abejorro Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg har en bestemor som bor på en helt annen kant av landet. Hun er passert 90 år og bor i en serviceleilighet. Hun får daglig tilsyn og ferdigmiddag på døren,har hjemmehjelp og handlehjelp. Hun har en sønn(som er ungkar),barnebarn og oldebarn som bor på samme sted. De besøker henne ofte. Hun er invitert til barnebarn og oldebarn i julen,men vil ikke da hun synes det blir for masete. Hun vil være hjemme hos seg selv. Det var hun i fjor også,da hadde hun selskap av min onkel. Det vil hun ikke i år. I år vil hun at mine foreldre skal komme til henne i julen. De kan ikke bo hos henne, det er det ikke plass til. De må bo hos min onkel en bussreise unna. Det synes mamma og pappa ikke er særlig stas. De må da hver dag reise med buss til bestemor.og hjem til onkel for å sove.(Ikke mye julestemning hos onkel) Vi feiret jul sammen med bestemor for 2 år siden Da bodde bestemor i sitt eget hjem og vi var der i julen alle sammen. Mine foreldre har ikke lyst til å reise. Men de sliter med samvittigheten og å finne en god unnskyldning for ikke å dra. Er det noen som kan hjelpe med en løsning?
Gjest Piper Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 En må neste bestemme seg for hva som er det viktigste. Er det viktigst å få feire slik man ønsker selv, og slippe unna litt slit? Eller er det viktigst å glede sin egen mor, som man kanskje ikke har i livet neste jul? Og jeg syns faktisk ikke de skal komme opp med masse dumme unnskyldninger, skal de ikke dra så får de heller være voksen nok å fortelle henne hvorfor de ikke kommer. En løsning er kanskje å sove på sofaen, for hun har vel en sofa? Eller så kan de kanskje leie seg inn på et billig motell, som ligger litt nærmere. Eller de kan være hjemme, men tro meg, den dårlige samvittigheten deres vil de få svi for den dagen mor er borte. For jeg er ikke tilhenger av at det alltid skal være den som bor nærmest som skal ta all jobben med besøk ol, derfor syns jeg at de som bor langt borte kan ta sin del på slike dager.
Rosalie Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg har en bestemor som har sluttet å reise til andre enn oss på julaften. Fr vi bor kun en halvtimes kjøretur unna, og pappa henter henne. Hennes andre barn bor i andre deler av landet. Og det er ikke aktuelt å være i hennes omsorgsleilighet for noen av de andre familiene - det vil rett og slett ikke være plass. Hos oss har vi da to bestemødre pluss fire andre voksne, og det vil ikke være overnattingsplass til oss alle i hennes leilighet, mens hun fint kan overnatte hos oss eller min andre bestemor. Hadde det vært en mulighet at dine foreldre henter henne hjem til dere?
abejorro Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2007 Takk for svar,men det er ikke sånn at vi ikke har stilt opp for bestemor selv om vi bor langt unna. Men dette er andre julen etter hun flyttet på servicehjemmet. Før det var vi annen hver jul sammen med henne. Vi har alltid reist på sommeren også. Det er situasjonen nå etter hun kom på servicehjemmet som gjør det vanskelig.Sofaen passer til mamma,men hva med pappa? Det er ikke gulvplass til ekstra seng. Da kommer ikke bestemor forbi med rullatoren sin når hun skal inn i kjøkkenkroken eller til godstolen sin.
LilleKylling Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Hør med kommunen om de har en leilighet eller rom som foreldrene kan leie mens de er på besøk. Vet at enkelte kommuner har en slik ordning for pårørende som bor langt avsted.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Sååå vanskelig er det da ikke å finne et sted å sove. Og den madrassen på gulvet som gjør at mormoren din ikke kommer frem til godstolen eller kjøkkenet bør da ikke ligge fremme før de skal sove? Som piper skriver så har de noen valg. Jeg vet hva jeg hadde valgt uten å nøle.
abejorro Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. oktober 2007 Problemet er at den serviceleiligheten er så liten. Det er et lite rom som er både stue og kjøkken. En trang gang og en sovealkove til bestemor. Og et bad. Det er ikke sånn at mamma og pappa er superegoister og bare tenker på seg selv. Alle julene før har vært bra. Da ordnet de voksne opp med alt,og bestemor fikk alt servert. Men da bodde hun i sitt eget hus med plass til alle. Vi snakker med bestemor flere ganger i uken på telefonen. og mamma har flere ganger sagt hun må komme til oss. Men hun orker ikke reisen med fly. Hun vil være hjemme hos seg selv. Helst vil hun ha besøk mellom kl.14 og 16 eller mellom 19 og 21. Resten av tiden er hun sliten og trøtt. Det skjønner alle, hun er jo gammel. Hun er invitert til familien på stedet, og min onkel har sagt at han gjerne feirer julekvelden med bestemor. I fjor fikk bestemor besøk på dagen av barnebarn og oldebarn,og om ettermiddagen kom onkel og laget julemiddag. De andre dagene i julen fikk hun dagbesøk av flere i familien. Men i år vil hun at mamma og pappa skal være der hele julen. Jeg synes kanskje at hun forlanger litt mye,men jeg forstår også godt at hun ønsker foreldrene mine der. Det er ikke mulig å leie eller låne en leilighet til å sove i. Det blir bussen til og fra til min onkel. Min onkel er grei nok,men han er en gammel ungkar. Ikke akkurat den som har det noe reint koselig hjemme hos seg.
