Gå til innhold

Brun saus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lage god hjemmelaget brun saus? Min blir alltid så rar på smak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager den alltid på slump, så du får ingen mål her. Smelter smør og heller over en jevning av mel og vann. Har i litt grønnsaksbuljong, salt pepper og sukkekulørt, og vips - brun saus. Ingen rar ingredisenser i min oppskrift, hvertfall!!

Skrevet

Poenget med brun saus er at du skal brenne melet for å å den brune fargen, og eventuelt rette opp fargen med litt sukkerkulør. Jeg ville også brukt kjøttbuljong i stedet for grønnsaksbuljong. Og finhakket løk for de som liker det. :)

Skrevet
Poenget med brun saus er at du skal brenne melet for å å den brune fargen, og eventuelt rette opp fargen med litt sukkerkulør. Jeg ville også brukt kjøttbuljong i stedet for grønnsaksbuljong. Og finhakket løk for de som liker det. :)
:jepp: Jeg pleier å brune mel- og smørblandingen så lenge at den er helt på grensen til å brenne seg, og så surrer jeg løken med et øyeblikk før jeg sper med kraften. Dessuten synes jeg sausen blir bedre dess lenger den koker. Enig i at kjøttbuljong, eller aller helst god kjøttkraft (og gjerne sjy fra en evt. stek), passer bedre enn grønnsaksbuljong.

Og et siste tips: En liten dæsj soyasaus gjør sausen enda bedre. :)

Skrevet

Og gjerne litt soyasaus eller Worchestershire Sauce i.

Og den smaker bedre hvis du lar den bruke lang tid på å koke inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...