Aurela Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 (endret) Til jul i fjor skulle jeg lage karamell, det ble motbydelig!! Tror det ble brent eller noe, godt eller karamell aktig ble det ikke Noen som har gjort det samme?? Men jeg vil gjerne prøve igjen, men tør ikke bruke en oppskrift jeg bare finner et sted, kvaliteten kan jo variere (hva vet vel jeg). Er det noen som har oppskrifter på karamell eller helts fudge (åh, så utrolig godt) som er litt idiotsikker?? Eller noen tips til en annen gang.. Vet liksom ikke helt hvordan jeg gjorde ting galt.. Andres erfaringer tas i mot =) Endret 24. september 2007 av jente89
Maja_83 Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Fløtekarameller Ingredienser: 1 dl lys sirup 2 dl sukker 3 dl fløte Tilberedning: Ingrediensene blandes i en god kjele og kokes (så det bobler ordentlig) en times tid. Test massens konsistens ved å dryppe noen dråper karamell i litt kaldt vann. Da avkjøles massen raskt og du skal kunne forme en liten kule. Når massen er slik du vil ha den helles den i en oljet form, gjerne en langpanne, og avkjøles. Når massen er kald kan du skjære firkantede karameller og evt. pakke dem inn i cellofan. Hvis du ikke pakker dem inn vil de klistre seg sammen under oppbevaring.
NullHull Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Jeg har brukt denne oppskriften på valnøttfudge fra Wenche Andersen, og den fungerte bra. Men jeg tror det er ganske viktig at man får riktig temperatur på blandingen når den koker og at man rører til den blir fin og glatt.
Aurela Skrevet 25. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2007 Jeg har brukt denne oppskriften på valnøttfudge fra Wenche Andersen, og den fungerte bra. Men jeg tror det er ganske viktig at man får riktig temperatur på blandingen når den koker og at man rører til den blir fin og glatt. Hei! Men ca hvor mange blir det av denne oppskriften? Og har du sånt sukkertermometer man hels skal bruke?? (Funker det fint med annet termometer??)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå