Gå til innhold

Forbrukslån på 10 000

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Janice_*
Skrevet

Hei TS.

Har vært i samme situasjon som deg en gang, måtte betale depositum for den ny leiligheten, men fikk ikke ut mitt gamle før om en stund (sånt skjer ved samlivsbrudd= og lånte 20.000 hos GE money bank. Fikk pengene med en gang, og betalte det ned med en gang jeg fikk ut det gamle depositumet, kostet ikke så mange hundrelappene da...

Jeg skjønner deg godt, det er ingen drømmesituajson, men noen ganger så må man. Jeg vet at jeg har såpass kontroll på økonomien min at jeg hadde ikke fått problemer av det, lever ikke fett, men bruker mindre en jeg tjener og da går det greit.

Skrevet
Bare en kommentar på det med komfyr. Jeg som voksen kunne ha klart meg uten i 3 mnd. Har du derimot ansvar for barn så stiller saken seg litt andeledes. Hva du klarer deg uten betyr ikke at alle andre gjør det samme.

Dersom de med barn ikke "klarer seg uten" komfyr er det mange som ikke klarer seg i verden, gitt.

Jeg tror mye dreier seg om rett og slett å være for godt vant. Det noen kan klare seg uten kan andre også klare seg uten (med unntak av enkelte medisinske ting, da)

Til syvende og sist dreier deg seg om prioriteringer. Alle KAN klare å unngå å ta opp forbrukslån, men ikke alle velger det..

Skrevet
Jeg anser disse to som seriøse, men som all lån uten sikkerhet så vet jeg at det er rådyrt. Hva jeg trenger pengene til er uinteressant i denne sammenhengen, men for å si det sånn så er det hverken til flatskjerm, sofa eller ferie. Jeg vil uansett ha mulighet til å betale ut alt om 4 måneder.

Skal forøvrig sjekke med min egen bank, men jeg må ha et alternativ dersom det ikke går igjennom der.

Ups...går det ikke i din egen bank så har du ikke råd til å låne disse pemgene. de som tar slike lån er folk som IKKE burde ha lån.

Jovist, er det kjapt, men ikke rimelig. Selv om du kan betale om 4 mnd, så er det svindyrt.

kjenner en som betaler 250 kr mnd i avdrag til de. 130 går til renter og 40 i gebyr :kjefte::kjefte: Blir jo aldri ferdig med dette lånet. MARKEDSFØRINGEN SKULLE VERT FORBUDT.

Skrevet
Ups...går det ikke i din egen bank så har du ikke råd til å låne disse pemgene. de som tar slike lån er folk som IKKE burde ha lån.

Jovist, er det kjapt, men ikke rimelig. Selv om du kan betale om 4 mnd, så er det svindyrt.

kjenner en som betaler 250 kr mnd i avdrag til de. 130 går til renter og 40 i gebyr :kjefte::kjefte: Blir jo aldri ferdig med dette lånet. MARKEDSFØRINGEN SKULLE VERT FORBUDT.

Nå bestemmer man jo selv hvor mye man ønsker å betale i måneden. Jo mer man betaler inn om gangen, jo mindre blir rentesummen neste gang.

Skrevet

Eller åpne en konto i skndiabanken, da kan du søke om kreditt der. Du får svar på minuttet.

• 2 år senere...
Skrevet (endret)
FOR GUDS SKYLD, BRUK EN SKIKKELIG BANK!

Hurtiglån kan gjøre deg til gjeldsslave.

hostbullshitkremt

Skal jeg fortelle deg hva som gjør folk til gjeldsslaver? Uansvarlighet. Om du VEIT at du egentlig ikke har råd, hva da med å faktisk tenke liiiiitt lenger enn nesetippen, og VENTE med å kjøpe den nye tv-en eller vente med å stikke på shopping? I det heletatt, kutt ned på luksusen til du får råd.

For øvrig er det nesten umulig å få forbrukslånfor folk som alt har mye gjeld.. Visste dere forresten at 80% av dem som søker er folk som har søkt før, og fått avslag? Kanskje noe å tenke litt på..?

Endret av Bond
Skrevet
Men hvordan kan det "gjelde nå" og ikke om fire måneder?

Livsnødvendig medisinsk behandling koster heldigvis ikke 10 000 kr i Norge.

Livsnødvendig medisinsk behandling kan fint koste 10 000 kr i Norge, jo. Det kan fint koste langt mere også.

Nordmenn er gjerne fryktelig naive og tror at alle sykdomsrelaterte utgifter dekkes, helt til de plutselig blir syke selv og står og blar opp den ene tusenlappen etter den andre på apoteket.

Skrevet (endret)

Jeg synes det høres litt skummelt ut å ta opp forbrukslån når du har fått avslag på lån i egen bank. Siden sikkerheten på boliglånet er innenfor 60 % er det nok økonomien som er for svak. Det at du heller ikke har mulighet til å klare å spare noe er også et faresignal. Hvis det ikke er rom for å spare noe nå som renten er lav, hvordan skal du klare en renteøkning på boliglånet? Det å ta opp et forbrukslån i en slik situasjon er ikke noen god løsning.

Betaler du avdrag på boliglånet i dag? I tilfelle kan det være en bedre løsning å ta avdragsfrihet på det lånet en periode.

Edit: Så nå at dette er en gammel tråd som har blitt dratt opp. TS har forhåpentligvis fått orden på økonomien sin nå.

Endret av Alison
Skrevet

Tråden er over to år gammel, så vi får håpe det løste seg...

Skrevet

Problemstillingen er aktuell selv om tråden er gammel.

Ta aldri forbrukslån. Sjansen for å miste masse penger er altfor stor. Lån 10 000 av venner og kjente i stedet, eller selg noe av verdi. Eventuelt kan man låne opp noen tusen ekstra på huset hvis man har godt forhold til banken sin.

Det beste er at man på forhånd sparer opp litt penger slik at man har noe hvis man virkelig skal trenge det.

Har man en arbeidsgiver går det an å be om forskudd på lønn.

Skrevet (endret)
Jeg har havnet i en situasjon hvor jeg trenger et lån på 10 000 kjapt. Jeg vet at den type lån har en svært høy rente, men av ulike årsaker så må jeg bare svelge dette.

Nå er det veldig mange som tilbyr denne type lån uten sikkerhet. Jeg kjenner til GE og Citybank.

Noen som har en anbefaling?

Jeg ville anbefalt deg å "låne" via et kredittkort med lav effektiv rente. Santander Red og Skandiabanken tilbyr slike kredittkort. Du vil ofte kunne få lavere rente på disse enn på et forbrukslån i et av bankene du nevner, samtidig som du får ca. 45 dagers betalingsutsettelse før du må betale ditt første avdrag. Hvis du ønsker å ta opp et forbrukslån bør du velge Bank Norwegian. De tilbyr i de fleste tilfeller laveste rente.

Endret av Bond
Skrevet (endret)
Jeg ville anbefalt deg å "låne" via et kredittkort med lav effektiv rente. Santander Red og Skandiabanken tilbyr slike kredittkort. Du vil ofte kunne få lavere rente på disse enn på et forbrukslån i et av bankene du nevner, samtidig som du får ca. 45 dagers betalingsutsettelse før du må betale ditt første avdrag. Hvis du ønsker å ta opp et forbrukslån bør du velge Bank Norwegian. De tilbyr i de fleste tilfeller laveste rente.

Uansett er dette svært dyre alternativer. Et så lavt beløp som 10 000 kroner bør man skaffe seg på annet vis, f.eks ved å låne av familie eller venner, eller be om forskudd på lønn på jobben.

45 dagers betalingsutsettelse betyr at renta løper. Det fordyrer lånet enormt! Som om det ikke var dyrt nok fra før ?!

De fleste har forbindelse med en ordinær bank. Hvorfor ikke låne der ? Mye billigere!

Endret av Bond
Skrevet
Jo, det er svært interessant. For jeg klarer faktisk ikke å se for meg en situasjon der forbrukslån er "verd det". Hvorfor i alle dager kan du ikke bare vente de fire månedene til du har pengene?

oj, du har jammen dårlig forestillingsevne! og fantasi..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...