viren Skrevet 10. oktober 2007 #21 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det er kanskje en del som har et litt utydelig forhold til sin egen etikk? Hvis man er enig med seg selv om hvem man er og hva man står for, så er det mye enklere å forholde seg både til fristelser og egen kåtskap i forhold til det. Seksualdrift, begjær og skrantende forhold er nå en ting, men de spiller ikke så stor rolle hvis man på forhånd har gjort en beslutning om hva man vil og hva man ikke vil. Dersom man tar de beslutningene først når valgsituasjonen oppstår, så vil man før eller siden, kl 3 på natta, befinne seg i en sofakrok med en søt dame som man har fått virkelig god kontakt med, man kjenner begjæret røre på seg, og tenker at "Hvorfor ikke?" Og da finner man kanskje ikke noe overbevisende svar. Og da er det "Strangers in the night" i neste scene. For etiske vurderinger gjort under innflytelse av alkohol, tåler sjelden dagens lys. Saken med å drikke er at det meste virker som en god ide uansett hvor dumt det egentlig er. Reflektert og fornuftig, alt du sier her. Det er selvfølgelig mulig å ta et aktivt valg: "jeg skal ikke være utro, fordi jeg respekterer partneren min og ønsker ikke å risikere det vi har sammen". Jeg hører folk si at det er umulig å garantere at man ikke vil være utro, men hvis ikke man selv kan bestemme det, hvem skal kunne bestemme det da? Det er jo et valgt man tar, og tar man dette valget på forhånd heller enn som du sier når situasjonen oppstår, er nok oddsene mye større for at man kommer ut av det med "æren" i behold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #22 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har også lurt på hva der som gjør en del menn ikke har noen betenkeligheter med å sette alt på spill for en natt. Hadde sex med en fyr med samboer senest i helgen, og i ettertid har jeg lurt på hvorfor i alle dager han valgte å gjøre det. Vi har felles kjente, og han kan ikke vite at jeg ikke vil forelle om dette til dem. Hadde jeg hatt noen kjønnssykdommer som hadde tatt med seg videre til sin samboer ville han fått et helvetes forklaringsproblem. For min del var det så enkelt at jeg ga fullstendig faen, men han har åpenbart en del å tape her, mens jeg i grunnen ikke har det. Dette er ikke første gang opptatte menn har "tilbudt seg", og jeg må si at jeg synes det er rart. En ting er forelskelse over tid som kuliminerer i utroskap, men å puøe en annen etter et møte på byen synes jeg er rart. At jeg som singel gjør det er jo greit, men alle vet at sex er ebt med den en er glad i. Kanskje har det mye med selvbekreftelse å gjøre? At en pen dame vil ha sex med deg betyr kanskje mer enn selve sexen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jalp Skrevet 10. oktober 2007 #23 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Jeg har også lurt på hva der som gjør en del menn ikke har noen betenkeligheter med å sette alt på spill for en natt. Hadde sex med en fyr med samboer senest i helgen, og i ettertid har jeg lurt på hvorfor i alle dager han valgte å gjøre det. Hvorfor har du ikke vurdert muligheten av at han rett og seltt var tent og kåt på deg? Det kan dessuten være så enkelt at han som deg,- ga fullstendig faen. Dette er ikke så komplisert som dere tror. Det er omtrent akkurat samme mekanismene som gjør at kvinner er utro med andre. Vanskeligere er det ikke. Det at sex men en man er glad i er best, er IKKE noe alle vet. Noen vet faktisk noe annet. Endret 10. oktober 2007 av Jalp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
