Gå til innhold

Hva slags planter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I påsken håper jeg vi så smått får begynt å ordne litt med det kaotiske blomsterbedet vårt. Vi flyttet inn i høst, og jeg tviler på at det er gjort noe i det bedet på flere år. Vi må spa opp det meste av det som er det allerede og sette ned noe nytt. Hvis vi tar opp plantene med det meste av røttene, vil det allikevel vokse opp nye planter etterhvert?

Og har noen noen forslag til til planter som trives i mye sollys, og som ikke er så vanskelig å få til år etter år… Gjerne også planter som blomstrer, for det er så koselig.

Skrevet

Mange planter vil forsvinne helt dersom du tar dem opp med røtter, noen vil være vanskelig å bli kvitt, du må stadig fjerne små skudd som kommer opp. Dersom bedet ikke er spesielt vanskelig (vått, stein, lite lys osv..) kan du nesten ha hva som helst i det. Kjøp en billig hagebok eller lån på biblioteket, og finn noen du synes er pene. Se på høyden og plasser de høyeste bakerst og de laveste fremmerst. Velg ut noen som trives i din landsdel. Velg gjerne noen som blomstrer tidlig og noen som blomstrer seint, men tenk på at fargen på de som blomstrer samtidig bør passe sammen, og at alt bør passe med husveggen (mange glemmer det). Dersom du vil ha planter som blomstrer år etter år bør du velge hardføre stauder (dette står også i hagebøker). Alle stauder kommer igjen og igjen, men noen dør lett ut fordi de er sarte. Dersom du ønsker det kan du la det være igjen plass til løk og sommerblomster. Du kan ta opp løken når de er avblomsra og sette ned ettårige sommerblomster på samme sted. Løken tørkes og plantes til høsten.

Skrevet

Oi, nå gav du meg lyst til å begynne plantingen allerede! Tusen takk for mange tips allerede. Fler tips mottas også med takk.

Er det forresten noen som vet om Peoner er vanskelig å ”få til”? Synes bestandig at de har vært så nydelige…

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det forresten noen som vet om Peoner er vanskelig å ”få til”? Synes bestandig at de har vært så nydelige…

Pass på at peonene ikke blir planta for djupt, da skulle det gå.

De liker foresten ikke å bli flytta på, så prøv å finne den beste plasseeringa med en gang.

Skrevet

kan nevne at mine peoner har klart seg i mange tiår helt uten stell, så når de først trives har du lagt gullegget...

lat og klønete i hagen, jeg, men tenkte jeg skulle nevne noen få blomster selv jeg har fått til:

tulipaner

georginer

iris

akeleie

kjempeløk

kattemynte

gressløk

...når jeg har klart det, må de være idiotsikre...

Gjest Hvitveis
Skrevet

Hadde jeg vært deg, Tjorven, så hadde jeg hatt is i magen og ventet noen måneder og sett hva som kommer opp av bedet. Jeg vet det er vondt å vente, men tenk på at kan - i verste fall - komme til å spa opp en kulturarv. Noen planter, som peoner, kan stå på samme sted i mange, mange år uten tilsyn, og kanskje det er den du graver opp?

Stauder kan du godt plante om høsten, så hvis du venter og ser hva som kommer opp så har du likevel ikke mistet allverden av tid.

Skrevet

Du har kanskje et poeng der Hvitveis, men allikevel ha jeg sett bilde (tatt på sommeren) av blomsterbedet vårt, og tro meg, det var ikke noe pent syn. Jeg vet derfor hvordan det blir på sommeren, selvom det jo kan dukke opp noen planter jeg ikke har regnet med.

Jeg får se om jeg kanskje begynner i noen andre, små bed først også venter ennå litt med å begynne på denne skråningen.

Bør Peonene ha mye sol forresten, eller spiller ikke det noen rolle?

Skrevet

Så solsikker! Det er sååå koselig å se på at de vokser...

Det fins mange typer. Korte, lange, røde, gule, rødgule..hehe..

Jeg skal iaffal så meg noen solsikker snart! *gledesegtilåfåegenhage*

Skrevet
Så solsikker! Det er sååå koselig å se på at de vokser...

Det fins mange typer. Korte, lange, røde, gule, rødgule..hehe..

Jeg skal iaffal så meg noen solsikker snart! *gledesegtilåfåegenhage*

Å, ja. Solsikker hørtes kjempekoselig ut. Har en vegg som de nok passer kjempegodt inn mot, det vil nok virkelig gjøre seg det. Takk for tips!

Skrevet

Har sett peoner som har "sovet" i over 50 år komme igjen!

(PS! jeg har bare sett dem etter de kom igjen...)

Skrevet
Har sett peoner som har "sovet" i over 50 år komme igjen!

(PS! jeg har bare sett dem etter de kom igjen...)

:ler::ler2::ler:

Skrevet

skal vi se... jeg har flere peonbusker. de som blomstret best i fjor, står i halvskygge. de som blomstret dårligst står i helskygge og full sol. MEN JEG ANER IKKE OM DET ER GRADEN AV SOL SOM UTGJØR FORSKJELLEN! det kan være hva som helst. veldig fint om noen kan gi et fornuftig svar...

Gjest Hvitveis
Skrevet

Ivanka, når du sier peonbusker mener du da trepeon eller "bare" store rugger av peoner (stauder)?

Trepoener skal nemlig ha føttene i skyggen og blomstene i sola, mens peoner generelt tåler alt fra halvskygge til full sol. Peoner blomstrer best jo høyere opp de er plantet, og omvendt, plantes de for dypt kan det bli dårlig med blomstring. Litt kukompost - eller gressklipp! - rundt plantene blir de glade for.

Hvis man er veldig glad i peoner og har lyst på flere skal man ta seg en tur til - er det lov å reklamere for andre firmaer her? - Horten staudegartneri. Han har flere hundre forskjellige OG besøkshage der man kan se dem plantet sammen. Det er et fantastisk syn i juni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...