Gå til innhold

Omlegge kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært lakto-vegetarianer tidligere, men pga ny samboer, bosted osv. begynte jeg å spise kjøtt igjen. Først kun vilt, så utviklet det seg, men jeg spiser hovedsaklig fisk p.t.

Kjøper mest mulig økologisk, men synder der også.

Vil helst ikke kutte ut å spise fisk, bruke melk i kaffen, men hvordan får jeg ett sunt kosthold, om jeg blir lakto-veg. igjen?

Trenger jeg tilskudd av b-vitaminer?

Vet at bønner, erter osv gir kroppen protein, men har glemt nesten alt om hvordan jeg spiste da jeg levde mest mulig som vegetarianer. Har kokebøker ang. dette, så jeg kan jo lese der, men jeg "trenger et spark bak" for å motivere meg selv...

Er det f.eks. dyrere å leve som lakto-veg. enn å spise kjøtt?

Husker at på julaften, måtte min svigerbror lage en rett til bare meg...må nesten le litt, men han tok det heldigvis som en utfordring, og maten ble god. Men han har kjøkken som hobby.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det billigere, og det var lett å rett og slett bare kutte ut kjøttet. Men jeg har hørt at spesielle blodtyper ikke tåler det, svigermora (jøss så sprøtt å si :-D) mente at blodtype O er den eldste fra steinalderen hvor de kun spiste kjøtt, og det vil nærmest være umulig å slutte. Jeg vet ikke hva min egen er, men hun regnet med det er A, som så lett som bare det kan kutte ut kjøtt.

Skrevet

Husker ikke min blodtype, men er i alle fall ikke 0.

Tror jeg er en AB eller noe sånt, men...uten rhesux minus...

Jeg kan umulig tro på at blodtype avgjør om man kan leve uten å spise kjøtt.

Dårlig unnskyldning?¨

Hva er det viktig og huske på når jeg går på butikken?

Skrevet

Nei ikke vet jeg, men det gir jo mening, at de som har samme type blodet som dem spiste kjøtt hele tiden før, ikke takler å la være.

De kan leve, men de blir gale etterhvert, av mangelen på noe de ikke får..

Jeg pleier å kose meg med naanbrød og pasta og pannekaker og brød og tjo og hei, husk på alt som ikke har kjøtt i, og det funker jo faktisk fett å kjøpe f.eks tikka masala og bare sløyfe kyllingen!

Skrevet

Kan det være hun snakker om Blodtypedietten? Der har man en teori om at de ulike blodtyper reflekterer ulike matkulturer - kjøtt og grønnsaker på innlandet, fisk og skalldyr ved kysten osv. Hvorvidt det faktisk er noe i den teorien, vet jeg ikke.

Spis mye grønnsaker - mye forskjellig! Hvis man lager f.eks pasta eller risrett hvor man ville hatt - som milkyway nevner - kylling eller annet kjøtt i, bare dropp kjøttet og bruk heller mer grønnsaker. Det er faktisk billigere. I helsekostbutikker og i store dagligvarebutikker med godt utvalg, kan du finne soyaprodukter som kjøtterstatning. (Soyapølser, soya"kjøttdeig", soyaburgere osv osv.). Finnes mye godt der!

Jeg vil anbefale deg å ta tilskudd av B-vitaminer som et absolutt minimum. Mange vegetarianere - og spesielt veganere - kan fort få B-vitamin mangel om man ikke er svært bevisst på hva man spiser.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Blodtypedietten og alle teoriene rundt er banket sønder og sammen for lenge siden.

Tidsskrift for Den Norske Lægeforening

VG om samme tema

Jeg kan jo nevne at en nær slektning med blodtype O har utviklet samme hveteintoleranse som meg (blodtype A+) og ble helt flat da jeg sa at jeg var blodtype A+ (for da stemte jo ikke blodtypedietten).

Jeg tror at alle som har et ønske om å være vegetarianer, lakto-vegetarianer eller veganer kan greie det hvis de ønsker det.

Selv har jeg ikke noe ønske om det - selv om jeg skulle ønske at jeg kunne bli flinkere til å spise mer grønnsaker og fisk og lage rene grønnsaksretter.

Endret av Blondie65
Skrevet

Ah men da så. Men hva er egentlig laktovegetarianer? Sånne som kun ikke spiser kjøtt men sjødyr er ok?

Utrolig mange som reagerer når jeg sier neitakk til sjømat også. Jeg nekter å spise noen ting som har hatt et liv og en form for sjel. Det som provoserer meg er når de sier at da må jeg ikke spise planter heller. Neivel nei? Da dør jeg jo. Dessuten har jeg aldri sett en plante som kan kikke på deg og sette et inntrykk, og gi deg dårlig samvittighet for å spise den. Sånn er det med alle andre levende vesner for meg. Så folk må bare holde kjeften! Puh, det måtte bare ut.

Skrevet

Laktovegetariener er en som spiser melk og melkeprodukter. Lakto-ovo er en som i tillegg spiser egg.

Jeg forstår godt hva du mener. Det kan virke som om enkelte har et behov for å finne noe å "ta" oss på. Jeg gjetter på at noen gjør det fordi hvis de finner noe de anser som et hull i vår teori, eller at vi ikke er konsekvente, så kan de avfeie det hele og slipper derfor å ta stilling til sin egen livsstil.

Skrevet

Ja ikke sant! Og hvorfor kommer de alltid med "Jammen dyret er jo allerede slaktet!"? Ja hva så? Det er et vesen jeg respekterer like mye som et menneske, og jeg hadde aldri i livet taklet å ha et menneske liggende i magesekken min, om det var aldri så mye slaktet!

Da er visst jeg lakto-ovo men spiser kun økologiske egg. Kan hende jeg har fått i meg andre slags når jeg kjøper mat ute, og det er synd. Har sett videoer hvordan enkelte kyllinger blir behandlet og stappet inn i bittesmå bur med altfor mange kyllinger, og takler ikke tanken på å støtte det. Mye bedre at de går fritt og er glade :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har lite sans for folk som ikke respekterer andres livsstil. Det aller verste jeg ser er når man har invitert til festmiddag og gjort oppmerksom på at det kommer til å være et par vegetarianere som trenger annen kost enn den kjøttfulle middagen, og så får de servert en latterlig vassen salat, uten at man har giddet å bruke to minutter på å legge det pent på tallerkenen. Det har jeg opplevd flere ganger og jeg som leder av festkomiteen har følt meg dum fordi selskapsstedet ikke gadd bry seg (på tross av full pris på alle menyene).

Jeg synes ikke man skal være nødt å argumentere for hvorfor man spiser det ene eller det andre, eller hvorfor man lar være, dersom man ikke selv peker på andres mat.

Skrevet

Jeg kjøper også kun melk og egg som er økologisk. Melk "spiser" jeg kun i mat, siden jeg har kuttet ut melkedrikking for flere år siden. Er også mer og mer bevisst på ikke å kjøpe halvfabrikata eller middagsmat ute som inneholder egg. Er en prosess, dette. :)

Blondie65: Det synes jeg er en flott og respektfull holdning. Jeg har heldigivis ikke støtt på mange negative, men de finnes jo alltid.

Skrevet

Om alt går etter planen skal det komme en ukemeny i neste vegetarnytt (medlemsbladet til Norsk Vegetarforening) om billig basiskosthold. Den er basert på rent vegankosthold, og rundt utvalget til standard rema 1000, PRIX og lignende butikker. Aner ikke når den kommer, men jeg vet iverfall at den er i gang.

Når det gjelder B-vitaminer ville jeg slengt nedpå en bjäst 200 el daglig for å ha et sikkerhetsnett.

Generelt tips om du gidder: http://vegetarforum.net/

:)

Skrevet

Hvis du fortsetter å spise fisk har du jo en kjempefin proteinkilde i fisken. I tillegg er bønnespirer, kikerter, bønner osv veldig gode proteinkilder.

Hvis du søker på nett så finner du masse oppskrifter på vegetarretter. Her kan du finne masse råd og tips om vegetarkosthold: http://www.matoppskrift.no/sider/Vegetarsok.asp

Skrevet

*kverulerer*

Spiser fiskekjøtt = pescetarianer

Har fått et par runder med fisk her og der etter jeg har sagt jeg er vegetar (egentlig vegan, så det blir “vegetar og allergisk mot melk/egg” i et knipetak når jeg ikke orker ta hele runden med hva jeg spiser). Merker det blir gradvis mindre og mindre av det, men det er fortsatt noen som surrer.

Beklager avsporingen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...