Gjest Elize Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Hvordan lage god hjemmelaget brun saus? Min blir alltid så rar på smak.
Gjest s.n Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg lager den alltid på slump, så du får ingen mål her. Smelter smør og heller over en jevning av mel og vann. Har i litt grønnsaksbuljong, salt pepper og sukkekulørt, og vips - brun saus. Ingen rar ingredisenser i min oppskrift, hvertfall!!
FantasDick Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Poenget med brun saus er at du skal brenne melet for å å den brune fargen, og eventuelt rette opp fargen med litt sukkerkulør. Jeg ville også brukt kjøttbuljong i stedet for grønnsaksbuljong. Og finhakket løk for de som liker det.
Nilma Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 Poenget med brun saus er at du skal brenne melet for å å den brune fargen, og eventuelt rette opp fargen med litt sukkerkulør. Jeg ville også brukt kjøttbuljong i stedet for grønnsaksbuljong. Og finhakket løk for de som liker det. Jeg pleier å brune mel- og smørblandingen så lenge at den er helt på grensen til å brenne seg, og så surrer jeg løken med et øyeblikk før jeg sper med kraften. Dessuten synes jeg sausen blir bedre dess lenger den koker. Enig i at kjøttbuljong, eller aller helst god kjøttkraft (og gjerne sjy fra en evt. stek), passer bedre enn grønnsaksbuljong. Og et siste tips: En liten dæsj soyasaus gjør sausen enda bedre.
Supraspinatus Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 Og gjerne litt soyasaus eller Worchestershire Sauce i. Og den smaker bedre hvis du lar den bruke lang tid på å koke inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå