Fantasia Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Finnes det noen "regler" på hva slags urter som passer til forskjellig slags kjøtt? Hvis jeg skal kjøpe et par friske urter til vinduskarmen (for å bruk som krydder, i marinade osv), hvilke bør jeg kjøpe?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Persille er veldig anvendelig, jeg hadde riktignok stemplet det som "gammeldags", men i sommer har jeg hatt et par glattbladete persilleplanter ute som vi har brukt av omtrent daglig, til all slags mat... De er relativt lette å få til også. Basilikum er også veldig greit til sauser og supper med tomat i. Ellers har jeg en grønnmynte, men den har jeg av en eller annen grunn nesten glemt å bruke... Den er i hvert fall veldig lett å holde i live bare den får vann og gjødning. Og timian - også hardfør og veldig god (det finnes riktignok mange ulike sorter). Dill, men den er kanskje ikke så lett å få til innendørs. Så karse og høst etter en drøy uke. Ellers kunne jeg tenkt meg å ha rosmarin, koriander og estragon, og kanskje salvie. Anbefaler å enten så selv (helst på våren), eller kjøpe planter på gartneri om du vil at de skal overleve på sikt. De du kjøper i butikken må stort sett brukes ganske kjapt. Også anbefales visst sånne Eva Solo urtepotter.
Supraspinatus Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Basilikum regnes jo som selve grunnurten, og er noe man bør ha hvis man skal ha en liten urtehage. Alt med tomat smaker bedre med basilikum. Koriander er også veldig anvendelig. Det kommer mye an på hvilken type mat du liker og hva du spiser mye av.
Gjest TS Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Det er først og fremst snakk om kjøttbaserte retter (kylling i hovedsak, men også svin og storfekjøtt), med salat som tilbehør. Og urten vil da bli brukt i marinade, som krydder og til å smakssette oljer. Finnes det noen urt som regnes som ekstra god til kyllingretter?
onyx Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Hvis jeg bare skulle hatt en urteplante ville jeg valgt timian. Den er veldig anvendelig og kan brukes i/til alt, kjøtt, fisk og grønnsaker. Den passer godt i både typisk norks mat, men er også utmerket i middelhavsmat.
Gjest bada Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Jeg er enig med alle som har svart over. Her er hvordan jeg stort sett bruker ulike urter. Timian: Poteter, lam, pølser, kylling, sopp Basilikum: Tomatretter, fisk, det meste av italiensk mat Koriander: Indisk, meksikansk, marokkansk, tyrkisk Persille (bruker vanligvis bladpersille, men tradisjonell kruspersille er også god): Det meste Oregano: Pizza og andre retter med tomater Mynte: Engelsk og indisk mat Dill: Laks, squash, indisk mat, fiskeretter generelt, lam, frikasséer Gressløk: Retter med egg, fiskeretter Merian: Kylling, tomatretter Vanligvis bruker jeg de urtene jeg har. De jeg synes er aller viktigst er koriander, persille og basilikum.
Gjest Eurydike Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 I tillegg til det som er nevnt: Rosmarin og salvie er ypperlige til særlig kylling, lam og svinekjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå