Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 hvor mye karbohydrater burde man få i seg hver dag hvis man skal ned i vekt?
Supraspinatus Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Å regne det på den måten vil alltid bli rart. Du må heller se på det totale inntaket ditt av alle næringsstoffer. Da i forhold til mengden akkurat DU trenger per dag, og så kutte 2-300kcal per dag.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 men mange sier at det er karbohydrater som tells. det er jo det som gjør kalorier ut av mat.
Supraspinatus Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 men mange sier at det er karbohydrater som tells. det er jo det som gjør kalorier ut av mat. Vel, i såfall tar mange feil. Grunnen til at mange velger å kutte karbohydrater er at de fleste kosthold består av flest karbohydrater, det skal de også gjøre. Om vi ikke får i oss nok karbohydrater vil kroppen bruke andre ting for å skaffe seg det. Ved å brenne enten fett eller proteiner. Det er også enkelt å kutte karbohydrater, de er ofte veldig synlige. Karbohydrater og proteiner gir like mye næring per hundre gram. For å gjøre en lang historie kort. Vil du gå ned i vekt må du kutte energi-inntaket ditt. Om du velger å kutte karbohydrater, fett eller proteiner er opp til deg. Det kommer helt an på hvilket forhold du spiser de i, og hvilket forhold du vil spise dem i. Det bør også sies at hvis du skal kutte fett, bør du unngå å kutte det sunne fettet (de umettede fettsyrene), og heller kutte mettet fett
Nokia Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 men mange sier at det er karbohydrater som tells. det er jo det som gjør kalorier ut av mat. Spiser du for mye karbohydrater - blir du tykk. Spiser du for mye proteiner - blir du tykk. Spiser du for mye fett - blir du tykk. Kort sagt: spiser du for mye - blir du tykk. Det kan være lurt å kutte ned på karbohydrater, men det er ikke mulig å kutte ut. Hjernen vår trenger karbohydrater for å tenke og overleve. Det lureste er å spise et balansert kosthold, bygget på protein, karbo og umettet fett.
Gjest Kristin_ Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg foreslår at du går mindre ut fra hva "mange sier" og leser litt mer artikler fra folk som faktisk har peiling på det. Hvor mye karbohydrater du trenger har mye med aktivitetsnivået ditt å gjøre også. Du opplyser jo ikke om noenting, og da blir det vanskelig å gi et fornuftig svar. Eks:http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=30 Les og bli klok. Les gjerne artikkelen om kvinner og styrketrening når du først er i gang.
Gjest ts Skrevet 7. oktober 2007 #7 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg foreslår at du går mindre ut fra hva "mange sier" og leser litt mer artikler fra folk som faktisk har peiling på det. Hvor mye karbohydrater du trenger har mye med aktivitetsnivået ditt å gjøre også. Du opplyser jo ikke om noenting, og da blir det vanskelig å gi et fornuftig svar. Eks:http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=30 Les og bli klok. Les gjerne artikkelen om kvinner og styrketrening når du først er i gang. ja. nå har alle har skrevet at jeg tok feil. jeg tror dere gjerne og takk for råd, men hvorfor er disse lavkarbo diettene så populære da? En venninne av meg spiser aldri karbohydrater, KUN når hun har trent styrketrening. en annen venn sier at man burde ligge lavt i karbonivå hvis man vil ned. selv trodde jeg som alle dere at det var det totale kcal inntaket som telte.
Supraspinatus Skrevet 7. oktober 2007 #8 Skrevet 7. oktober 2007 (endret) ja. nå har alle har skrevet at jeg tok feil. jeg tror dere gjerne og takk for råd, men hvorfor er disse lavkarbo diettene så populære da? En venninne av meg spiser aldri karbohydrater, KUN når hun har trent styrketrening. en annen venn sier at man burde ligge lavt i karbonivå hvis man vil ned. selv trodde jeg som alle dere at det var det totale kcal inntaket som telte. Lavkarbodietter som atkins og lindbergs får mye medieoppmerksomhet. Det kan være noe av grunnen. I tillegg er det karbohydrater som justerer blodsukkeret (j.f. glykemisk indeks) og deretter sultfølelsen. Når man blir sulten er det lett å spise mer enn man skal. Så ved å kutte ned karbohydrater med høy glykemisk indeks (som fører til hurtigere svingninger i blodsukker) skal man spise karbohydrater med lavere glykemisk indeks. Proteiner/fett har ikke glykemisk indeks, men spaltingen er mye mer komplisert og vil derfor gi metthetsfølelse mye lengre. Men i utgangspunktet er det omtrent likegylding om du spiser 100gram karbohydrater med 100 i GI, eller 100g karbo med 50 i GI. Det er like mye energi. Men sultfølelsen kommer hurtigere med de raske karbohydratene (høy GI). endring: kan legge til at grove matvarer og lav gi-produkter ofte inneholder høyere verdier av vitaminer og mineraler. Endret 7. oktober 2007 av Supraspinatus
Gjest Kristin_ Skrevet 7. oktober 2007 #9 Skrevet 7. oktober 2007 GI er også et veldig knotete begrep. For eksempel har rå gulrøtter høy GI, men det tar faktisk et halvt kilo gulrøtter for å få den tilsvarende blodsukkerstigningen som... tja 50 gram sukker. Det tas ikke høyde for næringstetthet (hvor mye man må spise for å få høy blodsukkerstigning) og det tas ikke høyde for at man spiser gjerne ikke ting alene, men sammen i måltider. Det kan være en grei indikator på hva ting du putter i munnen som påvirker blodsukkeret, men ikke et fasitsvar mellom Sunt og Usunt. Det sier litt om hva som skjer når man følger GI slavisk som venninnen min, som nektet å spise poteter, men som spiste snickers - for det var greit- det hadde lav GI.
Supraspinatus Skrevet 7. oktober 2007 #10 Skrevet 7. oktober 2007 GI er også et veldig knotete begrep. For eksempel har rå gulrøtter høy GI, men det tar faktisk et halvt kilo gulrøtter for å få den tilsvarende blodsukkerstigningen som... tja 50 gram sukker. Det tas ikke høyde for næringstetthet (hvor mye man må spise for å få høy blodsukkerstigning) og det tas ikke høyde for at man spiser gjerne ikke ting alene, men sammen i måltider. Det kan være en grei indikator på hva ting du putter i munnen som påvirker blodsukkeret, men ikke et fasitsvar mellom Sunt og Usunt. Det sier litt om hva som skjer når man følger GI slavisk som venninnen min, som nektet å spise poteter, men som spiste snickers - for det var greit- det hadde lav GI. Når vi er inne på GI, så skal det sies at målemetoden for å finne ut dette er å la en person spise det, får så å måle blodsukkeret ved gitte tidsintervaller. Noe som gir en fare for usikkerhet ved målingene
Gjest Kristin_ Skrevet 7. oktober 2007 #11 Skrevet 7. oktober 2007 ... Som igjen fører til at matvarer ofte har veldig ulike verdier alt etter hvilken tabell det er
momo Skrevet 7. oktober 2007 #12 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg spiser 15 g karbohydrater om dagen. Jeg går på ketolyse dietten. Det vil si og spise maks 20 g karbohydrater om dagen, dette gjør at kroppen går i ketose og kroppen gjør da om fettet til karbohydrater som kroppen trenger. Dette er en diett som er anbefalt overvektige, helst de med bmi på over 30. Det er ingen fare i og begrense karbohydrater, men kroppen trenger og karbohydrater. Men og begrense sukker og hvitt mel er lurt.
Supraspinatus Skrevet 7. oktober 2007 #13 Skrevet 7. oktober 2007 20gram karbo om dagen? dvs at maks 80 av ca 2200kcal per dag skal komme fra karbohydrater? Jeg ville ihvertfall ikke tatt eget initiativ til denne dietten uten medisinsk oppfølging Kroppen klarer seg med lite karbohydrater fordi både protein og fett kan spaltes til karbohydrat.
momo Skrevet 12. oktober 2007 #14 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg går på denne dietten i samarbeid med lege. Jeg har og veldig mye matallergi, så sånn sett passer denne bra for meg og.
Gjest Kristin_ Skrevet 12. oktober 2007 #15 Skrevet 12. oktober 2007 Men da antar jeg at du er relativt overvektig, såpass "tøffe" kurer pleier ikke å bli gitt til folk med mindre vektproblemer. Og som du sier, har du en BMI over 30. Til TS: Personlig synes jeg alle sånne ting (relativt brutale kurer) skal gjøres i samarbeid med lege, og i hvertfall ikke på bakgrunn av noe man har lest på et forum, i hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå