatikken.

F.eks: jeg irriterer meg ikke noe særlig over at noen staver noen ord feil her og der. Jeg vet selv at jeg kan slurve litt til tider, så det vektlegger jeg ikke så mye. Men hvis skribenten stadig har å/og-feil, åpenlyse rettskrivingsfeil, orddelingsfeil, etc., synes jeg ikke det kvalifiserer til å ha et godt språk.

Med andre ord, en trenger ikke å skrive hundre prosent perfekt, men grammatikken bør være på plass.

En godt skribent bør også ha evnen til å uttrykke meningene sine på en tydelig måte, og gjerne på ulike vis, i ulike settinger.

En god skribent har i mine øyne et bevisst forhold til språkbruk, vedkommende skriver for eksempel ikke: f.eks i en setning, for eksempel i neste, og feks i neste setning igjen. Vedkommende klarer å skille liberal og mer konservative skrivemåter, f.eks vedkommende bytter ikke så mye på a/e-endinger at det virker unaturlig.

Mine favorittskribenter her inne har et godt, blomstrende språk, skriver korrekt norsk, og klarer å formidle innholdet på en humoristisk måte. For min del er det viktig å se at det ligger et eller annet bak teksten; et statisk språk uten dybde eller refleksjon vekker ikke oppmerksomheten min spesielt lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal gjøre deg glad!

Jeg tenkte jeg skulle gjøre deg oppmerksom på at du bl.a. har skrevet gramatikk og gramatisk feil. Det skrives grammatikk og grammatisk.

Jeg kan også gjøre deg oppmerksom på at ord som tidligere ble omtalt som eiendomspronomen, nå er en del av determinativer. Dvs. at deres er en determinativ og ikke et pronomen. Du kan lese litt mer om det her.

:fnise: Takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
mos du seir err sråpkets funnskon komunikskjon. satveflei kann forstyre dete.

...også når stavefeilene blir litt mindre ekstreme enn overfor ;)

De fleste stopper ubevisst opp når det dukker opp en abnormalitet i språket; det gjør at flyten i kommunikasjonen brytes. Morsomt nok viser det seg at selv en som selv konsekvent staver visse ord feil blir forstyrret av at andre staver de samme ordene på samme måte, fordi de tross alt er vant til å lese ordene korrekt stavet.

Faktisk så er det gjort undersøkelser som viste noe i retning av at skrivefeil ofte ikke er forstyrrende når folk flest leser, fordi folk ikke "leser" hele ordene. Når jeg lot være å henge meg opp i stavefeilene du hadde over, hadde jeg ikke noe som helst problem med å forstå.

Skal se om jeg finner igjen testen på dette med stavefeil og skrivemåter.

Edit:

Dette betyr selvfølgelig ikke at stavefeil o.l. bare skal få utvide seg i det norske språket, tingen er vel at vi kan språket så godt at vi ikke trenger å lese hele ord. Men jeg tror ikke stavefeil er et så stort problem som mange som irriterer seg over det faktisk synes.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Jeg kan også gjøre deg oppmerksom på at ord som tidligere ble omtalt som eiendomspronomen, nå er en del av determinativer. Dvs. at deres er en determinativ og ikke et pronomen. Du kan lese litt mer om det her.

Kan jeg få være med og kverulere? :fnise:

- Det stemmer at man nå anbefaler å bruke "eiendomsord" (eller "possessiver") i stedet for "eiendomspronomen" i grammatikkundervisningen i grunnskolen. Det samme gjelder for øvrig "pekeord"/"demonstrativer", som skal erstatte det tidligere begrepet "demonstrative pronomen". Dette synes jeg er fornuftig, da det gjør systemet mer konsistent: For det første vil "pronomen" nå bare kunne brukes om ord som kan erstatte en nominalfrase (substantiv + tilhørende elementer). For det andre har demonstrativer og possessiver de samme syntaktiske egenskapene som bl.a. artikler. Det er derfor logisk å plassere alle disse i samme kategori (determinativ).

På den annen side synes jeg det er helt greit å bruke betegnelsene "eiendomspronomen" og "demonstrative pronomen" i dagligtalen. Begge disse begrepene er dessuten fremdeles oppslagsord i Bokmålsordboka. Det er for øvrig ikke alle eiendomsord/possessiver (eller pekeord/demonstrativer for den del) som tilhører kategorien determinativ. I setningen ”Boka er mi”, vil ”mi” være et pronomen – også i henhold til de nye anbefalingene for grammatikkterminologi i grunnskolen.

- ”Determinativ” er et intetkjønnsord. Det heter altså et determinativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...