W. Wallace Skrevet 10. oktober 2007 #24 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det at sex men en man er glad i er best, er IKKE noe alle vet. Noen vet faktisk noe annet. Synes virkelig du fanger essensen i problemstillingen med denne setningen. Jeg tror mange kjeder seg i forhold. Alt er rutine. Alt fra dagene til de daglige samtalene til kjærtegnene til de spesifikke seksuelle teknikkene. Det vekker ingen følelser. Hvis man 5 ganger hver dag hopper i fallskjerm vil man etter 365 dager med det miste en stor del av, om ikke all adrenalin og emosjonell high man fikk de første hoppene. 1825 hopp. Mennesker blir vant med det som skjer hele tiden. Sex med en man er glad kan etter år etter år etter år med dårlig kommunikasjon og vaner trenger ikke å være "best", som Jalp sier. Hun/han nye spennende man traff igår som man hadde noe nytt med tenker man mye heller på. En spenning, en kjemi, en etterlengtet emosjonell high. Følelser er avhengighetsdannende. Noen vet faktisk "noe annet", som Jalp presiserer. Er ellers enig med Mann42, det er kun du selv som velger om du skal være utro eller ikke enten det er emosjonell eller fysisk utroskap. Jeg tror alle på et eller annet nivå er emosjonelt utro i løpet av et forhold, noe annet ville være umenneskelig. Bare ikke innrøm det, det kunne ødelegge illusjonen din om at ditt forhold er den ultimate, perfekte idealmodellen man blir indoktrinert med fra barndommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #25 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvorfor har du ikke vurdert muligheten av at han rett og seltt var tent og kåt på deg? Det kan dessuten være så enkelt at han som deg,- ga fullstendig faen. Dette er ikke så komplisert som dere tror. Det er omtrent akkurat samme mekanismene som gjør at kvinner er utro med andre. Vanskeligere er det ikke. Det at sex men en man er glad i er best, er IKKE noe alle vet. Noen vet faktisk noe annet. Eh..nei si det du. Liker vel å overnalaysere da Sannsynligvis er det så enkelt. som du sier, men i motsetning til meg gir han jo faktisk ikke faen. Sier han har det kjipt på grunn av hele greia. Likevel hadde det ikke vært noe problem å få pult ham igjen dersom det hadde vært noe jeg kunne tenk meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. oktober 2007 #26 Del Skrevet 10. oktober 2007 Reflektert og fornuftig, alt du sier her. Det er selvfølgelig mulig å ta et aktivt valg: "jeg skal ikke være utro, fordi jeg respekterer partneren min og ønsker ikke å risikere det vi har sammen". Jeg hører folk si at det er umulig å garantere at man ikke vil være utro, men hvis ikke man selv kan bestemme det, hvem skal kunne bestemme det da? Det er jo et valgt man tar, og tar man dette valget på forhånd heller enn som du sier når situasjonen oppstår, er nok oddsene mye større for at man kommer ut av det med "æren" i behold. Klart man kan garantere at man ikke skal være utro. Man kan bestemme seg for det. Disse tingene skjer ikke helt av seg selv, vet dere. Det er et oppspill til det. Relasjoner innledes som er litt mer intime enn f.eks et kollegialt forhold eller et vennskap skulle tilsi. Man trekker en flørt litt lenger enn man kanskje burde, og man kjenner at man er litt betatt. Enda er det lang igjen før man har noe som kan utarte seg til noe så intimt at det kan kalles utroskap. Men man må trekke en grense et eller annet sted, og det må man gjøre før man sitter sammen i den berømmelige sofakroken og kjenner at det kribler i hele kroppen. For da er både hjerte og hjerne off line og det er lysta som råder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jalp Skrevet 10. oktober 2007 #27 Del Skrevet 10. oktober 2007 Eh..nei si det du. Liker vel å overnalaysere da Sannsynligvis er det så enkelt. som du sier, men i motsetning til meg gir han jo faktisk ikke faen. Sier han har det kjipt på grunn av hele greia. Likevel hadde det ikke vært noe problem å få pult ham igjen dersom det hadde vært noe jeg kunne tenk meg. Etter den søte kløe...o.s.v. Spontaniteten og spenningen med et uventet sidesprang er også mye av drivkraften. Problemet med monogamiet er jo for de aller fleste at de inngår en avtale om at man ikke skal oppleve forelskelsen og den seksuelle spenningen igjen. Man sier ifra seg den retten. Men det er jo akkurat da vi i aller størst grad føler at vi lever...helt ut i den minste nervetråd. Mange sier ifra seg denne retten mens vi enda er noe blendet av den samme forelskelsen og spenningen. Monogamiet betyr at kurven for trygghet og forutsigbarhet stiger, mens kurven for "brusende blod i årene" synker. Det er i det hele tatt ganske kjipe greier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 10. oktober 2007 #28 Del Skrevet 10. oktober 2007 Og da er det "Strangers in the night" i neste scene. For etiske vurderinger gjort under innflytelse av alkohol, tåler sjelden dagens lys. Saken med å drikke er at det meste virker som en god ide uansett hvor dumt det egentlig er. Helt klart, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 10. oktober 2007 #29 Del Skrevet 10. oktober 2007 Synes virkelig du fanger essensen i problemstillingen med denne setningen. Jeg tror mange kjeder seg i forhold. Alt er rutine. Alt fra dagene til de daglige samtalene til kjærtegnene til de spesifikke seksuelle teknikkene. Det vekker ingen følelser. Hvis man 5 ganger hver dag hopper i fallskjerm vil man etter 365 dager med det miste en stor del av, om ikke all adrenalin og emosjonell high man fikk de første hoppene. 1825 hopp. Mennesker blir vant med det som skjer hele tiden. Sex med en man er glad kan etter år etter år etter år med dårlig kommunikasjon og vaner trenger ikke å være "best", som Jalp sier. Hun/han nye spennende man traff igår som man hadde noe nytt med tenker man mye heller på. En spenning, en kjemi, en etterlengtet emosjonell high. Følelser er avhengighetsdannende. Noen vet faktisk "noe annet", som Jalp presiserer. Den tanken er kanskje mer ærlig i forhold til hvor spennende det egentlig er med den samme rutinen år etter år. Sa ikke Tentacle i denne tråden at det var kjedelig å være så moralsk korrekt hele tiden (?) , ja, det kan det nok være for mange! Det skal mye til for å være et moralsk korrekt dydsmønster gjennom hele livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =tentacle= Skrevet 10. oktober 2007 #30 Del Skrevet 10. oktober 2007 Den tanken er kanskje mer ærlig i forhold til hvor spennende det egentlig er med den samme rutinen år etter år. Sa ikke Tentacle i denne tråden at det var kjedelig å være så moralsk korrekt hele tiden (?) , ja, det kan det nok være for mange! Det skal mye til for å være et moralsk korrekt dydsmønster gjennom hele livet. Det blir i hvertfall lite "ny" sex av det. Uten at jeg synes det virker som et klokt valg å sette på spill forholdet til fast partner, som de gjerne elsker, og familiehverdagen til barna, for et nummer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 10. oktober 2007 #31 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det ligger i mannens gener å tømme sin sæd i mange kvinner. Går ut fra at du er mann. Er det dette du forklarer deg med til din kjære når du har vært utro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gift mann Skrevet 10. oktober 2007 #32 Del Skrevet 10. oktober 2007 Går ut fra at du er mann. Er det dette du forklarer deg med til din kjære når du har vært utro? La oss alle kose oss å ligge med den vi måtte ønske. Hvorfor holde igjen når man kan glede seg selv og mange andre? Vi lever nå og vi bør da for guds skyld ta for oss mens vi ennå kan. Men , hold det for deg selv og ikke sår andre!! Har selv vært trofast i altfor mange år og angrer på alle de opplevelsene jeg har gått glipp av. Kan aldri få de igjen. Stå på , vær kåt og blid!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
W. Wallace Skrevet 11. oktober 2007 #33 Del Skrevet 11. oktober 2007 Den tanken er kanskje mer ærlig i forhold til hvor spennende det egentlig er med den samme rutinen år etter år. Sa ikke Tentacle i denne tråden at det var kjedelig å være så moralsk korrekt hele tiden (?) , ja, det kan det nok være for mange! Det skal mye til for å være et moralsk korrekt dydsmønster gjennom hele livet. Apropos moralsk korrekt dydsmønster: http://www.vgb.no/19017/perma/252009/ Det som idag oppfattes som moralsk korrekt dydsmønster kommer fra en tankekonstruksjon jeg ikke har tiltro til, nemlig religion. Oppfinnelsen ekteskap, slik vi idag kjenner det, er også er konsekvens av denne tankekonstruksjonen. Hva som helst kunne i teorien blitt moralsk korrekt dydsmønster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå