Gå til innhold

Toddlertråd for mai - juni babyene


jente 79

Anbefalte innlegg

Lillegutt sover ganske lite på dagen. Han sovner i 10-11 tiden, og sover da ca en time. Han sovner som regel igjen i 1-tiden, og sover da kanskje bare en halvtime. Hvis jeg ikke gjør noe med ham for å få ham til å sove så er han så våken helt frem til leggetid og blir skikkelig grinete og nesten umulig å ha med å gjøre. Han sovner nesten alltid når vi går tur, og hvis jeg lar ham være ute etterpå så kan han sove videre en stund til. Ellers våkner han som regel når vi stopper.

Nå ligger han og sover i sprinkelsengen på barnerommet. Han lå og "pratet" nesten hele natten igår så vi fikk sove skikkelig lite. Så nå ligger han der inne, så får vi se om vi alle får litt mer søvn. Kommer til å savne å ha ham inne hos oss, da. Det er er så utrolig koselig å vite at han ligger bare en meter unna meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så rart å ha han på eget rom da...

Her har vi ikke begynt å tenke på det enda. Greit å være ferdig med nattamming først, og må innrømme at jeg gru-gleder meg litt til å ha han på eget rom :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer dere bare eller jenter?

Var på butikken i dag og gikk forbi barnemathylla. Lurte litt på om det kanskje hadde vært godt for han å få sånn mosa frukt (de som er 100%frukt) Begynne litt smått med andre smaker tenkte jeg. Tenkte jo at jeg skal amme fult enda. Så bare som en dessert etter melka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man fullammer anbefales det jo å prøve å vente til barnet er 6 måneder, hvis man klarer. Men det er jo du som best kjenner når du tror det er riktig. Dersom gutten din virker fornøyd hadde jeg nok ventet litt til.

Jeg gikk helt over til flasker da lillegutt var ca 3,5 måned. Etterhvert som han nærmet seg 4 måneder virket det som om han ikke ble helt mett etter en full flaske lenger (260 ml), så da begynte jeg med grøt med en gang han rundet 4 måneder. Han elsker grøten sin! Spiser nå en en porsjon to ganger om dagen. Jeg har prøvd litt med hjemmelaged fruktmos, men det har han ikke likt. Ville ikke engang ha grøten sin da jeg blandet i en teskje eplemos i den. Skal prøve med litt grønnsaker istedenfor, tenkte jeg.

Det gikk bra med lillegutt på eget rom. Han våknet i 4-tiden og ville ha mat (litt tideligere enn vanlig), og så sovnet han igjen uten noe bråk. Nå hører jeg at han har våknet, så skal gå og se til ham. Han ligger vel og prater til dragen som henger over sengen hans :rødme: Men det føltes veldig tomt ut, for hunden fulgte etter og la seg på barnerommet hun og. Så da var mannen og jeg alene på soverommet for første gangen på lenge. Og vi benyttet anledningen til noe så kjedelig som å sove :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at hunden fulgte gutten deres da, KaraW.

Kan tenke meg det var deilig også.

Her fullammer vi fortsatt. Lillegutt virker veldig fornøyd med det, så jeg stresser ikke med å introdusere noe mer enda.

Blir litt spennende å gi han noe annet, men det kommer tidsnok.

Han har også begynt å sove bedre om natta, og det tar jeg som et tegn på at han får nok mat.

Ellers virker det som det kan være tann på gang her. Det blir spennende, men gruer meg litt. Redd han kommer til å bite meg i puppen :ler:

Jeg var visst 4,5 måned når jeg fikk min første tann, så sånn sett virker han lik meg. Han sikler i hvertfall noe innmari og gnager stadig på hendene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fullammer enda, og lilleprinsen er 5 mnd i dag. :hjerte:

En uoffisiell veiing på badet viste ca 6500g og han er sikkert 66-67 cm lang.

Han blir bare bedre og bedre i nakken sin, er så deilig å se at han endelig trives på gulvet.

Legger inn to bilder her, så kan dere jo få se utviklingen. På første bildet er han 4 mnd. Da har vi hatt to beh. til manuellterapeut og her løfter han hodet det høyeste han klarte. Før behandlingen lå han bare med nesen i gulvet.

Lillebror 4mnd, etter to beh hos man.terapeut

Siste bildet er tatt for 4 dager siden, og er en gutt som holder hodet kjempehøyt og som liker seg på gulvet nå. Han er dessuten bedre med favorittsiden, dvs han bruker den andre siden mye mer og er begynt å rulle/vrir seg til begge sider nå. Er så glad for at jeg gikk til han manuellterapeuten altså.

Lillebror straks 5 mnd, og med hodet høyt hevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal vi på den ordinære fysiotimen (5mnd). Lillebror er blitt skikkelig spenstig nå, og ruller så godt som over fra rygg til mage på begge sidene nå.

I går klarte han dessuten å vri seg 90 grader når han lå på gulvet i mageleie, var en leke som han ville ha.

Har de tre siste dagene så smått begynt med smaksprøver på grøt, han spiser 4-5 teskjeer med maisgrøt laget av morsmelk. Sånn passe fornøyd, han freser det iallefall ikke ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på kontroll i dag. 5 mnd kontroll med andre vaksine. Siden fysio forrige uke ikke var helt fornøyd ang skjevheten til lillebror, skal vi visst også til en ekstra legekontroll i dag. Den bruker jo å være på 6mnd kontrollen, så vi får jo en ekstra neste mnd også.

Dette er ikke før 13.30, så vi skal avgårde på babysangen først. Begynner kl 11, med sang fra 11-11.30 og så lunsj for mammaene fra 11.30-12.30 ca. Kjempekoselig og vi er nå en nokså fast gjeng på ca 12 stk som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har en lang og slank gutt jeg, for vi var på 5mnd kontroll i dag og lillemann var 68cm og 6830g.

Vi fikk ellers andre runde med vaksine, nok en gang to stikk i lårene, men det gikk bedre enn på 3mnd kontrollen. Han skrek ikke så mye denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på 5mnd kontroll igår. Lillegutt pleide å være lang og slank, men denne måneden hadde han lagt på seg over 1 kg, men bare vokst en cm. 66 cm og 7500 g.

Det gikk ganske greit å ta stikkene, men han reagerte veldig på dem denne gangen. Sist fikk han ingen reaksjon, så jeg tenkte det vill gå bra denne gangen også. Men først var han ganske slapp hele dagen, og mot kvelden fikk han feber. Han ville ikke ha mat og ikke villa han sove. Endte opp med å ha ham i sengen vår inatt, og det gikk sånn passe greit. Imorges var han fortsatt febret og gretten.

Feberen har gått over nå, og han hadde perioder hvor han smilte og lo. Jeg fikk ham også til å spise en stor skål grøt på kvelden. Han ville nesten ikke ha flaske hele dagen, så det var godt å få i ham litt.

Nå ligger han og sover i sin egen seng, og jeg håper han fortsetter å sove hele natten, og er fornøyd igjen imorgen. Da skal vi på babysvømming, og det hadde vært trist å gå glipp av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke før 13.30, så vi skal avgårde på babysangen først. Begynner kl 11, med sang fra 11-11.30 og så lunsj for mammaene fra 11.30-12.30 ca. Kjempekoselig og vi er nå en nokså fast gjeng på ca 12 stk som er der.

Hva gjør man egentlig på babysang? Jeg har sett plakater for det, og var litt nyskjerig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sitter rundt to matter på gulvet. Synger mye bevegelses sanger og navnesanger. Ungene er ikke gamle før de synes det er skikkelig festlig og kommer med høye hyl og hvin når vi synger.

Anbefales på det sterkeste, og du trenger ikke være noe sangstjerne for å delta. Det fineste i verden for babyen er nemlig din egen stemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også på babysang. Her synger vi en time, men har ikke lunch.

Vi synger mye gamle sanger som jeg egentlig aldri har vært borti. Utrolig koselig, og ungene koser seg veldig. Trives veldig godt med det vi også.

Her blir lillegutt 5 mnd i morra og han fullammes fortsatt. Neste vaksine tar vi først midt i november.

Men målte han for 2 uker siden. Da var han 65 cm og nesten 7 kilo.

Nakken hans er også blitt veldig bra. Vi har vært to ganger hos manuell terapaut. Skal tilbake igjen neste uke, så får vi se om han er friskmeldt nå.

Fysioterapauten er veldig fornøyd. Lillegutt er blitt mye flinkere til å bruke begge sider.

Han ruller ikke rundt enda, men prøver stadig og prøver da å rulle mot den sida som ikke var favoritten. Så det var fysioterapauten veldig fornøyd med.

Ellers er han en skikkelig sjarmør. Smiler og ler.

Han har begynt å sove ganske bra på natta også. Ikke fullt så flink om dagen, men det hjelper jo mye med nattsøvnen.

Nå er han stort sett lett å legge. Virker fornøyd når vi skal legge han, og lager gjerne litt godlyder før han sovner.

Utrolig moro å se utviklingen om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ingen som skravler her mer?

Leser om alle babyene som går og kryper og klatrer og tenker bare gosh....

Minsten henger fortsatt etter endel på motorikken, men alt kommer i rekkefølge bare et par mnd på etterskudd.

Nå kan han skyve seg bakover og spinne rundt sin egen akse. Klarer ikke å sitte enda og har ikke knekket åle-koden enda. Var hos fysio i dag og hun mente at om en uke eller to kom han til å klare det. Og da måtte vi ikke bli overrasket dersom han lærte seg masse nytt på en gang.

Ellers er han en blid og herlig gutt, sier ingen ord enda og har ikke lært seg de første barnelekene(titt-tei, såååå stor, vinke hadet). Vi skal på 10mnd kontroll den 16.mars. På 8.mnd ktrl var han 8350g og 73cm. Lang og slank gutt med andre ord.

Han klarer ikke biter i maten enda, så her går det i grøt, 6mnd middagsglass, fruktmoser og mye pupp. Har såvidt begynt å drikke litt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde helt glemt av hele tråden jeg. Syns ikke det virker som om han er sen motorisk jeg da pondusa. Gutten min kan åle seg fremover, men han kan ikke krabbe, og ikke sitte, han har nettopp begynt å klappe litt for seg selv, og vinke for seg selv. Gjør vi det er det ikke så at han gjør det.

Etter at han ble 7 mnd skjedde det ett eller annet med melkeproduksjonen. Så vi har begynt med en del mat. Han var veldig gla i grøten sin er periode, men det har daffa av, vil helst ha mat han kan spise selv og ta opp selv virker det som. Så nå for tiden blir det mye kokte grønnsaker og brødskive. Pupp på morran, kveld og nattan da!

Litt forkjøla i dag stakkars....så er nesten usikker på om han skal få sove ute eller ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...