abejorro Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. oktober 2007 Det er hotell,men det er også et stykke unna. Og jeg må få med at foreldrene mine ikke har mye penger. Jeg vet ikke hva overnatting på hotell koster,men 10 dager på hotell blir jo sikkert noen kroner. Og det kommer jo i tillegg til reisen og alle andre ekstrautgifter som blir i julen.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #10 Skrevet 15. oktober 2007 hmm. det spørs jo litt på hvor hun bor, men de fleste steder har jo faktisk ganske dårlig buss forbindelser i jula...er det slik at hun synes det er slitsomt med lange besøk men vil at de skal være i 10 dager? det høres litt storforlangende ut synes jeg. nå vet jo ikke jeg hvor langt det er å reise, men hva om de reiser ned for 2 dager da, dvs julaften og 1 dag feks, da ser hun de, foreldrene dine slipper uendelige bussturer og å feire hele jula hos "ungkaren" men hva pleier de å gjøre ellers i året når de er på besøk??? kan de ikke være hos noen av de andre i familien som bor i området?? jeg kan ikke komme på flere lure ideer. Det er selvsagt et valg man må ta, dvs være sammen med henne eller la være, som noen skrev her inne kan det hende hun ikke er her neste år, men sammtidig kan hun leve i 10 år til. man kan aldri vite, vi kan kun gi råd på hva vi ville ha gjort dersom det var våre det var snakk om, dine foreldre må vel selv finne ut av hva samvittigheten kan tåle. men hadde det vært meg hadde jeg reist for noen få dager, på den måten kan de feire jul samme med deg også...
Gjest Blondie65 Skrevet 15. oktober 2007 #11 Skrevet 15. oktober 2007 Det er hotell,men det er også et stykke unna. Og jeg må få med at foreldrene mine ikke har mye penger. Jeg vet ikke hva overnatting på hotell koster,men 10 dager på hotell blir jo sikkert noen kroner. Og det kommer jo i tillegg til reisen og alle andre ekstrautgifter som blir i julen. 10 dager? HALLO? Her er det rom for mange kompromisser. Bestemor får besøk av dine foreldre julaften og første dag og så drar de hjem igjen. Å tilbringe alle juledagene der skjønner jeg godt at de ikke orker. Det er vanskellig med gamle og syke som stiller urimelige krav. Det er bare en måte å nå frem på og det er å lage sitt eget forslag.
Gjest Pax Skrevet 15. oktober 2007 #12 Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Ok, dette er sikkert å banne i kirka, men jeg synes hun hørtes litt egoistisk ut. (men noen gamle blir slik, ikke for å være slemme, men fordi de får så lite input rundt seg) Hun har fått to tilbud: - besøke annen familie - få besøk av onkel Og det høres veldig tungvint ut for dine foreldre å komme dit i julen. Kan ikke foreldrene dine besøke henne en gang etter jul, f.eks? Er det noen spesiell grunn til at hun vil ha barna sine rundt seg nå? Sykdom, etc.? Endret 15. oktober 2007 av Pax
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #13 Skrevet 16. oktober 2007 Må faktisk si meg enig med Pax, synes det hørtes litt vel storforlangende ut!
Gjest s.n Skrevet 16. oktober 2007 #14 Skrevet 16. oktober 2007 Også enig med Pax her! Hun kan da ikke invitere til juleselskap hos seg selv når hun ikke har anledning til å huse gjestene... Hva med TS - du vil vel også treffe foreldrene dine i jula?
Gjest Moncler Skrevet 16. oktober 2007 #15 Skrevet 16. oktober 2007 Ok, dette er sikkert å banne i kirka, men jeg synes hun hørtes litt egoistisk ut. (men noen gamle blir slik, ikke for å være slemme, men fordi de får så lite input rundt seg) Hun har fått to tilbud: - besøke annen familie - få besøk av onkel Og det høres veldig tungvint ut for dine foreldre å komme dit i julen. Kan ikke foreldrene dine besøke henne en gang etter jul, f.eks? Er det noen spesiell grunn til at hun vil ha barna sine rundt seg nå? Sykdom, etc.? Enig i det du sier. Gamle folk tenkter ofte veldig lite rasjonelt og har vanskelig for å se at litt yngre mennesker også har behov. Ut fra det intrykket jeg får er nok ikke julaften like viktig for denne gamle damen som for de litt yngre. Jeg vil tro hun blir like glad uansett når hun får besøk og ettersom denne onkelen har tilbydt seg å komme på besøk burde dette være i orden. Nå mener jeg jo absolutt at man skal ta vare på de gamle i familien, men det betyr ikke at man trenger å følge alle dems urimelige krav. De må også kunne inngå noen kompromiss.
kamela Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 Også enig med Pax her! Hun kan da ikke invitere til juleselskap hos seg selv når hun ikke har anledning til å huse gjestene... Hva med TS - du vil vel også treffe foreldrene dine i jula? Det høres håpløst ut å forlange besøk når det ikke er plass til gjestene, må dessverre si meg enig i at hun virker litt storforlangende.
Gjest Piper Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 Det er så forferdelig at en gammel dame på 90 år ønsker besøk av familien sin, som hun ikke ser så veldig ofte. Hun må virkelig være av den egoistiske sorten, som bare tenker på seg selv. Og ja, dette var ironi, om enkelte ikke forsto det. Jeg skulle virkelig ønske at vi på denne kanten av verden ble litt flinkere til å ta oss av våre eldre slektninger, i stedet for å bare fokusere oss på vårt eget liv som tydeligvis er så viktig at vi ikke kan besøke en nær familiemedlem i julen bare fordi det blir litt ekstra stress for oss selv. Egoistisk er hun nå virkelig ikke, for hvorfor skal hennes ønske være mindre viktig enn andre sine ønsker? Og skal hun aldri få besøk fra den siden, bare fordi hun er så uheldig å ha blitt for gammel til å bo i sitt eget hjem?
Gjest Vinduskarmen Skrevet 17. oktober 2007 #18 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg synes du er altfor hard Piper! Denne familien prøver virkelig men det er faktisk ikke alle som har råd til å reise bort i 10 dager! Jeg ville inngått et kompromiss og reist i 2-4 dager om jeg hadde hatt råd. Mange omsorgsboliger ER faktisk så små at det ikke er mulig å huse gjester.
abejorro Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 17. oktober 2007 Dette er virkelig et problem for mamma og pappa. Klart jeg og mine søsken har ønske å om å være sammen med/hos mamma og pappa i julen,men jeg har ikke gjort det til et problem , da det hadde vært å gjøre det enda verre for foreldrene våre. Bestemor er ikke syk. hun er som de fleste gamle dårlig til beins. Hodet er klart, og hun vet godt hva hun vil og ikke vil. Jeg tror at hun ønsker mamma og pappa hos seg i julen fordi hun er vant til familie rundt seg til alle høytider og anledninger. Men nå orker hun ikke alt styret med barnebarn og små oldebarn. Og julen i fjor med bare min onkel og TV`n ble for stusselig for henne. Ser at noen foreslår å reise for 2 dager. Det er altfor lang reise til det. Det må bli fra fredag 21 til 1 nyttårsdag. Den 2 skal de på jobb. Jeg skulle ønske for mammas(og pappa)del at de hadde blitt hjemme, og heller snakket med henne daglig på telefonen. Men igjen det var dette med samvittighet, og forklaring.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 17. oktober 2007 #20 Skrevet 17. oktober 2007 Det er så forferdelig at en gammel dame på 90 år ønsker besøk av familien sin, som hun ikke ser så veldig ofte. Hun må virkelig være av den egoistiske sorten, som bare tenker på seg selv. Og ja, dette var ironi, om enkelte ikke forsto det. Jeg skulle virkelig ønske at vi på denne kanten av verden ble litt flinkere til å ta oss av våre eldre slektninger, i stedet for å bare fokusere oss på vårt eget liv som tydeligvis er så viktig at vi ikke kan besøke en nær familiemedlem i julen bare fordi det blir litt ekstra stress for oss selv. Egoistisk er hun nå virkelig ikke, for hvorfor skal hennes ønske være mindre viktig enn andre sine ønsker? Og skal hun aldri få besøk fra den siden, bare fordi hun er så uheldig å ha blitt for gammel til å bo i sitt eget hjem? Du skriver det jeg tenker piper! Dette er virkelig et problem for mamma og pappa. Ser at noen foreslår å reise for 2 dager. Det er altfor lang reise til det. Det må bli fra fredag 21 til 1 nyttårsdag. Den 2 skal de på jobb. Jeg skulle ønske for mammas(og pappa)del at de hadde blitt hjemme, og heller snakket med henne daglig på telefonen. Men igjen det var dette med samvittighet, og forklaring. Jeg ser virkelig ikke problemet. Hvor langt er det egentlig snakk om? bor hun ikke i norge? Jeg kan ikke fatte og begripe at man ikke har et ønske om å være sammen med sin gamle mor på selveste julaften jeg. Og du skriver noe om samvittighet. Om de reiser, reiser du kun pga hanne? Og ikke fordi de selv ønsker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå